Gå til innhold

Off Topic-tråden, versjon 4(?)


awt
 Share

Anbefalte innlegg

Bortsett fra alle de som av egen vilje gjør bilen ulovlig(felger, feil dekkdim, sot, senk osv.), er vel rust det som oftest gir problemer på PKK? Hvertfall slik jeg ser det. Et og annet stag eller foring er jo enkel fiks på en gammel BMW. Jeg spyler bilen minst en gang i uka, jeg har kjørt bilen 1,5 vinter i Oslo-området. Rusten kommer fort.. Jeg fant ikke rust av betydning(kun en boble bak venstre framskjerm) da jeg kjøpte bilen for 20k, et kupp føler jeg. Synd egentlig for bilen kjører så fryktelig bra, og alt annet er så originalt og urørt..

Nå har jeg over litt tid til å få motoren til å gå skikkelig også. Det har vært en lang vei å gå, men nå går den fra 0-100 på rett under 10sekunder og det er jeg fornøyd med. Går som et børseskudd til en 520iA å være. En ting er sikkert, at 520'er har rykte på seg for å være dvaske har nok noe med at 99% av 520'er der ute har en eller annen motorfeil. Jeg ble svært overrasket over at den nå orker å dra seg oppoverbakke på 1200rpm med mer å "gi" før den girer ned et gir eller to. Det har resultet i et blandet snittforbruk på jevnt over 0,8 liter pr. mil. Den må ikke på samme måte piskes for å få opp farta.

Utseendemessig er den flott også synes jeg. I tilnærmet originalstand. Nå røyk parklyspære forran samme dag som dette bildet ble tatt. Da sier lysmodulen at det er lurt å gjøre blinklyspærene til parklys.. BMW er smarte greier.

IMG_6663.JPG

Endret av FredrikE24
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nesten merkelig at det ikke var blitt reist ett kollektivt søksmål mot staten mtp alle følgeskader fra salting, og påvrikningen det har på ens økonomi. Enda det finnes ikkeskadelige alternativer. I Canada er det vel tatt i bruk sukker istedenfor salt mener jeg å ha lest. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, FredrikE24 skrev:

Bortsett fra alle de som av egen vilje gjør bilen ulovlig(felger, feil dekkdim, sot, senk osv.), er vel rust det som oftest gir problemer på PKK? Hvertfall slik jeg ser det. Et og annet stag eller foring er jo enkel fiks på en gammel BMW. Jeg spyler bilen minst en gang i uka, jeg har kjørt bilen 1,5 vinter i Oslo-området. Rusten kommer fort.. Jeg fant ikke rust av betydning(kun en boble bak venstre framskjerm) da jeg kjøpte bilen for 20k, et kupp føler jeg. Synd egentlig for bilen kjører så fryktelig bra, og alt annet er så originalt og urørt..

Nå har jeg over litt tid til å få motoren til å gå skikkelig også. Det har vært en lang vei å gå, men nå går den fra 0-100 på rett under 10sekunder og det er jeg fornøyd med. Går som et børseskudd til en 520iA å være. En ting er sikkert, at 520'er har rykte på seg for å være dvaske har nok noe med at 99% av 520'er der ute har en eller annen motorfeil. Jeg ble svært overrasket over at den nå orker å dra seg oppoverbakke på 1200rpm med mer å "gi" før den girer ned et gir eller to. Det har resultet i et blandet snittforbruk på jevnt over 0,8 liter pr. mil. Den må ikke på samme måte piskes for å få opp farta.

Utseendemessig er den flott også synes jeg. I tilnærmet originalstand. Nå røyk parklyspære forran samme dag som dette bildet ble tatt. Da sier lysmodulen at det er lurt å gjøre blinklyspærene til parklys.. BMW er smarte greier.

IMG_6663.JPG

Nydelig bil 😍Pre-LCI E39 er ikke så aller verst!

Må si meg enig i at 520i fungerer helt fint. Nå har jeg riktig nok M54 og manuell kasse, men uansett. Har klart 0,62 L/mil på langkjøring, og da begynner det å bli ganske billig å kjøre en såpass stor og komfortabel bil. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 timer siden, FredrikE24 skrev:

En ting er sikkert, at 520'er har rykte på seg for å være dvaske har nok noe med at 99% av 520'er der ute har en eller annen motorfeil. Jeg ble svært overrasket over at den nå orker å dra seg oppoverbakke på 1200rpm med mer å "gi" før den girer ned et gir eller to. Det har resultet i et blandet snittforbruk på jevnt over 0,8 liter pr. mil. Den må ikke på samme måte piskes for å få opp farta.

Der er jeg helt enig med deg. Veldig mange M50B20 og M52B20 går med dårlig/defekt vanos, tett veivhus ventilasjon og dårlige vakumslanger. Jeg synes egentelig ikke min 520i med automat er så himla dau som alle skal ha det til. Ja den trenger litt turtall og er litt daff på lave turtall, men så fort man kommer over 4000 rpm så trekker det helt greit. Å ta en forbikjøring er jo ikke noe problem, jeg legger bare automaten i 2 eller 3 gir og har da plenty med kraft til å gjøre en kjapp og grei forbikjøring. Synes videre den trekker veldig fint fra ca 110 til 170 km/t, er jo dette den er giret til med tanke på at det var på autobahn disse bilene skulle høre hjemme. 

Jeg tror nok også mange som kjører 520i har en litt bedagelig kjørestil, siden "den er jo ikke så sprek uansett". Det tror jeg gjør at mange 520er er litt daukjørte. Jeg kan bare snakke for meg selv, men jeg kan nok til tider ha litt bedagelig kjørestil. Jeg gidder ikke å presse motoren unødvendig, og det gjør at den kanskje blir litt daukjørt av og til. For hver gang nå jeg kommer hjem fra tur etter å ha kjørt på Autobahn, så føles motoren mye piggere ut. På Autobahn følger jeg trafikken, som i tider går i 170 km/t. Mange kickdowns og mye høye hastigheter krever mye innsats fra en M50B20, så det virker som den på en måte får "blåst ut" av seg litt. Det er også eneste gangene jeg kan merke at den bruker litt olje, ikke mye men nok til å måtte hive på en skvett etter 5000 km.

Jeg har derimot fundert på om jeg skal få overhalt vanosen, bare for å ha gjort det. Jeg aner ikke i hvilken stand den er, men synes jo motoren trekker helt fint. Men hva vet jeg? Finnes det noen greie kitt for å overhale denne på en M50?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har dobbelvanosen på min 520iA, noe som resulterer i akseptabelt med dreiemoment også på lavt turtall(mener å ha lest et sted at peak-dreiemoment på en M52 ligger på rundt 4000rpm, peaken på M52TU er rundt 3000rpm). Enkel-vanos versjonene er noe litt annet. Jeg opplevde uansett ikke den største forbedringen ved overhaling av vanos(til tross for at o-ringene ikke tetta noe som helst..). Det gjorde jeg med fiks av DISA-ventil(M52TU/M54) og gasspjeld. Merkelig nok også den elektriske kjølevifta foran og den elektroniske termostaten(også M52TU/M54 spesifikk). Den elektriske kjølevifta fikk motoren til å gå feil på tomgang og diverse rare greier som jeg ikke helt forstår hvorfor.
Den elektroniske termostaten i tillegg til den mekaniske termostaten en strupeventil som finregulerer kjølevæsketemp +/- 10grader for en jevnere kjølevæsketemperatur. Så til tross for åpen mekanisk termostat, så vil den fremdeles finregulere temperaturen til å ligge dønn på 90grader. Temperatur over dette starter laveste viftehastighet(om man ikke allerede kjører AC).

Motorstyringa ble hvertfall veldig fornøyd(M52TU styrer viftepådraget vha. pulsbredde-modulasjon, ikke tre-stegs viftehastighet vha. to motstander). Gasspjeldet på akkurat M52TU(1999-2000) er litt spesielt for den nevnte perioden, og den visste nok ikke alltid like godt hvor den skulle stå(den sto nok ofte i feil posisjon til tross for ønsket åpning fra mitt høyrebein, og responderte sikkert ikke like raskt som nå) for å prestere best mulig.
I motsetning til før, så får jeg et bra skyv når jeg gølver pedalen. På bedagelig kjøring velger girkassa høyeste gir for å cruise på 12-1500rpm og låser samtidig convertern, dette gjør den helt nede i 30km/t.. Jeg har igrunn ikke kjørt så mye landevei etter at jeg fikk orden på motoren, men hadde en landeveistur istad faktisk, og jeg ble svært overrasket over hvordan den bykset forbi rekken med biler jeg ville forbi(så fort det ikke er våt svart asfalt kjører jo folk som pyser..).

 

Disse folka har O-ringer. Kun to stykk på enkelvanos, M50TU og M52.

http://www.beisansystems.com/products.html

Endret av FredrikE24
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, Eselfjes skrev:

Nydelig bil 😍Pre-LCI E39 er ikke så aller verst!

Må si meg enig i at 520i fungerer helt fint. Nå har jeg riktig nok M54 og manuell kasse, men uansett. Har klart 0,62 L/mil på langkjøring, og da begynner det å bli ganske billig å kjøre en såpass stor og komfortabel bil. 

Jeg skulle nok hatt fullt sett med BBS RC090 for å få helt gjennomført "stock" stil på bilen. Selv om 16toms Rondellene som fulgte bilen ikke er altfor prangende. Nå kjører jeg med originale alufelger(stålfelg-look) med hjulkapsler, og jeg digger det litt også.

Relatert bilde

Lenke til kommentar
Del på andre sider

E60-en min kommer stort sett kun til å bli brukt i ferier de neste årene, så jeg har tenkt å koble til en vedlikeholdslader, iallefall i vinterhalvåret. Er det slik at kontaktpunktene i motorrommet skal brukes, eller skal laderen kobles rett på batteriet? Og skal batteriet kobles fra, eller liker ikke slike biler å stå lenge uten strøm. Jeg er livredd for elektriske feil 😫

Endret av Eselfjes
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kan bruke punkter i motorrommet eller direkte på batteri. 

Det skal gå fint å koble av batteri så lenge du har behov for det. Du vil selvsagt få feilmeldinger, men de burde forsvinne fra dashbordet ganske kjapt etter kjøring. Feks om du har active steering så må du fatte helt over høyre/venstre for å bli kvitt feilmelding.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...