Gå til innhold

Mekanikere med nullkommpetanse!


matros72
 Share

Anbefalte innlegg

Hva skal man forvente av et merkeverksted nå i dag? Er det sånn at,vist ikke feilen kommer opp på skjermen via diagnose,så begriper de ingenting,å sier at det skal være sånn?

Hva slags kriterier blir stillt for å få jobb på et merkeverksted?(i Dette tilfelle bmw) Er det sånn at vist man kan bytte tennplugg på en moped,så er jobben din?

Her betaler man dyredommer i timepris til ingen nytte,så lenge feilen ikke er tydelig og enkel. Når man setter bilen på et anerkjent merkeverkste,så må man jaggu forvente at ting blir ordnet opp i.At visse tilfeller kan være vanskeli å finne,er greit nok. 

Her er tilfeller jeg har opplevd med min bil,en f11 530d xdrive.

1. Leverte bilen for å sjekke grunn til dødgang på ratt,som er ca 10mm. Tok inn bilen,å fant ingenting. Neida dette var helt normalt! NÆI!! det er ikke det.

2. Inn ny runde pga vese/hydraulikk lyd under kjøring. Finner selvfølgelig ingenting,å hører ingen lyd. Dette har jeg forsket på selv,å funnet ut at kommer fra dynamic drive systemet. Men de aner ikke va de kan gjøre med dette,da de sier alt er i orden. At denne lyden er normal på disse bilene har jeg vanskelig for å tro..

3. Hjulstillings kontroll er tatt på bilen like før jeg kjøpte den(5mnd siden) og dette skulle være i orden,men ingen papirer på dette i bilen selvsagt. Ser helt åpenlyst at bilen er lavere på ene siden bak,og har betydelig mere camber på høyre bakhjul. så tok de den inn for sjekk,å finner ikke noe galt. Gir de så beskjed om å sette fabrikk verdier på høyden bak,for å sjekke at noe her har forandret seg. Åjada,når dette ble gjort fikk bilen lik høyde på begge sider.Camber er selfølgelig like feil som før,å det skal være sånn. Nei,det skal ikke det.Drar på et annet verksted å får utført ny 4hjulskontrioll,og de finner selvfølgelig ut at høyre bakhjul er helt ute av stilling,og dette ble rettet.

4. Fikk montert ny orginal krok.For å få denne til å virke som den skal,så må den programmeres til bilen.Dette utføres enkelt for de som kan dette,men det som ble gjort her var at de oppdaterte sofware på bilen for å få dette til,noe som selfølgelig var enkleste løsning. Noe som igjen førte til at tuning å omprogrammeringer ble slettet. 

Kjenner jeg er veldig ferdig med å ha bilen på merkeverksted når det blir som dette. Er det bare meg som har vært uheldig med verksted?eller er dette vanlig og noe vi må godta?

 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er tildels enig med deg, jeg har ikke opplevd at alle verksted kan alt. Dessverre er min erfaring med noen verksted det samme.

Jævlig irriterende!

Jeg måtte ta 4-hjulskontroll på 2 forskjellige verksteder, 2 ganger, før det ble OK på min gamle E61.

Ellers benytter jeg meg kun av verksted, når jeg MÅ.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For å ta dine konkrete problemer først: 1 og 2 er noe subjektivt. 10mm dødgang og suselyd fra hydraulikk når bilen ellers fungerer fint kan være "innenfor spec" på en bil som er noen år. Slike ting blir også "verre" i det man blir paranoid og stadig hører etter eller beveger på ting. Ingen andre enn meg pleide å høre viskerreleet i E36en min, så her er det vanskelig å si noe for oss på forumet. 3-ern er for dårlig av verkstedet. Hvis de ikke ser det med det blotte øye så kan de i det minste ta en konkret måling av høyden og ta hjulstillingskontroll på nytt for å forsikre kunden. Det ville sikkert tatt mindre tid enn å diskutere fram og tilbake. 4-ern, tja. De har vel ikke slettet sin egen trim, MPPK? Ergo forsvant noe "ikke autorisert" fra en 3. part? Her har jeg forståelse for verkstedet. De oppdaterer all softwaren i bilen til den nyeste versjonen for å følge boka og minimere feil. Jeg tror ingen drar opp K-DCAN fra Ebay og NCS for å kode inn krok på en kundebil når man er på et merkeverksted. Selvfølgelig mulig med andre verktøy, men jeg ser ikke helt hvorfor de skulle styre med dette når fabrikkanbefalt utstyr står rett ved. Problemet som inntraff hos deg er nok ikke eksisterende for over 98% av kundene.

Over til det generelle. Jeg synes ikke at man skal godta dårlig arbeid! Samtidig må man avklare forventninger før man setter i gang. Her tror jeg mange bommer. Alle vil ha fastpris, lavest mulig pris og garantier, men verden fungerer ikke alltid slik, ting går ikke alltid etter planen og noen sitter igjen som taper. Verksted er dyrt av flere grunner. Ting begynner å bli latterlig komplekse om dagen. Du må ha MYE spesialutstyr for å kunne løse flere av problemene som kan oppstå. Bilen er heller ikke ferdigbetalt ved kjøp, penger tjenes på servicedeler og diverse lisenser som betales av verksteder, som i sin tur betales av deg. 

Når det gjelder mekanikere så tror jeg at det er en del blanda drops. Mange er flinke, noen er veldig flinke og en del er mindre flinke. Husk at 50% av befolkningen er dummere enn snittet og at de fleste tror selv at de ligger over snittet. Henger man i noen bilgrupper på FB og leser litt hva noen som tilsynelatende jobber som mekanikere skriver så kan man bli litt skeptisk. Biler blir som sagt latterlig komplekse og det er heller ikke alle som evner å tenke ut alle slags følgefeil som kan oppstå ved feilaktig reparasjon. Tidspress og måten å drive business på i 2021 spiller også inn, du får nok ikke halve dagen til å bla i TIS som mekaniker. Det blir mer delebytting, deler som ikke kan repareres, og nå i framtiden i større grad AI som kan lokalisere feilen og angi hva som skal byttes, mens teknikere bare utfører det praktiske arbeidet. For rent mekanisk arbeid så kan det hende at man kan oppnå bedre resultater utenfor et merkeverksted. Jeg tror ikke at du trenger å gi opp verksted helt, men avklar forventninger på forhånd og prøv evt. et annet verksted for å starte fra "scratch". Håper du har mer hell med verkstedsbesøk i framtiden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jo flere hjelpemidler vi får jo latere og mer stupide blir menneskene. Bare utfordre kidsa i enhver butikk med hoderegning, så går det fort i stå.

Så hvorfor skal mekanikere og andre være bedre, min påstand er at fagfolk idag, er mindre fleksible og fagmessig dyktige - spesielt ifht problemløsning enn tidligere. Har selv opplevd at deler blir byttet enn fikset å utbedret. Det er jo så mye enklere.

Den hang jeg hadde en E30, ble hjernen tatt ut og loddet. Idag hadde dette neppe skjedd!

Finn deg et verksted som har mekaniker/e med kunnskap/lidenskap, fremfor rene merkeverksteder. 
Lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skikkelig kjipt når ting ikke går som planlagt. Av alle de gangene jeg har hatt bilene mine på verksted, er det kun 1 gang det har gått skikkelig skeis. Det var ifm påkjørsel. Hjulstillinga ble aldri bra igjen, selv om verkstedet påstod at alt var i orden. I tillegg til dette ble frontruta ødelagt pga noe dritt som lå på viskerne når jeg henta bilen, første runda med viskerne skrapa noe ut av granskauen. Bilen var inne 5 ganger for fiks/forsøk før jeg ga opp.

Verkstedet fraskreiv seg alt ansvar, samme gjorde forsikringsselskapet. Dette var jo et solid verksted ifølge forsikringsselskapet. Jeg var nok veldig uheldig.

Det har blitt nevnt og ja, jeg tenker det samme at det er mange flinke, mange som er helt på høyde med hva man kan forvente, og så har man de som nesten bare er der for å heve lønn. Dette tror jeg er gjengs på tvers av bransjer. Ser igjen det innen IT, og i håndtverkeryrker (elektriker, rørlegger etc).

 

Ser at det er en annen tråd her også som går på verksted. Der er det blandede erfaringer. Utgangspunktet er negativt, men svarene er positive. Så det er ulike oppfatninger av verksteder, kvalitet og opplevelse. Ta det på tapskonto, du er en erfaring rikere (ikke nødvendigvis positivt), og se etter et annet verksted neste gang :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ga opp merkeverksted for endel år siden da de trengte tre forsøk på å skifte frontruten etter steinsprut: Første gang var gummilisten brettet innenfor glasset, veldig synlig.  Andre gang var HUD i konstant nattmodus.  Tredje gang var både list og HUD i orden.  Det er lov å gjøre feil, det er måten man retter opp feilen som gjør at kunden kommer tilbake igjen.  For min del var begeret fullt da verksmesteren mente at HUD ikke nødvendigvis hadde virket skikkelig da de fikk bilen.  Etter at de kalibrerte HUD slik de burde ha gjort første gang, spesielt på et merkeverksted, så var alt i orden.  Fant meg et uavhengig BMW-verksted som ikke leverer tilbake bilen før alt er 100%, og har brukt dem siden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutes ago, Pekka said:

Det er lov å gjøre feil, det er måten man retter opp feilen som gjør at kunden kommer tilbake igjen.

Der traff du spikeren på hodet. Selv om en selvsagt prøver å unngå å bruke verksteder som trenger to-tre forsøk i utgangspunktet, så er dette nøkkelen i hvordan mitt kundeforhold ser ut videre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er nettopp det. For meg er det den største grunnen til at Model 3 ryker snart. Når jeg har brukt mer tid på å krangle gjennom reklamasjoner med verkstedet som bl.a. trenger 3 forsøk på å lime en dørpakning enn jeg har brukt på å skru en 15 år gammel bil så blir litt av poenget med å ha en ny bil borte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes generelt sett det er mye dårlig håndverk rundt forbi. Det er jaggu sjelden en håndverker eller mekaniker overgår ens forventninger. Merkeverkstedet synes jeg har veldig bra service, føler meg godt ivaretatt som kunde. Men det som skjer ute på verkstedet har jeg ikke alltid vært like fornøyd med. Da har jeg klaget og ting har blitt rettet på 👍

Jeg synes jeg har vært heldig til nå, særlig når jeg hører mye av andres historier 😅

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...
On 6/29/2021 at 1:39 AM, E.C. said:

Slike ting blir også "verre" i det man blir paranoid og stadig hører etter eller beveger på ting. Ingen andre enn meg pleide å høre viskerreleet i E36en min, så her er det vanskelig å si noe for oss på forumet. 3-ern er for dårlig av verkstedet. 

:lol:

Litt artig det der. Hver gang viskerreleet går i Z3en er piggene ute, og jeg begynner sakte, men sikkert å fyre meg opp over hvordan et viskerrele kan støye så SINNSYKT JÆVLIG HØYT.  Er det BARE MEG som kan høre dette??!!  OM OG OM IGJEN!!!!

Fort gjort å bli en mentalpasient light  :mrgreen:

 

 

Selv har jeg positiv erfaring med BMW-merkeverksted det siste året. 

Søkte etter bremse-kalippere bak til Z3en, og de var utsolgt hos absolutt alt av leverandører, både på nett og via andre "BMW-sjapper" jeg dro innom fysisk eller ringte.  Dro tilslutt innom deledisken hos Bilia Skøyen (gamle Stenshagen), og tror du ikke de hadde de 4 siste kalipperne som eksisterte (før eventuell nyproduksjon...) liggende på et lager nede i Tyskland? Som eneste leverandør i Norge kunne de faktisk skaffe disse, og de ankom i løpet av 5 dager.  

Dog har jeg en annen negativ "erfaring" også - har hørt såpass mye negativt om uoriginale bremseskiver på flere BMW-modeller, så forsøkte meg på originale BMW-bremseskiver foran nå ved siste bytte.  Etter 5000km rister det som et uvær. Ganske skuffende å betale 2500 pr skive for så å få risting ut av en annen verden etter kort tid.  Det er rett og slett ræva, så jeg kjøper nok ikke originale BMW-skiver igjen. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skal ikke uttale meg om de feilene trådstarter opplever, men generelt den holdningen med at bakhjulet og dødgangen "skal være slik" og "dette har vi aldri hørt om før" kjenner jeg meg igjen i og det er fraser som begynner å bli brukt opp/gjennomskuet nå. Utrolig irriterende! 

Jeg har inntrykk av at har du kjøpt bil ny der og er innenfor garanti så får du verdens beste service og alt er gratis. Synd det skal være forskjellsbehandling. 

Bavaria merkeverksted i Haugesund har jeg brukt et par ganger fordi jeg må. De har byttet noen deler i understellet som ikke var mulig uten spesialverktøy. De har tatt hjulstilling (fikk bilen tilbake med skjevt ratt og knekt sete) et uhell kan skje, men måten de nekter skyld å lyger til meg har vært utrolig skuffende. Regnsensor ble rekalibrert og fakturert, men er akkurat like dårlig. Sjekker de ikke etter kalibrering? I så fall ha baller til å si vi prøvde men fikk det ikke til. Det er mye: "dra kortet og her er nøkkelen". Vi som kunder får ikke anledning til å gå gjennom bil og arbeid med lupe før man betaler. Noen man må siden mange ikke kan stoles på. 

Har også dårlig erfaring med uavhengige verksteder men også en del positivt. Spesielt på dette med pris kontra arbeid når ting har vist seg å bli mer komplisert enn antatt har vært positivt. Pluss at det går an å snakke rundt et problem med de litt mindre firmaene. Ikke så hardnakket "computer says no" som merkeverkstedene må forholde seg til. 

Ford merkeverksted klarte ikke å finne girolje til forden min. Jeg måtte til en amcar sjappe som hadde alt stående i hylla. Så kompetansen er tvilsom til tider. I tillegg ble jeg på et ford merkeverksted fakturert 2,5 time for å bytte støtdemper bak på en van som har stiv aksel og enkeltstående demper med en bolt oppe og en bolt nede 😅

Noe positivt? Har brukt verksted for lite og når det først har vært verksted så har det vært for å løse problematiske ting. Så jeg har kanskje ikke vært den letteste kunden. Er sikker på at oljeskift er noe de også kunne fått til uten å tulle det til. Men sånt tar man selv. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Rundt Oslo-regionen er min oppfatning at ungdommen ikke nødvendigvis har noen plan eller ønsker for hva de vil bli. Mekaniker, da har man gjerne ikke en glødende interesse for skruing og mekanikk fra tidligere hvor man allerede har skrudd en del og hatt egne prosjekter. At man havnet på «TIP» virker tilfeldig.

Det blir i utgangspunktet ikke flinke mekanikere av det? Mye slurv og merkelige metoder, det øker kostnader  både mtp. Tid og deler. Har en tilknytning til bygda i innlandet og der virker ungdommen veldig flinke på bil- og motorskruing da man har drevet med gårdsdrift etc. siden man var ung. Spør man hva de skal søke på videregående er det et krystallklart svar.

Jeg har funnet et verksted som jeg har brukt siste ti årene. Et vanlig Bosch-verksted. De har flinke folk og gjør en god jobb. Et typisk verksted hvor de flinkeste er såpass fremme i skoa at de etterhvert starter for seg selv.

Naboen kom med en firerGolf i 2016 og fortalte at den kunne man få for vrakpanten. Hva var grunnen? Motorfeil og merkeverksted fant ikke feilen. Det var bytta mengder med deler og mengder av feilsøkingstimer. Siste faktura var på 25k og det var en bunke med fakturaer før denne. Motoren fusket og ristet. En luring på verkstedet hadde til og med byttet motorfeste fordi motoren rista. Til luringens store overraskelse rista motoren etterpå også.

Får bilen i gårdsplassen, sjekker plugger og tar komptest. Null kompresjon på sylinder 3. Det tok altså 15minutter å finne årsaken..

Overhalte toppen og satt den i bilen. Den ble solgt for 10 000kr ifjor høst og koster de fire årene «nada» å drifte.

Har sett lignende tendenser også fra BMW verksted hvor man leser ut missfire-kode. Det ender opp med at man bytter plugger og coiler og en feit faktura går til kunden. Men feilen er jo ikke funnet?

Har hatt både M43 og M52-motorer i stallen i mange år. Aldri bytta plugger eller coiler..!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...