Gå til innhold

Off Topic-tråden, versjon 4(?)

awt
 Share

Anbefalte innlegg

30 minutter siden, Saltkjelen skrev:

… (på samme måte som at varmtvannsberederen i heimen nå skal direktekobles og ikke via stikk)…

Dette var min vvb i februar i år. Tilfeldigheter at jeg oppdaget dette i forbindelse med at jeg skulle ha full oppgradering av sikringsskap. Fikk byttet på dagen til ny vvb av et lokalt vvs-firma og elektriker kom samtidig og fikk fast installasjon. Cred til de for å rykke ut samme dag :) 

IMG_3344.thumb.jpeg.fee5262bb5b1dfd46c9a82b508b6c6ab.jpeg

(den er delt fordi den var smeltet fast i kontakten på vvb og knakk da jeg røsket den løs med makt)

Endret av Marius2002
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, Ron788m skrev:

Hvilken del av året står den mest i laderen? Vinter? Da ville jeg tenkt at der den står mest = ladeboks. Jeg har 7,5 meter type 2 kabel fra ene boksen min, og den gjør susen hvis noen har parkert løk hjemme.

Tja, da blir vel garasjen det riktige svaret. Særlig ettersom med lang ladekabel så kan den strekkes ut under porten når bilen står på utsiden. 

1 time siden, Saltkjelen skrev:

Det enkle svaret er vel egentlig ja. Årsaken til dette er rett og slett at risikoen for varmegang i et Schuko-stikk er vesentlig større enn i en 3-fas industristikk eller Type 2 (på samme måte som at varmtvannsberederen i heimen nå skal direktekobles og ikke via stikk). Nødladeren til den hvite i3en jeg hadde for en del år siden smeltet i stikket.

Der er den nye Flexible Fast Charger 2.0 fra BMW genial. Dette er en ladestasjon og nødlader i ett. Der kan du bytte ut kabelen til både Schuko og 3-fas industristikk og dermed ha variabel ladehastighet.

Nå er jo ombordladeren i en X5 45e på kun 3,6 kw, så det er jo ikke mye strøm den trekker i forhold til f eks en elbil. Jeg har fulgt litt med på det med varmegang i stikket og har aldri opplevd det er varmt. Har vel aldri hørt om varmegang i stikket når man har lada en ladbar hybrid. 

Men vi får se på sikt, sikkert ikke dumt å få opp en ladeboks. Jeg ser litt på det som en oppgradering/modernisering av huset også. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, Fredrik 90 skrev:

Tja, da blir vel garasjen det riktige svaret. Særlig ettersom med lang ladekabel så kan den strekkes ut under porten når bilen står på utsiden. 

Nå er jo ombordladeren i en X5 45e på kun 3,6 kw, så det er jo ikke mye strøm den trekker i forhold til f eks en elbil. Jeg har fulgt litt med på det med varmegang i stikket og har aldri opplevd det er varmt. Har vel aldri hørt om varmegang i stikket når man har lada en ladbar hybrid. 

Men vi får se på sikt, sikkert ikke dumt å få opp en ladeboks. Jeg ser litt på det som en oppgradering/modernisering av huset også. 

Schuko Stikk kan vel kun ha last på i maks 8 timer også, mener dette er maks 8-10A som er tiltenkt i denne tidsperioden. 
Og har man noen meter med kabel derfra igjen, blir det bare verre.
Mao, lader man i 9 timer og ting skjer, kan man potensielt ha et problem med bl.a forsikringen.

Ladeboks med klasse B vern er veien å gå, selvom man kan lade maks 3.6kW er lade boks likevel verdt merkosten på lang sikt.

En potensiell ting å tenke på er strekk fra sikringsskap til lade boksen.

Enkelte trikkene skriver med gaffel pr påførte meter over en gitt standard lengde.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

@Fredrik 90 En 16A 1-fas kurs kan levere opptil ca 3,6kW. Strømforbruket og belastningen her vil være lik uavhengig om det er en hybrid eller elbil (eller hvilket som helst annet produkt som trekker det samme). Det er belastning over tid, ladere som henger i stikket, slark i plugg og stikk og så videre som medfører varmegang. Schuko er ikke godt egnet for denne type langvarig belastning. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

17 timer siden, Skulebollen skrev:

Var det jeg også tenkte kunne vere forskjellen. Men bruksanvisningen er jo til en Zaptec ladeboks

@Marius2002

Da lar jeg kabel stå i hele tiden 😊

Min kabel har stått koblet til min Zaptec go i 3 år straks. Flyttes daglig mellom i3 og i4 uten problemer enda..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 timer siden, mslello skrev:

Min kabel har stått koblet til min Zaptec go i 3 år straks. Flyttes daglig mellom i3 og i4 uten problemer enda..

Bruker du appen? Syns den virker heller halvveis 🙈😅 Synes det er ganske utrolig at man ikke kan starte lading via appen feks. ( Foruten en eco mode som virker jalla )

Endret av Skulebollen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Eystein Ose skrev:

Slik endte det etter forrige innlegget mitt her inne om Milwaukee🙈 Første verktøyet mitt i m12 serien, så gleder meg å teste!

Kondolerer. 😛 

Lurer på hva (og hvorfor) forskjellen er mellom din europeiske og min amerikanske i praksis. Begge er M12 og Fuel, der din har høyere moment, mens min har høyere rpm.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

35 minutter siden, awt skrev:

Kondolerer. 😛 

Lurer på hva (og hvorfor) forskjellen er mellom din europeiske og min amerikanske i praksis. Begge er M12 og Fuel, der din har høyere moment, mens min har høyere rpm.

Jo takk. Kjenner jeg har åpnet en dør jeg ikke har råd til å holde åpen😂

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Skulebollen skrev:

Bruker du appen? Syns den virker heller halvveis 🙈😅 Synes det er ganske utrolig at man ikke kan starte lading via appen feks. ( Foruten en eco mode som virker jalla )

Er ikke verdens mest imponerende app nei 😅

Men jeg bruker øko modus da. For da kan du jo starte lading fra appen 😅

Screenshot_20241024_220937_Zaptec.thumb.jpg.f1c403e4ecbaccb2cf32428e42a671d9.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, mslello skrev:

Er ikke verdens mest imponerende app nei 😅

Men jeg bruker øko modus da. For da kan du jo starte lading fra appen 😅

Screenshot_20241024_220937_Zaptec.thumb.jpg.f1c403e4ecbaccb2cf32428e42a671d9.jpg

Setter du rekkevidde på maks da så lader den opp til 100%? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

15 minutter siden, Skulebollen skrev:

Setter du rekkevidde på maks da så lader den opp til 100%? 

Har testet meg fram, så at lading starter ca 22 til vanlig. 

i3 lader på full pupp til 100%. Såpass lite batteri, så påvirker ikke effekttrinn så mye. 

i4 lader på 20A og til 80% da holder jeg meg under 10kwh. Men om jeg har kjørt mye, så må jeg prøve å huske å sjekke når lading starter. For innimellom starter ikke lading før kl.24

Screenshot_20241024_222837_Zaptec.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 hours ago, awt said:

Kondolerer. 😛 

Disse skrallene har en del utgaver nå. Kort og lang (extended reach), samt vanlig og "high speed". Sistnevnte har byttet dreiemoment mot hastighet og er stort sett raskere på det meste med en gang det har blitt løsnet. I tillegg har man de fra 1/4" til 1/2". Sistnevnte kom aldri som high speed eller extended reach, det gjorde bare 1/4" og 3/8". Nå har de laga enda en utgave med hult hode, men da måtte/burde du ha egne piper, så den tror ikke jeg blir så populær.

https://www.milwaukeetool.com/Products/Power-Tools/Fastening/Ratchets

Lenke til kommentar
Del på andre sider

@Eystein Ose stilig! Lyst på M12FIW Muttertrekker i 12V-serien. Fikk prøve den da Milwaukeebilen var her, tok en hjulbolt eller to på den varebilen som test og det fungerte veldig bra :)  Har nå Ryobi sin standard gamle, men den blir alt for svak med 2Ah batteri og går såvidt med 5Ah, må ha litt løsnehjelp av latmannsarm. Likte størrelsen på M12FIW også, hendig. :) 

Endret av Marius2002
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

• Hvem er aktive   2 medlemmer

• Opprett ny...