Gå til innhold

Off Topic-tråden, versjon 4(?)


awt
 Share

Anbefalte innlegg

Ja, det er jo litt spesielt. Noen sjapper legger inn en lapp om at man må huske å etterstramme etter x antall kilometer. Hvis man ikke får det med i bilen etter omlegg eller annet arbeid der hjul har vært av kan det være vanskelig å huske eller bevise hvem som har skylda. Bolter kan knekke av overstramming også.

Jeg strammer med 110Nm og etterstrammer med ca 120Nm. Sistnevnte høyere pga. stiction. Alternativt kan man bare vri bolten noen få grader ved etterstramming.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er overbevist om at begrepet "etterstramming" er skapt av late mekanikere som bruker muttertrekker for å skru til hjulene. Ren ansvarsfraskrivelse.

Jeg har aldri hatt behov for å etterstramme hjulbolter som er strammet til med riktig moment. Det virker også rart at hjulene er det eneste som skal ha behov for å etterstramme, det ligger feks ikke lapp i bilen om at drivakselen må etterstrammes hvis den har vært løsnet på verksted. Antagelig fordi denne blir strammet med riktig moment i utgangspunktet.

 

 

Endret av Yngvejos
Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 timer siden, awt skrev:

Ramlet over denne artikkelen i Stavanger Aftenblad (betalingsartikkel).

IMG_0229.thumb.jpeg.524ab47ab63b8dc5cc13b468006d221a.jpeg
 

IMG_0230.thumb.jpeg.2fa3ac7019749a9b56063776fc85fbc8.jpeg

Er det bare jeg som hadde tatt det som en selvfølge at dette hadde blitt dekket av kaskoforsikring? Mitt inntrykk er at ca. ingen «vanlige» folk etterstrammer boltene.

Uansett, hvordan kan dette bevises?

Så har vi meg som faktisk etterstrammer. Dette betyr jo ikke at hjulet ikke kan løsne, men det er jo ikke slik at jeg har bevis for at jeg har etterstrammet på noe vis.

Stor forskjell på forsikringsselskaper.. Jeg ( fruen ) mistet jo hjulet på min e34 m5. Skade på langt over 100.000, dette fikk jeg dekket uten noe problem. Dette var med IF. 

Der forklarte jeg at jeg selv hadde montert hjulene, uten at det ble noe mer med det. 

Endret av Skulebollen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skulle gjerne likt å vite hva slags forsikrings selskap det er snakk om her ja. Mest sannsynlig ett lilleputt selskap ala Watercircles med røde tall i regnskapet…grøss og gru.  

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 24.7.2024 den 12.40, TRF skrev:

Hvis ikke jeg husker feil så står faktisk 2700 ved 12% og 3500 ved 8% i instruksjonsboka? Mulig jeg husker feil, men det stemmer som det påpekes over her av @awt

Det står faktisk 12% stigning i manualen til X5 E70 på 3500 kg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

@Otis interessant, det burde jeg visst da jeg har en med 3500kg 🙈 Men det betyr at "alle" x5 i tyskland har lov til å dra 3500kg inntil 8% stigning, mens i Norge har man kun lov til å dra 3500kg ved å ha ekstra hengerlast som egentlig er tiltenkt 3500kg i stigning over 8% og inntil 12%..? Da skjønner man jo fort hvorfor det ikke er relevant for de fleste tyskere med forhøyet hengervekt når man uansett kan dra 3500kg i de aller fleste områder.

Forsikring: Vet ikke helt hva jeg synes der. Jeg vet at elbilister som får dekket flere hundre tusen i skade etter å kjørt garasjejekken sin opp igjennom batteripakka (feilbruk) irriterer meg litt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Otis skrev:

Register og dieselpumpe?

Som vel gjelder de fleste halvnye BMW og er et gigantisk problem iallefall jeg hører svært lite om sånn egentlig. Når jeg nå først tenker på det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tre turboer gir nå potensiale for en høyere "ting må plutselig byttes"-regning enn med en simplere motor. Dessuten kan det være mer komplisert å feilsøke på om det ikke funker skikkelig. Typ noe som funker 85 % bra, men ikke 100 % bra. Frister neppe å bytte 3 turboer for å se om det blir bedre. Nå skrur du vel selv, så mulig litt mindre bekymring, men allikevel.

Ellers er det vel ikke noe spesielt for 50d vs hvilken som helst annen F15. Relativt stor og tung bil som kan nærme seg alderen og km-standen for påkost av diverse deler i understell. Store hjul og dekk av god kvalitet koster vel en del også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Kvasi skrev:

Det fins jo en haug med argumenter for å kjøpe F15 50D, hva er argumentene for å ikke kjøpe en? 

Argumentene for å ikke kjøpe en, må være frykten for høy påkost ved turbobytte eller lignende. Enkelte ting krever omtrent fullstendig demontering av motor, f.eks skifte av eksosmanifold. Jeg fikk riktignok nye turboer (alle tre) på grunn av spor av olje i den ene lavtrykksturboen, DPF og eksosmanifold (denne ble byttet samtidig bare for å ha den byttet grunnet arbeidsmengden) på garanti før jeg overtok bilen, og har ikke hatt et eneste feilslag på min motor i de 60-65 000km jeg har kjørt på bilen. M550d/X5 M50d har forresten en annen CP4 dieselpumpe enn øvrige N57, så hvorvidt denne er belemret med den klassiske havarifeilen eller ikke, vet jeg ikke. Skifter en olje hver 10 000km / en gang årlig, tror jeg man har et billig, godt og langvarig bilhold. :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, Kvasi skrev:

Det fins jo en haug med argumenter for å kjøpe F15 50D, hva er argumentene for å ikke kjøpe en? 

Argumentene for å ikkje kjøpe en er de samme som for en 30d, eneste forskjellen er at blokka til 50d er unik og grisedyr om det skulle vær nødvendig

turboer er minste problemet i verden, minste turboen får mest slitasje og koster ikke all verden.

for å være på den trygge siden om du ikke har forsikring er å kartlegge oljetrykk

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har aldri hørt om noen tilfeller personlig. Men man leser jo om veivlager på n57 som gir motorhavarier også. Det kommer vell som oftest på biler med høyere km-stand, typ 250.000 +

Men har sett en del M50d biler som kommer inn på koed med motorhavarier (pga veivlager) med mye lavere km stand. Mener at laveste jeg har sett er 119.000, og en del andre under 200k km. Nå er jo dette et firma som tjener gode penger på å hugge biler, og det er klart at de ønsker å ta inn m50d for å selge deler av. Så kan jo ikke svartmale motorene pga av de, men da ser man jo at de motorene og havarerer meget tidlig i forhold til en vanlig n57. 
Ser også av og til m50d tilsalgs på finn.no som har skiftet motorer, og jeg tror ikke at det skyldes turbohavarier. 
 

Bla denne: en m550d med en usedvanlig bra servicehistorikk. Motorbytte på 115.000km

 

https://www.finn.no/car/used/ad.html?finnkode=279740446

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...