Gå til innhold

Off Topic-tråden, versjon 4(?)


awt
 Share

Anbefalte innlegg

Jeg finner TV2 Hjelper Deg av og til interessant og ser på om det er en sak jeg vet går eller plutselig svitsjer innom. Neste uke er det Tesla som skal få gjennomgå og ut ifra klippene på reklamen blir temaet kunder som er misfornøyd med bl.a. at det lekker inn vann fra dørene, dørene/dørhåndtakene skrangler og er STORE glipper mellom skjøter. I tillegg sier Tesla at alt dette, ut ifra det vi kunne se på klippet, er i henhold :D 

Synd i grunn, for Tesla Model Y virker som en lovende modell selv om den estetisk ikke tiltaler meg. Men om de fortsetter i samme linjen frykter jeg det blir kort prosess. Hvis ikke fanatikere har skylapper mot slikt og kjøper likevel. 🤷🏼‍♂️

Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 timer siden, Marius2002 skrev:

Jeg finner TV2 Hjelper Deg av og til interessant og ser på om det er en sak jeg vet går eller plutselig svitsjer innom. Neste uke er det Tesla som skal få gjennomgå og ut ifra klippene på reklamen blir temaet kunder som er misfornøyd med bl.a. at det lekker inn vann fra dørene, dørene/dørhåndtakene skrangler og er STORE glipper mellom skjøter. I tillegg sier Tesla at alt dette, ut ifra det vi kunne se på klippet, er i henhold :D 

Synd i grunn, for Tesla Model Y virker som en lovende modell selv om den estetisk ikke tiltaler meg. Men om de fortsetter i samme linjen frykter jeg det blir kort prosess. Hvis ikke fanatikere har skylapper mot slikt og kjøper likevel. 🤷🏼‍♂️

Tja, det har vært klaging på Tesla siden de kom, og de har hele tiden vært dårlig på de samme tingene.
Likevel selger de biler som bare pokker.

Så jeg vet ikke hva "kort prosess" betyr, men om jeg tolker det rett, så tror jeg du tar feil. De leverer fortsatt det mest gunstige elbil-alternativet for de som har råd til en ny Passat. Kanskje det eneste.
Til tross for at mange skriker og skråler, så er det også svært mange som er fornøyd med Teslaen sin, og de er ikke redd for å si det. Og det er mye god promo i fornøyde kunder, uansett hvor mye enkelte skråler på TV.

Her er det du får når du kjøper en bil som koster dobbelt så mye som Model 3 Performance:
https://www.tv2.no/a/11341620/

Å kjøre til Europa med Tesla er null problem, og de har forstått viktigheten av et stort ladenettverk som er stabilt og som gir informasjon til kundene om tilgjengelighet.
Tesla er langt bak "de store" i erfaring på bilproduksjon, men de er LANGT foran alle andre på elbil.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, LoKi skrev:

Tja, det har vært klaging på Tesla siden de kom, og de har hele tiden vært dårlig på de samme tingene.
Likevel selger de biler som bare pokker.

Så jeg vet ikke hva "kort prosess" betyr, men om jeg tolker det rett, så tror jeg du tar feil. De leverer fortsatt det mest gunstige elbil-alternativet for de som har råd til en ny Passat. Kanskje det eneste.
Til tross for at mange skriker og skråler, så er det også svært mange som er fornøyd med Teslaen sin, og de er ikke redd for å si det. Og det er mye god promo i fornøyde kunder, uansett hvor mye enkelte skråler på TV.

Her er det du får når du kjøper en bil som koster dobbelt så mye som Model 3 Performance:
https://www.tv2.no/a/11341620/

Å kjøre til Europa med Tesla er null problem, og de har forstått viktigheten av et stort ladenettverk som er stabilt og som gir informasjon til kundene om tilgjengelighet.
Tesla er langt bak "de store" i erfaring på bilproduksjon, men de er LANGT foran alle andre på elbil.

Jeg tror du misforstår meg. Det er ikke det at andre bilmerker er feilfri, for det er de ikke. Jeg har aldri sagt at man ikke kan kjøre på langtur med elbil, snarere tvert imot om man har sett hva jeg har skrevet opp igjennom. Det er hvordan Tesla behandler sakene og mener ting skal være som det er helt rett å sette spørsmålstegn til. Kort prosess er om kundene ikke godtar at det er slik, men klart selger de godt da Tesla for mange er status og skylappene er på. Det er ikke kritikk mot bilene i seg selv! :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 minutter siden, Marius2002 skrev:

Jeg tror du misforstår meg. Det er ikke det at andre bilmerker er feilfri, for det er de ikke. Jeg har aldri sagt at man ikke kan kjøre på langtur med elbil, snarere tvert imot om man har sett hva jeg har skrevet opp igjennom. Det er hvordan Tesla behandler sakene og mener ting skal være som det er helt rett å sette spørsmålstegn til. Kort prosess er om kundene ikke godtar at det er slik, men klart selger de godt da Tesla for mange er status og skylappene er på. Det er ikke kritikk mot bilene i seg selv! :) 

Service-apparatet de har er litt både og, ja. Samtidig ser man mange kunder klage på kvaliteten på ting etter at de selv har modifisert dem ihjel.
Jeg tror vi begge misforstår - jeg bare sier at Tesla mister ikke markedsandeler så lenge de i praksis ER hele markedet. Ingen andre leverer bil i segmentet de gjør, så de har ikke konkurrenter.
Folk kjøper ikke Tesla for status, de kjøper dem fordi de har rekkevidde, ladenettverk og effekt som ingen andre kan måle seg med i samme prisklasse.
Bilen min koster like mye som en 330i X-Drive, og da har du ikke startet å legge utstyr på BMW'en. Og så går den bedre enn en M3..

Så før de mister markedsandeler, så må de få konkurrenter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skal ikke kaste mer bensin på bålet, men det er noe underlig å sammenligne biler utelukkende basert på akserelasjon. Alle vet jo at alle kan lage EL biler som går fort, bare man vil. Men Tesla fokuserer stort sett på effekt og autopilot. Ellers synes jeg bilene deres er ganske så teit/dårlig utviklet. De kan jo ikke tilby bagasjerom skjuler eller gitter mellom bagasjerom og baksete. Sikkerhet for sine passasjerer? Alle løsninger innvendig i bilen ser og føles ganske så billige.

Og da skal jeg ikke nevne dashbordet dems, for det går mer på smak og behag, så det er utelatt fra kommentarer min ovenfor.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, LoKi skrev:

Tja, det har vært klaging på Tesla siden de kom, og de har hele tiden vært dårlig på de samme tingene.
Likevel selger de biler som bare pokker.

Så jeg vet ikke hva "kort prosess" betyr, men om jeg tolker det rett, så tror jeg du tar feil. De leverer fortsatt det mest gunstige elbil-alternativet for de som har råd til en ny Passat. Kanskje det eneste.
Til tross for at mange skriker og skråler, så er det også svært mange som er fornøyd med Teslaen sin, og de er ikke redd for å si det. Og det er mye god promo i fornøyde kunder, uansett hvor mye enkelte skråler på TV.

Her er det du får når du kjøper en bil som koster dobbelt så mye som Model 3 Performance:
https://www.tv2.no/a/11341620/

Å kjøre til Europa med Tesla er null problem, og de har forstått viktigheten av et stort ladenettverk som er stabilt og som gir informasjon til kundene om tilgjengelighet.
Tesla er langt bak "de store" i erfaring på bilproduksjon, men de er LANGT foran alle andre på elbil.

langt foran? skjønner at du er Tesla eier, nei de er ikke det, mye så det holder, hvis man sammenlikner epler med epler ser du at Tesla er ikke så mye lenger fremme, bortsett fra at de var så flinke å lage proprietært ladenettverk når visjonen deres er å få el-bil bredt ut i samfunnet .

Sammenlinker man en Model X med audi e-tron (ok jeg kjører e-tron) så har de ca. samme rekkevidde med samme menge strøm på batteriet. Det Tesla har gjort er å gi forbrukerne en mulighet til å lade utover anbefalt på batteriet for å kunne gi ekstra kjørelengde. Sammenlikne dette med at en fossibil skulle ligger helt på grensen av hva girkassen tåler f.eks. 

I tillegg så er ytelsene varierene, det vil si at noen ganger har man regen, andre ganger har man ikke, Audi og BMW oppfører seg alltid likt. 

For å få maks ytelse må batteri varmes opp og det funker bare ett par ganger, Audi og BMW, alltid likt. osv. 

Infortaiment, dessverre så har de blitt trendsetter på den dustete skjermen, bare de å åpne takluken er mange trykk kontra en knapp, og sånn er det på masse. Jeg skjønner jo hvorfor, det er billigere å gjøre det slik en knapper. 

 

Så nei, tesla er ikke bil 2.0 som alle tesla eiere tror det er. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Faktum er at Musk traff en eksponert nerve i bilbransjen med sitt Tesla-eventyr. Bestillingene - og pengene - ruller inn. Ingen andre i bransjen var forberedt.

Ganske unikt i bilens historie dette. Fascinerende. Så kan entusiastene og/eller hvermannsen klage og diskutere, mens Tesla-toget ruller videre.

Enn så lenge har Tesla levert - og leverer fremdeles den beste el-bil porteføljen. Uavhengig av panelgaps, plastikkfølelse og mangel på hundegitter...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Liker Elon Musk som en person. Artig type som får til mye, men ingeniørkunst er vel ikke akkurat de bilene han leverer. Artig service nettverk i Norge er det også. Foreldrene til en kamerat har Tesla, og der brant elmotoren opp. Fikk feilmelding mens de kjørte og fikk beskjed om å forlate bilen osv. Bilen ble tauet bort gjennom Tesla sitt nettverk. Da de ringte Tesla etter en uke for å høre ståa så visste dem ikke Hvor bilen var. Den stod hvis hos en Mercedes forhandler den, og ingen visste hvor den skulle. Tok vel ett par måneder og få fikset problemet også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

@humpfy det er sant, jeg har heller aldri hintet om noe annet :) Det hele fra min side dreier seg om at Tesla synes at f.eks. vannlekkasje er i henhold(ut i fra det lille klippet jeg fikk se, episoden kommer neste torsdag). Da må man sette et spørsmålstegn. 
Så lenge folk ellers er fornøyd med sitt kjøretøy er ingenting bedre om det så er Nissan Leaf eller Porsche Panamera :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, flobben skrev:

langt foran? skjønner at du er Tesla eier, nei de er ikke det, mye så det holder, hvis man sammenlikner epler med epler ser du at Tesla er ikke så mye lenger fremme, bortsett fra at de var så flinke å lage proprietært ladenettverk når visjonen deres er å få el-bil bredt ut i samfunnet .

Sammenlinker man en Model X med audi e-tron (ok jeg kjører e-tron) så har de ca. samme rekkevidde med samme menge strøm på batteriet. Det Tesla har gjort er å gi forbrukerne en mulighet til å lade utover anbefalt på batteriet for å kunne gi ekstra kjørelengde. Sammenlikne dette med at en fossibil skulle ligger helt på grensen av hva girkassen tåler f.eks. 

I tillegg så er ytelsene varierene, det vil si at noen ganger har man regen, andre ganger har man ikke, Audi og BMW oppfører seg alltid likt. 

For å få maks ytelse må batteri varmes opp og det funker bare ett par ganger, Audi og BMW, alltid likt. osv. 

Infortaiment, dessverre så har de blitt trendsetter på den dustete skjermen, bare de å åpne takluken er mange trykk kontra en knapp, og sånn er det på masse. Jeg skjønner jo hvorfor, det er billigere å gjøre det slik en knapper. 

 

Så nei, tesla er ikke bil 2.0 som alle tesla eiere tror det er. 

Jeg har kjørt E-tron, og jeg velger å beholde Teslaen, selv om jeg sto klar med sjekkheftet før jeg dro for å prøvekjøre. Og det sier mye, for 99 av 100 ganger så kjøper jeg bil.
- Ladenettverket er totalt overlegent alle andre pt, og har vært det lenge.

- Jeg kjenner ikke til det du sier om regen, det er kun på kaldt batteri den er lavere. Etter å ha kjørt Tesla i nesten 2 år er det ukjent for meg. Audi må man bruke hendler for å aktivere regen, Tesla gir deg mulighet til max regen til enhver tid. Og den regenrerer -mye- mer enn en E-tron.

- Jeg parkerer alle Audiene og BMW'ene uten å varme opp batteriet, så det går fint.

- Skjermen er jeg ikke noe glad i selv, så den kunne jeg vært foruten. Jeg synes ikke Audi sitt system i E-tron er spesielt bra, men samtidig har jeg lite erfaring med det. Hadde jeg vært Audi-gutt hadde jeg sikkert likt det, på samme måte som jeg savner BMW sitt system. Men samtidig - å ha Spotify/Netflix og andre app'er på bilen i stedet for via telefon er svært mye bedre.

Tesla er ikke bil 2.0. Men for under 600' så er det ingen elbiler som gir tilsvarende rekkevidde/effekt. Og TM3 er ikke en trang bil, selv om åpningen til bagasjerommet er litt klønete. Om du har andre preferanser på bil så er det flott, det er en subjektiv sak. Jeg er ingen Tesla-fanboi, jeg er tidvis drittlei av hele opplegget - og jeg bytter gjerne bil, spesielt fordi jeg ikke vet hvor mye den er verdt når leasingen er ferdig om 3 år. Men akkurat nå kan jeg ikke se at det er noen alternativer som ikke koster 800' eller mer, og det er mer enn jeg ønsker å investere.
 

Edit: Og som linken viser - selv med en Porsche til godt over millionen så står du fortsatt som en idiot når Falken tauer bilen fordi du ikke finner et sted å lade. Med en Tesla så er det aldri noe problem, den planlegger hele turen for deg, viser antall ledige ladepunkter på stedet, estimere hvor lenge du trenger å lade før du kan kjøre videre til neste planlagte lading etc etc. 

ACC er ikke bra, og jeg har nesten sluttet å bruke det fordi den er for ustabil. Men den vinner på så mye annet at jeg ikke har funnet en god nok grunn til å bytte enda.

Endret av LoKi
Lenke til kommentar
Del på andre sider

42 minutter siden, Marius2002 skrev:

@humpfy det er sant, jeg har heller aldri hintet om noe annet :) Det hele fra min side dreier seg om at Tesla synes at f.eks. vannlekkasje er i henhold(ut i fra det lille klippet jeg fikk se, episoden kommer neste torsdag). Da må man sette et spørsmålstegn. 
Så lenge folk ellers er fornøyd med sitt kjøretøy er ingenting bedre om det så er Nissan Leaf eller Porsche Panamera :) 

Jeg har selv vært så forbanna på K100 (Servicesenter Karihaugen) at jeg ble kastet ut, fordi jeg møtte på arrogante folk som mente at bulkene bilen ble levert med ikke var synlig fra lang nok avstand. Så det er mye rart som skjer der, det er det ingen tvil om.

Men når ting er i orden, så har man det ganske fint.

For meg er det å kjøre Tesla som elbil i forhold til rekkevidde, som å kjøre 4x4 på vinteren. Man må ikke ha det, men det gjør at man kan senke skuldrene. Og det er veldig fint å kjøre bil, uansett hvor man skal, med senkede skuldre :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mange som kjører Tesla er jaggu en egen type mennesker, de mest ekstreme har en slags sekt liknende atferd. Elon Musk er ett geni, Tesla er bilen 2.0 og man trenger kun en diger skjerm til alt. Spar meg for all den bullshiten, det er bare en haug med hopes and dreams. Tar man en Chrysler Stratus fra 1996 og dytter i noen digre batterier så har man sånn ca en Tesla. Det er ingenting genialt med å bare dytte gigantiske batterier i en amerikansk sedan med shady byggekvalitet. Felles for de Tesla fans fleste er at de for 10 år siden ikke visste hverken frem eller bak på en bil, det er litt de samme folka som var først ute med iPhone når de kom. Plutselig så var det ikke "mobilen" lenger, da var det "iPhone’en". Nå har de fått en laptop på hjul, da er det plutselig stas med 0-100 på 4 sekunder...det var pussig nok ikke så viktig når de kjørte Passat TDI for fem år siden. Feige er de også, jekker seg rundt i sentrum med lyn akselerasjon ut av lys kryss og rundkjøringer. Men å være med på ett par gode drag på motorveien mot en godt optimert fossilbil, det er ikke noe stas. Da er ikke mr Model S 70D så høy i hatten..

Vi er sikkert noen skruer vi BMW entusiaster også, men jeg føler vel at de fleste av oss har litt gangsyn. Vi prater ikke hull i huet på kolleger om hvor fortreffelige bilene våre er. Vi går ikke rundt med mobildeksler med BMW CEO Harald Krüger på baksiden og vi kan vel tåle litt berettiget kritikk uten å gå helt av hengslene 😉 Ja så mener vi kanskje at alt med BMW var bedre før, der er Tesla fansa er stikk motsatt...de går å klør etter neste produkt de kan sette seg på 4 års venteliste for. Og til slutt, vær så grei å ikke dra den misunnelse greia. De aller fleste i Norges land kan skaffe seg en Tesla på samme måte som de fleste andre Tesla eiere. 10 år finans og 0,- i egenkapital...gled deg til den dagen den skal byttes ut 😂

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...