Gå til innhold

i4 tråden


wabby
 Share

Anbefalte innlegg

Prøvekjørte I4 M50 i går. Ble søkkimponert over bilen. Så det gikk som det måtte gå, bestilte M50 Supercharged Aventurin rød / Cognac interiør. Får detaljer til uka. Litt usikker på om jeg skal gå for utvidet shadowline eller ikke, synes bilen kledde de mattgråe (ferric grey??) detaljene godt også.

Litt pirk.. 

- Hendlene på rattstammen som ikke går tilbake til opprinnelig posisjon. Dette var mer irriterende enn jeg trodde, spesielt for styring av vindusviskerne. Men er nok en vanesak.  @Saltkjelen, du får sette sammen et oppgraderingskit her, vil jo selge som brød og melk :P

- Litt "billig" lyd når man lukker igjen dørene. 

Men hallo, for en bil, må jo doble prisen for å få noe nytt tilsvarende fossilt. 

Opplevde HK som mer enn godt nok for meg. 

Kjøreassistenten syntes jeg fungerte bra, selv i vind, sludd og slaps.

Adaptiv regenerering er også et løft sett i forhold til I3 sin "henge i beltet" utgave ;)

Topp kvalitetsfølelse av interiøret, selv om jeg kunne ønske meg mykere nappa skinn i stolene. 

image.thumb.png.7b1a66c5b8b675ea526efedb29e13e50.png

 

Så da ser det ut som jeg vil prøve å selge F11 og E61 etterhvert. Tenker I3, I4 og E46 M3 blir en fin bilpark :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

33 minutter siden, Andreas_R skrev:

- Hendlene på rattstammen som ikke går tilbake til opprinnelig posisjon. Dette var mer irriterende enn jeg trodde, spesielt for styring av vindusviskerne. Men er nok en vanesak.  @Saltkjelen, du får sette sammen et oppgraderingskit her, vil jo selge som brød og melk :P

Pirk er bra. Det er godt å se at det er flere som er misfornøyd med de nye hendlene. Spesielt irriterende er det at man må dra hendelen ut av auto, ned i 0, touch ned, og dra opp igjen i auto. Der var løsningen med knapp som ikke deaktiverte auto ved et ekstra swipe over ruten helt gull. Bare å si ifra, så blir det riktige hendler på deg også. :D 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Må si jeg stusser litt på testene innimellom.

Synes Mark Watson stort sett er en morsom fyr, men blir litt mye fjas innimellom. Litt spesielt at prumpepute i Tesla og at hornet kan høres ut som en fjert er stas. Men iconic souns i i4 er bare tøys og slitsomt?

Har jeg ikke kjørt så mye model 3, men fikk testen en i jula. Vet det var dual motor, da er det sikkert Long Range? Var ikke Performance iallfall. Myke seter som oppleves ganske triste i forhold til BMW sine. Men det er helt greit og satt lavt og fint. Interiøret kan jeg ikke noe noe med. Minner meg om en Opel Kadett fra 70 tallet med en iPad montert.  Alt i alt, får jeg mer følelsen av en VW og Toyota konkurrent enn BMW, Audi og Mercedes konkurrent.

Var også fint vinterføre når vi fikk testet, merket overraskende lite forskjell på vekt da. Model 3 hadde i tillegg (i følge eier) antispinn du ikke fikk slå av. Så den oppførte seg litt som pre lci i3 synes jeg. Blir veldig irriterende i alt av rundkjøringer og kryss på vinterstid, når antispinn blander seg hele tiden. Men det kan vist slåes av på Performance. Der liker jeg systemet til BMW da, kan sette den i traction på vanlig vei og i4 oppfører seg som en god gammel BMW. Vekta vil sikkert kjennes bedre på i4, når det blir sommer og mulighet for mer fart.

Synes heller ikke at man ser så mye bedre i enn model 3. For jeg ser såpass langt fram i veien når jeg kjører at det panseret skjermer for, har jeg sett for lenge siden.

Ellers så sliter jeg med at model 3 så mye mer teknologi. Den har ikke head up, ikke skikkelige adaptive lys og har bare kamera til cruise controll. Mulig det er bedre infotainment, det trykket jeg ikke på, men reagerte litt da eier sa at det i løpet av natta hadde kommet en oppdatering som hadde flyttet rundt på alt. Han sleit virkelig med å finne fram i menyene den dagen. Men det lærer man jo seg fort.

Forbruk kan man ikke se så hardt på i sånne tester. Må nesten testes under like forhold i Norge. Men synes det var litt rart å legge forbruket fra fabrikk for i4 til grunn. En demobil som hadde gått lite og har hatt mange sjåfører...

Beklager langt innlegg (Ja, jeg er BMW fanboy ;))

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er vel to år siden jeg prøvde en Dual Motor, og inntrykket var en veldig billig enkel bil, så skjønner ikke at det skal være en fullverdig konkurrent til en ny I4. Hjulstøy var det jeg reagerte på mest, satt bak en stund, og hørte da kun hjulstøy og ingenting av hva de snakket om foran, satt 235 dekk i 19" på den. Dette lave dashbordet helt uten instrumenter synes jeg også bare var rart. Mener også at sitteputen på stolene var korte, og ikke i nærheten av M-sportstolene. Han som eide Teslaen omtalte den bare som en drittbil...  

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Liker ikke å sammenligne TM3 og i4, synes det er merker som satser på helt forskjellige ting.

Jeg vurderte å kjøpe en Tesla i stedet for i4, men det er fortsatt mange rykter om at kvalitetskontroll er varierende, og vente tider på service er helt forferdelig.

I går dukket denne artikkelen opp på youtube anbefalingene mine https://www.carscoops.com/2022/01/tesla-shipped-a-customer-a-model-3-with-a-missing-brake-pad-and-told-her-it-sounded-normal/

Tror ikke det blir Tesla i nærmeste fremtid på meg, selv om dette muligens er en worst case scenario.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, Iver92 skrev:

Liker ikke å sammenligne TM3 og i4, synes det er merker som satser på helt forskjellige ting.

Jeg vurderte å kjøpe en Tesla i stedet for i4, men det er fortsatt mange rykter om at kvalitetskontroll er varierende, og vente tider på service er helt forferdelig.

I går dukket denne artikkelen opp på youtube anbefalingene mine https://www.carscoops.com/2022/01/tesla-shipped-a-customer-a-model-3-with-a-missing-brake-pad-and-told-her-it-sounded-normal/

Tror ikke det blir Tesla i nærmeste fremtid på meg, selv om dette muligens er en worst case scenario.

Har hørt om en som fikk to forskjellige typer seter foran. En av gamle typen på fører og ny typen på passasjersiden i en model 3. Forskjellen var ganske tydelig rundt sømmer osv, som hadde helt annen føringsveier bland annet. 

Men det er kontinuerlig utvikling som gjelder hos Tesla, så hver uke er det endringer og forbedringer, så en bil fra 2019 er ikke lik en fra 2022. Sikkert gøy å jobbe på delelageret, åhh bilen de er produsert sent i uke 34 ja, den delen har vi ikke på lager, hadde den vært produsert tidlig i uke 34 eller uke 35 hadde vi hatt den inne 😉 Just in time produksjon får en annen betydning

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, flobben skrev:

Har hørt om en som fikk to forskjellige typer seter foran. En av gamle typen på fører og ny typen på passasjersiden i en model 3. Forskjellen var ganske tydelig rundt sømmer osv, som hadde helt annen føringsveier bland annet. 

Men det er kontinuerlig utvikling som gjelder hos Tesla, så hver uke er det endringer og forbedringer, så en bil fra 2019 er ikke lik en fra 2022. Sikkert gøy å jobbe på delelageret, åhh bilen de er produsert sent i uke 34 ja, den delen har vi ikke på lager, hadde den vært produsert tidlig i uke 34 eller uke 35 hadde vi hatt den inne 😉 Just in time produksjon får en annen betydning

Når man bokstavelig talt kan kalle modellåret sitt for 2021/2022 😂

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, mslello skrev:

Må si jeg stusser litt på testene innimellom.

Synes Mark Watson stort sett er en morsom fyr, men blir litt mye fjas innimellom. Litt spesielt at prumpepute i Tesla og at hornet kan høres ut som en fjert er stas. Men iconic souns i i4 er bare tøys og slitsomt?

Her er jeg enig. Jeg har egentlig sansen for Watson, men som du sier så blir det litt mye tull og fjas. Men stort sett så anser jeg CarWow for å være en ganske oppegående kanal som utfører ærlige og fine tester med nøytralt grunnlag. Men, Watson har en liten Tesla fan i seg, det synes jeg skinner litt igjennom etter å ha fulgt innholdet dems i mange år. det var jo en episode hvor han fikk mora si til å kjøpe sin første elbil, en Model 3. Det sagt så har han også blitt kritisert for å være BMW fanboy, men svaret hans på det var jo litt artig. Han var ikke BMW fanboy, det var bare BMW som lagde veldig gode biler 8) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, mslello skrev:

Må si jeg stusser litt på testene innimellom.

Synes Mark Watson stort sett er en morsom fyr, men blir litt mye fjas innimellom. Litt spesielt at prumpepute i Tesla og at hornet kan høres ut som en fjert er stas. Men iconic souns i i4 er bare tøys og slitsomt?

Også interessant at kan klaget på at man måtte bruke skjermen for å stille inn temperatur på klimaanlegget på BMW...
På Tesla er det visst ikke noe problem å måtte bruke skjerm til omtrent alt, f.eks. åpne hanskerommet...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Godt å se at det ikke bare er jeg som føler det sånn. 

BMW er ikke perfekt, og det vil nok fremdeles være ett marked for flere merker. Hvis ryktene om en i2M stemmer, så vil jeg tro model3 performance får seg en skikkelig konkurent der, som matcher bedre på vekt også.

Ellers så liker jeg dette sitatet fra testen av i4M50 i elbil24.no:

"Det dukker stadig opp merker som påberoper seg status som premium, men det er som med respekt. Det kan ikke kreves, men må opparbeides."

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes at Mat Watson (Carwow) på en ganske ryddig måte får frem hva som er forskjellen på i4 og Model 3. Begge modellene er uten tvil blandt de beste elbilene i sin klasse og med ulike fordeler samt ulemper. i4 har generelt en høyere opplevd kvalitet, men bærer også preg av at den som elbil er et større kompromiss enn Model 3 (bl.a med vesentlig høyere vekt, en kardangtunell og mangel på bagasjeplass foran). Den relativt store svingradiusen på i4 er trolig også en konsekvens av det samme.

Vedr. det såkalte "cab forward" designet på Model 3 som gir muligheten for et bedre utsyn forover handler dette mest og smak og behag. Noen liker dette, mens andre foretrekker et mer tradisjonelt design som på i4. Jeg tenker at Model 3 har et mer moderne design, men at forskjellen i praksis er minimal.

Det som er mindre bra er at BMW åpenbart har hatt en utfordring med å tilpasse en tradisjonelt skarp styrepresisjon til et tungt chassis som i4. 2200 Kg er temmelig mye for en bil i denne størrelsen og viser at i4 kanskje er et litt for stort kompromiss på dette området iom. at bilen ikke er utviklet for å kun være en elektrisk bil. Vil folk flest merke dette? Neppe og dette er helt sikkert en av overveielsene BMW gjorde før de satte i4 i produksjon. Med tanke på hvor langt bakpå BMW generelt er med elektriske biler vil jeg mene at dette var en fonuftig avgjørelse. Det er bedre å komme med et kompromiss som i4 nå enn ingen konkurrent til bl.a Model 3. Spesielt i USA er dette svært viktig hvis BMW skal være en relevant bilprodusent i årene som kommer.    

Endret av Fredrik
Lenke til kommentar
Del på andre sider

29 minutter siden, Fredrik skrev:

Det som er mindre bra er at BMW åpenbart har hatt en utfordring med å tilpasse en tradisjonelt skarp styrepresisjon til et tungt chassis som i4. 

Mulig jeg så feil, men tror han kjørte i 'Comfort' når han bemerket styreresponsen...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Til å være ett kompromiss så leverer i4 og iX3 utrolig bra da ser det ut til.

CLAR plattformen har jo hele tiden vært tenkt til å kunne levere alle 3 drivlinjer. Blir spennende å se hva Neue Klasse plattformen bringer med seg. Blir i7 den første med den plattformen, eller kommer den for tidlig? Må innrømme at jeg ikke har sjekket det så nøye.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Saltkjelen changed the title to i4 tråden

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...