Gå til innhold

Off Topic-tråden, versjon 4(?)


awt
 Share

Anbefalte innlegg

11 minutter siden, Fredrik 90 skrev:

Ja stakkars dere Tesla fanboys, alle de slemme fossilfolka som er misfornøyde og misunnelige på dere 😀😂

Nei såpass for dere tåle, dere får subsidiert 400 hk pluss premiumbiler fra staten så dere har lite å klage på. At folk er skeptiske eller ikke alltid deler deres syn på bil er det minste problem dere bør bry dere med.

Her tror jeg du møter lite misnøye 😀

https://elbilforum.no/index.php?PHPSESSID=ckd2as7h3ss6kgmk4h9bpsl6v5&board=59.0

 

«Dere Tesla fanboys»... er vel verdt å nevne at jeg synes alt nytt og fremtidsrettet er kult. Er vel ikke nødvendigvis rettet kun mot Tesla, men de har foreløpig vært mest frempå😁. Endelig har man oppnådd enda kvikkere biler med lavere tyngdepunkt enn det meste og enda bedre dreiemoment (legger ved noen linker så du kan se hva som lages og utvikles nå for tiden):

her har du to ekstreme biler. En av de er ikke godkjent på vei enda, 

men Pininfarina er.

https://www.nio.com/ep9

https://pininfarina.it/en/work/battista/

Og de som lager bilen Hammond fra TG trioen endte på taket med:

https://www.rimac-automobili.com/en/hypercars/c_two/

Vil påstå at det ovennevnte på generelt grunnlag er noe av det kuleste med elektrisk drivlinje. Samme gjelder det minimale behovet for vedlikehold av motor og andre deler. Bilholdet blir på mange måter mindre bekymringsfullt. Spesielt om man ikke har tid til å mekke bil slik f.eks jeg hadde da jeg ikke måtte betale mine egne regninger og fremdeles bodde hjemme i tenårene.

Subsidier kan man vel egentlig ikke kalle det... elbilene er fritatt fra noen avgifter fordi innkjøpsprisen er såpass høy pga. ny teknologi, og usikkerheten folk flest har ift. elbiler da det for de fleste er såpass nytt som det er. Det er vel egentlig ingen borgere som har banket gjennom dette de fordelene man har som en elbilist. Her må du nesten bebreide myndighetene. De lokale fordelen en elbil gir er også bra for de som bor i byen. Luften bedres for hver dag som går.

Dieselbiler ble jo (om man bruker dine ord) subsidiert av myndighetene i en lengre periode. Kanskje de som kjører bensin skal lage samme opptøyene rundt det som noen gjør ang. elbiler 🤔😂

Skal love deg at det er mye misnøye på elbilforumet 😂 har litt med service og kvalitet på diverse å gjøre uten å måtte nevne merke....

God påske! 🐣😎

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 minutter siden, Lifeasiknowit_bmw skrev:

«Dere Tesla fanboys»... er vel verdt å nevne at jeg synes alt nytt og fremtidsrettet er kult. Er vel ikke nødvendigvis rettet kun mot Tesla, men de har foreløpig vært mest frempå😁. Endelig har man oppnådd enda kvikkere biler med lavere tyngdepunkt enn det meste og enda bedre dreiemoment (legger ved noen linker så du kan se hva som lages og utvikles nå for tiden):

her har du to ekstreme biler. En av de er ikke godkjent på vei enda, 

men Pininfarina er.

https://www.nio.com/ep9

https://pininfarina.it/en/work/battista/

Og de som lager bilen Hammond fra TG trioen endte på taket med:

https://www.rimac-automobili.com/en/hypercars/c_two/

Vil påstå at det ovennevnte på generelt grunnlag er noe av det kuleste med elektrisk drivlinje. Samme gjelder det minimale behovet for vedlikehold av motor og andre deler. Bilholdet blir på mange måter mindre bekymringsfullt. Spesielt om man ikke har tid til å mekke bil slik f.eks jeg hadde da jeg ikke måtte betale mine egne regninger og fremdeles bodde hjemme i tenårene.

Subsidier kan man vel egentlig ikke kalle det... elbilene er fritatt fra noen avgifter fordi innkjøpsprisen er såpass høy pga. ny teknologi, og usikkerheten folk flest har ift. elbiler da det for de fleste er såpass nytt som det er. Det er vel egentlig ingen borgere som har banket gjennom dette de fordelene man har som en elbilist. Her må du nesten bebreide myndighetene. De lokale fordelen en elbil gir er også bra for de som bor i byen. Luften bedres for hver dag som går.

Dieselbiler ble jo (om man bruker dine ord) subsidiert av myndighetene i en lengre periode. Kanskje de som kjører bensin skal lage samme opptøyene rundt det som noen gjør ang. elbiler 🤔😂

Skal love deg at det er mye misnøye på elbilforumet 😂 har litt med service og kvalitet på diverse å gjøre uten å måtte nevne merke....

God påske! 🐣😎

Jeg synes også den teknologien som vi ser utvikles i dag er spennende å følge med på. Det er hverken bilene eller teknologien jeg har noe i mot. Jeg skal være så ærlig å si at det er eierene av bilene jeg ofte ikke kan fordra. De aller aller fleste er vanlige og allrigte folk, men det er noen som er så nyfrelste og tette at det er til å fnatt av. Disse kjører stort sett rundt med en T i grillen. 

Fritaket for engangsavgiften for elbiler er fornuftig, det stammer fra tilbake til 90 tallet da elbiler var så si ikke eksisterende. Nå som elbiler er blitt som normale biler så bør enkelte ting gjøres om på. Alle elbiler burde betale en vektavgift på lik linje med fossile biler, for å kompensere for den veislitasjen de bidrar til. De vil fortsatt være gunstige i forhold til rene fossile biler, og det blir mer rettferdig. 

Du toucher såvidt innom temaet da dieselbilene fikk redusert avgift i 2007. La meg bare minne om at den subsidieringen de fikk da ikke kan måle seg med de fordelene elbilistene nyter godt av. Før eller senere vil det komme avgifter på elbiler også, og jo flere som selges jo fortere skjer det. Er vel snakk om fra 2021...

Luften i byen bedres ja, og det er flott. Og den hadde bedres enda fortere om piggdekk ble forbudt. Samme om de som i årene fremover kommer til å kjøre en Euro 4 dieselbil hadde gått over til en Euro 6 dieselbil (altså de som ikke vil ha elbil). Da må engangsavgiften på fossile bil ned til ett normalt nivå.

Nei, jeg er glad jeg bor i lille Arendal og slipper å ta stilling til slike ting. Slipper bommer, rushtrafikk og ladekø... Her kan jeg kjøre fossilbilen min i fred og ro 👍

God påske ja 😀

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Lifeasiknowit_bmw skrev:

Jeg bruker mye tid på de nevnte forslag jeg la frem for Fredrik 90 ;)

Er en og annen Mail som jeg leser gjennom. Merkelig nok har det vært Tesla det har dreid seg om de 4-5 gangene jeg har lest Mail/notifications fra Bimmers.no

Sitter for det meste og følger med på nyheter om ny M3’en og venter på ny versjon av i8 som også bør ses på Nurburgring snart. 

Mulig.

Fremstår bare litt som en fullkonvertert elbil/Tesla fan som kun kommer her for å forsvare de, og deretter forsvinne igjen :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er ett prakteksempel på hva som er galt med norsk media i relasjon til elbilpolitikken. Her får Christina Bu i Elbilforedningen lov å undergrave den tyske undersøkelsen, og fremstille det hele som oppspinn. Jeg lurer på hva slags utdannelse og kompetanse Bu har for å kunne stille spørsmål ved hva tyske forskere har kommet frem til. Det hun derimot gjør er å mene mye, som at det er tull at ett elbil batteri må byttes etter 10 år eller 150 000 km. Men det er heller ingen som vil garantere at batteriet vil vare så lenge....så da må nesten ett batteri bytte tas med som en av faktorene. Videre hevder hun at utslipps tallene til Mercedesen er NEDC tall, men hun kan ikke legge frem hverken bevis eller konkrete fakta på at dette er tilfelle. 

Jeg synes det er så fasinerende å se nordmenn uttale seg om slike ting som dette. Vi som er ett så stort bilproduserende land må såklart fortelle tyskerne at de tar feil...😂 Latterlig, rett og slett latterlig! Som vanlig, det er ikke elbilene jeg har noe i mot...med det er folka som fronter dem jeg ikke tåler.

https://www.nettavisen.no/okonomi/slakter-tysk-elbil-undersokelse---dette-er-en-ubrukelig-studie/3423674657.html

Endret av Fredrik 90
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, knut_olestad skrev:

Ikke prøvd den typen, men en annen hvor man bruker "vakuummetode". Så ChrisFix sin video på YouTube og tenkte dette var enkelt. Funka ikke i det hele tatt. Endte bare med å få rutelim smørt andre steder enn hvor det skulle. Skylder 50/50 på utstyret og inkompetanse. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 timer siden, Fredrik 90 skrev:

Dette er ett prakteksempel på hva som er galt med norsk media i relasjon til elbilpolitikken. Her får Christina Bu i Elbilforedningen lov å undergrave den tyske undersøkelsen, og fremstille det hele som oppspinn. Jeg lurer på hva slags utdannelse og kompetanse Bu har for å kunne stille spørsmål ved hva tyske forskere har kommet frem til. Det hun derimot gjør er å mene mye, som at det er tull at ett elbil batteri må byttes etter 10 år eller 150 000 km. Men det er heller ingen som vil garantere at batteriet vil vare så lenge....så da må nesten ett batteri bytte tas med som en av faktorene. Videre hevder hun at utslipps tallene til Mercedesen er NEDC tall, men hun kan ikke legge frem hverken bevis eller konkrete fakta på at dette er tilfelle. 

Jeg synes det er så fasinerende å se nordmenn uttale seg om slike ting som dette. Vi som er ett så stort bilproduserende land må såklart fortelle tyskerne at de tar feil...😂 Latterlig, rett og slett latterlig! Som vanlig, det er ikke elbilene jeg har noe i mot...med det er folka som fronter dem jeg ikke tåler.

https://www.nettavisen.no/okonomi/slakter-tysk-elbil-undersokelse---dette-er-en-ubrukelig-studie/3423674657.html

Jeg har ingen problemer med å forstå at noen er skeptiske til denne undersøkelsen som kommer fra et tysk økonomisk forskningsinstitutt (mrk. tysk og økonomisk) på nåværende tidspunkt. De tyske bilprodusentene (og dermed den tyske økonomien generelt) er i dag ekstremt presset tidsmessig, økonomisk og praktisk - og alle grep/triks er åpenbart tillat når det essensielt handler om å overleve - noe som faktisk på sikt er tilfellet for de tyske bilprodusentene.

Det er mulig du ikke riktig forstår konsekvensene av det som nå skjer i bilindustrien, men nå er det alvor og det er nå det begynner å svi at de tyske bilprodusentene sov i timen da Tesla presenterte Model S i 2012. Salget av nye biler stagnerer, aksjekursene faller og underleverandørene forsøker å finne alternativer for hvordan de kan finne nye veier å tjene penger. Det er nå det handler om samling i bånn for de tyske bilprodusentene og politiske samt økonomiske ledere.    

Endret av Fredrik
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Fredrik skrev:

Jeg har ingen problemer med å forstå at noen er skeptiske til denne undersøkelsen som kommer fra et tysk økonomisk forskningsinstitutt (mrk. tysk og økonomisk) på nåværende tidspunkt. De tyske bilprodusentene (og dermed den tyske økonomien generelt) er i dag ekstremt presset tidsmessig, økonomisk og praktisk - og alle grep/triks er åpenbart tillat når det essensielt handler om å overleve - noe som faktisk på sikt er tilfellet for de tyske bilprodusentene.

Det er mulig du ikke riktig forstår konsekvensene av det som nå skjer i bilindustrien, men nå er det alvor og det er nå det begynner å svi at de tyske bilprodusentene sov i timen da Tesla presenterte Model S i 2012. Salget av nye biler stagnerer, aksjekursene faller og underleverandørene forsøker å finne alternativer for hvordan de kan finne nye veier å tjene penger. Det er nå det handler om samling i bånn for de tyske bilprodusentene og politiske samt økonomiske ledere.    

Kjenning som jobber hos den største Audi/VW forhandler i distriktet, de merker en tydelig nedgang på verkstedsiden pga av elbilsalg.

Dette viser jo bare som du sier at det er veldig mange bransjer som må omstille seg og at det er mange som kommer til å forsvinne

I firmaet som jeg jobber i så er det bestemt fra våre eiere I Usa at 25 prosent av bilparken skal være nullitslipp

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 19.4.2019 den 22.05, Fredrik 90 skrev:

Jeg synes også den teknologien som vi ser utvikles i dag er spennende å følge med på. Det er hverken bilene eller teknologien jeg har noe i mot. Jeg skal være så ærlig å si at det er eierene av bilene jeg ofte ikke kan fordra. De aller aller fleste er vanlige og allrigte folk, men det er noen som er så nyfrelste og tette at det er til å fnatt av. Disse kjører stort sett rundt med en T i grillen. 

Fritaket for engangsavgiften for elbiler er fornuftig, det stammer fra tilbake til 90 tallet da elbiler var så si ikke eksisterende. Nå som elbiler er blitt som normale biler så bør enkelte ting gjøres om på. Alle elbiler burde betale en vektavgift på lik linje med fossile biler, for å kompensere for den veislitasjen de bidrar til. De vil fortsatt være gunstige i forhold til rene fossile biler, og det blir mer rettferdig. 

Du toucher såvidt innom temaet da dieselbilene fikk redusert avgift i 2007. La meg bare minne om at den subsidieringen de fikk da ikke kan måle seg med de fordelene elbilistene nyter godt av. Før eller senere vil det komme avgifter på elbiler også, og jo flere som selges jo fortere skjer det. Er vel snakk om fra 2021...

Luften i byen bedres ja, og det er flott. Og den hadde bedres enda fortere om piggdekk ble forbudt. Samme om de som i årene fremover kommer til å kjøre en Euro 4 dieselbil hadde gått over til en Euro 6 dieselbil (altså de som ikke vil ha elbil). Da må engangsavgiften på fossile bil ned til ett normalt nivå.

Nei, jeg er glad jeg bor i lille Arendal og slipper å ta stilling til slike ting. Slipper bommer, rushtrafikk og ladekø... Her kan jeg kjøre fossilbilen min i fred og ro 👍

God påske ja 😀

Når du først skal buse ut så bør du ha fakta rett. Vanlige personbiler sliter lite på veien med kiloene de har . https://www.tu.no/artikler/hevder-de-store-tunge-elbilene-sliter-mer-pa-veien-avvises-av-fagfolkene/409400.

så en vektavgift er det teit å argumentere for med argumenter om veislitasje. 

Når det gjelder levetiden på batteri så skal jeg ikke uttale meg, men argumentasjonen din om at bilprodusentene bare garanterer opp til åtte år(de fleste av dem) for batteri er jo riktig, men fossilbil produsentene garanterer sine motorer hvor lenge? Betyr det at de ikke forventes å holde lenger en fem år?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 19.4.2019 den 23.39, Daniel. skrev:

Mulig.

Fremstår bare litt som en fullkonvertert elbil/Tesla fan som kun kommer her for å forsvare de, og deretter forsvinne igjen :P

Er akkurat de tidene jeg har ferie at jeg kan lese gjennom diverse tråder.

Er nok noe lei av at man sprer edder og galle/usannheter om ting som egentlig bare kan bli bedre. Spesielt når man utviser fordommer mot spesifikke temaer slik noen mennesker har for vane å gjøre. Jeg er vel heller den som kjemper for at man ikke skal fyre opp under dårlige holdninger og spre slik misnøye.

Jeg er veldig fornøyd med elbil :) har flere stykk, men også en grom fossilbil i utlandet. For meg så handler det om at bilholdet har blitt enkelt og krever lite tid av meg. Da får jeg brukt tiden på det som har begynt å bety mer for meg de siste årene: Familien, alenetid med samboer, venner, hytta, ferier...

Mekke bil tok mye mer tid av meg enn jeg ville innrømme selv. Og den siste 3’ern jeg hadde var en skikkelig mandagsbil. Kjøpte bil med garanti for å slippe å gjøre jobben selv, men det ble bare hundre ganger verre. Der var det alt fra clutch til høyttalere, ny Head Unit, turbo, oljepumpe... til bytte av diverse utvendige lister og faktisk også seteramme på førerside. Alt dette grunnet dårlig kvalitet.

Ettersom jeg hadde en hvit i3 og en (tror det var sophisto grey) i8 ved siden av 3’ern, og de to ALDRI hadde problemer, så begynte jeg å bruke begge to mer og mer. Inntil i8 måtte bytte litt forskjellig på forbrenningsmotoren bak. Da ble i3’en min faste følgesvenn. 

Jeg har vel noen og 20 sider med verkstedshistorikk hos forhandler med 3’ern alene. I8’en stod 3 mnd en gang. Ila den tiden så fikk jeg jo lånebil via Hertz... men det var enten en løgen diesel Mini Countryman hvor alt er plast og girspaken er så lang at du føler deg som en lastebilsjåfør. Eller så fikk man en i3. I3’en hadde bare minimum av utstyr... og da var til slutt min egen i3 et langt bedre alternativ.

Jeg kjøpte meg deretter etter 60ah en ny 94ah, og til slutt facelift og i3S som jeg Brukte som primærkjøretøy. Men begge disse ble solgt da BMW annonserte ny batteripakke på i3’en bare 3 mnd etter at jeg hadde kjøpt i3S’en. Den var litt over 10kW større, og kostet bare 6000 mer. Verditapet ville vært såpass at jeg rett og slett solgte i3S’en med litt over 6000 km på telleren. Tapte ikke noe på det heller (overraskende nok).

Har nå kjørt litt forskjellig etter august i fjor. Har hatt Tesla, Jaguar og E-tron. Foreløpig er Tesla amerikaneren (slik mustang var i sin tid) mye for pengene, men kanskje ikke beste kvaliteten. Men per nå har kvaliteten bedret seg MYE siden de startet produksjonen i 2012.

Jeg virker sikkert som en fanboy, men alt har sine grunner :) akkurat på lik linje med hvorfor folk velger fossilt eller hydrogen for den saks skyld. Jeg tåler bare ikke at folk rakker ned på spesifikke tilfeller som involverer fordommer rettet mot noe som både er nytt, og også litt stilig. Model S minner for meg om Aston Martin Rapide. Ikke A.M sin peneste bil (det må jo være DB som er det) men likevel pene biler som tilbyr helelektrisk drivlinje og mye krefter :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, TRF skrev:

Hvordan var statistikken for motorbytter på Model S igjen? Eller differ?

Isolert sett relativt høyt for Model S/X med Dual Motor, men ikke i relasjon til det totale produksjonsvolumet. Det skjer feil og tilbakekallelser med alminnelige biler også, men disse har det etterhvert vært så mange av at folk knapt legger merke til det. Jeg tenker at Tesla har tatt og tar noen snarveier enkelte steder på de ulike modellene og dermed lar kjøperne være testsjåfører. Dette er på ingen måter unikt for Tesla, men f.eks BMW kan normalt ikke ta seg slike friheter. For BMW er dette prisen de må betale for å være en ledende tysk premium bilprodusent.

Tesla er på vei opp så om noen år kan de heller ikke tillate seg dette og må dermed bruke mer penger på testing av bilene før de kommer på markedet. Dette vil gjøre bilene dyrere å produsere og skal Tesla holde fortjenestemarginen må kostnadene ned og/eller produksjonsvolumet opp - hvis de vil unngå å sette prisen kraftig opp på bilene. Dette fenomenet er også årsaken til BMW's evige streben etter stadig nye nisjemodeller som genererer høy profitt. Alternativt måtte de ha solgt mange flere alminnelige modeller, men slikt er ikke gjort i en håndvending - og/eller de kunne ha senket produksjonskostnadene pr. bil, men dette vil vi jo helst ikke fordi slikt normalt medfører en dårligere interiørkvalitet. At 1-serien nå får forhjulstrekk er imidlertid en ren spareøvelse fra BMW.

Endret av Fredrik
Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 timer siden, flobben skrev:

Når du først skal buse ut så bør du ha fakta rett. Vanlige personbiler sliter lite på veien med kiloene de har . https://www.tu.no/artikler/hevder-de-store-tunge-elbilene-sliter-mer-pa-veien-avvises-av-fagfolkene/409400.

så en vektavgift er det teit å argumentere for med argumenter om veislitasje. 

Når det gjelder levetiden på batteri så skal jeg ikke uttale meg, men argumentasjonen din om at bilprodusentene bare garanterer opp til åtte år(de fleste av dem) for batteri er jo riktig, men fossilbil produsentene garanterer sine motorer hvor lenge? Betyr det at de ikke forventes å holde lenger en fem år?

Så en Tesla Model X med piggdekk sliter like lite på asfalten som en VW e-UP! med piggdekk? Du er iallfall ikke kildekritisk 😂 Men med veislitasje så er det flere ting enn bare slitasjen på veidekket, trafikk slitasje er alt fra nedkjørte skilt til veimerkingen som piggdekk sliter bort i trafikkerte områder. Også har du ett annet aspekt og det plassen, en elbil tar vel så mye plass i trafikken som en fossilbil. Den er like mye med på å bidra til tett trafikk og rushtrafikk som koster samfunnet millioner i året i forsinkelser. Alt dette bør elbiler være med på å bidra med, det er ikke rettferdig at dere skal slippe unna alt ansvar.

Hvor mye enklere tror du det er å resirkulere en bilmotor kontra ett elbil batteri? Det er ikke mye nikkel, kobolt og Litium i en bilmotor? Noen få liter med syntetisk olje, noe plast og gummi er vel det værste. En bilmotor kan fint vare i 15 år og 200 000 km, det er ikke normalt å bytte motor på denne distansen. Men sjansen for at man må bytte ett elbil batteri etter 200 000 km eller 15 år er langt større. De av oss som føler med på Tesla Bjørn sin kanal vet jo at der har blitt byttet både drivmotorer og batteri på hans bil.

8 timer siden, TRF skrev:

Hvordan var statistikken for motorbytter på Model S igjen? Eller differ?

For ikke å glemme styrings enheter til motor og batteri, dørhåndtak med innmat, lykter, skjermer, seter osv. En Tesla hadde vært mye mer miljøvennlig om de bare laget den ordentlig med en gang.

Når disse enorme mengdene Tesla nå etterhvert begynner å gå ut av garanti så er det en del folk som vil slite litt.  

Det gjelder forøvrig de fleste elbiler som pøses ut på veiene i dag.

https://www.google.no/amp/s/www.abcnyheter.no/amp/motor/bil/2018/10/20/195444455/tror-elbiler-vil-vrakes-tidligere-enn-andre-biler

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...