Gå til innhold

i4 tråden


wabby
 Share

Anbefalte innlegg

9 timer siden, Fredrik 90 skrev:

Ja dette var jo enkelt og greit forklart 👍 Jeg kjørte en M340i med de vanlige sportssetene og jeg må si at jeg fant meg ikke helt til rette i dem. Ser nå at M setene må testes 😅

M setene er veldig lik de setene som står i vår F97, jeg har jo klaget over vonde rygg problemer i alle bilene jeg har eid utenom G30 som hadde utrolig gode seter. Men M setene som vi har nå med merino skinn er veldig komfortable men som samtidig tilbyr utrolig god side støtte ved aktiv kjøring :) @Marius2002 stjeler bildet dit

8A2DAED7-1E8E-43CF-9DCB-69FDFDA2A143.thumb.jpeg.a151abfcaf817cbea08e3dc5630aec1b.jpeg13434850-9AC2-4BA7-BC64-2FF100A4E084.thumb.jpeg.36d8954b2929e2657390b6d1af0b0dae.jpeg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 timer siden, Saltkjelen skrev:

@Fredrik 90 selv jeg som er "sete med knekk i ryggen"-mann, så synes jeg M-sportssetene er det nærmeste man kommer. Dog er det ikke til å stikke under en stol at ethvert sete fortjener knekk i ryggen slik man er bortskjemt med fra 5-/X5 og opp.

Det høres jo bra ut, som deg så har jeg i alle år satt pris på den "knekk i ryggen" funksjonen BMW sine komfortseter har. Men med årene og generasjonene så synes jeg at justeringsmulighetene på "knekken" har blitt vesentlig dårligere. Fra å være helt konge på E60 så er det redusert til ganske liten justeringsmulighet på G30en jeg har nå. Så en evenutuell overgang ville kanskje ikke vært så stor 😀

42 minutter siden, Snagg30 skrev:

M setene er veldig lik de setene som står i vår F97, jeg har jo klaget over vonde rygg problemer i alle bilene jeg har eid utenom G30 som hadde utrolig gode seter. Men M setene som vi har nå med merino skinn er veldig komfortable men som samtidig tilbyr utrolig god side støtte ved aktiv kjøring :) @Marius2002 stjeler bildet dit

Det er posetivt, for de M-setene ser virkelig bra ut. De får litt kritikk for å stjele litt plass bak og gi dårligere benplass under setet for baksetepassasjerer. Men jeg synes da vitterlig at sittekomforten til forsetepassasjer og især føreren har førsteprioritet 😀

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes bilfabrikkenes reklamefilmer stort sett er ganske håpløse for tida. Ikke det at denne er veldig bra heller, men den handler i alle fall mest om bilen. Det jeg er veldig glad for er at bilen ser veldig bra ut i fart. Helhetsinntrykket er et veldig vellykket design i mine øyne. Og med de rapportene som begynner å komme inn ser det ut til at BMW har truffet veldig bra med en elbil igjen.

For meg startet det med i3, men det er et såpass spesielt konsept at jeg skjønner at den ikke har truffet hos massene. Neste elbil som BMW traff bra med, i mine øyne, er iX3. Her har de fått utrolig mye elbil ut av en ICE-plattform. Og nå kommer altså i4 med ei pakke som tilbyr et flott design (på mange punkter), kjøreegenskaper og, ikke minst, kjøreglede, kombinert med faktorer som rekkevidde og ladehastighet som er viktige for elbiler. Jeg skjønner at dere som har bestilt i4 gleder dere!

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, Fredrik 90 skrev:

BMW sin Power of Choice strategi er helt fabelaktig, på høy tid at større bilprodusenter innser at løsningen for fremtiden er felles plattformer. Ikke bare for de forskjellige modellene men også for fremdrifts systemene 😀

Utfordringen med denne strategien er at den er et kompromiss når det gjelder bilene med elektrisk drivverk. Biler som utelukkende er utviklet for elektriske motorer har f.eks ikke en kardangtunell som begrenser plassen i baksetene. Som regel har de heller ikke en frunk (bagsjerom foran), men det finnes unntak. 

Et annet eksempel er iX3 der enkelte klager over at bilen har knapt så god komfort kjøremessig som de ordinære X3 modellene fordi fjæringen er stivere pga. vekten på batteriet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg var også litt nysgjerrig på m-sport seter vs vanlige sportsseter og prøvde dette ut. Jeg foretrakk de vanlige sportssetene :) vet ikke om det kun var meg, men de var hakket mykere i ryggen, og syntes ikke m-sport setene gav noenting ekstra, annet enn at de ser hakket kulere ut. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er jo det som er fantastisk med gode elektriske biler - de gir, i dette tilfellet, tilnærmede M3 ytelser til prisen av en halvdårlig utstyrt 318d. Nå om dagen er det jo egentlig egentlig «sykt» om noen velger 316-330 før en i4. Ellers ville testen naturlig nok sett annerledes ut om M3en hadde vært med xDrive og/eller det hadde blitt brukt launch control, men det viser likevel at i4en er overlegen til «daglig racing», der man ikke står og venter på hverandre for at den ene skal gjøre klar launch control. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man kan godt dra X-drive kortet, det er et poeng.

MEN, samtidig er dette 6 generasjon med M3, bygget fra grunnen opp som en bensin bil og som en M3.
Nesten 4 tiår med erfaring har gått med til å lage dagens M3/M4.

Så setter man en konvertert fossil bil, elektrifiserer denne, lar M fikle litt med den, så har vi såvidt ytelser fra tross alt begrenset mengde med el «know how» mot legenden M3. 
Man kan vinkle det ifht penger, ytelse, følelser..  el teknologi har gjort kvantesprang på et tiår og at i4 som ikke  engang er et dedikert elbil produkt kan bli så bra, sier mye om fremtiden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 23.12.2021 den 18.05, Motorhavaristen skrev:

Jeg var også litt nysgjerrig på m-sport seter vs vanlige sportsseter og prøvde dette ut. Jeg foretrakk de vanlige sportssetene :) vet ikke om det kun var meg, men de var hakket mykere i ryggen, og syntes ikke m-sport setene gav noenting ekstra, annet enn at de ser hakket kulere ut. 

Hovedforskjellen er vel at sitteputen er noe kortere i M-setene og at de kan justeres noe høyere i vinkelen. (Tror jeg.)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå var det vel ikke mer enn en side siden vi ble enige om å ikke ha noen fossilbil vs elbil diskusjon i denne tråden. Here we go again....men nå høres flere av dere ut som en gjeng nyfrelste Tesla eiere 😂

Jeg har etterlyst ett dragrace mellom i4 M50 og M3, nettopp for å se forskjellen mellom dem. Men den testen i videoen over her var noe talentløse greier. De setter altså da en i4 M50 med Xdriv opp mot en M3 uten Xdrive...selv om M3en er tilgjengelig med Xdrive. Neste steg er at de velger å ikke bruke Lauch kontroll på M3en, alle har sett hvor aggressivt M3en kan Launche så denne testen er åpenbart rigget for at i4en skal vinne. Dette får man flere klikk på fordi det er en "sensasjon" 😅

Jeg venter på CarWow skal kjøre disse to bilene opp mot hverandre...da selvsagt en M3 Xdrive. De kjører en serie race som litt mer illustrerer både fordelene til elbilen og fossilbilen. Samt en bremsetest fra motorveihastighet på slutten.

@Saltkjelen

Ut ifra ditt ståsted så er det sikkert "sykt" at noen velger en 316-330, du har jo nettopp bestilt deg en i4 M50. Men for de som ønsker mer rekkevidde, stasjonsvogn med mer plass, ikke vil ha elbil ennå eller de som trenger litt hengervekt så er det ikke "sykt". Ellers så har du dine ord i behold når det kommer til at i4 M50 er overlegen i "daglig racing"...noe som jo er alle elbiler sine fordeler over alt annet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bruker «sykt» i anførselstegn fordi en god elektrisk bil nå fremstår som så veldig mye mer bil enn en bil med liten ICE. For ordens skyld sammenligner jeg epler med epler, dvs. ordinær 3-serie sedan med en i4. Ellers er det vel på sin plass å tilføye at ingen bil kan levere 100% på alle områder, så en i4 vil utkonkurrere en 318d på mye, mens en 318d vil utkonkurrere i4 på mye annet. Her spørs det naturligvis på hva man verdsetter, men argumentasjonen om å trekke tre tonn med henger annenhver dag og at man kjører 1000km i strekk faller litt igjennom når dette er forhold som inntrer like sjeldent som skuddår, og de gangene disse forholdene inntreffer ville jeg mye heller leid meg en M3 til å fare nedover kontinentet med enn å kjøre dit med en 318d. Her er det også verdt å vedkjenne seg at kjøperen som skal ha høy hengervekt også faller utenfor 3-serie kategorien, da i4 M50 og 320d xDrive har identisk hengervekt. :) 

Presiserer for ordens skyld at dette ikke noen forsøk på å skape en el vs. ICE diskusjon. Jeg liker begge deler og har derfor biler som passer flere segmenter - diesel som el, stasjonsvogn som SUV og varebil som personbil. 
 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

54 minutter siden, Saltkjelen skrev:

Jeg bruker «sykt» i anførselstegn fordi en god elektrisk bil nå fremstår som så veldig mye mer bil enn en bil med liten ICE. For ordens skyld sammenligner jeg epler med epler, dvs. ordinær 3-serie sedan med en i4. Ellers er det vel på sin plass å tilføye at ingen bil kan levere 100% på alle områder, så en i4 vil utkonkurrere en 318d på mye, mens en 318d vil utkonkurrere i4 på mye annet. Her spørs det naturligvis på hva man verdsetter, men argumentasjonen om å trekke tre tonn med henger annenhver dag og at man kjører 1000km i strekk faller litt igjennom når dette er forhold som inntrer like sjeldent som skuddår, og de gangene disse forholdene inntreffer ville jeg mye heller leid meg en M3 til å fare nedover kontinentet med enn å kjøre dit med en 318d. Her er det også verdt å vedkjenne seg at kjøperen som skal ha høy hengervekt også faller utenfor 3-serie kategorien, da i4 M50 og 320d xDrive har identisk hengervekt. :) 

Presiserer for ordens skyld at dette ikke noen forsøk på å skape en el vs. ICE diskusjon. Jeg liker begge deler og har derfor biler som passer flere segmenter - diesel som el, stasjonsvogn som SUV og varebil som personbil. 
 

Nja..nå tar du ting litt ut av sammenheng synes jeg. Det blir litt banalt å sammenlikne 318d (får man dette i G20 forresten?) med i4. For Norges del så synes jeg det er mer fair å sammenlikne med 330e eller 320d xDrive. Bra at i4 har like god hengervekt som fossilutgaven av 3er, det var jeg faktisk ikke klar over. Men det er som jeg sa en del andre behov som kan treffe inn, og ikke like sjelden som skuddår som du så flåsete skriver. Det jeg ønsker å komme litt til livs er den arrogante holdningen som oppstår så fort man får seg elbil, da skal valget forsvares ved å diskreditere en del av de behovene som for veldig mange andre er viktig. Jo...det er en del folk der ute som ønsker seg rekkevidde og mer plass og da er man ikke "syk" om man velger en ladbar hybrid eller annet fossilt. 

Men jeg skjønner selvsagt hva du mener, og jeg er langt på vei enig med deg. Står valget mellom 420d eller i4 M50 så hadde jo jeg som alle andre valgt sistnevnte, det er nesten en no brainer når dem koster omtrent det samme. Det jeg forsøker å si er at vi trenger ikke etablerte sannheter om at alle har like behov, og det ikke finnes folk med behov som strekker seg litt ut over det en elbil kan tilby. Det er ingen selvsagthet i å velge i4 M50 fremfor en G31 330e.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man får 318d, men jeg ser at denne ikke selges i Norge. Her er 320d xDrive innstegsmodell, men selv denne koster fort mer enn en i4 M50. Jeg overdriver naturligvis det med hengervekt og rekkevidde, men faktum er nok kanskje ikke så langt fra sannheten (at folk trenger å trekke tre tonn henger over en distanse på 1000km hvert fjerde år). Jeg har eid elbil de fire siste årene, der jeg har stiftet bekjentskap med i3 60Ah og i3S 120Ah, og jeg føler derfor ikke det er noen behov å skulle måtte forsvare et kjøp av i4 M50 nå. Det jeg imidlertid har erfart med to forskjellige generasjoner i3 er at bilen har blitt betydelig bedre og nesten fullkommen (man må ta bilen for det den er). Jeg gikk nylig til anskaffelse av en X5 30d fordi M550d ikke dekker alle mine behov. Igjen må folk kjøpe bil etter sine behov, men den normale kjøperen av en ordinær 3-serie har ikke behov for egenskapene du henviser til. 
 

Ettersom du drar inn G21 330e, ser jeg igjen nødvendigheten av å presisere at jeg sammenligner epler med epler - dvs. G20 3-serie/G26 4-serie GC mot i4. Bilene har hhv. 470 og 480 liters bagasjerom, der 4GC/i4 sannsynligvis fremstår som mer praktisk grunnet kombiluken. 
 

At vedkommende som trenger stasjonsvogn ikke kjøper en elektrisk sedan/4-dørs coupe skjønner jeg godt, og for denne kjøperen ville aldri en i4 vært aktuell. Ei heller vedkommende som skal kjøre 1000km og trekke tre tonn med henger hver dag - han trenger en Chevrolet Pickup med en sekssylindret, deilig Cummins - ikke en i4, M340d, 540i eller en X7 M50d.

Det er ellers verdt å merke seg den betydningsfulle forskjellen mellom ordet «syk» og «sykt», der sistnevnte oversettes til «sprøtt», «vanvittig» m.v. :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Saltkjelen changed the title to i4 tråden

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...