Gå til innhold

Off Topic-tråden, versjon 4(?)


awt
 Share

Anbefalte innlegg

Mine unger planlegger heller ikke å måtte ha dopause der det er ladere. Særlig nå som vi er i gang med en til som bruker bleier og skal ha flaske/pupp. Da er det bare å stoppe på første og beste. Kjedelig å måtte stoppe da for 20 min, for så å kjøre i 4 mil og så måtte stoppe igjen å lade i 35 min. Ellers når jeg er på tur så er jeg så rastløs, når jeg skal ett sted så hater jeg å somle/surre underveis. Dassbesøk gjøres unna rask slik at man kan komme seg på veien igjen…jeg må videre 😂

Også går det jo selvsagt på vilja, om man er villig til å forandre på ting for å få elbil til å fungere. Alle kan få det til, jeg også…men jeg gidder ikke, orker ikke og har bare ikke lyst. Jeg vil ha min V8er og diesel 5-serie. Drivstoff er for billig til at jeg gidder å ta meg bryet med å kjøre elbil. Fossilbil er ganske enkelt ett bedre produkt for min del. 

@Otis

Artig det du sier ang bilparken i Spania. Vi var i Cadiz, en by på vestkysten som ikke er noe typisk turiststed. Det slår meg hvor usnobbete den spanske bilparken er. Selvsagt ingen elbiler, det vet dem knapt hva er. Veldig mye smør og brød biler med små motorer. På våre 14 dager der så jeg en G30…en non M-sport 520d. Ellers nesten ikke nyere premiumbiler. Jeg følte vi sto veldig ut i mengden med min sorte G30 når vi cruiset rundt der nede. Noe annet de synes var rart var at jeg sto på gårdsplassen til huset vi leide og vasket bilen med bøtte og hageslange. Det var fremmed for dem 😂 BMW forhandleren i denne byen med 200 000 innbyggere var ett lite lokale med en 1-serie, en 2-serie Active Tourer og en X3 utstilt i showrommet. Her i Arendal med knapt 45 000 innbyggere er BMW forhandleren tre ganger så stort anlegg. Men f eks Renault, Seat eller Ford forhandlerne der nede var svære opplegg med haugevis av biler både inne og ute. Man ser f eks modeller som man ikke har her hjemme…Ford Focus sedan eller Hyundai Kona med bensinmotor 😂

Ellers så må det sies at elbil andelen i de sydeuropeiske landene er veldig lav. I Italia er den på 4 prosent av nybilsalget i 2022, ned fra 6 prosent i 2021.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 hours ago, Fredrik 90 said:

Artig det du sier ang bilparken i Spania. Vi var i Cadiz, en by på vestkysten som ikke er noe typisk turiststed. Det slår meg hvor usnobbete den spanske bilparken er. Selvsagt ingen elbiler, det vet dem knapt hva er. Veldig mye smør og brød biler med små motorer. På våre 14 dager der så jeg en G30…en non M-sport 520d. Ellers nesten ikke nyere premiumbiler. Jeg følte vi sto veldig ut i mengden med min sorte G30 når vi cruiset rundt der nede. Noe annet de synes var rart var at jeg sto på gårdsplassen til huset vi leide og vasket bilen med bøtte og hageslange. Det var fremmed for dem 😂 BMW forhandleren i denne byen med 200 000 innbyggere var ett lite lokale med en 1-serie, en 2-serie Active Tourer og en X3 utstilt i showrommet. Her i Arendal med knapt 45 000 innbyggere er BMW forhandleren tre ganger så stort anlegg. Men f eks Renault, Seat eller Ford forhandlerne der nede var svære opplegg med haugevis av biler både inne og ute. Man ser f eks modeller som man ikke har her hjemme…Ford Focus sedan eller Hyundai Kona med bensinmotor 😂

Jeg var i Cadiz for et par uker siden i X5 45e. Måtte bruke skohorn for å få den inn og ut av parkeringshuset :-) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 timer siden, RNJ skrev:

Jeg var i Cadiz for et par uker siden i X5 45e. Måtte bruke skohorn for å få den inn og ut av parkeringshuset :-) 

Haha, da var vi sikkert i samme parkeringshus for vi parkerte også ett sted som var så trangt som det var mulig. Vi kjørte i følge med opphavet som kjørte en Fiat Tipo leiebil, de kjørte alltid først inn da vi skulle parkere da jeg brukte så lang til på å manøvrere 😂

Cadiz og nabobyen El Puerto de Santa Maria regner jeg som mitt andre oppvekst sted. Pappa jobbet for Aker som inspektør på ett skipsverft her nede på 90 og 2000 tall, vært mye her nede i oppveksten 😀 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 28.7.2023 den 15.39, mslello skrev:

Det er vel ett ordtak som sier at: om alle rundt deg er idioter, så er sjansen stor for at du er den største idioten 🤭🤭

Tja, noen er helt klart ganske mye mer intelligente enn andre. Jeg er ikke så sikker på at ordtaket er helt sant og tenker at mye handler om hvordan man omtaler andre og ikke minst hva som er sosialt akseptert. Selvfølgelig bør man ikke være uforskammet, men noen mindre oppvakte sjeler fortjener etter min mening å bli fortalt på en langt mer direkte måte at de taler mot bedre vitende. 

@Fredrik 90 Med all respekt for dine opplevelser i El Puerto de Santa Maria så er nabobyen Jerez de la Frontera langt mer interessant. Årsaken er naturligvis at Jerez eller Sherry, slik den lagrede vinen tilsatt sprit uttales på engelsk, kommer fra området rundt Jerez de la Frontera.

Dette er ikke ubetydelig siden britene med Francis Drake allerede i 1587 begynte å importere Jerez eller Sherry til Storbritania. Dette var begynnelsen på både industrialiseringen og globaliseringen vi ser i dag. Spanjolene og Portugiserne kjøpte til gjengjeld maskiner og andre industriprodukter (f.eks tekstiler) fra Storbritania og betalte med gull og sølv (hentet fra primært Sydamerika). Britene hadde dermed oppfunnet hvordan de relativt enkelt kunne skape merverdi ut av billige råvarer og tjene enormt mye på eksport (uten at spanjolene og portugiserne fortso hva som egentlig skjedde). Slik ble det britiske imperiet skapt. Spanjolene og portugiserne brukte enorme ressurser på å hente gull og sølv til Europa fra Sydamerika, mens britene høstet alle fordelene når den portugisiske og spanske overklassen brukte deres enorme rikdom på det som egentlig var billige industriprodukter for britene og senere i aller høyeste grad fra Nederland og Belgia.       

Endret av Fredrik
Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 timer siden, Fredrik skrev:

 

@Fredrik 90 Med all respekt for dine opplevelser i El Puerto de Santa Maria så er nabobyen Jerez de la Frontera langt mer interessant. Årsaken er naturligvis at Jerez eller Sherry, slik den lagrede vinen tilsatt sprit uttales på engelsk, kommer fra området rundt Jerez de la Frontera.

Dette er ikke ubetydelig siden britene med Francis Drake allerede i 1587 begynte å importere Jerez eller Sherry til Storbritania. Dette var begynnelsen på både industrialiseringen og globaliseringen vi ser i dag. Spanjolene og Portugiserne kjøpte til gjengjeld maskiner og andre industriprodukter (f.eks tekstiler) fra Storbritania og betalte med gull og sølv (hentet fra primært Sydamerika). Britene hadde dermed oppfunnet hvordan de relativt enkelt kunne skape merverdi ut av billige råvarer og tjene enormt mye på eksport (uten at spanjolene og portugiserne fortso hva som egentlig skjedde). Slik ble det britiske imperiet skapt. Spanjolene og portugiserne brukte enorme ressurser på å hente gull og sølv til Europa fra Sydamerika, mens britene høstet alle fordelene når den portugisiske og spanske overklassen brukte deres enorme rikdom på det som egentlig var billige industriprodukter for britene og senere i aller høyeste grad fra Nederland og Belgia.       

Absolutt, og de er i denne regionen utrolig stolte av sherry og vinproduksjonen. Min tilknytning til området begrenser seg ikke bare til El Puerto de Santa Maria men til hele området. Vi farter mye rundt her når vi er her og på 90 og 2000 tallet var det relativt mange nordmenn i område som følge av en del norsk skipsproduksjon ved verftet Navantia i Cadiz. . Det var ikke uvanlig å støte på en burgunderrød Volvo stasjonsvogn med norske skilter og elg på bakluka i de trange gatene i El Puerto de Santa Maria :D I dag er alle reist hjem og området er ett perfekt feriested hvor man stort sett ikke møter på andre turister. Dette gjør også sitt til at prisnivå på overnatting, restauranter og aktiviteter er relativt hyggelig i forhold til solkysten. Særlig hvis man kjenner området godt og vet hvor man bør reise. Man kan derimot snuble over en eller annen Amerikaner pga den amerikanske flybasen i Rota noen km vest for El Puerto. 

Blir nok en tur nedover hit igjen om ett par år :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 timer siden, Fredrik skrev:

Dette er ikke ubetydelig siden britene med Francis Drake allerede i 1587 begynte å importere Jerez eller Sherry til Storbritania. Dette var begynnelsen på både industrialiseringen og globaliseringen vi ser i dag. Spanjolene og Portugiserne kjøpte til gjengjeld maskiner og andre industriprodukter (f.eks tekstiler) fra Storbritania og betalte med gull og sølv (hentet fra primært Sydamerika). Britene hadde dermed oppfunnet hvordan de relativt enkelt kunne skape merverdi ut av billige råvarer og tjene enormt mye på eksport (uten at spanjolene og portugiserne fortso hva som egentlig skjedde). Slik ble det britiske imperiet skapt. Spanjolene og portugiserne brukte enorme ressurser på å hente gull og sølv til Europa fra Sydamerika, mens britene høstet alle fordelene når den portugisiske og spanske overklassen brukte deres enorme rikdom på det som egentlig var billige industriprodukter for britene og senere i aller høyeste grad fra Nederland og Belgia.       

Dette er en interessant tid i europeisk historie. Hørte på et radioprogram for en stund siden om dronning Elisabeth 1. og de høstet ikke bare fra spanjolene på lovlig vis. Husker ikke akkurat tallet men ca. 10 prosent av inntektene til den engelske kronen på denne tiden kom fra kapertrafikken, hovedsakelig fra spanske skip. En kaper er en sjørøver som har fått lov av regenten å ta utenlandske skip. 

Ellers trenger man ikke og dra til Spania for og finne trange parkeringshus @RNJ Jeg klarte og rote meg ned i en parkeringskjeller i Bergen for noen år siden med sjuern. Der burde det stått en advarsel på porten, maks lengde 3 meter. Hadde ikke svoger vært med og kunne dirigere meg ut igjen hadde jeg antagelig stått der fortsatt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 timer siden, Rune-K skrev:

Dette er en interessant tid i europeisk historie. Hørte på et radioprogram for en stund siden om dronning Elisabeth 1. og de høstet ikke bare fra spanjolene på lovlig vis. Husker ikke akkurat tallet men ca. 10 prosent av inntektene til den engelske kronen på denne tiden kom fra kapertrafikken, hovedsakelig fra spanske skip. En kaper er en sjørøver som har fått lov av regenten å ta utenlandske skip.

At skip ble kapret var som du påpeker helt vanlig i seilskutetiden og representerte betydelige inntekter ved at skipene utover selve lasten ble brukt pånytt og dermed sparte man også kostnadene ved å bygge nye tilsvarende skip. Skip ble også byttet eller solgt tilbake. Det var også ganske vanlig at store skip (f.eks ship of the line) hadde dobbelt besetning slik at de kunne bemanne evt. kaprede skip.

Under slaget ved Trafalgar, som Storbritania vant i 1805 under Horatio Nelson's kommando), kapret britene hele 21 store krigsskip (ship of the line). 7-8000 mann (altså primært spanjoler og franskmenn) ble også fanget. 

Det er ingen tvil om at Royal Navy var helt avgjørende for utviklingen av det britiske imperiet. Historikere mener at Royal Navy på sitt største i relativ forstand var like sterke som dagens US Navy (som består av 301 skip inkl. 11 hangarskip). 

Endret av Fredrik
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dere kjenner følelsen av å ta på seg helt nye sokker?

530Den fikk nylig montert splitter ny Garrett-turbo, innsugsmanifold (begge to klarte 20 år), alt av pakninger/bolter samt nytt luftfilter (helt nedsotet og tett etter bare 30k km), og den er merkbart mer responsiv.  Det siste året har den manglet dreiemoment under 1700rpm, og i bakker der den før lå i fjerde gir måtte den oftere og oftere ned i tredje.  Trengte turtall over 2000rpm for å gå bra i tillegg til at den hadde "effekt-hull" over 200 km/t der den tidvis trakk dårlig, i tillegg til innsugs-susing som gjorde at den hørtes ut som en Scania lastebil.  Så nå føles den gamle E60en som en toppatlet og kan kjøres enda mer aggressivt...Viktig å holde det dårlige imaget til E60-sjåfører gående 😂

 

michael-johnson-olympics-today-160706-06.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

@Eystein Ose takk for deling, jeg så hele nå under frokosten og det er vanskelig å være helt uenig. Jeg er derimot en av de som liker 4-serien, både ny og gammel. Også Gran Coupe-utgaven. At BMW er på bærtur med XM som ren M-modell for å markere 50års M er jeg enig i, men som han sier at modellen i seg selv skal få kunne leve. Jeg tror også at XM er en fantastisk god bil som byr på det beste innen både ytelser og luksus ifht. hvilken bil det er. Men BMW burde hatt en lav sportsbil som er oppnåelig ifht. pris og tilgjengelighet, ikke bare 50stk. av den nye 3.0 CSL som koster 1,5 enebolig. Jeg mener også BMW har fått til det elektriske kanonbra. i4M50 har jo ytelser og prestada som en fossil M-bil - vekten er jo alt for høy, men BMW har klart å skjule vekten enormt bra(man merker den derimot på is-føre) og tiden hvor bilene veide 12-1500kg er forbi. Den ser smashing ut også :) At BMW gikk for forhjulsdreven 1-serie/2-serie GC er en skandale. Med det sagt har BMW klart å gjøre fwd-modellene til gode kjøremaskiner tatt grevling i betraktning - men det er fortsatt ingen bakhjulstrekker. Ja, tross mye rart de finner på og designmessige punkter vi ikke liker, så er totalpakken hos BMW fortsatt høy og i mange tilfeller best - alt etter hva en søker :) 

IMG_1818.jpeg.3ace3e997e1efb6842f1af68e2d33547.jpeg
 

Ellers. Ferieturen igjen. Var en tur utti Nyksund igjen, på grunn av mildt sagt dårlig vei ut dit har jeg ikke vært der siden 2017. Men "alle" hullene er fylt igjen og noe utbedringer har vært gjort så jeg tok turen i år. Ikke med egen bil, men lånte en gammel Yaris i tilfelle veien var dårlig. Det var morsomt å ratte en liten bil med manuelt gir igjen. Anbefaler alle å ta turen om de er i nærheten, Henningsvær er oppskrytt i forhold :) Mange sykler ut hit og det er kanskje måte å gjøre det på om man er redd for steinsprut eller eventuelt komme seg dit om man har tilgang på bil som en ikke er redd for i den forstand.

IMG_1752.thumb.jpeg.781c7f183cb0f1de376608badfa60581.jpegIMG_1754.thumb.jpeg.2685f2e5f2c898ca822cc97c15a8eb1f.jpegIMG_1774.thumb.jpeg.fc30525e0e7596f51634d42e62c1bf52.jpeg

Endret av Marius2002
Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 timer siden, Eystein Ose skrev:

 

Jeg synes han har noen gode poenger i denne videoen, men jeg er også sterkt uenig i mye av det han sier. Mye av det blir litt for flisespikkeri og blasert. Først og fremst så er ikke den største trusselen til BMW M verken rot med modellbetegnelser eller ledelse. Største trusselen er elektrifiseringen, ved å elektrifisere disse bilene så tar man bort det siste og viktigste DNAet disse bilene har. Bilen kan kalles for hva som helst og det er likegyldig hvordan den ser ut, DNAet ligger i motor og drivlinje. Dette lar seg ikke flytte over til elektriske biler, samme hva enkelte måtte mene om det. 

Kritikken av XM er berettiget, det er en farse å se hvordan BMW markedsfører denne bilen i samme åndedrag som de nevner tradisjon og kjøreegenskaper. De burde skamme seg for å komme med dette her. XM er ikke en bra bil @Marius2002...denne bilen har mer eller mindre fått total slakt av de som har testet den. Styringen er vag, drivlinja henger ikke med og er uresponsiv samt at bilen verken er sportslig eller komfortabel. 

Fyren gjør jo en disclaimer som egentlig sier det meste om hvorfor han har vinklet denne videoen slik han har. Han er en av de som helst så at BMW fortsatt laget små, manuelle biler med bakhjulstrekk. Her er det litt evnen til å se at verden har gått videre som mangler. Mye var bedre før, jeg er den første til å være enig i dette...men veldig mye er bra nå også. Jeg mener man skal se på dagens lineup av BMW M uten sammenlikning med hva de produserte for 35 år siden. Jeg synes de har noen ganske kule modeller i porteføljen akkurat nå, og med elektrifiserings spøkelset ulmende i horisonten så synes jeg at vi skal glede oss over dette akkurat nå. M3/M4 har rekkesekser, den kan leveres med manuell og bakhjulstrekk. M2 har rekkesekser og kan leveres med bakhjulstrekk og manuell... M5 har en feit V8er og kicker ass slik den har gjort siden E39 M5 viste alle hvordan verdens beste bil så ut. Porsche er helt klart den bilprodusenten der ute som er mest tro mot sine tradisjoner, og det er enkelt for en produsent som selger knappe 300 000 biler i året. BMW selger 2,5 mill biler og jeg synes de er ganske gode på å holde tradisjonene sånn passe på plass. Noe utvanning må vi bare akseptere hos ett merke som er så main stream som BMW, det er synd men alternativet er at de ikke lager M bilene i det hele tatt. 

Han avslutter med at han ikke føler noen tiltrekning til BMW lenger, og jeg tror mange die hard fans av merket føler på akkurat dette. For min egen del så blir det også færre og færre modeller som tiltaler meg, men jeg velger å ikke fokusere så mye på det som ikke interesserer meg :)      

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Igår fikk jeg for aller første gang testet en m57 som var trimmet med et eller annet form for steg to ,tre eller Gud fader vet hva det var .😊

Fy pokker hvor det greiene gikk ,så skjønner at det er populært .

Har aldri noensinne opplevd at når man ligger i 90 med en 525 og tar kickdown på tørr asfalt så slår gule lamper inn ,rett og slett morro.🙏.

Jeg har alltid synes at disse går mer enn godt nok som de er til mitt bruk så dette var overraskende .

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...