Gå til innhold

Off Topic-tråden, versjon 4(?)


awt
 Share

Anbefalte innlegg

Har Specialized Levo med 90nm er vel Brose-motor som er custom tunet av Specialized. Er på 4. året nå, og er ikke annet enn kanonfornøyd :) Sett deg litt inn i de forskjellige motorene og kraft så blir man mer klok på hva en trenger. Fruen klarte seg med Bosch Active Line 40Nm, men det var en bysykkel. Likevel klarte den å holde 16-17kmt opp en 2km bratt bakke hjem, men ikke noe å dra bak i marka med :)  

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det slår faen meg aldri feil. Hver gang jeg skal ta meg en kveldstur i enten E34 eller E39 så kommer det en slik opp i hekken min og skal presse. Hvorfor er "gammel BMW ute å kjører sent på kvelden" synonymt med at man skal streetrace? For all del, jeg sier ikke nei til litt kappkjøring…men man velger sine kamper. Å kjøre idiot i tettbygget strøk bare fordi en umoden 18 åring vil teste hvordan sin hvesende N47 med DPF delete går mot en gammel slager med V8er gidder jeg ikke. Uansett å mye tuning symaskinen med rasling i registeret har så hadde jeg enkelt ekspedert ham med M62 by Alpina. Det VET jeg så derfor tok jeg det helt med ro og lot ham holde på. Uansett utfall hadde han uansett sittet på neste fest med rusbrusen sin i den ene hånda og skrytt av hvordan han "tok" en Alpina med V8. Den gleden skal han ikke få 👍

Stort sett lå han så nærme at jeg ikke så fronten hans en gang. Fikk han litt på avstand etterhvert før han igjen var helt opp i hekken.

IMG_9822.thumb.jpeg.1f157b19d62468c3d37a6f7f0f0ece2b.jpeg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

22 timer siden, papertiger skrev:

El-sykkel:

Vi vurderer (og kona ønsker seg) en el-sykkel i husstanden som begge kan nytte seg av. Vi har ikke helt bestemt oss for type, men vi sikter mot enten en mer MTB-type sykkel eller en full-blown korgsykkel.
Hun er 160-og-noe, jeg er 178cm ca. 

Tenkte på noe slikt: Scott E-sub Cross Park 2019, noe slikt CUBE REACTION HYBRID PERFORMANCE 500 eller noe helt annet, som noe slikt: DBS Elon Classic steps elsykkel

Det er lite bakker rundt oss. Sykler der batteriet står mellom ramme og bakhjul utgår, da vi må ha plass til festeadapter til sykkelsete.

Prisområde brukt mellom 10-20000kr, helst midt i mellom. Har noen noe gull å komme med her? Erfaringer, kvalitet, girsystem (Shimano, Bosch) etc?

Rammestørrelse, er en S eller M fordelaktig om vi skal begge kunne bruke den? Det blir mest for kona, jeg har en Cube SL Road jeg kjøpte for et par år siden som jeg er svært fornøyd med, men det det kan være greit å kunne hive seg på elsykkelen også.

 

Vurderer en slik Cube Reaction selv når jeg skal begynne å "pendle" til Forus :P

Ser de kjører kampanje på den på XXL om dagen, så burde bare kanskje slå til. Men kjenner jeg er litt skeptisk til hele XXL for tiden :lol: 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 hour ago, StigJ said:

Vurderer en slik Cube Reaction selv når jeg skal begynne å "pendle" til Forus :P

Ser de kjører kampanje på den på XXL om dagen, så burde bare kanskje slå til. Men kjenner jeg er litt skeptisk til hele XXL for tiden :lol: 

Ja ser det. For min del er det såpass mye billigere å handle brukt at jeg vil nok prøve det først tenker jeg. Ikke så galen pris på XXL da, men det er ikke så mange igjen 🙂 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har prøvd å booke time for begge våre biler for recalls hos Bavaria; safety recall for airbag og technical enhancement for EGR kjøler gjelder for begge bilene ifølge online-verktøyet til BMW.

I vår satte jeg opp en time i august for 4-serien, men nå fikk jeg beskjed om at de ikke kom til å få deler før i oktober tidligst, så jeg avbestilte timen, selv om BMW-appen for noen dager siden ga meg beskjed om at delene til 5-serien nå var på lager, og ba meg ta kontakt med verksted for timebestilling. Har merkelig nok enda ikke fått brev om EGR-kjøler på 4-serien, bare på 5-serien, men recall er aktiv på begge. 

Ser noen har fått utført aksjonen allerede, men er det andre som har fått beskjed om å bare vente? 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, papertiger skrev:

Ser noen har fått utført aksjonen allerede, men er det andre som har fått beskjed om å bare ven

De jeg har snakket med som bor på østlandet har egentlig bare mast og fått time rimelig kjapt til tross for trøbbel med deleleveranse.

Jeg booket time sent i mars og rep ble utført i mai. Delene hadde ankommet flere uker før timen. Dette var kun EGR, ikke airbag. 

Kom over en som mente at de er ganske raske på ballen om man nevner kjølevæskeforbruk, men hvorvidt det faktisk stemmer er en annen ting. 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Airbag er det lang ventetid på.

Booka time i mai og fikk beskjed om at det kunne ta alt fra noen uker til mange måneder før man fikk time.

Kunne visstnok få flere falske timebookinger digitalt, men det var deres måte å organisere køen. Når man faktisk fikk time ble man ringt etter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er ganske nær import av en e39 her, men siden eg er impulsiv ønsker eg andre sine innspill før eg tar siste avgjørelse. 

Bilen er dessverre(?) Rustbehandlet, noe som gjør meg litt usikker på en så gammel bil (sen 01 modell, 134000km)

Selger sier den ikke er brukt på vinter siden 2006. Generell tilstand er veldig bra, min far har sett bilen, og sier det steinsprut og lignende er nesten fraværende, men endel slitasje som går vekk med polering.

Prisen blir ca 160000 ferdig på norske skilt. Noe som er MYE for en e39 525i men e39 er min e30 , og har en viss sentimental verdi. Planen er uansett at min sønn skal lærekjøre med denne på sommeren når han blir 16 😅.

Spørsmålet er , se bort fra pris. Ville folk vore veldig bekymret for å kjøpe denne bilen pga rustbehandling?

Jeg legger ved bilder som selger har sendt fra da den ble rustbehandlet.

IMG_6968.jpeg.2939c37ef1ed0ec341239613af85d04d.jpegIMG_6969.jpeg.957b682227bb05243e5d23b3d22d8208.jpegIMG_6970.jpeg.062d401bb9968958917d42470e8859ec.jpegIMG_6971.jpeg.6e246c0a4e251c53c9aeb79e293fa08b.jpegIMG_6972.jpeg.e9d84cfd76b2a0c5772d92bb49861f38.jpegIMG_6968.jpeg.2939c37ef1ed0ec341239613af85d04d.jpegIMG_6973.jpeg.b75753dd40f533f03263128ce1798a71.jpegIMG_6974.jpeg.cdeb5591e253aa2b6c3a6ea013f483e8.jpeg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ser ingen grunn til å være bekymret for rustbehandlingen som er utført her, det ser ikke ut som tectyl. Men bildene er veldig små, så jeg ser ikke detaljene så godt.

Om faren fin har sett på den og jekkefestene er bra, så er jo det aller meste unnagjort.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 hours ago, papertiger said:

Har prøvd å booke time for begge våre biler for recalls hos Bavaria; safety recall for airbag og technical enhancement for EGR kjøler gjelder for begge bilene ifølge online-verktøyet til BMW.

Jeg hadde time hos BMW Malaga for å få skiftet airbag på min spanske M235i i dag. Måtte kjøre hjem med uforrettet sak da de likevel ikke hadde fått inn ny airbag. De viste ikke når den skulle komme inn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 timer siden, BMWE39turbo skrev:

Er ganske nær import av en e39 her, men siden eg er impulsiv ønsker eg andre sine innspill før eg tar siste avgjørelse. 

Bilen er dessverre(?) Rustbehandlet, noe som gjør meg litt usikker på en så gammel bil (sen 01 modell, 134000km)

Selger sier den ikke er brukt på vinter siden 2006. Generell tilstand er veldig bra, min far har sett bilen, og sier det steinsprut og lignende er nesten fraværende, men endel slitasje som går vekk med polering.

Prisen blir ca 160000 ferdig på norske skilt. Noe som er MYE for en e39 525i men e39 er min e30 , og har en viss sentimental verdi. Planen er uansett at min sønn skal lærekjøre med denne på sommeren når han blir 16 😅.

Spørsmålet er , se bort fra pris. Ville folk vore veldig bekymret for å kjøpe denne bilen pga rustbehandling?

Jeg legger ved bilder som selger har sendt fra da den ble rustbehandlet.

 

Synd med rustbehandlingen - det hører hjemme på bruksbil, ikke kosebil :)

Uansett var det flotte før og etter bilder, så hadde ikke bekymret meg. 

Har troen på at E39 er på "bunnen", og at de fine versjonene og de i god stand kommer til å holde seg meget godt i verdi de neste årene. 

Løp å kjøp, 160k for en kosebil er billig 😀 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 timer siden, BMWE39turbo skrev:

Er ganske nær import av en e39 her, men siden eg er impulsiv ønsker eg andre sine innspill før eg tar siste avgjørelse. 

Bilen er dessverre(?) Rustbehandlet, noe som gjør meg litt usikker på en så gammel bil (sen 01 modell, 134000km)

Selger sier den ikke er brukt på vinter siden 2006. Generell tilstand er veldig bra, min far har sett bilen, og sier det steinsprut og lignende er nesten fraværende, men endel slitasje som går vekk med polering.

Prisen blir ca 160000 ferdig på norske skilt. Noe som er MYE for en e39 525i men e39 er min e30 , og har en viss sentimental verdi. Planen er uansett at min sønn skal lærekjøre med denne på sommeren når han blir 16 😅.

Spørsmålet er , se bort fra pris. Ville folk vore veldig bekymret for å kjøpe denne bilen pga rustbehandling?

Jeg legger ved bilder som selger har sendt fra da den ble rustbehandlet.

Her er det bare å kjøre på. E39 som er så fine under som dette er det ikke noe å lure på. En facelift modell med M54 maskineri ville jeg heller ikke blunket to ganger før jeg kjøpte. E39 er den nye E30 når vi snakker 5-serie, merk dere mine ord. Det er en sykt økende interesse for BMW fra 90 tallet og inn på 2000 tallet. Nå kommer millennials generasjonen i en alder hvor de skal ut å realisere drømmebil, barndoms drømmer og poster cars. Ferrari F40 og E30 M3 er for de som er født på 70 og 80 tallet. BMW fra 90 og 2000 tall står for millennials generasjonen høyt i kurs. Dette kan jeg godt ta meg selv som eksempel for, barn av 90 tallet som jeg er. 

Om den er verd 160 000,- er vanskelig å si med så lite info. Er det en M-sport bil? hvordan utstyr har den? dokumenterbare service historikk og hvilket land kommer den fra?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Håpet du kom til å svare, du har vel importert litt selv? Hadde håpet kanskje eg kunne sende deg en pm før helgen om et par spørsmål, gjerne mot litt betaling. Dette er som sagt første gang eg skal importere og eg må lese meg opp på mye før torsdag neste uke 😅 (skal se på bilen da og eventuelt kjøp)

Far min tok en svingtur innom på vei hjem fra nurburgring, vi to ser på bil litt forskjellig, men jeg ba han sjekke visse ting.

Det var lite steinsprut såvidt han kunne finne, men endel swirls og slikt som er polerbart. Ingen rust i hverken dører, bakluke (typisk er jo rundt skiltlysa) osv. Total inntrykket var at noen har tatt veldig godt vare på denne.

Kort om historikk er 4 eiere, solgt ny i Sverige, ikke vinterkjørt siden 06, dette er selvsagt vanskelig å bevise. Men tilstanden skal visst gjenspeile dette.

Her er forøvrig link: https://www.blocket.se/annons/skaraborg/bmw_525_i_e39_192hk_sedan_m_sport_sv_sald_/1000157786

At den er verdt 160 000, neppe. Det er litt i dyreste laget, men rød e39 i god stand vokser ikke på trær og virker som tiden renner ut for å finne en i god tilstand. E39 har litt sentimental verdi også for meg, mine første 4 biler var e39, og siden min far kom hjem med en kjedelig sølv e39 520d når eg var 14 har drømmen vore en imolarød e39. Dette blir forøvrig min første bensinsekser fra bmw. 

Planen er vel at vi skal kunne bruke denne til litt øvelseskjøring for guttungen som kun er 2mnder gammel, det er så langt frem i tid at det blir bare en morsom tanke, men det hadde vore artig 😅

Eg tenker også det blir å legge 80-100k for å få den så bra som mulig, ccv ventil, bytte det meste/alt i kjølesystemet, bytte alt av olje, moderat senk typ bilstein og eibach. Nytt eksosanlegg men noe skikkelig som ikke roper esso råner. Ser schmiedmann har sportskatter. ppf, coating og en dyp rens av lakk, m5 felger evt bbs rc 301/302 osv... oem + stil uten for mye ræl. Men først må bilen beskues å eventuelt kjøpes 🤑

Endret av BMWE39turbo
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   1 medlem

×
×
  • Opprett ny...