Gå til innhold

BMW X5 45e, fersk Harrys Garage video, erfaringer etter 16 000km


strukt
 Share

Anbefalte innlegg

Nå har Harry fått testet x45e en stund og konklusjonen er meget positiv.

De negative ting han peker på er noe vi stort sett vet om. Lang ladetid, som gjør at det ikke lønner seg å lade "på tur". Med mindre du har noen stoppested der du kan lade tilnærmet gratis. Type hjemme, hytta eller så. BMW Display key, og offroad mulighetene var ikke helt det han ønsket som bonde. Utover det var denne bilen et klart 100% løp å kjøp.

Han nevnte i slutten av videoen at noen i BMW selv mente at dette er den beste bilen de produserer pr. nå. 

Fikk ikke mindre lyst på den av å se denne video...

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Total pakka denne bilen tilbyr her her helt klart enestående. Jeg ser også at han mener bilen er like raffinert å kjøre som en Bentley Bentayga, altså en klasse opp. Samtidig som den takler dynamisk kjøring på en måte denne store bilen egentelig ikke skal kunne. Ellers så påpeker han den bekymringen flere av oss har ang at motoren er kald hvis den må startes under belasting. Men så lenge man kan overstyre dette så ser jeg ikke problemet. 

Helt klart en av de bedre ladbare hybridene der ute. Dieselhybriden til Mercedes er ett blindspor, se hvor lite oppmerksomhet den har fått på tross at den koster det samme men har lenger rekkevidde på strøm. X5 is the boss 😎

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En ting som også er verdt å tenke på her er at dette faktisk er en dyr bil på kålholmen (sammenlignet med andre motorvarianter). Her hjemme er det prisen som gjør at mange velger nettopp 45e. At den da fortsatt får såpass med skryt overrasket meg.

Personlig er jeg nok derimot ikke helt overbevist når det kommer til hybrid (tenker da i hovedsak kompleksitet og fremtidig verdi), men det er en annen sak.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

25 minutter siden, awt skrev:

Personlig er jeg nok derimot ikke helt overbevist når det kommer til hybrid (tenker da i hovedsak kompleksitet og fremtidig verdi), men det er en annen sak.

Enig, men dette virker å gjelde de fleste biler i dag. Alle er spekket med miljø-tek som senker kevetid/øker vedlikeholdskostnad.

For de fleste er annenhåndsverdi usikkert på de fleste drivlinjer. Det være seg utdaterte elbiler, fossilbiler som ikke kan kjøres der man vil eller hybrider som en mellomting med hittil ukjent fortegn.

Vanskelig å manøvrere i for mange. Vi opplever uten tvil et skifte i bilindustrien nesten uten sidestykke.

Endret av humpfy
Lenke til kommentar
Del på andre sider

At hybrider fra både Porsche og BMW m.m har opplevd motorras - ja utvilsomt.

Men i myriaden av «testere» og «youtubere» med ulik kunnskapsnivå og formidlingsevne, hadde jeg håpet nettopp Harry hadde klart å frembringe budskapet om «hybrid 2.0» som jo 45e er.

Thomas i Autogefuhl nevnte dette i sin test av nettopp 45e, hybrid motorene er nå blitt forsterket og er bygget for å tåle hybrid kjøremønster og bruk, det være seg kaldstart osv - i motsetning fra den første generasjonen hybrid.

Ser man på pioneren blant hybrid, Toyota - så har de ikke noe mer problem med hybrid enn konvensjonell fossile drivlinjer. Det er jo nettopp fra Toyota som BMW har fått både hybridteknikk og patenter fra.

Ellers hadde jeg det samme perspektivet som AWT, om hybridens unødvendig komplekse løsninger gir mer grunn til bekymring og problemer.

Men så skal jeg nå altså kanskje kjøpe en..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

@Ron Jeremy interessant info! Snakker vi her om "siste generasjon PHEV" - dvs. F48, G20 og X3 og X5 fra BMW sin side?

Og hvilken hybrid vurderer du?

Helt riktig, Toyotas hybridutgaver er jo å anse som noen av de mest driftssikre bilene på markedet meg bekjent - uavhengig av hvilken drivlinje de settes opp mot.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

44 minutter siden, humpfy skrev:

For de fleste er annenhåndsverdi usikkert på de fleste drivlinjer. Det være seg utdaterte elbiler, fossilbiler som ikke kan kjøres der man vil eller hybrider som en mellomting med hittil ukjent fortegn.

Det tryggeste kjøpet man kan gjøre akkurat nå når det gjelder andrehåndverdi er jo nettopp diesel. En liten kikk på Finn.no vil jo bekrefte dette, mange av de typisk populære dieselbilene selges jo for samme pris nå som for ett år siden. Det at man ikke får kjøre diesel i Oslo vil ikke påvirke bruktbilprisene i resten av landet. Den samme spådommen kom jo da de innførte dieselforbud i 2017 på dager med høy luftforurensing, den viste seg å slå grundig feil. 

35 minutter siden, Ron Jeremy skrev:

Thomas i Autogefuhl nevnte dette i sin test av nettopp 45e, hybrid motorene er nå blitt forsterket og er bygget for å tåle hybrid kjøremønster og bruk, det være seg kaldstart osv - i motsetning fra den første generasjonen hybrid.

Ser man på pioneren blant hybrid, Toyota - så har de ikke noe mer problem med hybrid enn konvensjonell fossile drivlinjer. Det er jo nettopp fra Toyota som BMW har fått både hybridteknikk og patenter fra.

Finnes det noe informasjon på hvilke tekniske grep som er gjort med motorene for å få dem tilpasset hybrid bruk? Jeg kjøper ikke produsentene sine lovnader om at "dette skal de tåle", derfor hadde det vært interessant å vite hva de faktisk har gjort med motoren i forhold til øvrige motorer. Hvordan unngår de kondens f eks?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

16 minutter siden, papertiger skrev:

@Ron Jeremy interessant info! Snakker vi her om "siste generasjon PHEV" - dvs. F48, G20 og X3 og X5 fra BMW sin side?

Og hvilken hybrid vurderer du?

Helt riktig, Toyotas hybridutgaver er jo å anse som noen av de mest driftssikre bilene på markedet meg bekjent - uavhengig av hvilken drivlinje de settes opp mot.

 

Han (Thomas) nevner dette som sagt i 45e videoen, så jeg regner med at G2* 330e også er medregnet, siden dette også er «andre generasjon».

Jeg håper og tror dette også gjelder X3 30e, siden det vel er indentisk som G20 sin hybrid pakke. G30 530e er jeg mer usikker, tror denne er ulik G20 sin, men her er jeg på gyngende grunn.

Om de har justert den I3 sylindrede hybriden som kom først i 2AT som 225xe er jeg usikker på.

F48 225e kjører de jo voldsomme kampanjer på nå, om denne har nytt godt av hybrid forsterket motor skal jeg ikke spekulere i, jeg tviler kanskje litt siden kynismen rår.

Jeg har utelukkende kjørt i3 i ett år som en liten test, leaset denne. Tanken var da å kjøpe en nr 2 bil etter vi solgte vår 12’ X3.

Og i tidens ånd, vil jeg nok lease neste bil - ikke bare fordi det er usikre tider, men fordi jeg har et mer pragmatisk forhold til bil.
Så vil innhente 3 tilbud, en av disse vil bli på iX3, et vil være et budsjett alt, altså F48 225e, sist vil bli X3 30e. Så går litt bredt ut.

Så meg også lei på bruktpriser som var noe ambisiøse og selgerne av disse.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sjekket delekatalogen for interne motordeler og X5 45e har akkurat samme stempel, lager, ringer, veiv, topp, som de andre bensin variantene. Så jeg tror ikke helt at de er så veldig forsterket, om ikke BMW forsterker også sine ordinære motorer.
Men det er en dårlig løsning mht inntjening, mest sannsynlig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror du også får like gode leasingtilbud for F39 X2 25e som på F48 X1 25e, så om man liker X2 så er de absolutt verdt å ta en ekstra titt på :) Traff en sort X2 M-Sport X på søndagsturen, den hadde også Thule Motion XT takboks, som faktisk kledde bilen og alt i alt så helt greit ut. Tross at jeg ikke liker takboks. :) Men klart, selv om den er lik X1 på det meste er det indre arealet litt mindre. @StigJs bedre halvdel har en slik og jeg har inntrykket av at de er fornøyd!

Om BMW har forbedret hybridteknologien på F45 225xe, F48 25e og F39 25e tilsvarende som de større modellene er nok kanskje usikkert, men jeg tror ikke at produktene er dårlige. De har iallefall større batteri enn førstegenerasjon. Det er ikke min erfaring at det er dårlig iallefall, men klart det hjelper å være litt nerd og ha et forebyggende kjøremønster :) 
 

Jeg skal ha hybrid igjen, likte det konseptet :) (med det "mindset" at man legger elektrisk rekkevidde litt til siden og fokuserer på mye bil for pengene, som jeg også mener er rett "mindset".)

Endret av Marius2002
Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 minutter siden, Otis skrev:

Sjekket delekatalogen for interne motordeler og X5 45e har akkurat samme stempel, lager, ringer, veiv, topp, som de andre bensin variantene. Så jeg tror ikke helt at de er så veldig forsterket, om ikke BMW forsterker også sine ordinære motorer.
Men det er en dårlig løsning mht inntjening, mest sannsynlig.

Er usikker på om det er kjøling eller hva som skal være forbedret, men tror ikke det kun er markedsføring. Produsentene har behov for å utvikle og selge hybrid nå når rene fossil  varianter blir utfaset.

@Marius2002

Helt enig, men må ha hengerfeste, så X2 ryker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eneste problemet slik jeg ser det er at det er så mye innovasjon og utvikling slik at annenhåndsverdien går såpass raskt ned på disse bilene. Se bare prisene på 40e på finn. Du får godt utstyrte modeller til kurante priser. Riktignok vil nok 4cyl motor og lav rekkevidde trekke ned en del.

Er nok ikke noe galt med 45e og den kunne ha vært en god hjelper for oss de neste 5 - 8 årene for vår familie med (snart 3 tenåringer!) reiser til venner, familie og hytter nær og fjern. Må bare finne en måte å ikke bry meg om annenhåndsverdien. Tanken på det er mitt største hinder fra å bytte fra en fullt fungerende E61 530i -07 :)

Likte hybridkonseptet til BMW når jeg eide 530e en kort periode, veldig behagelig og du merker knapt at den bytter mellom el og fossilt. Har også snakket med en kollega som har 45e og han er fornøyd ihvertfall. Sier at man lett kommer seg 6-7 mil på en lading også på vinter. 

Vi får se hva det blir til, var innom Sulland i Trondheim for å se litt på bilen. Bestiller man nå, er det fort 5-6 måneder leveringstid. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 hours ago, Fredrik 90 said:

Det tryggeste kjøpet man kan gjøre akkurat nå når det gjelder andrehåndverdi er jo nettopp diesel. En liten kikk på Finn.no vil jo bekrefte dette, mange av de typisk populære dieselbilene selges jo for samme pris nå som for ett år siden. 

 

Samme gjelder også Elbil, så det er neppe ett argument.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 timer siden, awt skrev:

En ting som også er verdt å tenke på her er at dette faktisk er en dyr bil på kålholmen (sammenlignet med andre motorvarianter). Her hjemme er det prisen som gjør at mange velger nettopp 45e. At den da fortsatt får såpass med skryt overrasket meg.

Personlig er jeg nok derimot ikke helt overbevist når det kommer til hybrid (tenker da i hovedsak kompleksitet og fremtidig verdi), men det er en annen sak.

Det er vel med phev som med de fleste nye premiumbiler i dag, veldig viktig å kun eie disse innenfor garanti. Mye kompleksitet som du sier ja. Og verditapet kan bli stort på disse dersom det viser seg å være kostbare biler å eie for eier nr 2 og 3.

I videoen nevner han en kjøreopplevelse som er på nivå med bentayga. Får man av runflatdekkene og litt mindre hjul eksenpelvis 19" så tenker jeg det blir enda bedre. En meget bra totalpakke av en bil er det jo. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...