Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

@Rune-K

Den C4en som @Fredrik har kjøpt er helt identisk med den elektriske versjonen som selges i Norge. Dog skal det sies at jeg har sett denne bilen med eksosrør i Norge også, så litt må det selges av den her. Stellantis er smarte og gjør som BMW å lager elbiler og ICE biler helt like, eneste de mangler visuelt er som kjent ett eksosrør 👍

Skrevet

Tusen takk for hyggelig tilbakemelding @Rune-K

Jeg var på ingen måter klar over hvor mye (alt mulig egentlig) man kan klare å samle i et hus i løpet av 25 år, men det er åpenbart veldig mye. Jeg ble totalt slått i bakken av omfanget og dette selv om jeg har en ganske bevisst holdning til å ikke ha for mye her i verden. Jeg liker å ta vare på tingene fremfor å bare kjøpe nytt hele tiden. 

Det tok også ganske mye tid å finne den rette nye boligen. Den skulle ikke være for stor, men heller ikke for liten. Vi er kun to nå iom at begge barna er voksne og bor for seg selv, men vi vil gjerne ha besøk og innenfor et par uker blir vi besteforeldre. Det blir veldig spennende, men medførte også at vi måtte tenke på dette når vi så på boliger. 

Vedr. bilen så kan vår modell (konfigurasjon) heller ikke kjøpes i Danmark mer. Den fine EAT8 gearkassen (8-trinn) ble i løpet av høsten 2024 tatt ut av programmet og frem til faceliften av bilen kom på nyåret kunne man kun få den med en 6-trinns manuell gearkasse. Faceliften kommer kun med en 6-trinns automat (dual-clutch). I tillegg kan man selvfølgelig kjøpe den elektriske C4 (54 kWh batteri) som forøvrig veier ca. 300 Kg mer enn vår bil.

For meg var det viktig å få den siste årsmodellen av pre-facelift modellen. Som vanlig med Citroën er disse designmessig litt mer interessante. Citroën pleier å tone ned designet på faceliftene for å tiltrekke et bredere publikum. På C4 III ser man dette best på fronten/lysene og bakenden/lysene i tillegg til emblemet som er helt nytt og langt fra like elegant etter min mening.        

Skrevet (endret)

@Fredrik

Bodde ikke du i noe så sjeldent i Danmark som ett trehus? Så relativt Norskt ut etter hva jeg kan huske 😅

Gratulerer med å bli besteforeldre forresten 😀

Endret av Fredrik 90
Skrevet
1 time siden, Fredrik 90 skrev:

@Fredrik

Bodde ikke du i noe så sjeldent i Danmark som ett trehus? Så relativt Norskt ut etter hva jeg kan huske 😅

Gratulerer med å bli besteforeldre forresten 😀

Tusen takk og det kommer til å bli veldig spennende (og litt merkelig) med smått i familien igjen. Joda. Trehus i Danmark er ikke normen, men heller ikke helt uvanlig. Det går litt i motebølger. Her vi bor er det en del natur og skog samt litt kupert terreng så trehus passer liksom inn i bildet. Vårt trehus var/er dansk utviklet med et svensk design som var bebodd av en nordmann + hans danske familie. Forskjellen på svensk og norsk trehusdesign i en dansk kontekst er ubetydelig, men selvfølgelig reelt er det visse viktige forskjeller.

Skrevet (endret)
On 2/17/2025 at 7:18 PM, Fredrik said:

Tusen takk og det kommer til å bli veldig spennende (og litt merkelig) med smått i familien igjen. Joda. Trehus i Danmark er ikke normen, men heller ikke helt uvanlig. Det går litt i motebølger. Her vi bor er det en del natur og skog samt litt kupert terreng så trehus passer liksom inn i bildet. Vårt trehus var/er dansk utviklet med et svensk design som var bebodd av en nordmann + hans danske familie. Forskjellen på svensk og norsk trehusdesign i en dansk kontekst er ubetydelig, men selvfølgelig reelt er det visse viktige forskjeller.

Gratulerer som vordende besteforeldre!

Ang. hus, vi har feriert de siste par sommerene i Danmark i Landfolk-hytter. Spesielt litt arkitektonisk interessante. Bare trehytter. Flere av de har vært relativt nye og flotte, men fellesnevneren er mangel på skikkelig ventilasjon? Virker ikke som dette er noe som er vektlagt i bygging av hytter? Ene hytta var helt ny og superfin, men manglet kjøkkenvifte.

Men så har vi også bodd i et arkitektonisk mesterverk der vi ble slått i bakken av hvor gjennomtenkt alt var - selv med store, åpne rom og ingen fysisk skille mellom avdelinger var det ingen bæring av støy gjennom hytta. Hytta låg midt i et hyttefelt helt sør i Limfjorden, utenfor Struer, men arkitekten hadde likevel oppnådd en fullstendig skjerming fra omgivelsene i de områdene en virkelig trengte det. Som her fra badet. En fantastisk og beroligende utsikt, midt i et hyttefelt.

image.thumb.png.d977eab0a3aa9168261b6d4d5765792d.png

Eller som her, fra utedusjen, samme skjerming:

image.thumb.png.aeb2f045206f804923ce980da3f1beae.png

Eller som her, fra baksiden, da med utsikt gjennom hytta og nordover i Limfjorden, der hytta selv skjermet fra nordavinden og du hadde en lun bakhage, men fremdeles med full utsikt utover fjorden.

image.thumb.png.5e8ec9a9056169e709a74903907cfe10.png

Vi ble så fascinert over de gjennomgående kvalitetene på bygget at vi spurte til slutt utleier om navnet på arkitekten; Søren Sarup i Puras Architecture i Århus. 

Dette kan danskene.

Endret av papertiger
Skrevet

https://www.elkjop.no/product/pc-datautstyr-og-kontor/pc/barbar-pc/asus-vivobook-15-x1504-i5-128512ips-156-barbar-pc/768801

Noen kloke bimmershoder her som kan fortelle meg om denne er ett ok kjøp? Skal kun brukes til og kjøpe bildeler og sende rekninger🤓 

Lenovoen min som nærmer seg 10 år er moden for utskifting, og eneste kompetanse jeg har på bærbar pc er at den må ha ssd hardisk(?) og at høyest mulig rabatt er positivt 😅

Skrevet (endret)

Om du liker å ha åpen mange faner på nettleseren anbefaler jeg å finne en modell som har SSD og 16GB RAM (arbeidsminne). Moderne nettlesere liker å spise RAM. Ellers er min erfaring at nesten alle prosessorer er rask nok  for den typen bruk. 

Om du har 1000-lapp mer i budsjettet er denne en godt valg hos elkjøp: HP Laptop R7/16/512 15,6" bærbar PC - Elkjøp | Elkjøp 
Sirka 30% raskere prossesor og dobbelt arbeidsminne. Men den du har linket til har (mye) bedre skjerm (IPS). Så det er et valg man må ta. Skjerm vs framtidig yttelse

Ellers om power er også en mulighet å handle: Lenovo IdeaPad 1 15ALC7 (R5/16/512 GB) 15,6" bærbar PC - Power.no 

her får både IPS skjerm og 16GB arbeidsminne som gjør at den er litt mer fremtidsrettet enn bare 8GB arbeidsminne. Personlig hadde jeg gått for den siste jeg har linket til, ja 700kr mer enn du opprinnelig linket til men med disse spesifikasjoner burde den holde ut litt lengre yttelsemessig (programmer spiser stadig mer RAM og nettsider blir mer kompleks). Men det er bare om du har opp masse faner åpen samtidig. Om du bare har 1 til 4 faner åpen om gangen vil du ikke merke noe særlig med den du linket til. Så jeg vil si, alle valg vil passe dine behov i første omgang. 

Endret av mr.pingu
Skrevet

Har egentlig ingen budsjett, sitter vel maks 1-2 timer per uke på PC, så rekner med at en pc med førpris opp til 9-10k er god nok🤔 Ser aldri film el. Fra PC så skjerm er gjerne heller ikke så nøye. Men viktig at den funker noen år frem i tid også. Hater teknologi og synes det er ett jævla pes og kjøpe noe nytt p.g.a at man må flytte over ting, og sette seg inn i nye ting 😅

Viktigste er at jeg gjør ett godt kjøp😬 viktigere det enn en tusenlapp eller to fra eller til.

Kan sikkert finne en Power butikk om det er ett bedre kjøp🤔

Skrevet

Det var god respons sist jeg spurte så gjør det igjen. Skulle hatt frakta en bil fra Sarpsborg til Hamar så fort som mulig, noen interesserte? Send meg en PM :) 

Skrevet
5 minutes ago, Skulebollen said:

Viktigste er at jeg gjør ett godt kjøp😬 viktigere det enn en tusenlapp eller to fra eller til.

Kan sikkert finne en Power butikk om det er ett bedre kjøp🤔

Jeg tenker den siste er mest allround kjøp og rabatten er på grunn av det er fjorårets model... men det er vel svært lite å si. Det er spesifikasjoner som teller.
Lite kjappere possessor på ASUS'en fremfor mer RAM på Lenovo'en.  Jeg mener at RAM med dagens programmene har mer å si en prosessor. Men det kommer også litt an på behov. Er du flink til å lukke programmer og åpner lite faner samtidig i nettleseren er ASUS'en faktisk litt bedre på grunn av kjappere prosessoren med ulempe at den kan åpne mindre ting samtidig. 

Uansett er alle 3 god valg rund 6000kr, men alle er litt spisset annerledes.
ASUS:
+ god skjerm
+ raske prosessor
- bare 8gb arbeidsminne
HP:
+16gb arbeidsminne,
+ raske prossesor
- skjerm
LENOVO:
+ god skjerm,
+16gb arbeidsminne 
- litt tregere prosessor 

Skrevet
1 time siden, Snagg30 skrev:

Det var god respons sist jeg spurte så gjør det igjen. Skulle hatt frakta en bil fra Sarpsborg til Hamar så fort som mulig, noen interesserte? Send meg en PM :) 

Dette ordnet seg rekord kjapt! Bimmers is the place. Om andre ser dette og kan tenke seg noe slikt i fremtiden så legg gjerne igjen en melding så lagrer jeg på listen. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...