Gå til innhold

Off Topic-tråden, versjon 4(?)


awt
 Share

Anbefalte innlegg

Noen som har peiling på propan vs dieselvarmer? Trenger noe rask varme til garasjen når eg skal drive med div lakkflikking og service fram mot våren..

Garasjen er ikke isolert, så det er mye gjennomtrekk. Tenkte i begynnelsen å ha den stående i utgangsdøra til garasjen for å blåse varm luft inn. (Garasjen er liten så kan ikke ha den stående inne når F31'n står der, mulig det går med suzukien)

Står mellom disse to:

https://meganorge.no/byggtørker-propan-gh30-12-30-kw

 

https://meganorge.no/byggtørker-diesel-dh20-20-kw

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, BMWE39turbo skrev:

Noen som har peiling på propan vs dieselvarmer? Trenger noe rask varme til garasjen når eg skal drive med div lakkflikking og service fram mot våren..

Garasjen er ikke isolert, så det er mye gjennomtrekk. Tenkte i begynnelsen å ha den stående i utgangsdøra til garasjen for å blåse varm luft inn. (Garasjen er liten så kan ikke ha den stående inne når F31'n står der, mulig det går med suzukien)

Står mellom disse to:

https://meganorge.no/byggtørker-propan-gh30-12-30-kw

 

https://meganorge.no/byggtørker-diesel-dh20-20-kw

 

Har ikke så mye førstehånds erfaring med dette, men har brukt dieselvarmer litt. Varmer veldig bra som regel. 

Bare for å kalkulere kostnad ved fyring så er det billigere å bruke diesel enn propan. Diesel blir 1,8 kr pr kWt og propan blir 2,45 kr pr kWt. Da har jeg regnet dieselpris på 19 kr og propanpris på 34 kr pr kg. På propan er man jo også avhengig av beholder og bytte den.
Fordeler/ulemper utover dette vet jeg lite om. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, Shattered skrev:

https://www.tv2.no/broom/har-kjopt-ny-dieselbil-den-er-helt-topp/16408436/

 

Vedum kjøper dieselbil. Har politikerne mista troa på det grønne skiftet? 

Ble du egentlig overrasket? ;) Han har aldri tenkt på hva slags signaler han sender ved å svinge den ene eller andre veien. Men dette ble helt krise gitt regjeringens politikk. Få dieselprisen ned til 15,- pr liter, så kjøper en en diesel-suv så fort Taycanen er borte. :D 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, Shattered skrev:

https://www.tv2.no/broom/har-kjopt-ny-dieselbil-den-er-helt-topp/16408436/

 

Vedum kjøper dieselbil. Har politikerne mista troa på det grønne skiftet? 

Jeg synes folk skal få velge den bilen man vil. Jeg er så luta lei hele den saueflokken som går rundt å etablerer en sannhet at elbil er det eneste riktige for alle. Det er jo ikke det…det er en grei løsning for noen og en helt ræva løsning for andre. Media forsøker å gjøre ordet dieselbil til ett skjellsord, på lik linje med røyking. "Han har kjøpt dieselbil….DIESELBIL!!!" 

Jeg prater bil med mye forskjellige folk, og jeg begynner å bli trøtt av trynet til mange når jeg forteller at "nei jeg skal ikke ha elbil neste gang". Så spør mange hvorfor jeg ikke skal det hvorpå jeg svarer enkelt at jeg har bare ikke lyst på elbil. Jeg er ferdig med unnskyldinger om at jeg kjører så mye nedover i Europa og jeg liker motorlyd. Jeg kjører mye elbil, har hatt en lenge før før alle andre fikk det og kjenner at dette er noe som ikke frister særlig. Hvorfor skulle jeg da velge en bil med smalere bruksområdet, dårligere andrehåndsverdi, mindre praktisk og dårligere kvalitet for å spare noen lusene tusenlapper i måneden. Så dårlig stilt er det ikke.

La Vedum kjøre dieselbil, han velger den bilen som er best for ham. Han er en av de mer fornuftige folka på den rødgrønne siden, ikke pga bilvalget men at han tar sine private valg på tvers av hva "folket" mener.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 hours ago, BMWE39turbo said:

Noen som har peiling på propan vs dieselvarmer? Trenger noe rask varme til garasjen når eg skal drive med div lakkflikking og service fram mot våren..

Garasjen er ikke isolert, så det er mye gjennomtrekk. Tenkte i begynnelsen å ha den stående i utgangsdøra til garasjen for å blåse varm luft inn. (Garasjen er liten så kan ikke ha den stående inne når F31'n står der, mulig det går med suzukien)

Står mellom disse to:

https://meganorge.no/byggtørker-propan-gh30-12-30-kw

 

https://meganorge.no/byggtørker-diesel-dh20-20-kw

 

Ja, det blir jo et par ting å vurdere her, i tillegg til prisforskjellen mtp. forbruk (som du fikk oppgitt over). Propan har fordelen av å brenne renere og vil trolig være tilnærmet luktfri. Ingen av disse brennerne kan føre eksos ut av rommet og da kommer du til å få fuktigheten som frigis ved forbrenning inn i garasjen. For propan blir det ca. 115 g vann per kWh og for diesel ca. 100 g vann per kWh. Banker du på med 10-20 kW varme over litt tid så kan det fort bli noen ekstra liter med vann som du frigir i garasjen ved å brenne gass. Med kalde uisolerte vegger kan det fort bli kondens her og der. Dette gjelder begge fyringsmåter, men problemet kan bli størst med gassovnen. Det er her den typiske "dieselbrenner er tørrere"-frasen kommer inn i bildet (uten at de fleste kan forklare kjemien bak).

Ser du vekk fra at det "egentlig-egentlig" ikke er lov å fyre med fossilt diesel til oppvarmingsformål så kan dieselen kjøpes på alle bensinstasjoner til alle døgnets tider. Disse er det også langt flere av enn gassautomater.

Problemet med diesel er gjerne lukt. Slike torpedoer som du linker til kan også danne en del sot om forbrenningen blir ufullstendig. Jeg har riktignok en infrarød dieselvarmer, men til tross for påstander om å være luktfri så merket jeg veldig lett lukta, så eksosen på den ble ført ut. Da løste jeg både lukt- og fuktighetsproblemet i samme slengen. 

Så er det også slik at de fleste produsenter liker å smøre tykt på ang. både fravær av lukt/diverse og forbruk/effekt. Vitenskapelig sett er mengden energi i 1 kg eller 1L propan/diesel godt kjent, så det blir ofte litt kleint når det påstås at man kan ha forbruk på 1,9 L/t og samtidig levere 20 kW, som blir ca. 5% mer enn hva dieselen har av energi (typisk kreativ avrunding). Her varierer det selvfølgelig en del mellom produsenter, men jeg har både sett reklame for "utslippsfrie" ovner og ovner som ikke slipper ut "karbondioksid", noe som for så vidt stemmer når ovnen ikke er i bruk. Ellers er det meg bekjent kun varmepumper som kan trolle fram gratis energi ut av løse lufta, ikke forbrenningsovner. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Ble gitt bort noe gratis maling på jobb, dro med meg endel spann som jeg tenkte jeg skulle bruke på garasjen innvendig. Malinga er vel noe vannbasert og veldig tynn, så må nok bruke "rulle" eller så tenkte jeg å sprøyte den. Det hadde uten tvil vært det beste. Noen som kan anbefale en billig malingssprøyte som klarer å overleve bruken som trengs for en hel garasje(50kvadrat)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men dette går da ikke an, går jo tusenvis av BMWer på norske veier med slike lys. Her er det en enkelt kontrollør som har driti på draget. 

Her må jo BMW Norge komme på banen og vise til en typegodkjenning for de aktuelle modellene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 hour ago, GtiGtr said:

Slik er det originalt på 2014 V60 🤷

Screenshot_20240207_215715.jpg

Men det er ikke en BMW, så da er det nok greit.

Her er det en kontrollør som 1) har tatt for mye møllers tran eller 2) hatt en E9x LCI med register- og CP4-havari.
 

Noen burde dra SVV til media og virkelig drite de ut offentlig. 

Endret av papertiger
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Fredrik 90 skrev:

Men dette går da ikke an, går jo tusenvis av BMWer på norske veier med slike lys. Her er det en enkelt kontrollør som har driti på draget.

Etter kommentarene på ett av innleggene å dømme så er denne "Tom Wilson" en mindre hyggelig person og flere som har hatt problemer med han.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...