Gå til innhold

Off Topic-tråden, versjon 4(?)


awt
 Share

Anbefalte innlegg

3 timer siden, Marius2002 skrev:

@Skulebollen jeg vet ikke hvor i landet du bor, men må det være et skisted? (Alt er interessebasert såklart). Her i området er det suksess med hytte/rorbu ved sjø/ på ei øy. Vet om flere som leier ut privat, tyske turister er gjengangere. Trenger ikke være store hytten. Minuset er at det er rolig aktivitet om vinteren, men både høst og vår er det mye utleie :) Minuset er vedlikeholdet, saltvann er ikke bygningsmassens beste venn :D 

Syns det er greit med en plass der man har både sommer og vinteraktiviteter,prøvde downhillsykling for første gang i høst på Trysil, og det var uhyre artig. Ellers står jeg på ski ca. 1 gang i året, har aldri vært på ett stort skitrekk engang 😅 

 

Men jeg liker avstanden, som er ca. 4 timer, og jeg liker at det er "midt" imellom hjemme og det store østland.. 

 

@Saltkjelen

Meget artig at du tar deg tid til å researche litt 😊

Lover ikke så fryktelig godt utifra reknestykket nei😅 men mtp alle aktiviteter som skjer i sommerhalvåret også på Hemsedal så vil jeg tro man får leigd ut litt mer. Og tar du med desember mnd. Så burde det vel ikke være urealistisk med 50-60k på årsbasis? 

Om jeg da bruker det selv 3-4 helger + en uke om sommeren så nærmer man seg vel noe😅

+ At man trossalt betaler ned på en eigendom som burde øke i verdi ( mtp. Oppussingspotensiale spesielt )

Eller er jeg altfor optimistisk 😅?

 

Men jeg vil ikke ha en "hytte" med innsjekk osv. Greit nok og bruke ett utleiefirma, men tragedie og måtte bruke firmaet selv når man skal bo der 😅

Lenke til kommentar
Del på andre sider

20 minutter siden, Skulebollen skrev:

prøvde downhillsykling for første gang i høst på Trysil, og det var uhyre artig

Da investerer du i helse og morro og kjøper elektrisk endurosykkel, det fins bra nedfarter overalt når det er null stress å sykle opp først  :)  

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Fredrik 90 skrev:

Dansker på norske vinterveier ja, jeg ser det for meg. Grå Skoda Roomster med en sånn kort og høy skiboks på taket og snøsokker på forhjulene 😅

Danskene ler sikkert av oss også når vi kommer ned til dem om sommeren 😀

Ikke egentlig, men de lurer selvfølgelig litt på hvordan selv unge mennesker kan ha råd til såpass dyre biler som man noen ganger ser nordmennene har. På den annen side er det etterhvert mange nordmenn som bor i Danmark. Jeg har hatt flere norske kollegaer opp igjennom tidene og min datter har en norsk kollega nå og hadde tilsvarende der hun jobbet tidligere. 

De fleste andre norske som jeg har møtt her i Danmark har kommet fra Sørlandet, Rogaland og Bergen. I min profesjon har det vært mange sykepleiere og leger, men også med andre yrker og studenter. Jeg har kun møtt en annen fra Oslo i løpet av 22 år i Danmark. Jeg hadde en samisk kollega fra Karasjok som hadde det som fisken i vannet her i Danmark. Han var overlykkelig over å være sammen med sin danske kjæreste og slippe minus 30-40 blå om vinteren :)

Endret av Fredrik
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, Fredrik skrev:

Ikke egentlig, men de lurer selvfølgelig litt på hvordan selv unge mennesker kan ha råd til såpass dyre biler som man noen ganger ser nordmennene har. På den annen side er det etterhvert mange nordmenn som bor i Danmark. Jeg har hatt flere norske kollegaer opp igjennom tidene og min datter har en norsk kollega nå og hadde tilsvarende der hun jobbet tidligere. 

De fleste andre norske som jeg har møtt her i Danmark har kommet fra Sørlandet, Rogaland og Bergen. I min profesjon har det vært mange sykepleiere og leger, men også fra andre yrker. Jeg har kun møtt en annen fra Oslo i løpet av 22 år i Danmark. Jeg hadde en samisk kollega fra Karasjok som hadde det som fisken i vannet her i Danmark. Han var overlykkelig over å være sammen med sin danske kjæreste og slippe minus 30-40 blå om vinteren :)

Ja jeg tror ikke bare Danskene lurer på hvordan norsk ungdom kan finansiere så flott biler. Er vel kun i USA man ser liknende, men det er jo fordi biler ikke koster noe der. Jeg jobbet forøvrig med en danske og han fortalte at de snakket om at hvis du hadde en BMW eller Audi tett oppi hekken så kunne man vedde på at bilen var Norsk. Det gikk på at nordmenn ikke eide trafikk kultur og trodde de kunne kjøre som de ville i Danmark. Dessverre så føler jeg meg litt skyldig i dette, men jeg har blitt snillere med åra…og Danskene har jo også blitt strengere.

Jeg har egentlig blitt mer glad i Danmark nå i senere tid, det er liksom utlandet nok til at man føler man er på tur men det er også greit fordi veldig mye er som hjemme. Å jobbe og bo i Danmark er vel sånn ca det samme som i Norge, man skatter vel en del mer men man har lavere levekostnader kontra Norge. Også  er det fint i Danmark, ting er ryddig og rent og byene er flotte. Jeg falt veldig for din hjemby Århus, der likte jeg meg veldig og vi har planer om å ta en tur til Århus på sommeren 😀

Lenke til kommentar
Del på andre sider

@Fredrik 90 Hehe... det høres faktisk litt merkelig ut at du omtaler Aarhus som min hjemby, men du har vel rett iom at jeg har bodd her i hele 22 år. Jeg er imidlertid intet bymenneske og jeg liker ikke Oslo (selv om jeg er født og oppvokst der) og har bare delvis sansen for Aarhus. Hvorfor vet jeg ikke, men jeg trives bedre med åpent landskap og relativt få mennesker. På den annen side elsker jeg Berlin (av alle steder) så alt er relativt. London liker jeg imidlertid ikke så hva dette egentlig går ut på vet jeg faktisk ikke.

Vedr. kjørekultur er danskene etter min mening generelt ikke stort bedre enn nordmennene. Mange dansker leaser store og kraftige biler - og kjører deretter aggressivt. Mange dansker ligger fast i venstrefilen på motorveiene (og flytter seg ikke samme hva) og dette kan være temmelig irriterende. På den annen side ble reglene over nyttår strammet ganske kraftig inn så nå mister man førerkortet og får bøter omtrent som i Norge.

Gi lyd fra deg på PM hvis du er på vei til Aarhus. Det hadde etter så mange år sammen her inne vært hyggelig å møte en felles BMW og bilentusiast :)   

Endret av Fredrik
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, Fredrik skrev:

På den annen side ble reglene over nyttår strammet ganske kraftig inn så nå mister man førerkortet og får bøter omtrent som i Norge.

 

Har du noen detaljer her? 

Har tidligere antatt 130-sonene i Danmark som en fin plass å holde 170-180 på uten å være redd for noe mer enn en norsk fartsbot i det nedre sijktet😅

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, laffe skrev:

Har du noen detaljer her? 

Har tidligere antatt 130-sonene i Danmark som en fin plass å holde 170-180 på uten å være redd for noe mer enn en norsk fartsbot i det nedre sijktet😅

Det viktigste er at du nå risikerer et betinget beslag av førerkortet fom. 160 Km/t i 130 Km/t sonen på motorveiene. Fra og med 201 Km/t i 130 Km/t sonen er det ingen pardon. Du mister både førerkortet og bilen (som en del av de nye såkalte "vanvidds-kjørsel" reglene) og boten er i den høye enden (10K+ DKK).

De nye såkalte "vannvidds-kjørsel" reglene kom som en følge av at bandefolk i København (primært unge arabere) i høy hastighet kjørte i private og leasede biler (i påvirket tilstand - kokain etc.) rett på folk som krysset gatene midt i København. Det viste seg vanskelig å tilpasse lovverket jmf. spesielt leasede biler (som de fleste av disse bandefolkene kjørte) så konklusjonen ble at bilene uansett eier samt herkomst på sjåføren (altså inkl. utenlanske sjåfører - som noen av disse bandefolkene var) ved voldsomme overskridelser av reglene promte beslaglegges av staten og selges til fordel for statskassen. I formildende omstendighet (hvis dette er et korrekt uttrykk) vil evt. andre uteståender med det offentlige (f.eks manglende innbetalt skatt, bøter etc.) bli motregnet bilens verdi forutsatt at bilen er din. Hvis bilen er leaset eller lånt er dette bare too bad for deg og evt. leasingselskapet/venn. Jeg antar at du bør kikke deg over skulderen de neste mange årene.

Det hører med til historien at etter at "vannvidds-kjørsel" loven ble implementert har det ikke vært et eneste tilfelle der sjåføren har hatt en leaset bil (naturlig nok). Det har imidlertid vært ganske mange tilfeller der sjåføren har lånt bilen av en venn eller kjæreste. Jeg vil tro at disse vennskapene/kjæresteforholdene ganske brått har blitt avsluttet.

Et annet viktig poeng er at man nå mister førerkortet hvis man kjører mer enn 40% for fort der det er veiarbeide. Altså mer enn 70 Km/t i f.eks 50 Km/t sone ved steder der det er veiarbeide så mister du førerkortet og får en kraftig bot (10K+ DKK).

https://fdm.dk/alt-om-biler/love-regler/faerdselsregler/fartgraenser-bil 

Endret av Fredrik
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, Fredrik skrev:

@Fredrik 90 Hehe... det høres faktisk litt merkelig ut at du omtaler Aarhus som min hjemby, men du har vel rett iom at jeg har bodd her i hele 22 år. Jeg er imidlertid intet bymenneske og jeg liker ikke Oslo (selv om jeg er født og oppvokst der) og har bare delvis sansen for Aarhus. Hvorfor vet jeg ikke, men jeg trives bedre med åpent landskap og relativt få mennesker. På den annen side elsker jeg Berlin (av alle steder) så alt er relativt. London liker jeg imidlertid ikke så hva dette egentlig går ut på vet jeg faktisk ikke.

Vedr. kjørekultur er danskene etter min mening generelt ikke stort bedre enn nordmennene. Mange dansker leaser store og kraftige biler - og kjører deretter aggressivt. Mange dansker ligger fast i venstrefilen på motorveiene (og flytter seg ikke samme hva) og dette kan være temmelig irriterende. På den annen side ble reglene over nyttår strammet ganske kraftig inn så nå mister man førerkortet og får bøter omtrent som i Norge.

Gi lyd fra deg på PM hvis du er på vei til Aarhus. Det hadde etter så mange år sammen her inne vært hyggelig å møte en felles BMW og bilentusiast :)   

Jeg er som deg heller ikke noe bymenneske, og sånn sett så trives jeg veldig godt i min hjemby Arendal. Det er deilig å ha litt plass rundt seg og ikke alltid ha folk tett innpå uansett hvor man går. Men jeg synes det er artig å reise til store byer for korte perioder, da smaker jeg litt på det å være storby borger. Det pulserende livet, alle mulighetene og tilbudene/serverdighetene. Det er veldig spennende og har helt klart sin sjarm, men samtidig veldig godt å vite at jeg kan sette meg i bilen (eller på flyet) og reise hjem til "hjemme" 😀 Jeg har to favoritt storbyer, det er Paris og München. Ikke fordi München er BMW byen men fordi det også er en veldig flott by, den er stor men likevel ikke så stor. Også er jeg veldig glad i Tyskland, jeg vet ikke hvorfor men det er liksom ett land og en kultur jeg føler jeg kan identifisere meg med 😅 Min olderfar var tysk så det er vel der det kommer fra 👍

Det som sjokkerer meg mest med Dansker på danske veier er måten de bytter fil på motorveien. For meg så virker det som om de bare blinker ut i venstre fil og håper på det beste. Det må da skje utrolig mye påkjørsler bakfra på danske motorveier. Hvis det er 130 sone så ligger jeg i 140-145 km/t på speedometer hvis det er lett trafikk…det føler jeg er innafor med tanke på feilvisning og alt. Men det er med en fot over bremsepedalen når jeg innhenter en annen bil som ligger bak noen andre. Danskene har blitt strenge på trafikkforseelser, nå kan de jo faktisk beslaglegge hele bilen om du kjører for fort. Det er vel også sånn at ett førerkort beslag der også vil gjelde i Norge. Det er godt vi har vokst fra å kjøre i 200 km/t på Hirtshaltsmotorvejen 😅 Fikk så mange stygge blikk i fergekøen etterpå også 😂

Det hadde vært veldig hyggelig å møttes over en kopp kaffe, sånt synes jeg er veldig trivelig. Vi har jo "hengt" her på forumet nå i så mange år så det hadde vært veldig hyggelig 😀

Lenke til kommentar
Del på andre sider

45 minutter siden, Fredrik 90 skrev:

Det som sjokkerer meg mest med Dansker på danske veier er måten de bytter fil på motorveien. For meg så virker det som om de bare blinker ut i venstre fil og håper på det beste. Det må da skje utrolig mye påkjørsler bakfra på danske motorveier.

Det hadde vært veldig hyggelig å møttes over en kopp kaffe, sånt synes jeg er veldig trivelig. Vi har jo "hengt" her på forumet nå i så mange år så det hadde vært veldig hyggelig 😀

Dette har du helt rett i. Det går nesten ikke en dag at man ikke hører på radioen om morgenen at en eller annen motorveistrekning er sperret pga. kraftige kollisjoner. Som regel er det "harmonika" kollisjoner (altså at flere biler kjører inn i hverandre) pga. for kort avstand til bilen foran.

Ta kontakt på PM så tar vi en kopp kaffe sammen og så kan jeg også bl.a fortelle litt om hva dere bør se i Aarhus. Jeg er helt sikker på at det blir både hyggelig og interessant :)   

Endret av Fredrik
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Fredrik 90 skrev:

Ja jeg tror ikke bare Danskene lurer på hvordan norsk ungdom kan finansiere så flott biler. Er vel kun i USA man ser liknende, men det er jo fordi biler ikke koster noe der.

Har du tittet noe på engelske youtubere og hva ungdommen der borte ratter rundt i? 
Det går mye dyrt blant ungdom i ganske mange land, mye av det er nok lave renter og leasings muligheter fortiden. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

22 minutter siden, flobben skrev:

Har du tittet noe på engelske youtubere og hva ungdommen der borte ratter rundt i? 
Det går mye dyrt blant ungdom i ganske mange land, mye av det er nok lave renter og leasings muligheter fortiden. 

Jeg snakker om vanlig ungdom, ikke pappagutter og 18 åringer som er stjerner i sosiale medier. Vanlig arbeiderklasse ungdom i England kjører Fiesta og Corsa, noe annet er økonomisk umulig å forsikre der borte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, Skulebollen skrev:

Eller er jeg altfor optimistisk 😅?

I dette tilfellet her tror jeg det er litt optimistisk ettersom tallene ser ut til å være som de er. Husk også at du ved kjøp av denne enheten starter rundt 50 000kr i minus på boligverdien (dokumentavgift), samt eventuelle meglerkostnader den dagen du skal selge igjen. Her er det i tillegg TG3 på bad m.v., så du ryker jo i tillegg på noen kostnader her i form av materialer og timer. La oss si at leieinntekten og driftskostnader går i null, så skal du likevel ha noen år før selve realisasjonen går i pluss. For all del - på sikt vil det være lukurativt i den forstand at noen andre har betalt for verdistigningen, men jeg tror du finner langt flere objekter der investeringen er mer lønnsom. :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Fredrik 90 skrev:

er godt vi har vokst fra å kjøre i 200 km/t på Hirtshaltsmotorvejen 😅 Fikk så mange stygge blikk i fergekøen etterpå også 😂

Husker slike "opplevelser" da vi var på familieferie. Ikke at jeg skal gjengi historien i dag, men den inneholder en BMW, en familie på fire, en dansk politimann og en svenske i en Porsche. 
Og det var den norske familien i BMW som fikk siste plassen på ferga, mens svensken måtte snakke med en viss mann i uniform. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

22 minutter siden, Saltkjelen skrev:

I dette tilfellet her tror jeg det er litt optimistisk ettersom tallene ser ut til å være som de er. Husk også at du ved kjøp av denne enheten starter rundt 50 000kr i minus på boligverdien (dokumentavgift), samt eventuelle meglerkostnader den dagen du skal selge igjen. Her er det i tillegg TG3 på bad m.v., så du ryker jo i tillegg på noen kostnader her i form av materialer og timer. La oss si at leieinntekten og driftskostnader går i null, så skal du likevel ha noen år før selve realisasjonen går i pluss. For all del - på sikt vil det være lukurativt i den forstand at noen andre har betalt for verdistigningen, men jeg tror du finner langt flere objekter der investeringen er mer lønnsom. :) 

Ja da er det ingenting og lure på 😊 Men når jeg først driver på, hva menes med TG3 😅?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...