Jump to content

Off Topic-tråden, versjon 4(?)

awt
 Share

Recommended Posts

6 timer siden, Fredrik 90 skrev:

Hva er greia med å ha nitrogen i dekka? Kan man erstatte dette med vanlig luft?

Kjører man mye på bane unngår man å hele tiden tappe ut når det blir varmt å fylle opp igjen når dekkene er kalde 

Service-spørsmål: Forrige gang jeg hadde oljeservice på begge bilene hos Bavaria samtidig brukte jeg deres egen prisgaranti mot dem; NAF tar av en eller annen grunn 0 kr for arbeidet, så oljeskift koster ca 1500kr per bil (nå kampanje til ca 1000kr for komplett olje- og filterskift). Det godtok Bavaria og jeg fikk det til samme pris som NAF per bil. Det er ca halv pris av hva de normalt sett skal ha (ekskl. mikrofilter).

Er det frekt å gå samme ruta nå enda en gang? Begge bilene skal ha oljeskift (egentlig mellomskift på begge), uten bytte av mikrofilter. Fått pris på ca 3000kr per bil hos Bavaria, mens NAF nå har kampanje til ca 1100kr per bil (ca 500kr avslag per bil). Bavaria har fortsatt prisgaranti, og av prinsipp tenker jeg at det er greit å bruke denne garantien, men er det frekt å gjøre det gang på gang?

Edited by papertiger

1 minutt siden, papertiger skrev:

Service-spørsmål: Forrige gang jeg hadde oljeservice på begge bilene hos Bavaria samtidig brukte jeg deres egen prisgaranti mot dem; NAF tar av en eller annen grunn 0 kr for arbeidet, så oljeskift koster ca 1500kr per bil (nå kampanje til ca 1000kr for komplett olje- og filterskift). Det godtok Bavaria og jeg fikk det til samme pris som NAF per bil. Det er ca halv pris av hva de normalt sett skal ha (ekskl. mikrofilter).

Er det frekt å gå samme ruta nå enda en gang? Begge bilene skal ha oljeskift (egentlig mellomskift på begge), uten bytte av mikrofilter. Fått pris på ca 3000kr per bil hos Bavaria, mens NAF nå har kampanje til ca 1100kr per bil (ca 500kr avslag per bil). Bavaria har fortsatt prisgaranti, og av prinsipp tenker jeg at det er greit å bruke denne garantien, men er det frekt å gjøre det gang på gang?

Ha ikke dårlig samvittighet, bruk Bavaria, hadde gjort det samme selv.

Enig med Ampera, dette må vær helt innafor. Er en grunn til at konkurranse i alle typer marked er bra, og spesielt i dit tilfelle nå. Når jeg skulle montere eksosen på min G30 fikk jeg først en pris med Bavaria også sendte jeg mail til et Mekonomen verksted for pris tilbud, dette var lavere en Bavaria selvsagt og sendte tilbudet til de og da sparte meg for flere tusen :) 

@Ampera @Snagg30 @scoot

Takker for input og bekreftelse på mitt syn 😛 . Har sendt prisene til de nå, så får se om de matcher. Prisgarantien dekker ikke kampanjer slik som NAF har nå, men allikevel blir det halv pris uten kampanje. 1-eren skal også ha bremsevæskebytte så greit å få tatt det i samme slengen.

20 timer siden, Shattered skrev:

890601205_AGallery_11.thumb.jpg.12e98f241fc67cace7f8d662e8aa40bf.jpg

Sikkert ikke mange her som ikke tenker på dette, men uansett verdt å dele. Mange nyere biler som kjører uten baklys på kveldstid, gjerne kun parklys/tåkelys foran også. Mine står alltid på lys, uansett hva. 

Eg registrerer fleire som klagar på dette, men det er vel neppe slik at dei som køyrer utan baklys i mørke og dårlege lysforhold har lysbrytaren på "auto". Dei som køyrer utan baklys i mørket, har brytaren på "0" (kor dei fleste bilar har tent DRL). Etter mi erfaring slår dei fleste automatiske lysfunksjonar på nærlys (og baklys) i god tid før lysforholda blir så dårlege at det er vanskeleg å sjå bilar på vegen. Om siktforholda tilseier det, så skal sjølvsagt nær- og baklys vera tente. Men eg slår likevel eit slag for autofunksjonen på lysa. Det er til dømes mykje enklare å registrere bilar som bremsar i dagslys om dei ikkje har baklysa tente òg. 

23 hours ago, Fredrik said:

Nitrogen utvider seg ikke ved varme og sikrer konstant trykk.

Veldig feil setning fra et vitenskapelig standpunkt, men det kom vel et par kommentarer nærmere sannheten der. Det er en inert gass som ikke reagerer med ting* (selv om det blir varmt) og du er mer eller mindre sikret på at du ikke drar med vann/fuktighet inn i hjula når du fyller dem, som sannsynligvis er den største faktoren som påvirker variasjon i trykk hos hvermannsen. Videre er nitrogen valgt ut fordi det er billig å lage en kvalitet på 99,99% som er mer enn godt nok for dekk. Gassen utvider seg den, men mulig noe mindre enn ren tørr luft. Fyller du en ballong med nitrogen og legger den i fryseren så vil du nok se at den krymper.

*sannhet med modifikasjoner, nitrogen reagerer med andre ting om forholdene er korrekte, men ikke relevant i dekk-sammenheng.

2 timer siden, E.C. skrev:

Veldig feil setning fra et vitenskapelig standpunkt, men det kom vel et par kommentarer nærmere sannheten der.

Sant, men den enkle versjonen fungerer for alle praktiske formål. Du vil ha nitrogen i dekkene for å sikre et jevnt dekktrykk uansett forhold. Det er imidlertid også helt korrekt som @HakonLimseth påpeker at dette stort sett kun er viktig hvis man f.eks kjører mye på bane. Jeg vil tro at en litt entusiastisk runde på ringen kan gjøre en viss forskjell. 

Edited by Fredrik

Problemet med nitrogen til banebruk er jo at man som regel vil ha litt lavere dekktrykk enn hva man bruker på landeveg.. Så måjo  ha med nitrogen til og fylle på når man da er ferdig med en evt. trackday :P

Som en funfact øker mine 305 brede cup2 dekk 0.4 - 0.6 bar fra kalde til skjikkelig varme.. Og forskjellen på 2.1 bar og 2.6 bar er enorm når man presser bilen til det ytterste!

3 hours ago, Fredrik 90 said:

Har Bavaria prisgaranti? Da har jeg vært han idioten som bare betaler hva det koster. Det sagt så får jeg alltid 20% rabatt av dem da, men da er det tydeligvis mer å hente 😅

Stemmer, sjekk nettsidene deres. Jeg brukte det sist gang, enda opp med ca 1500kr/bil i oljeskift. Da uten mikrofilter, det bytter jeg selv og koster halvparten av hva Bavaria skal ha.

1 time siden, E.C. skrev:

Da var Teslaen solgt og her sitter jeg/vi igjen med 3 stk BMW-er. Samtlige med 2.5L rekkesekser. Føles litt mer riktig nå 😎

Gratulerer, hvilke BMWer har du nå?