papertiger Skrevet September 23 Skrevet September 23 (endret) 1 hour ago, Eystein Ose said: Autodesk Inventor. Utrolig lite egnet til å tegne hus, men er den programvaren jeg kan😅 Funker bra når du kan det. En kollega av meg fikk også en i CAD-avdelingen til å tegne opp ny fasade på huset som skulle renoveres med produksjonstegninger på terrasserammeverk i galva HEB-profiler Veldig flott utvikling av tomta, og veldig fine planer for huset! Endret September 23 av papertiger fupsaker reagerte på dette 1
E36 318i Skrevet September 23 Skrevet September 23 (endret) Jeg fikk 2er feil på EU på rustent (eller for korrodert) bremserør.. Ytterste del så delen som er festet i braketten som går over til slangen Uansett, det var litt rustet da, men gnikket på det med stålbørste og div sandpapir og ser ut til at det er mye solid stål under rusten Er det innafor å ha på rustfjerner og feks litt sort Hammerite etterpå, eller er det lovfestet at man må skifte ut delen som er rustet? Om det må byttes så gjør jeg det (eller litt av det, og skjøter), men tenkte bare høre hva gjengen her mener Endret September 23 av E36 318i
Eystein Ose Skrevet September 23 Skrevet September 23 2 timer siden, sveigis skrev: Utrolig fint du har fått det Eystein 😊 Morro og se forandringer som dette . Tusen takk Jan!😃 Absolutt motiverende å se før/etter bildene☺️ 2 timer siden, papertiger skrev: Funker bra når du kan det. En kollega av meg fikk også en i CAD-avdelingen til å tegne opp ny fasade på huset som skulle renoveres med produksjonstegninger på terrasserammeverk i galva HEB-profiler Veldig flott utvikling av tomta, og veldig fine planer for huset! Carporten jeg bygde tegna jeg i detalj i Inventor. Fint å enkelt kunne ta ut materialliste, kappliste for minst svinn osv. Printa også ut vinklene taksperrene skulle kappes i 1:1, slik man fikk en perfekt mal å sage etter. Totalt unødvendig? Ja! Men litt artig fordi 3A765B8F-C730-4DF3-B96F-7A1FC11A08BC.mov ahj, Marius2002, Lars89 og 3 andre reagerte på dette 6
Lars89 Skrevet September 23 Skrevet September 23 (endret) 12 minutter siden, E36 318i skrev: Jeg fikk 2er feil på EU på rustent (eller for korrodert) bremserør.. Ytterste del så delen som er festet i braketten som går over til slangen Uansett, det var litt rustet da, men gnikket på det med stålbørste og div sandpapir og ser ut til at det er mye solid stål under rusten Er det innafor å ha på rustfjerner og feks litt sort Hammerite etterpå, eller er det lovfestet at man må skifte ut delen som er rustet? Om det må byttes så gjør jeg det (eller litt av det, og skjøter), men tenkte bare høre hva gjengen her mener Dette blir opp til den som tar etterkontroll. Hvis røret er helt fritt for porer/korrosjon etter pussing ville jeg vist bilen slik og så behandlet det når bilen evt er godkjent. Hvis du har på produkter oppå stålet er det umulig for kontrollør å bedømme tilstanden på røret. Et bilde hadde vært fint Endret September 23 av Lars89 fupsaker og E36 318i reagerte på dette 1 1
Marius2002 Skrevet September 23 Skrevet September 23 @Eystein Ose tøft Artig å tegne selv. Store glassflater og skråfelt helt opp i møne er virkelig i vinden om dagen. Gode planer dette! Eystein Ose reagerte på dette 1
E36 318i Skrevet September 23 Skrevet September 23 5 minutter siden, Lars89 skrev: Hvis røret er helt fritt for porer/korrosjon etter pussing ville jeg vist bilen slik og så behandlet det når bilen evt er godkjent. Hvis du har på produkter oppå stålet er det umulig for kontrollør å bedømme tilstanden på røret. Jeg fikk bort "mesteparten" av rusten. Noe porer er det, men det er samtidig "solid stål".. Jeg skjønner at det fremdeles er korrodert selvom rusten omtrent er borte, men det ser veldig solid ut Skjønner det, var mer tanken at feks Hammerite antakeligvis vil stoppe videre korrodering. Porer vil vel forsåvidt synes gjennom evt produkter som det også Tanken var i utgangspunktet at jeg skulle skjære bort til over der det er korrodert og skjøte på kobberrør.. Tanken om at det muligens ikke var nødvendig (foreløpig) virket interessant, selvom det beste nok er å bare skjære det bort. Men uansett, takk for svar, @Lars89 -- Det ble samme post to ganger (redigerte den første til noe mer passende da den ble litt borte i postene om huset og garasjen til @Eystein Ose) som ser helt fantastiske ut. Jeg mener, dobbel garasje med carport, og et enormt hus..
Ingvaldsen Skrevet September 23 Skrevet September 23 6 timer siden, Eystein Ose skrev: Tusen takk! Har nok delt litt underveis i tråden min ja. Huset er neste storprosjekt. Her blir det totalrenovering innvendig og utvendig + påbygg. Har laga noen illustrasjonsbilder, men jobber med å sette i gang arkitekt. Dagens fasade: Ny: Godt å sjå at det ikke bare er hos meg ting tar litt tid, har snart eid huset mitt i 5 år men planene mine baller på seg og det jeg trodde skulle ta 2 år ser ut til å ta 4-5. garasje ble til både ny veranda, fasade, nytt tak osv. hulldekke er bestilt så får snart carport til vinters💩 har ivertfall blitt kvitt endel vegitasjon og teglstein så mulig det blir en 7 årsplan her også før det er «ferdig» fupsaker og Eystein Ose reagerte på dette 2
E36 318i Skrevet September 24 Skrevet September 24 Det blir kapping og skjøting av bremeserørene, da det er det tryggeste Det jeg ønsket med tidligere post(er) var egentlig mest å finne ut hvor lovlig det ville være å ikke skifte dem, om de så greie ut når rusten var fjernet.. Men har siden i går konkludert med at det mest fornuftige vil være å bytte ut den rustede biten Jeg ønsker uansett ikke å bryte loven, og ønsker heller ikke utsette andre for fare om rørene skulle svikte eller sprekke ved hard bremsning 😎
Haug530D Skrevet September 24 Skrevet September 24 12 minutter siden, E36 318i skrev: Det blir kapping og skjøting av bremeserørene, da det er det tryggeste Det jeg ønsket med tidligere post(er) var egentlig mest å finne ut hvor lovlig det ville være å ikke skifte dem, om de så greie ut når rusten var fjernet.. Men har siden i går konkludert med at det mest fornuftige vil være å bytte ut den rustede biten Jeg ønsker uansett ikke å bryte loven, og ønsker heller ikke utsette andre for fare om rørene skulle svikte eller sprekke ved hard bremsning 😎 Har flere ganger pusset bort rust og lakkert rør om det har vært lett overflate rust, har også pusset bort og lakkert om det har vært verre, men de gangene har det vært gjort bare for og få gjennom EU kontroll også byttet rør i ettertid, skjøte gjør jeg sjelden, her byttes det hele rør eller lages nye i kobbernikkel. E36 318i reagerte på dette 1
E36 318i Skrevet September 24 Skrevet September 24 (endret) 1 time siden, Haug530D skrev: Har flere ganger pusset bort rust og lakkert rør om det har vært lett overflate rust, har også pusset bort og lakkert om det har vært verre, men de gangene har det vært gjort bare for og få gjennom EU kontroll også byttet rør i ettertid, skjøte gjør jeg sjelden, her byttes det hele rør eller lages nye i kobbernikkel. Skjønner at å pusse ned rust og ha noe rustbeskyttende over, er en midlertidig fiks og at det kan vel slå begge veier mtp hvor nøye kontrolløren er tenker jeg Jeg tenkte egentlig bare å kjøpe rør nå i dag, og kappe av litt over der rusten er og skjøte.. Er det noen negative ting med skjøting? Ser det er et alternativ, og litt enklere enn å skifte hele røret.. Er det gjort ordentlig så skal det da kunne holde i lang tid? Endret September 24 av E36 318i
Otis Skrevet September 24 Skrevet September 24 Skjøting av rør er ikke dårlig, når det er gjort rett. Så det trenger du ikke se ned på. Skjøting kan mange ganger være ca 22 ganger enklere enn å trekke helt nye rør. E36 318i reagerte på dette 1
eivi91 Skrevet September 24 Skrevet September 24 (endret) 16 hours ago, Eystein Ose said: Autodesk Inventor. Utrolig lite egnet til å tegne hus, men er den programvaren jeg kan😅 Ble flott med asfalt! Jeg tegnet også huset mitt med Inventor. 😁 Det finnes nok langt mer effektive program å tegne hus med, men som du sier, det er det programmet jeg kan best. Jeg tegnet først et førsteutkast av huset, så sendte jeg tegninger til husleverandøren, som da igjen laget de faktiske produksjonstegninger ut fra de. Det var også veldig kjekt å ha en 3D-modell av huset i byggefasen når jeg f.eks. skulle forklare noe til snekkerne om løsninger jeg så for meg, da var det bare å modellere opp og ta ut illustrasjoner og mål for å forklare. Modellen er også fullt møblert, med de faktiske veggfarger, gulv i de forskjellige rom, kjøkken, etc. Her er noen "side-by-side" shots av 3D-modell vs. realitet. 😊 Dronebilder er fra 2021 når huset var ferdig, så det har jo skjedd litt mer utenfor siden den gang. Men fortsatt "work in progress". 😊 Jeg drømmer også om asfaltering, men det får bli etter hvert. Endret September 24 av eivi91 mslello, Eystein Ose, mr.pingu og 10 andre reagerte på dette 13
mr.pingu Skrevet September 24 Skrevet September 24 (endret) Har noen erfaring eller vet hvor man kan sende inn en klage/ anmelde en nettbutikk på brudd av kjøpsloven? Måtte betale mer for frakt noen uker ETTER bestillingen (bestillingsvare fra BMW AG) men orka ikke å krangle fordi jeg trengte delen før EU-kontrollen men de får ikke de 750kr «gratis». (går forresten som vanlig pakkepost (under 10kg) og allerede betalte 350kr for frakt på selve nettbutikken) Endret September 24 av mr.pingu
Saltkjelen Skrevet September 24 Skrevet September 24 2 minutter siden, mr.pingu skrev: Har noen erfaring eller vet hvor man kan sende inn en klage/ anmelde en nettbutikk på brudd av kjøpsloven? Måtte betale mer for frakt noen uker ETTER bestillingen (bestillingsvare fra BMW AG) men orka ikke å krangle fordi jeg trengte delen før EU-kontrollen men de får ikke de 750kr «gratis». Først må du reklamere til butikken. Når du er privatperson og handler fra en profesjonell er det forbrukerkjøpsloven som er gjeldende. Dersom du ikke kommer noen vei med selger er det egentlig to løp du kan gjøre; 1) fremme en forliksklage og dra virksomheten til Forliksrådet eller 2) klage til Forbrukertilsynet (tidligere Forbrukerrådet) og senere til Forbrukerklageutvalget dersom dere ikke kommer til enighet hos Forbrukertilsynet. Begge ordningene er langvarige og alle ordningene koster nå penger. Det koster å klage til de forskjellige, hhv. 1x rettsgebyr til Forliksrådet, 0,2x rettsgebyr til Forbrukertilsynet og 1x rettsgebyr til Forbrukerklageutvalget. Dersom motpart taper, vil dette være kostnader som er erstatningsbetinget.
Marius2002 Skrevet September 24 Skrevet September 24 Det er forøvrig helt vanlig å fakturere kunde for frakt fra leverandør på bestillingsvarer. Skal bedrift stå for dette vil jo all fortjeneste forsvinne og man må lukke dørene rimelig kjapt med et minusregnskap uten sidestykke. Det er noe mange ikke skjønner. Eksempel: Varekost: 350,- Varesalg: 600,- Fortjeneste 250,- Frakt fra leverandør: 750,- Fortjeneste -500,- Det må derimot fremkomme på bestilling eller tilbudsfase. Her kan en sjappe brenne seg av og til og da må en bare stå i det som profesjonell part. Ofte opplyser man om at på bestillingsvarer kan det tilkomme frakt og dermed har ryggen klar. Og ofte blir frakten beregnet ved fakturering så det er ikke alltid lett å vite på forhånd. Men nå er det år og dag siden jeg har forholdt meg til privatmarkedet så usikker hvilke rettigheter man har idag. Uansett er det lite kult å etterfakturere frakt, det gjør jeg selv ikke i det profesjonelle markedet. mr.pingu og fupsaker reagerte på dette 2
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå