Gå til innhold

Off Topic-tråden, versjon 4(?)


awt
 Share

Anbefalte innlegg

Noen som vet hvordan det går med E36 M3 EX46190?

Det er en 3.2 cab i fargen Lila Metallic (BASF FE 86-403X) som har vært til salgs et par ganger :)

Hadde vært vilt kult å ha den, og den Neon Green E36 M3 3.0 coupen som nylig ble solgt her i Norge..

Bare de to hadde jo nesten vært verdt et eget museum.. Enda mer om man legger til den 1/5 Byzanz E36 M3 3.2 cab (mener det var 3.2) som også ble solgt i Norge nylig 🤠

Endret av Blinklys
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, tennbrikket skrev:

Kraftig muttertrekker står på ønskelisten. Har den fra ryobi som skal klare 400nm, men det skjedde ikke en tupp da jeg prøvde den her🥲

når det kommer til trekkere så er nok milvåki veien å gå når det kommer til både ytelse og mest for pengene. 

anbefaler disse to, men den m12 trekkeren som er favoritten kommer ikke før i høst da den er nylansert. med disse 2 har du alt du trenger. kan selvsagt gå for den største istedenfor den mellomste men skal egentlig ikke være behov for over 1000nm på en bil, da er det oftest noe annet som ryker først.

https://www.milwaukeetool.com/products/2563-20

https://www.milwaukeetool.com/products/2962-20

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Blinklys skrev:

Noen som vet hvordan det går med E36 M3 EX46190?

Det er en 3.2 cab i fargen Lila Metallic (BASF FE 86-403X) som har vært til salgs et par ganger :)

Hadde vært vilt kult å ha den, og den Neon Green E36 M3 3.0 coupen som nylig ble solgt her i Norge..

Bare de to hadde jo nesten vært verdt et eget museum.. Enda mer om man legger til den 1/5 Byzanz E36 M3 3.2 cab (mener det var 3.2) som også ble solgt i Norge nylig 🤠

vet ikke om det stemmer å har ikke gjort noe undersøkelser enda, men min onkel hadde en dakargul m3 3.0 først på 2000 talet. den var vist påstått eneste 3.0 solgt nye i norge, var solgt hos tronerud bil tror jeg det ble sagt.  bilen ble dessverre vrak men rettet opp i ettertid. vet ikke om den lever enda.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

23 timer siden, liffi skrev:

En god gammel Forum traver har desverre gått tapt mot kreften.

Utrolig trist. Har kun prata med han en gang før, på bmwccn på Våler i 2013. Veldig hyggelig kar.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 20.7.2024 den 21.29, liffi skrev:

En god gammel Forum traver har desverre gått tapt mot kreften. 
 

mange gode samtaler på tlf og møter på treff å div med denne gode mannen ! Kjente det var meget trist beskjed å se i går  

@taxibjørn
 

Ja dette var en trist nyhet å få 🙁 Jeg traff aldri Bjørn selv men hadde mange fine dialoger med ham på PM. Jeg har alltid vært veldig betatt av hans blå E28 M5, en bil som på en måte ble hans varemerke i BMW miljøet. Utrolig trivelig mann med omtanke og interesse for andre. 

På 20.7.2024 den 22.05, Marius2002 skrev:

@liffi slikt er alltid trist. En annen kjent forumtraver gikk også bort nå i juni, @knut_olestad
Hadde mange fine diskusjoner her inne og utenfor forumet. En trivelig og folkelig type som er savnet av mange. 

Det var veldig leit å høre. Jeg husker godt @knut_olestad, vi har vært medlemmer her inne ca like lenge og på en måte fulgt hverandre på forumet her opp igjennom. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Activating Connected Drive, Live & Internet on a retrofitted NBT EVO (bimmerpost.com) 

Interessant lesefor for de med 3G TCB og vil oppgradere til 4G ATM :) Jeg har visst om det lenge at det var mulig men aldri har brukt tiden for å etterforske det siden det ikke påvirker meg da jeg har allerede 4G ATM. 

Men pass på, på noen modeller må man også legge om mikrofon, siden den går gjennom ATM / TCB.




 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

23 timer siden, Ingvaldsen skrev:

vet ikke om det stemmer å har ikke gjort noe undersøkelser enda, men min onkel hadde en dakargul m3 3.0 først på 2000 talet. den var vist påstått eneste 3.0 solgt nye i norge, var solgt hos tronerud bil tror jeg det ble sagt.  bilen ble dessverre vrak men rettet opp i ettertid. vet ikke om den lever enda.

Så da kjøpte han den brukt mao

Har du noe skiltnr eller VIN?

Altså det er jo veldig mulig den var den eneste, hvert land fikk vel tildelt x antall å selge nye.. Sjansen er vel der for at Norge, da med Tronerud Bil som forhandler, fikk én å selge til en heldig kjøper

Når noe er såpass sjeldent (altså som i solgt ny i Norge, bare det gjør vel en bil attraktiv noen ganger?) så er det jo leit når det ender slik som det gjorde med den da

Endret av Blinklys
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Finnes det virkelig ingen 5-serie med bra hengervekt over 2000kg? Satt meg ned i går og skulle finne meg en 530d eller lignende men er jo ingen som kan trekke noe særlig, er det mulig å godkjenne de for høyere? Ser jo ut som man må ha X5 men da er jo eneste alternativ F15 med skyhøy km.stand 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

39 minutter siden, Snagg30 skrev:

Finnes det virkelig ingen 5-serie med bra hengervekt over 2000kg? Satt meg ned i går og skulle finne meg en 530d eller lignende men er jo ingen som kan trekke noe særlig, er det mulig å godkjenne de for høyere? Ser jo ut som man må ha X5 men da er jo eneste alternativ F15 med skyhøy km.stand 

Du får jo en del X3/X4 med 2.4t kapasitet, men kanskje ikke like stas som en 5-serie og vanskeligere å finne med 3-liter om det er et krav om 6er.

Endret av laffe
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, laffe skrev:

Du får jo en del X3/X4 med 2.4t kapasitet, men kanskje ikke like stas som en 5-serie og vanskeligere å finne med 3-liter om det er et krav om 6er.

Er egentlig helt uaktuelt med SUV og hvert fall X3 klassen, lite gira på F15 og. Kunne tenkt meg G01 men er ikke lysten på dyr bil. 730d har 2100kg og de siste 100kg’ene har mye å si i mitt tilfelle. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er vel etter hvert et "kjent problem" for 5-serien at du må over på X5 for å få bra hengervekt. Typegodkjenne for høyere last tror jeg du bare kan glemme.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er du låst på BMW er det 7-serie og X3-7 som gjelder

Audi A6 allroad, VW Passat, Skoda Superb, Porsche Panamera , Volvo V90 osv har 2200kg eller mer i hengervekt hvis du er åpen for andre merker. 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

@Lars89 Ja ønsker BMW, kiket innom de alternativene i går utenom Porsche men det er heller ikke aktuelt. 730/40/50d fremstår som beste alternativ, men må si det er litt rart at en X3 med 2L diesel kan trekke 2400kg og en 5-serie 2000kg. Har sendt melding på denne

https://www.finn.no/car/used/ad.html?finnkode=360061166

 

@Marius2002 har hatt nok uselgelige biler siste 4 årene! Tror en 6-serie GT til 850k vil ha meget lang ligge tid 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 hour ago, E.C. said:

Det er vel etter hvert et "kjent problem" for 5-serien at du må over på X5 for å få bra hengervekt. Typegodkjenne for høyere last tror jeg du bare kan glemme.

Ja det er på grunn av loven. Spesielt punkt 2 er begrensingen her. 

(2) For bil som skal godkjennes for trekking av tilhenger gjelder følgende:
a. største tilhengervekt med driftsbrems settes til det laveste av alternativene 1–3, men uansett slik at den ikke overstiger 3500 kg:
1. fabrikantens garanti,
2. bilens totalvekt (for terrengbil 1,5 ganger bilens totalvekt),
3. tilhengerfestets vektgaranti,

Fra: https://lovdata.no/forskrift/2022-06-28-1233/§11-1 


X5 for eksempel fås i M1G/N1G* klassen g står for 'gelände' men for å få typegodkjenning på 'gelände' må følgende krav oppfylles. Bare rett oversett fra:  Was bedeuten die Fahrzeugklassen M1, M1G, N1, N2, N1G? | Fragen zur Anhängelasterhöhung | (sk-handels-gmbh.de) Siden jeg gidder ikke å skrive over på norsk selv. Skrivefeil kan rettes mot Google translate :P 

Kjøretøy i kategori N1 med en tillatt totalvekt på ikke mer enn 2 tonn og kjøretøy i klasse M1 regnes som terrengkjøretøy dersom de er utstyrt med følgende:

1) med minst én foraksel og minst én bakaksel, som er konstruert slik at de kan drives samtidig, idet drivverket til én aksel kan slås av. 

2) med minst én differensialsperre eller minst én enhet som sikrer en lignende effekt; Som et enkelt kjøretøy må de kunne overvinne en gradient på 30 %, bevist med en beregning.

De må også oppfylle minst fem av følgende seks krav:

  • den fremre overhengsvinkelen må være minst 25 grader
  • den bakre overhengsvinkelen må være minst 20 grader
  • rampevinkelen må være minst 20 grader
  • Bakkeklaringen under forakselen skal være minst 180 mm
  • Bakkeklaringen under bakakselen skal være minst 180 mm
  • bakkeklaringen mellom akslene skal være minst 200 mm

 

38 minutes ago, Snagg30 said:

730/40/50d fremstår som beste alternativ, men må si det er litt rart at en X3 med 2L diesel kan trekke 2400kg

@Snagg30X3 kan også fås i M1G (gelände)-klassen så derfor har den høyere vekt enn 5-/7-serien ;) 



Edit: Jeg ser nå at står også link til EU-lovverket hvor det kommer fra, her får du velge engelsk, dansk eller svensk om det er å foretrekke over tysk: Directive - 2001/116 - EN - EUR-Lex (europa.eu).


Edit2: Forskjell mellom M1 og N1 klassen er forresten om det vanlig / grønne skilt. 
M1 er personbiler
N1 er varebiler

Om du vil ha N1G, er vel Mercedes GLS som gjelder her

Endret av mr.pingu
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...