Gå til innhold

Test av BMW iX3


 Share

Anbefalte innlegg

2 timer siden, Marius2002 skrev:

Fra det ene til det andre, hvordan er setene i denne? Ettersom det bare er én utstyrsvariant. :) 

Setene ser bra ut og man sitter veldig bra, med luft i korsrygg og i sidene - slik at man har store sjanser for å sitte utmerket. Av setene til BMW holder jeg komfortseter som hakket bedre, men forskjellene har blitt mindre.


Komforten er mer enn bra, akustisk glass i kombinasjonen med elbilens stillhet opphøyer komforten til X5 nivå. 
Slik at man kun trenger å hviske til hverandre under kjøring, veldig avslappende og avstressende.
Sammen med kjørefølelsen og energieffektiviten er dette høydepunktene i bilen, reaksjonen ved akselerasjon er umiddelbar og den har RWD egenskaper, altså livlig og den kjennes mer leken enn man forventer, men på en kontrollert måte.
Ved aktiv kjøring griper man seg til å synes synd på fossilbiler med sine girkasser, effektforsinkelser og all unødig og komplisert teknikk.

Plassen bak i bagasjerommet er større enn hybridene sine og bilen for summen, fremstår som «mye for pengene».

Minus er mangel på X-drive, mangel på rattvarme, begrenset med opsjoner, men slik er man jo vandt til med i3.

Av besynderligheter har man enkelte bidrag fra sine fossile søsken, blant annet det som ser ut som en turteller?!

Det er også vanskelig å se batteriettilstand, ja man ser estimert km stand, men verre å se hvor mange % det er. Generelt kunne denne digitale skjermen vært bedre tilpasset elbil, kanskje kommer en SW update til å utbedre dette.

Dette er jo en elektrifisert fossilbil, men de fordeler og ulemper det medfører, fordelene er at arkitekturen er kjent, ikke for mange skjermer og fjas for å se fancy ut. iDrive og betjeningen er klasseledelse og kvaliteten ellers er absolutt på rett nivå.
Elbil medfører jo åpning for kreative og plassgunstige løsninger, slikt er det ikke her. Dette er en X3 først og elbil dernest.

Endret av Ron Jeremy
Lenke til kommentar
Del på andre sider

42 minutter siden, Ron Jeremy skrev:

Ved aktiv kjøring griper man seg til å synes synd på fossilbiler med sine girkasser, effektforsinkelser og all unødig og komplisert teknikk.

Også har du meg som tar synd i el bilene som for meg fremstår som følelse løse gjenstander uten mye innlevelse og følelser der man reiser av gårde i det stille. Det virker til å vær en upopulær mening for mitt inntrykk er at så lenge det går fort fremover 0-100 så er det alt som teller, og det virker til å gjelde her inne og noe som overrasker meg (sikter ikke til deg nå Ron jeremy). Tror det var @Evopower som nevnte en stund tilbake «skjønner ikke at folk bygger 3-serie til 700-800k når man får sport bil ytelser i en el-bil for den prisen» og den kan jeg absolutt forstå, men jeg personlig velger heller en 2L bensin/hybrid med 292hk med giring og innlevelse foran el-bil med 400-500hk. Det er sikkert sært av meg. 
 

Dette er egentlig et spørsmål jeg har hatt lyst å spør om lenge. Dere bil entusiaster her inne, føler dere det er like gøy og spennende med en elektrisk bil? Eller har det blitt slik at om det er el eller fossilt så spiller det ingen rolle? For meg personlig er el bil noe jeg kun kjøper fordi jeg eventuelt må pga forbud og lignende. For meg personlig så hater jeg utviklingen som skjer nå i bil verdenen. 

Endret av Snagg30
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg personlig er der at bil som daily driver er "over" for meg. Det er bare spørsmål om tid før man er tvunget over i en liten elbil, eller har kun enkelte dager med fri kjøring i norge. Den beste tiden er forbi og det er mange gode minner og ta med seg. 

Jeg har valgt å snu litt på det å heller slå meg til ro med at neste bil er en liten kjip elbil. Bruk og kast. Følelsesløst. Det er fordi de elbilene som er store nok og kan alt, blir for dyre for meg.  Derimot skal jeg prøve å finne gleden med å få kjøpt meg en fin entuiastbil 😀 bruke den på sommeren dersom det blir lov. Sitte å mimre i den og heller bruke elbilen til daily. Må selvsagt legge fra meg alt av hobbyer som fører til krav av hengervekt etc. 

Jeg merker det mest på at gleden med å vente på en ny modell er borte. Før var det spenning knyttet til dette, og det tok ikke lang tid før det var lest opp på brosjyrer, utstyrskoder og konfigurert en modell dersom mulig på nettside. 

Slik er det ikke med elbilene. De kommer og går, er stort sett fedig konfigurerte og hele bilen føles mer som en ting. Litt som en mobil: vil du ha svart eller hvitt skall på mobilen? Det er valgene liksom. Det er mitt syn ihvertfall. Litt trist og litt befriende også. Man kan bruke hjernekraft på andre ting enn nybilparken i norge fremover :)

Holder på dieselpurkene så langt det går så får vi ta det derfra. 

Endret av Evopower
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sklir vi ikke litt vekk fra tråden?

Hvorfor skal valg av drivlinje splitte bilfolket i Norge? X3 er egentlig et perfekt eksempel på en modell som fås i bensin, diesel, hybrid og el(ix3), som man velger etter behov. Jeg tror avgiftspolitikken Norge kjører er mye medskyldig i konflikten da flere mener elbileiere "snylter" på noe som Staten selv har lagt opp til. "Hvorfor kan han kjøre i kollektivfelt og ikke jeg?", for ikke å snakke om veiavgiften, bare for å ta et par eksempler. Det fine er jo at en kan velge. Ja, jeg beholder/kjøper en dieselbil og er villig til å betale de ekstra avgiftene for å ha denne eller få litt traffikale goder og velger elektrisk, men på bekostning av rekkevidde og langturene må planlegges i større grad. 🤷🏼‍♂️Hos enkelte forsvinner litt den store bilentusiasmen med årene, men man setter fortsatt pris på komfort og kjøreegenskaper og at bilen starter og bringer en bekymringsløst fra A-B. Og da må jo bare iX3 være midt i blinken; stille og komfortabel, men lever opp til BMW på kjøreegenskapene og kan faktisk dra et lass med material hjem på henger. :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Ron Jeremy skrev:

Ved aktiv kjøring griper man seg til å synes synd på fossilbiler med sine girkasser, effektforsinkelser og all unødig og komplisert teknikk.

Da er det bare en ting å si, kondolerer! Da har den siste rest av bilentusiasme dødd inni deg, fra nå av så handler bil kun om klinisk transport fra a til b. Denne øvelsen skal være så økonomisk og intetsigende som mulig, bil er kun ett fremkomstmiddel som er litt mer behagelig enn å gå. Man kan selvsagt klemme frem at det går an å være bilentusiast selv om man foretrekker elbiler...ja det går an. Det er mye rart som går an.

Jeg er helt sikker på at jeg får en litt bedre følelse inni meg når jeg fyrer rekkesekseren eller V8ern for noe så simpelt som å kjøre til butikken. Å snu en sånn kjedelig øvelse til noe som kan involvere kjøreglede, det er sånn det er å kjøre fossilt... freude am fahren kaller BMW det. Så kan dere sitte med UFO-lyden og kjapp aks ut av lyskryss til unger og bikkjer spyr deg i bakhuet. Du har helt sikkert glemt den lysten til å kjøre en omvei hjem fra jobb, bare for å nyte kjøregleden og kjørefølelsen litt ekstra. 

39 minutter siden, Snagg30 skrev:

Også har du meg som tar synd i el bilene som for meg fremstår som følelse løse gjenstander uten mye innlevelse og følelser der man reiser av gårde i det stille. Det virker til å vær en upopulær mening for mitt inntrykk er at så lenge det går fort fremover 0-100 så er det alt som teller, og det virker til å gjelde her inne og noe som overrasker meg (sikter ikke til deg nå Ron jeremy)

Dette er egentlig et spørsmål jeg har hatt lyst å spør om lenge. Dere bil entusiaster her inne, føler dere det er like gøy og spennende med en elektrisk bil? Eller har det blitt slik at om det er el eller fossilt så spiller det ingen rolle? For meg personlig er el bil noe jeg kun kjøper fordi jeg eventuelt må pga forbud og lignende. For meg personlig så hater jeg utviklingen som skjer nå i bil verdenen. 

Akkurat her inne på Bimmers.no så er kanskje den meninga di litt upopulær. Du skjønner det at Bimmers var en gang ett forum for bilentusiaster, nå er det mer en hengeplass for elbil entusiaster og tidligere BMW eiere. Se bare på den mest aktive brukermassen, godt og vel halvparten av de eier ikke lenger BMW. De mest ihuga BMW entusiastene har kutta ut forumet og rømt til andre sosiale plattformer...dessverre. Men sånn isolert sett så er meninga di helt riktig, fra ett entusiastisk ståsted så er det fossilmotoren for alle penga. Dette har med følelse å gjøre, hvor involverende kjøreopplevelsen kan være (noe som gir deg mestringsfølelse). Lyd er ett annet aspekt, du tømmer ett par gir ut på motorveien bare fordi du digger lyden av bilen din. Selv på sekserdieselen så tar jeg meg å gjøre nettopp dette, lyden er behagelig. Se på brorparten av de som kjører elbil og som titulerer seg som "bilentusiaster"...dette er folk som for få år siden kjørte Passat TDI 115 hk. Ikke rart de oppfører seg som de har sett Jesus når de kommer bak spakene på en kjapp elbil, de vet jo ikke bedre stakkars 😀 Bimmers.no har blitt mekka for elbiler, synsing, franske biler og de som synes F11 er verdens beste bil 😅 Min jobb her er å være motvekt mot alt dette vissvasset, en upopulær oppgave men noen må gjøre den når alle andre har stukket av. 

36 minutter siden, Evopower skrev:

Jeg personlig er der at bil som daily driver er "over" for meg. Det er bare spørsmål om tid før man er tvunget over i en liten elbil, eller har kun enkelte dager med fri kjøring i norge. Den beste tiden er forbi og det er mange gode minner og ta med seg. 

Jeg har valgt å snu litt på det å heller slå meg til ro med at neste bil er en liten kjip elbil. Bruk og kast. Følelsesløst

 

Det var da ikke måte på destruktiv og negativ tankegang 😅 Hvor i allverden får du det fra at det skal være ett nasjonalt forbud mot bruk av fossile biler? Det som det snakkes om inne i Oslo er ikke ensbetydende med resten av Norge, nå må enkelte av dere slutte å sluke alt media kommer med. MDG kan true med hva de vil, med større enn en fluelort blir de uansett ikke. Så lenge vi har Høyre, FRP og SP som Norges største partier så skal vi nok få kjøre fossilbilene våre i fred også i fremtiden. 

Kjøp deg en kjip elbil, men vit at det absolutt ikke er nødvendig. Så langt kommer det ikke til å gå. Til det så jobber elektrifiseringen for oss, antallet av elbiler på veiene blir så stort at vi få som vil pusle med fossilbiler får lov å holde på med det. Eller skal de forby motorsykler, landbruksmaskiner og fritidsbåter også? Vær nå for guds skyld litt realistiske 😀

Beklager off topicen, men det legges opp til en tone her som gjør det lett for å skli over i den vanlige elbil vs fossilbil diskusjonen. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Veldig interessant å lese testen av iX3. Jeg har som dere fleste vet en Audi eTron 50. Den er komfortabel, stille, behagelig og alt det der. Og ganske så artig å leke med på snø. Men jeg er fortsatt en BMW-entusiast i hjertet: En BMW/Alpina med forbrenningsmotor er mitt hjerte nærmeste, det er noe eget ved oppstart av noe slikt som gleder meg mer enn noe annet. Elbil er fint til sitt bruk, lokalt utslipp, muligheter til å komme inn i byer man KANSKJE ikke kommer inn i uten el-/hydrogendrift i fremtiden. Men det vekker sjeldent begjæret til oss som setter opplevelsen av å kjøre høyest. Mulig Taycan og eTron GT endrer på dette med frekt utseende og gode kjøreegenskaper. Jeg vil faktisk drifte meg til å si at jeg kunne byttet eTron mot iX3 nå, fordi kjøregleden står i fokus. iX blir det nok hvertfall ikke...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

@Fredrik 90, hvorfor så polariserende? Hvorfor kan ikke en elbil-eier kalle seg bilentusiast? Og hva er egentlig en bilentusiast? Er ikke det individuelt? Kan ikke en BMW-eier, en elbil-eier eller en Ford Anglia-eier oppleve like mye bilglede, om enn på vidt forskjellige plan? Jeg har venner og kolleger som kjører alt fra Tesla til boble, amcar, MGB og BMW. De er alle entusiaster!

Selv har jeg (vi) en bensin-hybrid, og en Alpina B3 til sommerbruk.

Jeg bryr meg ikke om en elbil bruker 3, 4 eller 7 sekunder på 0-100km/t. Men liker fortsatt å ta en omvei med hybriden også. Det er fantastisk å kjøre på strøm med umiddelbar respons og styrke som gir fleksibilitet. Dessuten skal man ikke kjøre så veldig fort før vind- og dekkstøy overstiger motorlyden.

Jeg har stor sans for dine biler og din entusiasme og engasjement, men jeg blir i overkant provosert når du så ofte er nedlatende og bedrevitende.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 timer siden, Snagg30 skrev:

Dette er egentlig et spørsmål jeg har hatt lyst å spør om lenge. Dere bil entusiaster her inne, føler dere det er like gøy og spennende med en elektrisk bil? Eller har det blitt slik at om det er el eller fossilt så spiller det ingen rolle? For meg personlig er el bil noe jeg kun kjøper fordi jeg eventuelt må pga forbud og lignende. For meg personlig så hater jeg utviklingen som skjer nå i bil verdenen. 

Jeg er overrasket over hvor lite jeg savner motorlyd når jeg kjører elbil. Så lenge bilen er morsom å kjøre har ikke lyden så mye å si, for min del. Det er nesten tvert om, egentlig. Noe litt magisk med at noe som går så radig kan være så stille.

En annen ting er hva man sammenligner med. Vi bytter fra en X3 30d til en elektrisk Volvo XC40. X3'en har vi i første omgang hatt fordi vi trengte en praktisk bil, ikke fordi den oser av kjøreglede. Motoren hører vi lite av, så det blir ikke så stor forskjell til elbil.

Endret av ogee1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

@Fredrik 90man kan enten fornekte hva som skjer eller ta det inn over seg at det bare er få år igjen med bilismen slik vi kjenner den i dag. Vi får se hvem som får rett da 😄 en god elbil blir for dyrt for meg, derfor en kjip liten en på sikt. Og det fine er jo at man da sparer penger og kan bruke tid på en entuiastbil på sikt. Det er ikke destruktivt på noen måte. Men det er ikke lenge til typisk treffkjøring etc med gamle utslippsbiler må søkes om dispensasjon for bruk. Så vi får se.

Angående tråden ix3, ser ut som en grei bil den, men den er 100k for dyr spør du meg. Skoda enyaq blir det åpenbare valget på mange måter. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor må man alltid diskutere det negative med en bil til det uendelige. Hva bilen ikke har virker det som man kan diskutere til folk bare blir lei og ikke gidder å verken se eller kommentere tråden lenger. I værste fall forsvinner dem fra bimmers også. 
Mens det positive, diskuteres lite. 

Når det gjelder elbil virker det som det er kommet for å bli, jeg selv har ikke likt denne raske utviklingen noe særlig. Men har innset at vi må være åpne for utvikling, og at teknologien blir mer avansert. Tilpasser vi oss ikke til en viss grad, ja da møter vi oss selv i døra tror jeg. 
 

Se bare den gruppen som er rundt 70+ hvor dem sliter med mobiler, datamaskiner, bank id osv. sier ikke alle, men veldig mange! Nå skrev jeg 70+ men tror vi kan dra denne alderen lenger ned og.  
 

Til slutt: Det ofte lommeboka som bestemmer hva vi kan kjøpe. Lommeboka og hva slags behov den enkelte familie måtte ha. Jeg kunne godt tenkt meg en M340 eller lignende med flott motor og lyd i.  Men det blir for råflott for min del, for råflott å pendle 26km vær dag til og fra jobb, gjerne enda en t/r på fotball trening eller noe. 
Det for gale å ha en bil til milljonen stående også, for å lufte den av og til. Men hadde jeg hatt penger til det, ja da hadde jeg lett hatt en slik, og en annen bil til det daglige. 
 

Håper det kommer mer på denne tråden om ix3, og ikke diskutere alt annet! Vi er alle forskjellige. Takk @Ron Jeremy for fine referat😊

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, tambur4 skrev:

@Fredrik 90, hvorfor så polariserende? Hvorfor kan ikke en elbil-eier kalle seg bilentusiast? Og hva er egentlig en bilentusiast? Er ikke det individuelt? Kan ikke en BMW-eier, en elbil-eier eller en Ford Anglia-eier oppleve like mye bilglede, om enn på vidt forskjellige plan? Jeg har venner og kolleger som kjører alt fra Tesla til boble, amcar, MGB og BMW. De er alle entusiaster!

Selv har jeg (vi) en bensin-hybrid, og en Alpina B3 til sommerbruk.

Jeg bryr meg ikke om en elbil bruker 3, 4 eller 7 sekunder på 0-100km/t. Men liker fortsatt å ta en omvei med hybriden også. Det er fantastisk å kjøre på strøm med umiddelbar respons og styrke som gir fleksibilitet. Dessuten skal man ikke kjøre så veldig fort før vind- og dekkstøy overstiger motorlyden.

Jeg har stor sans for dine biler og din entusiasme og engasjement, men jeg blir i overkant provosert når du så ofte er nedlatende og bedrevitende.

Jeg må være polariserende for å få ut poenget over her. Man kan kalle elbil sjåfører for entusiaster, men det _folk flest_ forbinder med det å være bilentusiast er stempelmotorer. Mulig dette forandrer seg i fremtiden, mest sannsynlig. 

Leit at du lar deg provosere av mine innlegg, men nå er jeg så lei av å diskutere det evinnelige maset om at jeg er bedreviter og nedlatende så fort jeg skriver noe dere andre her ikke er enige i. Jeg kan ikke være andre enn meg selv og ha andre meninger enn mine egne, om det gjør meg til en bedreviter så får vi nesten bare leve med det.   

1 time siden, Evopower skrev:

@Fredrik 90man kan enten fornekte hva som skjer eller ta det inn over seg at det bare er få år igjen med bilismen slik vi kjenner den i dag. Vi får se hvem som får rett da 😄 en god elbil blir for dyrt for meg, derfor en kjip liten en på sikt. Og det fine er jo at man da sparer penger og kan bruke tid på en entuiastbil på sikt. Det er ikke destruktivt på noen måte. Men det er ikke lenge til typisk treffkjøring etc med gamle utslippsbiler må søkes om dispensasjon for bruk. Så vi får se.

Ja vi får se hvem som får rett, jeg tror absolutt ikke fremtiden er så dyster som du her spår. Hele Norge er ikke ett miljødiktatur selv om de truer med dette i Oslo. Det må være kjedelig å ha slike forestillinger om fremtiden hvis man er glad i bil med ordentlig motor. Det handler ikke om å fornekte eller ikke ville ta innover seg noe som helst, men det handler om å stikke fingeren litt i jorda og se litt på realiteten. Kunsten å tenke negativt er det mange som behersker veldig bra i denne debatten. Jeg synes oppriktig synd de dette gjelder...

Jeg vil også avslutte med og stemme i med de andre her at jeg synes denne tråden var en bra initiativ av @Ron Jeremy. Selv om ikke iX3 interesserer meg og jeg er litt uenig det som skrives så er det prisverdig at man lager en tråd og deler sine kjøreinntrykk av denne nye BMWen. Så kan man mene hva man vil om selve bilen og elbiler generelt.  

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her i DK er i alle fall ikke mangelen på xDrive et stort problem, så jeg kan helt klart se for meg et ganske stort kontinentalt marked for modellen. Prisen for bilen her i DK er imidlertid totalt partykiller for min del - før ekstrautstyr minimum 525000 DKK (714000 NOK) for Charged modellen og minimum 672000 DKK (914000 NOK) for Charged Plus modellen er altfor mye. Dumt for det er som nevnt tidligere en ganske fin bil hvis man først vil ha en elektrisk bil og ikke har behov for xDrive.

Jeg ser nå at man faktisk kan lease bilen igjennom BMW, men til en ganske stiv pris. 12500 DKK (17000 NOK) pr. måned + en såkalt førstegangsbetaling på 50000 DKK (68000 NOK) er også altfor mye for en slik bil. 36 måneder/45000 Km.

Endret av Fredrik
Lenke til kommentar
Del på andre sider

@Fredrik

Det var ganske stive priser ja. Det dær hadde vert en partykiller for også. Muligens charge modellen😅 

Har vel noe med avgiftsnivået å gjøre, eller tar jeg feil? Det var jo bra forskjell sammenlignet med norske priser.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...