Gå til innhold

Off Topic-tråden, versjon 4(?)


awt
 Share

Anbefalte innlegg

På skolen til mitt barn ruller det inn mye drøyt hver morgen så der er det ikke mye flaut å komme i fete biler. Ruller et hav av porscher, cayenner, og 911er, Lambo hurracan, Ferrari california, mb g63, range roverere, gul bumble bee camaro med noe eksos, osv.

en av de sjeldne gangene jeg kjører bort stod det fem Audi e-troner på av og på stoppen for skolen, ikke det at det er sjelden bil, men de koster jo 750+ i snitt. Så det er mye penger blant folk og mye fete biler. Så ser ingen grunn til å være flau over å bruke det man har, men kan kanskje droppe å stå på turtallssperra på drop off området. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutter siden, flobben skrev:

På skolen til mitt barn ruller det inn mye drøyt hver morgen så der er det ikke mye flaut å komme i fete biler. Ruller et hav av porscher, cayenner, og 911er, Lambo hurracan, Ferrari california, mb g63, range roverere, gul bumble bee camaro med noe eksos, osv.

en av de sjeldne gangene jeg kjører bort stod det fem Audi e-troner på av og på stoppen for skolen, ikke det at det er sjelden bil, men de koster jo 750+ i snitt. Så det er mye penger blant folk og mye fete biler. Så ser ingen grunn til å være flau over å bruke det man har, men kan kanskje droppe å stå på turtallssperra på drop off området. 

Ja selv hverdagsbilene er av høy klasse virker det som, folk har så mye penger (lån). XC90 T8 er en slager blant foreldrene i barnehagen her, samt en del EQC og nyere Skoda Superb. Så er det jo noen da som kjører 15 år gammel Mondeo, de glir litt faen da ungene likevel herper bilen innvendig 😅

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har vel nevnt det før, men jeg synes E39 er det peneste som har rulla ut av BMW-fabrikken. Var stor fan av E46 i sin tid, men E39 med facelift må være det peneste... 

Denne hadde jeg i 2015, før jeg solgte den igjen da jeg ikke likte autolat (eid 2 manuelle biler og 2 med autolat etterpå). Vært mange biler innom etterpå men dette var kanskje den peneste :lol:1639246289_AGallery_35.thumb.jpg.586f5fe5b11bcf90ba260a4cf9a600f5.jpg

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noen tips til hvor man får kjøpt vinduer til en OK pris? Titter litt på nett, men når man ser det som skiller seg ut som billigere enn resten, så er kvaliteten dårligere enn resten også. Orker ikke å måtte krangle med en useriøs aktør som bevist er billigere enn andre pga laber kvalitet og kundebehandling. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, tennbrikket skrev:

Noen tips til hvor man får kjøpt vinduer til en OK pris? Titter litt på nett, men når man ser det som skiller seg ut som billigere enn resten, så er kvaliteten dårligere enn resten også. Orker ikke å måtte krangle med en useriøs aktør som bevist er billigere enn andre pga laber kvalitet og kundebehandling. 

Be om tilbud hos flere, og be de oppgi U-verdi (isolasjonsegenskaper), er det vinduer til oppholdsrom bør de ikke ha høyere U-verdi enn 1,0, helst 0,8. Vinduer med U-verdi 0,8 eller bedre(lavere) er stort sett med 3-lags glass, det gir også bedre lyddemping, men gir også utslag i høyere pris. Sjekk at vinduene er godkjent av NDVK https://ndvk.no/godkjente-produkter/

 

Endret av Maxmek
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, Maxmek skrev:

Be om tilbud hos flere, og be de oppgi U-verdi (isolasjonsegenskaper), er det vinduer til oppholdsrom bør de ikke ha høyere U-verdi enn 1,0, helst 0,8. Vinduer med U-verdi 0,8 eller bedre(lavere) er stort sett med 3-lags glass, det gir også bedre lyddemping, men gir også utslag i høyere pris.

Skal prøve å innhente noen tilbud. Er dog usikker på om jeg skal gå for tre eller pvc? Skal til ett nybygg så må være tek17 godkjente. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, tennbrikket skrev:

Skal prøve å innhente noen tilbud. Er dog usikker på om jeg skal gå for tre eller pvc? Skal til ett nybygg så må være tek17 godkjente. 

Minimumskrav i Tek-17 for vinduer er 1,2, husbanken krever 0,8. se også innlegget over som jeg har redigert. PVC vinduer som er godkjente hadde jeg ikke vært redd for å kjøpe. Malte trevinduer krever vedlikehold, men kan fås med alu-kledning utvendig, da holder de seg også ganske vedlikeholdsfrie.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, tennbrikket skrev:

Skal prøve å innhente noen tilbud. Er dog usikker på om jeg skal gå for tre eller pvc? Skal til ett nybygg så må være tek17 godkjente. 

Send meg en PM. :) Gå for tre-vindu med alukledning er mine erfaringer. Uten å pisse på PVC. Istedenfor å se på "minimumskrav" på diverse, så kan du snu på det og si "hvor dårlig kan jeg bygge". 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

16 minutter siden, Marius2002 skrev:

Send meg en PM. :) Gå for tre-vindu med alukledning er mine erfaringer. Uten å pisse på PVC. Istedenfor å se på "minimumskrav" på diverse, så kan du snu på det og si "hvor dårlig kan jeg bygge". 

Ja minimumskraver er så dårlig du har lov til å bygge for å tilfredstille TEK-17. Jeg liker også best alukledde trevinduer, men godkjente PVC vinduer er en del billigere og av grei kvalitet. På et helt bygg kan det bli litt å spare. Men det selges mye jallaprodukter i PVC som ikke er godkjente av norsk dør og vinduskontroll. Har vært borti slike som lekker som en sil og med dårlige åpningspatenter.

image.png.92149db151abef5f7f2a15dad49c829c.png

Endret av Maxmek
Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 minutter siden, Maxmek skrev:

Ja minimumskraver er så dårlig du har lov til å bygge for å tilfredstille TEK-17. Jeg liker også best alukledde trevinduer, men godkjente PVC vinduer er en del billigere og av grei kvalitet. På et helt bygg kan det bli litt å spare. Men det selges mye jallaprodukter i PVC som ikke er godkjente av norsk dør og vinduskontroll. Har vært borti slike som lekker som en sil og med dårlige åpningspatenter.

Jepp! :) Vært borti og hørt om en god del slike saker. Det dukker også opp saker i lokalavisa om utbyggere som har brukt "billigprodukter" og det kommer gjerne frem et par år etter ferdigstilling og problemene begynner å melde seg. Jeg fraråder å handle fra "billige" onlinebutikker. Gå for kjente merkevarer med godkjenninger i behold og man er trygg på kvalitet. Ved å ikke nevne noen så er jeg nøytral :D 

Endret av Marius2002
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vært innom her og titter litt. https://www.sparevinduer.no/fastkarm-vinduer/1-rutefk/

Får litt bismak av nettsiden, endel både og erfaringer når jeg søker på nett. Det er jo fort snakk om en sum med penger. Da er det kjipt hvis noe skal gå galt, og kundeservice er helt fraværende. 

Ser 110x120 vindu på 3 lags, lydabsorberende og tre/alu kommer på 4k per. Syns ikke det er veldig avskrekkende, men så er det heeelt sikkert en grunn til at andre aktører er dyrere.  Ser følgende Ug-verdi 0,52 W/m2 K. 110x120 vinduene med fastkarm tenkte jeg å ha på kjøkken. Resten av rommene med 110x120 kommer jeg nok til å gå for topsving muligens. 

Endret av tennbrikket
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...