Gå til innhold

Fredrik 90 sin G30 540d xDrive M-Sport. Solgt!


Anbefalte innlegg

2 minutter siden, laffe skrev:

Siden X4 og X6 blir dratt frem kan jeg jo også dra frem 6-serie GTn fra Finn-tråden som en liten påminnelse til @Fredrik 90

https://www.finn.no/car/used/ad.html?finnkode=289875799

Hvitt interiør og lyst taktrekk er kanskje ikke drømmekomboen om man har småbarn på vei da...

 

Så en slik i dag i Moss, men i mørkere blå. Virkelig unik og litt av en tilstedeværelse på veien!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 8.2.2023 den 20.52, Marius2002 skrev:

Du har jo også X6 og X4, @awt har jo klart seg særdeles bra med sin flotte X4 med barn/familie og campingvogn på tur. :) Da får du også coupe-hekken.

X6 40i

X4 M40d / X4 M40d

Disse er vel ikke nevnt, men må tror jeg vi har vært igjennom alle modeller fra BMW :lol: 

Nja, dette konseptet her liker jeg ikke. Man kjøper SUV for å ha noe praktisk med god plass, da gjør en X3 eller X5 jobben like godt om ikke bedre. 

Det er ikke lett å være vanskelig, men det er snilt av dere å komme med forslag 😀 Men som du sier så har vi snart vært igjennom alle modeller fra BMW nå….bortsett fra en..ingen har vel turt å foreslå den🤬

En bekjent satt henslengt i stolen foran meg på jobb og vi pratet om biler jeg kunne vurdert. Før han lirer av seg "Vet du hva? Var jeg deg så hadde jeg gått å kjøpt meg en BMW iX40 som ventepølse. Den er skikkelig fet og hadde passet til deg"…… 

Ett øyeblikk senere….

B681E6CC-9EFB-4D9E-8843-62A1B65B8961.thumb.webp.1d50c8f569abd821d35867726d615814.webp

På 8.2.2023 den 22.06, laffe skrev:

Siden X4 og X6 blir dratt frem kan jeg jo også dra frem 6-serie GTn fra Finn-tråden som en liten påminnelse til @Fredrik 90

https://www.finn.no/car/used/ad.html?finnkode=289875799

Hvitt interiør og lyst taktrekk er kanskje ikke drømmekomboen om man har småbarn på vei da...

 

Ja den har jeg blitt foreslått før, ingen tvil om at dette er en bra bil som kanskje er litt undervurdert. Men igjen, det er noe med fasongen, G31 gjør jobber bedre. 

Lyse seter er ingen hindring, tar heller lyse seter enn sorte seter 😀

På 9.2.2023 den 20.20, RNJ skrev:

Dette må da være en grei familiecruiser

https://www.bilnorge.no/bmw-miljo-og-bil-x5/mer-krefter-og-lang-el-rekkevidde/4039787

Med 490 hk ligger du greit i venstrefilen på Autobahn med hele familien :-) 

Den er helt perfekt, eller det vil si BMW har perfeksjonert perfeksjon. Meget bra rekkevidde og imponerende at de har økt effekten såpass. Den har fått en mer brukbar toppfart også med 250 km/t kontra 235 km/t som 45e. Jeg vet det er ett tulle argument, men så var det de tidlige morgener på en tom Autobahn. Det er toppen av eufori å bare slippe helt løs, du blir i ett med bilen mens deilig adrenalin strømmer. Sjuk opplevelse 🤩

Dog synes jeg denne blir for kostbar og langt utenfor vårt budsjett. Dessuten har de ødelagt interiøret på denne i mine øyne. Nei her er 45e utgaven bilen å gå for 😀

Endret av Fredrik 90
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 8.2.2023 den 20.52, Marius2002 skrev:

Du har jo også X6 og X4, @awt har jo klart seg særdeles bra med sin flotte X4 med barn/familie og campingvogn på tur. :) Da får du også coupe-hekken.

Jeg må jo nesten nevne at hengervekt var hovedgrunnen til det valget. Hadde 5-serie blitt levert med noen kilo til hadde det nok blitt en F11 den gang.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Da har jeg hatt en X5 45e på lån i helgen og fått kjørte en hel masse. Det vil si jeg har fått testet bilen grundig om den passer for oss. Bilen har etterlatt ett meget bra og positivt inntrykk, det var stort sett som forventet. Når det er sagt så står G31 540d LCI fortsatt høyere på ønskelisten. 

Bilen er først og fremst veldig komfortabel, og den etterlater ett solid premium inntrykk. Det føles som en klasse opp når detaljer som krystal, Merino og skinntrukket dasjbord er på plass. Lånebilen hadde ikke Laser, det er ett must ikke bare av praktisk betydning men også visuelt. Innvendig plass er som vi ønsker oss, innlasting av barn er vesentlig bedre her enn på G30. Alt i alt var det vel ingen dealbreakere her, nesten litt irriterende da jeg kunne tenkt meg noen gode argumenter for å kjøpe den bilen jeg egentlig har lyst på 😂

741EE675-9BE7-497C-A333-F177AB3247B6.thumb.jpeg.10aa222432c5947fcc3fa7255ba6d001.jpeg

51549A10-C36B-4421-A5BB-81EE293F87F7.thumb.jpeg.0a4ca3653634f49633be34f85b5a5039.jpeg

Når det kommer til forbruk og rekkevidde så ble jeg faktisk litt imponert. Nå fikk jeg testet litt, det var tørt og 6-7 grader i lufta. Samt litt vind

På lokal småkjøring går den 72 km. Det er innafor i kaldt vær. Sommerstid vil jeg garantert se 90 tallet.

Kjørte så motorvei, kjørte fartsgrensen som er 90 sone de første 25 km og 100 sone resten. Da kom jeg 62 km på ren strøm. Fra mitt hus rett utenfor Arendal til Kristiansand sentrum. Jeg er sjelden i Kristiansand sentrum men jeg er ofte i Sørlandsparken for å handle, dit er det 50 km. Det vil si at store deler av året så kan jeg kjøre hit elektrisk i høyere hastighet, så kjører jeg på bensin hjem igjen så motoren får gått seg litt på motorveien. Ved 125 km/t tipper jeg rekkevidden legger seg på rundt 40 km. 

Det bringer meg til motorvei forbruk ved 125 km/t, som med tomt batteri er 0,87 l per mil. Det er meget innafor for en så stor bil. Ved 150 km/t nedover Europa så meldte @RNJ om ett forbruk på 1,18 liter per mil. 

Så vil jeg oppsummere litt negativt og positivt. Vi tar det positive først:

* God kjørekomfort, sluker ugjevnheter meget bra. Relativt lettkjørt til å være så stor. Adaptivt understell gjorde en god jobb med å holde den stødig på veien.

* Revers assist var snedig. Synes også HK anlegget var meget bra. Bilen gir ett meget bra og innbydende luksuspreg. Stor følelse av velbehag innvendig.

* Lettbetjent iDrive, vet ikke hvilken versjon dette er men man lærte den raskt. 

* Bilen ser tøff ut, tar seg bra ut fra alle vinkler. Den føles nyere og freshere enn G30en. 

* Bilen har 70 liters drivstoff tank, noe som gir god Autobahn rekkevidde for en ladbar hybrid. 

* Kan kjøres helt uten at bensinmotor starter. Noen snakker om at det er så mye styr å unngå at den starter, er jo bare å kjøre i Electric og la være å trø pedalen helt ned. Man ser jo i speedometer hvor grensa går for når bensinmotor starter. Dette fant jeg helt uproblematisk.

Så til det negative:

* Jeg sliter med å like å kjøre SUV sammenliknet med lav bil. Det er deilig å sitte høyt og bilen er komfortabel, men jeg liker meg bedre lavt nede i G30en. Det blir for mye mellom meg og underlag.

* Jeg fant bilen relativt uinspirerende å kjøre. I elektrisk modus så blir det jo sånn, men også i Sport med bensin motor i gang så synes jeg den ble noe tam. G30en er en fornøyelse å kjøre sånn sett, vel er det en diesel men det er BMW sin sekser diesel og her klarer man å hente ut kjøreglede. Den hybride drivlinjen mangler noe, og dette var litt skuffende med X5 45e etter å ha hatt motsatt opplevelse i G30 545e. Siste her var jo ett fyrverkeri å kjøre. Her vil jeg også trekke frem Ford Explorer PHEV med en mer spennende drivlinje, dog er denne en del mer motorsterk enn X5 45e (457 hk og 825 nm, denne går også til 250 km/t)

* Gassresponsen var treig i hybridmodus. I G30 540d så er gassresponsen veldig kontant, det gjør at man til en hver tid har følelsen av "Power on demand" og man seiler på en bølge av moment. I X5en synes jeg det måtte litt vel mye pedalvandring til før ting skjer, men når den responderer så leverer den ett tilfredstillende skyv. Faktisk så var responsen langt bedre i Sport eller når batteriet var helt tomt i vanlig hybrid modus, da var faktisk drivlinjen meget tiltalende. 

* Hver gang jeg går ut av bilen så slår den seg av. Altså når jeg stopper ved postkassen så slår den seg av i det jeg åpner døra. Sykt irriterende.. 

* Toppfart på 235 km/t er for svakt for meg som tross alt kjører en del på Autobahn. Her skulle jeg hatt drivlinja til Ford Explorer, den er langt mer brutal i både lyd og akselerasjon…denne lurer frem smilet litt fortere enn på X5en som blir litt seriøs. Men 45e kan tunes til ca 500 hester og 700 nm, det hjelper. Men den lave toppfarten er nesten en dealbreaker, så mye nyter jeg å strekke ut på Autobahn. Jeg skal undersøke mulighetene for å få denne hevet uansett om jeg tuner bilen eller ikke.

Så jeg har gjort meg opp en mening om hva jeg skal se etter i en X5 45e. Noe av det er sikkert standard:

Laserlys

M-sport

Skinn med sånn diamantmønster (komfortstoler selvsagt)

Minimum HK anlegg

Krystall

Vil ha en 2020 regga bil for lengst mulig garanti, mange er 2019 regga biler ser jeg. 

Ikke sort skinn

Jeg må motvillig liste opp dasjbord med sømmer, jeg er motstander av at dette skal være ett must. Helt tullete, men det er jo pent da.

Adaptivt understell

Panorama med lys i glasset, noe jævla fjas men pokker også hvor bra inntrykk det gir 

Ikke alu interiørlister

Så får folk komme med innspill om hva man bør velge som ikke er tatt med her 😅

Kanskje jeg bare beholder G30en i tillegg, som min tur bil når jeg reiser alene? Lånet på den er snart nedbetalt, selv om jeg kunne trengt den som egenkapital 😬

BDBF1936-A51B-4CEC-9BA6-F3D4A6EA3716.thumb.jpeg.cc9b6abe3f7cf264e46e1ff3be041cab.jpeg

Ble trangt i garasjen med G30, X5 og E34 😂

D5ACA903-8E26-47D7-979F-AF39F996642C.thumb.jpeg.6905cfd62602977d840ada5aaa891a3a.jpeg

Og sagaen om BMW emblemer som krakelerer og flasser forsetter. Dette har vært en problem nå i over 40 år, og på en 2020 modell så begynner emblemet allerede å flasse i kantene..

1381F191-C5F6-4411-B210-0BC6BA49B363.thumb.jpeg.c84bd773919ef5f4c4080466f9f8d239.jpeg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Fredrik 90 changed the title to Fredrik 90 sin G30 540d xDrive M-Sport. Prøvd X5 45e

Prøvelånet med X5 45e høres mer eller mindre akkurat ut som da jeg hadde en X5 45e på lån over to perioder. Alt virker i sum bra og man er derfor litt mindre kritisk før etter man har landet (eller prøvd alternativet som kanskje er bedre). Du kan fint kjøre en X5 45e uten at bensinmotoren slår seg "av og på" hele tiden, men da kjører man med en helt annen kjørestil enn man kanskje gjør med en motorsterk bensin- eller dieselmotor. Som du allerede er inne på, merker du at bilen oppleves seig i hybridmodus. Dette er den av den hensikt at den skal tvinge deg til å kjøre elektrisk. Blir du hard nok på pedalen vil bilen starte bensinmotoren og sannsynligvis kort tid etter gå over på elektrisk igjen - fordi det ikke var "meningen" at bensinmotoren skulle starte i det du tråkket litt ekstra på. Dette er naturligvis smak og behag (og muligens en tilvenningssak også), men jeg tror dette er forhold du etter hvert vil irritere deg over. For mitt vedkommende kom dette lyset først da jeg hadde en X5 30d på låns i over et døgn. Personlig synes jeg dette var som natt og dag, og man slipper å irritere seg over den elendig plasserte ladeluken (som burde vært på motsatt side av drivstoffpåfyllingen). X5 45e er absolutt en fin totalpakke med de kompromissene det innebærer, men jeg tror du får et "bedre bilhold" med en ren bensin- eller dieselbil fremfor å kombinere to biler i én. :) 

Ser ellers ut som en fornuftig utstyrsliste du har sett deg ut. Jeg ville nok ikke vært så striks på krystallelementer, da dette er en svært enkel sak å ettermontere. Er bilen ellers riktig, anskaffer du deg krystallelementene i ettertid. Både sky lounge (panoramatak med lys), skinntrukket dashbord, merino og Bowers & Wilkins får bilen til å føles langt dyrere og mer eksklusiv enn det den er, så dette ville vært mine topprioriteringer (en bil uten laserlys hadde selvsagt vært uaktuelt).


Uten å kjenne budsjettet ditt, men la oss si at det ligger +/- kr. 1 000 000,-. Da har du mange gode alternativer, deriblant denne X5 40d med nybilgaranti frem til desember 2025 og en absolutt reklamasjonsfrist frem til februar 2028 (forutsatt kjøp i denne måneden). Du kan helt sikkert prute kr. 50 000-100 000,- på den i tillegg. DET er en knalldeal, det! :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 timer siden, Saltkjelen skrev:

Prøvelånet med X5 45e høres mer eller mindre akkurat ut som da jeg hadde en X5 45e på lån over to perioder. Alt virker i sum bra og man er derfor litt mindre kritisk før etter man har landet (eller prøvd alternativet som kanskje er bedre). Du kan fint kjøre en X5 45e uten at bensinmotoren slår seg "av og på" hele tiden, men da kjører man med en helt annen kjørestil enn man kanskje gjør med en motorsterk bensin- eller dieselmotor. Som du allerede er inne på, merker du at bilen oppleves seig i hybridmodus. Dette er den av den hensikt at den skal tvinge deg til å kjøre elektrisk. Blir du hard nok på pedalen vil bilen starte bensinmotoren og sannsynligvis kort tid etter gå over på elektrisk igjen - fordi det ikke var "meningen" at bensinmotoren skulle starte i det du tråkket litt ekstra på. Dette er naturligvis smak og behag (og muligens en tilvenningssak også), men jeg tror dette er forhold du etter hvert vil irritere deg over. For mitt vedkommende kom dette lyset først da jeg hadde en X5 30d på låns i over et døgn. Personlig synes jeg dette var som natt og dag, og man slipper å irritere seg over den elendig plasserte ladeluken (som burde vært på motsatt side av drivstoffpåfyllingen). X5 45e er absolutt en fin totalpakke med de kompromissene det innebærer, men jeg tror du får et "bedre bilhold" med en ren bensin- eller dieselbil fremfor å kombinere to biler i én. :) 

Ser ellers ut som en fornuftig utstyrsliste du har sett deg ut. Jeg ville nok ikke vært så striks på krystallelementer, da dette er en svært enkel sak å ettermontere. Er bilen ellers riktig, anskaffer du deg krystallelementene i ettertid. Både sky lounge (panoramatak med lys), skinntrukket dashbord, merino og Bowers & Wilkins får bilen til å føles langt dyrere og mer eksklusiv enn det den er, så dette ville vært mine topprioriteringer (en bil uten laserlys hadde selvsagt vært uaktuelt).


Uten å kjenne budsjettet ditt, men la oss si at det ligger +/- kr. 1 000 000,-. Da har du mange gode alternativer, deriblant denne X5 40d med nybilgaranti frem til desember 2025 og en absolutt reklamasjonsfrist frem til februar 2028 (forutsatt kjøp i denne måneden). Du kan helt sikkert prute kr. 50 000-100 000,- på den i tillegg. DET er en knalldeal, det! :) 

Jeg glemte nok i farten å skrive at bilen krever en viss tilpasning av kjørestil i det daglige. Men for min del så gikk det relativt uproblematisk, man tilegner seg automatisk en litt annen kjørestil når man må være litt mer forsiktig på pedalen. Dette er årsaken til at kjøreopplevelsen ikke helt ble det jeg hadde håpet på. Men, når det er sagt så kommer det noe positivt ut av det også. Jeg tar meg selv i å kjøre langt penere enn hva jeg gjør med ren fossil, jeg følger i større grad fartsgrensen. Videre så kjører jeg ikke "hardt" med G30en sånn uten videre heller, det er ikke før motoren har blitt ordentlig varm at jeg benytter meg av det jeg kaller "Power on demand". Før det så lunker jeg rundt nesten på samme måte som med hybriden, men det er klart at en fossilbil (eller elbil) er langt mer kjørbar i det daglige på korte turer. Ett annet moment er at det er kona som for det meste skal kjøre denne daglig, og hun ønsker seg en elbil eller ladbar hybrid slik at hun kan småkjøre bilen uten å føle at hun gjør noe galt. Det hele handler om kompromisser ;) 

Ellers så er det bra du setter ord på det utstyret jeg ønsker som jeg ennå ikke har satt meg inn i :) For første gang på over 10 år ser det isåfall ut som jeg ikke kommer til å importere bil, hvis det blir X5 45e vel og merke. Lite å spare på import av 45e om dagen, utvalget er også bra i Norge. Men utfordringen er jo også at det er litt vanskelig å finne riktig spekk, X5 kundene var veldig glade i sort skinn og LED lys. Det er tydelig at veldig mange av disse ble bestilt som leasingbiler av folk som kanskje vurderte en X3 eller 5-serie, men så muligheten for en X5 innen for budsjett. Men jeg har godt tid :) 

Jeg kommer nok ikke til å gå for ren fossil X5, da blir det heller G31 LCI. Hele grunnen til at jeg vurderer X5en er pga drivlinja. Hadde 545e kommet i Touring så hadde det ikke vært noe å lure på, da skulle jeg også klart meg med kortere rekkevidde på strøm. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

@Fredrik 90

jeg har kjørt våres så lite at jeg kan ikke komme med et langt resonemang med mine erfaringer. Men å sammenligne din rene diesel bil med en hybrid, syns jeg kanskje blir litt feil. Det er på en måte to vidt forskjellige biler. Du vet forskjellene så jeg skal ikke liste opp dem. En ting jeg kan si da jeg er på min tredje hybrid, å helt klart den beste. Er at man kjører på en helt annen måte. Jeg liker veldig godt dette at man kan ta så og si all små kjøring på el. Vi sparer mye på dette! Vi har alle forskjellige preferanser på hva vi liker, jeg for min del elsker høy sittehøyde, det er oversiktlig og jeg føler meg faktisk psykisk tryggere. 
Interiøret i G05 er ingenting ting å klage på. Jeg er rimelig petimeter på hva jeg liker. Helt enig med deg at man ikke trenger skinn overalt. Men du verden så mye mer det gjør med kupeen. Ikke minst hvilke lister man har. 
Så merino skinn er absolutt å foretrekke. Det var interiør kombinasjonen jeg falt for i min. 

Det er tre ting jeg gjerne skulle hatt på min. Men man kan ikke få alt. Skylounge, soft close og integrert portåpner. Alcantara tak er jo også nice. Ikke det at jeg savner det så mye.Jeg er veldig fornøyd totalt sett med min og hvordan den er satt opp av tidligere eier. Min har. 20" vinterhjul det syns jeg disse må ha. Og ikke mindre en 21" på sommer. B&W gir ikke bare en fantastisk lyd, men pynter utrolig opp kupeen. Nighvision med dynamic light har gjort meg oppmerksom flere ganger. Night vision trenger ikke være aktivert før at systemet oppdager fotgjengere og dyr. Det funker utrolig bra syns jeg.  Luftfjæring er vel standard. Kan heves og senkes i fart. Dog under 45km/t mener jeg. Meget god svingradius på min, jeg tror det har med 4 hjulstyringen å gjøre. Litt liten plass fremfor min garasje hvor jeg tidligere måtte ratte flere ganger frem og tilbake. Tar X5 dette i en operasjon. Imponerende på denne store bilen. 
luft fjæring er helt fantastisk!

Det du nevner med at bilen slår seg av når du henter posten. Har ikke jeg opplevd. Å det tror jeg du kan stille bort i menyene. 
 

Jeg er sålangt veldig fornøyd med bilen:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mitt inntrykk er at det er godt utvalg i brukte 45e og det er derfor ingen grunn til å velge en dårlig utstyrt variant. Alt det utstyr du nevner er jeg enig i er et must. For min del var Apple CarPlay også viktig og i tillegg også tilhengerfeste. Før kjøpet hadde vi 6 BMW alle uten tilhengerfeste...

Vår er "Alpinweiss 3 (300)" med "BMW Indiv.full leather/coffee(SW) (ZBHF)" interiør og det syns jeg fungerer fint:444_1788400044.thumb.jpg.71dd2c8854247a4edb3251282b5b84e3.jpg444_1379512626.thumb.jpg.98fbb67e55847e02938f6c525c15260e.jpg

Bilen har "S4T7, Massage Function F.driver & Fr.passenger" som var overraskende fint å ha på langtur til Spania. Den har også "S6UK, Night Vision With Person Recognition" som er en morsom feature, men sikkert også dyr å reparere hvis/når den slutter å fungere.

Jeg har ikke testet standardseter men våre "S456, Comfort Seat With Memory" er veldig behagelig og ikke langt unna 7-serie.

Vår X5 tror jeg er relativt velutstyrt og det er egentlig ikke noe av utstyret jeg villa ha unnvært så konklusjonen er vel egentlig å kjøpe den best utstyrte du kan finne i en akseptabel farge.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kollega til meg hadde en X5 45e 2019mod. Han fikk kjørt den bortimot 8-10mil på strøm. På sommeren riktignok. 
 

Holder seg greit i verdi disse. Men ja, med dagens rentenivå og priser er det lurt å tenke seg om et par ganger. 
 

En X5 kan man jo bruke til det meste da, men kanskje ikke de trange gatene nede i Europa… 😉

Sikler på en 50e, intill jeg så prisen. 1,3mill er det vi betalte for vår første leilighet for ikke så «alt for mange år siden» 😂

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 20.2.2023 den 14.33, Chris A skrev:

@Fredrik 90

jeg har kjørt våres så lite at jeg kan ikke komme med et langt resonemang med mine erfaringer. Men å sammenligne din rene diesel bil med en hybrid, syns jeg kanskje blir litt feil. Det er på en måte to vidt forskjellige biler. Du vet forskjellene så jeg skal ikke liste opp dem. En ting jeg kan si da jeg er på min tredje hybrid, å helt klart den beste. Er at man kjører på en helt annen måte. Jeg liker veldig godt dette at man kan ta så og si all små kjøring på el. Vi sparer mye på dette! Vi har alle forskjellige preferanser på hva vi liker, jeg for min del elsker høy sittehøyde, det er oversiktlig og jeg føler meg faktisk psykisk tryggere. 
Interiøret i G05 er ingenting ting å klage på. Jeg er rimelig petimeter på hva jeg liker. Helt enig med deg at man ikke trenger skinn overalt. Men du verden så mye mer det gjør med kupeen. Ikke minst hvilke lister man har. 
Så merino skinn er absolutt å foretrekke. Det var interiør kombinasjonen jeg falt for i min. 

Det er tre ting jeg gjerne skulle hatt på min. Men man kan ikke få alt. Skylounge, soft close og integrert portåpner. Alcantara tak er jo også nice. Ikke det at jeg savner det så mye.Jeg er veldig fornøyd totalt sett med min og hvordan den er satt opp av tidligere eier. Min har. 20" vinterhjul det syns jeg disse må ha. Og ikke mindre en 21" på sommer. B&W gir ikke bare en fantastisk lyd, men pynter utrolig opp kupeen. Nighvision med dynamic light har gjort meg oppmerksom flere ganger. Night vision trenger ikke være aktivert før at systemet oppdager fotgjengere og dyr. Det funker utrolig bra syns jeg.  Luftfjæring er vel standard. Kan heves og senkes i fart. Dog under 45km/t mener jeg. Meget god svingradius på min, jeg tror det har med 4 hjulstyringen å gjøre. Litt liten plass fremfor min garasje hvor jeg tidligere måtte ratte flere ganger frem og tilbake. Tar X5 dette i en operasjon. Imponerende på denne store bilen. 
luft fjæring er helt fantastisk!

Det du nevner med at bilen slår seg av når du henter posten. Har ikke jeg opplevd. Å det tror jeg du kan stille bort i menyene. 
 

Jeg er sålangt veldig fornøyd med bilen:)

Jeg er helt enig i at det blir litt feil å sammenlikne en ladbar hybrid med diesel. Som du sier så må man legge om kjøremønsteret sitt noe, og det blir noe av utfordringen for min del. Det som trekker meg mot modellen er helt klart driftsutgiftene, jeg vil redusere driftsutgiftene med inntil 90 prosent ved å velge en slik bil. Særlig siden vi har anledning til å lade gratis der vi jobber. Men å kjøpe dekk til en slik bil som dette blåser jo fort det man sparer inn i drivstoff, så bør man ha en ladeboks hjemme (akkurat det tror jeg at jeg driter i). Forsikring var også noe dyrere så jeg. Det er noen pros and cons her 😅

Luftfjæring er standard tror jeg, Sky lounge følger vel med panorama tak håper jeg. Jeg mener også at "skinn" på dasjbord er standard på M-sport, har iallfall ikke sett noen uten. 

For å se nytten av Night Vision så tror jeg det avhenger av hvor man bor og kjører. For min del så har dette vært utstyr jeg alltid føler jeg har klart meg fint uten, like så med soft close på dører. Men for oss som roter rundt i Europa og trange p hus og små og store byer så høres firehjulsstyring ut som noe å ha. Hva slags pakke skal bilen ha for å få dette?  

På 20.2.2023 den 14.35, RNJ skrev:

Mitt inntrykk er at det er godt utvalg i brukte 45e og det er derfor ingen grunn til å velge en dårlig utstyrt variant. Alt det utstyr du nevner er jeg enig i er et must. For min del var Apple CarPlay også viktig og i tillegg også tilhengerfeste. Før kjøpet hadde vi 6 BMW alle uten tilhengerfeste...

Vår er "Alpinweiss 3 (300)" med "BMW Indiv.full leather/coffee(SW) (ZBHF)" interiør og det syns jeg fungerer fint:

Bilen har "S4T7, Massage Function F.driver & Fr.passenger" som var overraskende fint å ha på langtur til Spania. Den har også "S6UK, Night Vision With Person Recognition" som er en morsom feature, men sikkert også dyr å reparere hvis/når den slutter å fungere.

Jeg har ikke testet standardseter men våre "S456, Comfort Seat With Memory" er veldig behagelig og ikke langt unna 7-serie.

Vår X5 tror jeg er relativt velutstyrt og det er egentlig ikke noe av utstyret jeg villa ha unnvært så konklusjonen er vel egentlig å kjøpe den best utstyrte du kan finne i en akseptabel farge.

 

Det er veldig godt utvalg i X5 45e, og bedre skal det bli nå som leasingbilene kommer tilbake. Jeg tror også prisene skal ha seg en liten dupp, men det er ikke sikkert det blir så mye som folk tror. Denne bilen er virkelig hot på bruktmarkedet, og det er nå sånne som meg som ikke hadde råd til den ny skal ut å handle. Tipper de skal stabilisere seg på rundt 750-830 000,- for fine 2020 modeller med akseptabelt utstyrsnivå. As we speak ligger disse på 850 000,- og opp føler jeg. Men som du sier så er det ingen grunn til å velge en dårlig utstyrt bil, og jeg tror heller ikke det er noen grunn til å haste avgårde for å kjøpe X5 45e. Jeg kommer nok til å begynne å lufte G30en for salg etterhvert, så tar jeg det derifra. Blir den solgt fort så kan jeg godt kjøre 130i og Alpina B10 som familiebil en periode 👍

Interiørspekken på din bil er i mine øyne perfekt, det er noe sånt jeg ser etter. Deilig farge, lekre paneler og krystall…perfekt 👍 Jeg er faktisk villig til å ofre Merino for ett interiør med annen farge enn sort. Jeg er så ferdig med sort interiør… 

På 20.2.2023 den 16.38, strukt skrev:

Kollega til meg hadde en X5 45e 2019mod. Han fikk kjørt den bortimot 8-10mil på strøm. På sommeren riktignok. 
 

Holder seg greit i verdi disse. Men ja, med dagens rentenivå og priser er det lurt å tenke seg om et par ganger. 
 

En X5 kan man jo bruke til det meste da, men kanskje ikke de trange gatene nede i Europa… 😉

Sikler på en 50e, intill jeg så prisen. 1,3mill er det vi betalte for vår første leilighet for ikke så «alt for mange år siden» 😂

Ja det er fullt mulig å kjøre disse opp mot 100 km på strøm når forholdene ligger til rette. Men det at bilen har en vinter rekkevidde på 60-70 km synes jeg også er langt innfor, alt over dette er ren bonus.

Noen utfordringer med størrelse vil det nok bli, men jeg tror i såfall det skal gå fint. Den er jo ikke så mye lengre enn 5-serie.

50e er helt konge, på tross av prisen så tror jeg nok den vil selge noe. Ikke like mye som 45e men med over 100 km rekkevidde og hurtiglading så er den ett bra alternativ til iX. Dessverre har interiøret blitt ødelagt med Curved Dispaly og en utrolig lite elegant løsning for luftdysene i dasjbordet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

@Fredrik 90 Firehjulsstyring: Vår X5 har S2VH, "Integral Active Front Steering" som jeg trodde var firehjulsstyring da jeg kjøpte bilen. Imidlertid tror jeg ikke at bakhjulene svinger og det er nok ordet "front" som er forklaringen. Litt usikker på hva det da betyr med denne utstyrskoden, men muligens er det noe med variabel utveksling på rattet - noe som 130i'en forøvrig også har. Jeg vet ikke hvilken utstyrskode som gir firehjulsstyring.

Jeg misliker også svart interiør og er veldig godt fornøyd med X5'en. Min 7-serie har også lyst interiør. For hyttebilen, 2015 F23 M235i, har jeg tatt den helt ut med rødt interiør:

IMG_0780.thumb.jpg.3f11d646dcf4defabe84702d4965d285.jpgIMG_0773.thumb.jpg.e9ba367682f36a9aa0b03c02c0702b0f.jpg

Jeg syns det fungerer fint i en slik bil! Eneste negative er jeg har bekjente som er sikker på at vi driver i hallik og/eller narkobransjen ;-)

Bilen har en 3 liters rekkesekser med twin turbo (N55). Veldig anderledes karakteristikk enn 130i'en. En god del raskere og mer moment men jeg liker helt klart motoren i 130i bedre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Fredrik 90 changed the title to Fredrik 90 sin G30 540d xDrive M-Sport. Solgt!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...