Gå til innhold

Stjernemerkede dekk -- igjen...


TRF
 Share

Anbefalte innlegg

@ahj jeg fikk vel til svar tilbake i tiden at camberen på disse bilene (da F20) var satt opp slik. Dersom verdiene ligger innenfor på hjulstilling kan vel det stemme - de verdiene er jo satt av BMW selv? Det blir vel det samme som en kan se på bl.a. E70 X5 med originalt understell og de 315-dekka bak - det er en ganske saftig camber bak som fører til mer slitasje på innsiden. Dette er vel slik BMW har satt de opp. Tok hjulstillingskontroll ifm. montering av senkefjører på F36 så blir spennende å se hvordan dekkslitasjen forløper seg gjennom sommerdekksesongen i år.

@Marius2002 dette var da på min gamle E91 hos nye eier, med 19" og mix dimensjon, og det var med FK510 dekk. Kan være forskjell på dekkmodelle har problemer med andre dekk enn Ultrac Vorti eller stjernemerkede dekk, så mange E9x xDrive som går rundt omkring i Norges land. Så at det er flere dekkmodeller som funker på disse er jeg ikke i tvil om. Men virker nesten som at F3x er overfølsom i forhold til dette med rulleomkrets. Det bygges også oppunder av statement'en fra BMW Norge i artikkelen i Bil der de sier, løst referert, at "om du ikke velger stjernemerkede dekk, velg i det minste fra en av de leverandørene BMW samarbeider med, bl.a. (...), og Continental" En lokal dekkforhandler her fortalte meg om de umiddelbare problemene som hadde oppstått når de hadde puttet ikke-stjernemerkede Conti dekk i 19" mix dimensjon på en F30 xDrive, så det er jammen ikke noe enkelt svar på dette her 😛 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

37 minutter siden, papertiger skrev:

@ahj jeg fikk vel til svar tilbake i tiden at camberen på disse bilene (da F20) var satt opp slik. Dersom verdiene ligger innenfor på hjulstilling kan vel det stemme - de verdiene er jo satt av BMW selv? Det blir vel det samme som en kan se på bl.a. E70 X5 med originalt understell og de 315-dekka bak - det er en ganske saftig camber bak som fører til mer slitasje på innsiden. Dette er vel slik BMW har satt de opp. Tok hjulstillingskontroll ifm. montering av senkefjører på F36 så blir spennende å se hvordan dekkslitasjen forløper seg gjennom sommerdekksesongen i år.

@Marius2002 dette var da på min gamle E91 hos nye eier, med 19" og mix dimensjon, og det var med FK510 dekk. Kan være forskjell på dekkmodelle har problemer med andre dekk enn Ultrac Vorti eller stjernemerkede dekk, så mange E9x xDrive som går rundt omkring i Norges land. Så at det er flere dekkmodeller som funker på disse er jeg ikke i tvil om. Men virker nesten som at F3x er overfølsom i forhold til dette med rulleomkrets. Det bygges også oppunder av statement'en fra BMW Norge i artikkelen i Bil der de sier, løst referert, at "om du ikke velger stjernemerkede dekk, velg i det minste fra en av de leverandørene BMW samarbeider med, bl.a. (...), og Continental" En lokal dekkforhandler her fortalte meg om de umiddelbare problemene som hadde oppstått når de hadde puttet ikke-stjernemerkede Conti dekk i 19" mix dimensjon på en F30 xDrive, så det er jammen ikke noe enkelt svar på dette her 😛 

 

Dette er bare et innspill når det gjelder dekkslitasje foran. På min godt senkede F10, som nok gir endel ekstra camber foran, så er det ingen skjevslitasje. Så jeg tipper den ekstra camperen hindrer slitasjen på utsiden av dekkene. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

28 minutter siden, macrorain skrev:

Er firhjulssystemene til Mercedes og Audi like følsomme? Virker ikke så veldig robust.

Ikke i følge svarene som importørene ga Bil. De sier som en tommelfingerregel 5% avvik maks. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

15 minutter siden, Otis skrev:

5% er veldig mye. Da tar det tilsvarende lenger tid å registrere hjulslipp. 

Slik jeg forstår det vil det ikke ta lengre tid før systemet registrerer hjulslipp, men at MB/audi systemene kanskje krever større hjulslipp/hastighetsforskjell mellom hjulene for at fordelingskassen skal få beskjed om å endre fordeling av kreftene. Dermed kan det kanskje ta litt lengre tid før du får optimal kraftfordeling, men om det er særlig merkbart i prakis er jeg usikker på. 

Endret av laffe
Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 timer siden, Otis skrev:

5% er veldig mye. Da tar det tilsvarende lenger tid å registrere hjulslipp. 

De har vel samme system som BMW med kalibrering av systemet ved dekkskift? Etter kalibrering vet systemet akkurat hvor stor forskjellen er og reagerer like raskt uansett.

Problemet hos BMW er at de fordeler kraft til framhjulene gjennom en plateclutch som er innkoblet hele tiden. Hvis framhjul og bakhjul har forskjellig diameter må clutchen slurre. Dette gir varme og slitasje. Torsendiffer har ikke dette problemet. Haldexkoblingene unngår sannsynligvis dette med at de har en litt annen konstruksjon og vanligvis ikke er innkoblet hele tida.

I det nye Quattrosystemet (Quattro Ultra) har Audi byttet ut Torsendiff med plateclutch etter det jeg kan se. Her skal systemet være koblet inn permanent på glatt føre. Kanskje vil Audiførere måtte bli mer nøye på dekkvalg også?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, ogee1 skrev:

De har vel samme system som BMW med kalibrering av systemet ved dekkskift? Etter kalibrering vet systemet akkurat hvor stor forskjellen er og reagerer like raskt uansett.

Problemet hos BMW er at de fordeler kraft til framhjulene gjennom en plateclutch som er innkoblet hele tiden. Hvis framhjul og bakhjul har forskjellig diameter må clutchen slurre. Dette gir varme og slitasje. Torsendiffer har ikke dette problemet. Haldexkoblingene unngår sannsynligvis dette med at de har en litt annen konstruksjon og vanligvis ikke er innkoblet hele tida.

I det nye Quattrosystemet (Quattro Ultra) har Audi byttet ut Torsendiff med plateclutch etter det jeg kan se. Her skal systemet være koblet inn permanent på glatt føre. Kanskje vil Audiførere måtte bli mer nøye på dekkvalg også?

Er vel få Audier med staggered oppsett så kanskje ikke det største problemet for de, de som har staggered er jo snudd med bredere foran enn bak. Kanskje ikke verdens mest optimale vektfordeling på de bilene.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

22 timer siden, Marius2002 skrev:

Hadde Falken ZE914 på min gamle E91 med xDrive. Der var det 255 bak og 225 foran. Kunne ikke se noen problemer der og ikke opplevde det jeg heller. Hadde de i to sesonger og før E91en ble solgt. Knallgode dekk synes jeg :)
@mslello er de fortsatt ok eller hatt noen problemer som er dekkrelatert? :) 

Neida, det fungerer fint fremdeles det! :) Så da er de kjørt 3 sesonger nå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 2.4.2019 den 7.42, ogee1 skrev:

De har vel samme system som BMW med kalibrering av systemet ved dekkskift? Etter kalibrering vet systemet akkurat hvor stor forskjellen er og reagerer like raskt uansett.

Problemet hos BMW er at de fordeler kraft til framhjulene gjennom en plateclutch som er innkoblet hele tiden. Hvis framhjul og bakhjul har forskjellig diameter må clutchen slurre. Dette gir varme og slitasje. Torsendiffer har ikke dette problemet. Haldexkoblingene unngår sannsynligvis dette med at de har en litt annen konstruksjon og vanligvis ikke er innkoblet hele tida.

I det nye Quattrosystemet (Quattro Ultra) har Audi byttet ut Torsendiff med plateclutch etter det jeg kan se. Her skal systemet være koblet inn permanent på glatt føre. Kanskje vil Audiførere måtte bli mer nøye på dekkvalg også?

Xdrive systemet kalibrerer seg selv med en algoritme som er del av DSC systemet, blant annet for å ta høyde for normal dekkslitasje. Da vel og merke om en er innenfor 1-2% margin i omkretsforskjell/standard dekkdimensjoner for typen. Kalibrering med diagnose såvidt meg bekjent gjøres kun ved arbeid på fordelingskassen som bytte av aktuatoren, gjerne i DIS/INPA ved akivering av reparasjonfunksjonen for å nullstille den. 40% av moment mot framhjul er den kalibrert til å ha i "nullstilling" så slurer fordelingskassen selv opp til 100% mot framaksel eller bakaksel, alt etter hvordan DSC systemet registrerer hjulslipp. I tillegg til at enkeltaksler kan få mer moment så fungerer også DSC systemet som en slags elektronisk diffsperre hvor enkelthjul bremses av for å gi bilen BMW kjent dynamikk med bakhjulsfilosofi. Audi sitt quattro system er egentlig bare et samlebegrep, selve quattrosystemet varierer ganske fra modell til modell hvor de beste naturlig nok er Audi sine S modeller som også kan bestilles med diffsperrer. Xdrive systemet er kjent for å være lett men mest for å reagere mye raskere enn de fleste andre 4hjulssystemer. De quattro jeg har kjørt har vært skamkjedelig og det tok en evighet før bakhjulene ble aktivert.  

Lenke til kommentar
Del på andre sider

17 minutter siden, quandt1960 skrev:

... 40% av moment mot framhjul er den kalibrert til å ha i "nullstilling" så slurer fordelingskassen selv opp til 100% mot framaksel eller bakaksel, alt etter hvordan DSC systemet registrerer hjulslipp. I tillegg til at enkeltaksler kan få mer moment ... 

Du leste ikke siste del av denne du? Det er fortsatt ikke sånn xdrive fungerer.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har du sniffa for mye diesel? Gidder ikke gå inn på noe grøftekant polemikk med deg igjen, seriøst. Folk må gjerne finne selv ut av hvordan xdrive fungerer, det er 2019. I prinsippet har det fungert likt fra dag 1 med noen modifikasjoner opp gjennom årene. 

https://share.qclt.com/bmw资料/1102_Driving Dynamic Systems/English/Participant_manual/E83 xDrive.pdf

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...