Gå til innhold

320d vs 330e


Vassbakk
 Share

Anbefalte innlegg

Tror det er essensielt det @Fredrik 90 her skriver - trådstarter kikker ikke på en 10-15 år gammel N47, han ser på en tilnærmet fabrikkny 3-serie med B47 eller B48 alt ettersom, med 5 år garanti i første omgang, gjerne også BSI som sørger for et svært så forutsigbart bilhold. Hadde ikke valgt bort dieselen på bakgrunn av et argument om driftssikkerhet i alle fall.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Walkabout skrev:

Det eneste argumentet jeg ser taler i favør 320d er noen liter ekstra bagasjeplass. Utenom det klarer jeg ikke finne ett eneste argumentet som taler for å velge 320d foran 330e. 

Jo har en til deg. Tankstørrelsen, 60 liter på 320d mens 330e har "bare" 40 liter 😂

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser her er veldig mange gode argument som har dukket opp. Jeg har selv eid G21 330e og det er en nydelig bil, BMW har nailet hybrid systemet. Om du velger 330e tror jeg og du får en bil som er bedre utstyrt en ellers da de er billigere og kjøpe pga fritak for avgiften. 
 

Noen sier at vekta på hybrid er en negativ ting noe det naturligvis er men samtidig ikke. I det store og hele i vanlig kjøring merker man minimalt til det, G21 vi hadde med ACS senk og Michelin pilot sport 4s var helt konge og kjøre aktivt med. Den føltes planta på vegen og som fører følte man full kontroll. 
 

Uansett hva du velger blir det nok ikke feil, men jeg personlig hadde gått for 330e selv om den er tyngre. BMW har oppgitt 6 sekund fra 0-100 men her gjør Joe Achillies på 5.2 sekund noe som er vanvittig bra.

spol frem til 09:50

 

 

Endret av Snagg30
Lenke til kommentar
Del på andre sider

22 minutter siden, ahj skrev:

Jo har en til deg. Tankstørrelsen, 60 liter på 320d mens 330e har "bare" 40 liter 😂

 

En kamerat av meg hadde F30 330e i 3 år, største irritasjonsmomentet med den bilen var den lille tanken. Føltes ut som han fylte hele tiden. Pendlet dog 12mil hver dag, og en 330e som blir "pisket" litt sluuuuuuker bensin.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, tennbrikket skrev:

En kamerat av meg hadde F30 330e i 3 år, største irritasjonsmomentet med den bilen var den lille tanken. Føltes ut som han fylte hele tiden. Pendlet dog 12mil hver dag, og en 330e som blir "pisket" litt sluuuuuuker bensin.

Men F30 330e har vel mindre batteri enn G21 330e, noe som gjør at elmotoren i mindre grad kan "bistå" bensinmotoren på langkjøring? F30 330e er jo fort en 6 år gammel bil, og når vi snakker elektrifiserte biler så er 6 år mye når det kommer til teknisk utvikling. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Helt overordnet så er problemstillingen trådstarter legger frem et dilemma vi alle står overfor når en ny familiebil skal kjøpes. Diesel/bensin eller hybrid - eller skal man gå all inn å kjøpe en elektrisk bil. Jeg har valgt et slags fjerde alternativ ved å legge meg på været med en relativt billig dieselbil (2017 modell - Euro 6) og vente på en fornuftig åpning/løsning.

Jeg er helt enig med Fredrik i at 6 år er lang tid med utvikling for elektriske biler. 6 år gamle elektriske biler blir hurtig gamle, men dette gjelder selvfølgelig også suksesivt for alminnelige biler etterhvert som de elektriske bilene tar over. Jeg ville ikke ha lagt for mange penger i en alminnelig bil i dag.

Hybridbiler er en slags mellomløsning, men det er også en overgangsteknologi. Når markedet etterhvert fylles opp med billigere og nogenlunde bra elektriske biler (som f.eks noen av PSA's alternativer) vil hybridbilene samtidig bli mindre relevante. De er komplekse rent teknisk og vil derfor neppe bli spesielt attraktive når de blir eldre.

Jeg tenker at det hele koker ned til hvor lang tid du skal ha bilen. Er tidsperspektivet 2-3 år ville jeg ha valgt 330e, men er tidsperspektivet 4-5+ år ville jeg ha valgt 320d. Det spiller også en rolle hvor du bor og hvor du forestiller deg at bilen skal kjøres. En rekke større byer i Europa vil etterhvert helt forby dieselbiler i sentrum av byene, men hvis f.eks det indre av Paris eller Berlin er mindre interessant for deg spiller dette selvfølgelig ingen rolle. Det vil gå minst 8-9 år (2030) før markedsføringen av nye fossilbiler blir forbudt, men de gamle bilene kan helt sikkert kjøre videre 5-10 år før avgasskrav og/eller f.eks rust stopper videre fremferd. Kjøper du en 320d i dag kan den med andre ord helt sikkert som minimum klare 15 års tjeneste. Lykke til... :)    

 

Endret av Fredrik
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Valg mellom 320d og 330e relateres til behov og potensiell behov. Mye småkjøring teller inn for hybrid. Langkjøring for diesel, men ingen må påstå at hybrid er like billig som en 320d på langkjøring. Glem det!
330e har vel mulighet med ren elektrisk drift i ca. 40km (realistisk). Med Hybrid kjøring, så får man vel nytteverdi opp mot det dobbelte(80-90km). Alt over dette vil gi dyrere drift. Da snakker vi om en svak bensinmotor som skal dra på en blytung bil.
330e veier vel en del kg mer enn 320d (over 100kg?).
På den andre siden har du over 100 liter mindre bagasjerom og nesten ingen mulighet for tilhenger.

Dette må tas med i beregningen. I nyere F30/G20 benyttes B48 181hk/290Nm. Dette er en "undersquare" motor med relativ lang stempelslag. Noe som gir vibrasjoner og en liten innbydende motorlyd. Noen sier at B48 i 330e minner mer om en diesel enn en bensin.
Jeg håper virkelig at BMW ikke har videreført registret som står i N20. N20 har en stor svakhet med registeret der alt er bygget opp i plastikk. Faktisk verre enn N47 diesel, men fordelen med N20 er at registeret står framme, men på B48 er registeret dessverre lokalisert bak slik det er på N47.

Så har man ikke bruk for lastekapasitet, tilhenger/campingvogn, langkjøring, så er vel hybrid et bedre valg.

Endret av Mons1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

17 timer siden, Mons1 skrev:

Valg mellom 320d og 330e relateres til behov og potensiell behov. Mye småkjøring teller inn for hybrid. Langkjøring for diesel, men ingen må påstå at hybrid er like billig som en 320d på langkjøring. Glem det!
330e har vel mulighet med ren elektrisk drift i ca. 40km (realistisk). Med Hybrid kjøring, så får man vel nytteverdi opp mot det dobbelte(80-90km). Alt over dette vil gi dyrere drift. Da snakker vi om en svak bensinmotor som skal dra på en blytung bil.
330e veier vel en del kg mer enn 320d (over 100kg?).
På den andre siden har du over 100 liter mindre bagasjerom og nesten ingen mulighet for tilhenger.

Dette må tas med i beregningen. I nyere F30/G20 benyttes B48 181hk/290Nm. Dette er en "undersquare" motor med relativ lang stempelslag. Noe som gir vibrasjoner og en liten innbydende motorlyd. Noen sier at B48 i 330e minner mer om en diesel enn en bensin.
Jeg håper virkelig at BMW ikke har videreført registret som står i N20. N20 har en stor svakhet med registeret der alt er bygget opp i plastikk. Faktisk verre enn N47 diesel, men fordelen med N20 er at registeret står framme, men på B48 er registeret dessverre lokalisert bak slik det er på N47.

Så har man ikke bruk for lastekapasitet, tilhenger/campingvogn, langkjøring, så er vel hybrid et bedre valg.

Ikke så lenge siden jeg kjørte 100 mil med vår G20 330e. Endte på 0.5 blank. Det er ikke langt unna diesel iallfall.

Må ikke se seg blind på hva ren el rekkevidde gir, for velger du riktig modus, så regenereres det strøm og bilen bruker strøm der det er lurest. På den turen med bra snittfart skrapte den sammen over 22 mil på strøm.

image.thumb.png.f179e7ac69ad710f861989c5bb64eab6.png

Lenke til kommentar
Del på andre sider

@mslello riktig :) Hybrid er ikke dyrere på langtur. Det er også min erfaring. Blandet kjøring er noe annet, men her veier batteridriften opp. For å ta 225xe som et eksempel så lå jeg på 0,5 tur/retur Molde-Lillehammer med fullstappet bil. Jeg lå 0,65 Molde-Vesterålen tur/retur med fullstappet bil og full takboks. Min nåværende 220d lå på Molde-Engdal og tilbake(ca. 30mil) på 0,6, men da var det kun ungen og jeg, og 0,68 Molde-Geiranger og tilbake, full bil, men også ungen og jeg. :) Tanken på 225xe er liten, 36 liter, men jeg fylte annenhver måned fordi jeg klarte meg for det meste på strøm i det daglige.

Ved 20000 kjørte kilometer hadde jeg 8300 kilometer elektrisk kjørt fra jeg fikk den(nullstilte ved henting). Bilen var gått 4500 da jeg overtok den så det vil egentlig si at 7200km i mitt eie ble kjørt på bensin og gode 3000km av de var turen til Vesterålen og litt farting der oppe. Altså kjørte jeg uansett over halvparten av tiden elektrisk og det var med første hybridlinjen hvor rekkevidden var en vits. Det var en billig bil å drifte. Igjen, ved blandet kjøring så kan forbruket hoppe litt, men ved jevn flyt på langkjøring er det veldig økonomisk :)  

Og jeg kjører ikke i eco-modus, jeg vil ha krefter og respons hele tiden og et behagelig klima inne i bilen, så Comfort er alltid brukt her. Testet såklart litt Eco/Comfort/Sport på tur, men endte alltid på Comfort igjen. Og jeg gjorde ikke alt for å få lavt forbruk, som også kan sees pga. kun 2 stjerner i kjøremodus. :) 

BFC986D7-20F5-4447-8F35-0BC919679535.thumb.png.c93a26768e06777ca23af4841523dd01.png

 

Jeg mener fortsatt hybrid gir mest for pengene i dette eksemplet: 320d vs. 330e. Med mindre du må dra henger/vogn av litt tyngde.

Går du derimot opp i dieselmotor/bensinmotor så kan det stille seg annerledes, men det gjør prisen også.


Edit: Kan legge til at hjemmelading og rutiner på dette er alfa og omega og tar dette som en selvfølge når man vurderer hybrid. :) 

Endret av Marius2002
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, mslello skrev:

Ikke så lenge siden jeg kjørte 100 mil med vår G20 330e. Endte på 0.5 blank. Det er ikke langt unna diesel iallfall.

Må ikke se seg blind på hva ren el rekkevidde gir, for velger du riktig modus, så regenereres det strøm og bilen bruker strøm der det er lurest. På den turen med bra snittfart skrapte den sammen over 22 mil på strøm.

image.thumb.png.f179e7ac69ad710f861989c5bb64eab6.png

100mil? Altså 1000km? Og det gjorden du uten plug-in-lading?
Du har du klart noen ingen andre har klart. Gratulerer!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Mons1 skrev:

100mil? Altså 1000km? Og det gjorden du uten plug-in-lading?
Du har du klart noen ingen andre har klart. Gratulerer!

Tror du må begynne å dele ut gratulasjoner til flere i såfall 😅 Det er ikke uvanlig å kunne klare langkjøring på rundt 0,5 med en bra og moderene ladbar hybrid. BMW og noen andre er ekstremt gode på å bygge effektive hybride drivlinjer, med bra regenerering som bidrar til mer kjøring på strøm. Nå er det riktig nok ikke en BMW men jeg kjørte bla tur rett Arendal-Oslo i nye Ford Kuga PHEV og da hadde jeg 0,45 l per mil med en snittfart på 92 km/t og en kjørt distanse på 530 km.

Folk har hørt skrekkhistorier om tidligere varianter av ladbare hybrider, som Mitsubishi Outlander PHEV og Volvo sitt T8 system. Disse kunne godt bruke 0,8 på langkjøring. Dette er utdaterte ladbare hybrider som har lite batteri (lav rekkevidde) og generelt sett ett lite imponerende teknisk nivå på hybrid systemet. De nyere ladbare hybridene som kommer nå er så uendelig mye bedre, nå begynner ladbar hybrid faktisk å gi litt mening. Flere og flere vurderer f eks en ladbar hybrid som ett alternativ til elbil. Det er ikke få jeg vet om som kjørte Tesla Model X som nå ratter X5 45e 😉

Jeg er for all del dieselmann, i større BMWer er dette stadig det beste og mest egnede drivstoffet. Men jeg ser på ladbar hybrid som ett bra alternativ, særlig når man ikke vil ha elbil.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, Fredrik 90 skrev:

Tror du må begynne å dele ut gratulasjoner til flere i såfall 😅 Det er ikke uvanlig å kunne klare langkjøring på rundt 0,5 med en bra og moderene ladbar hybrid. 

😉

 

Ja, evt så tar jeg alle pallplassene 😅 Har kjørt samme turen 3 ganger det siste året, med noen lunde samme resultat. 😂

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...