Gå til innhold

Ny bruksbil, Z4. vinterhjul.


Rune-K
 Share

Anbefalte innlegg

10 timer siden, Lars89 skrev:

Har du bevisst valgt bort M-sport ratt? 

 

Jeg synes ikke det var noe poeng og betale ekstra for et ratt som ikke er så forskjellig fra standard rattet. Den største forskjellen er et lite M merke og da føles det som 2000 bortkastede kroner.

Dessuten når jeg prøvekjørte en for et par år siden så synes jeg M rattet føltes veldig klumpete, Håper standard rattet er litt smekrere men jeg tror ikke det.

En kompis har en 1968 modell 2000cs. Det tynne flotte trerattet på den er en fryd i forhold til moderne ratt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 month later...
On 3/1/2022 at 1:33 PM, StigJ said:

Helt herlig Rune! Grattis med bestilling 😀 Synes den så meget bra ut i Sportline selv om jeg selv hadde valgt M-sport. Men ser jo dine argumenter.

Da forventer jeg at du og denne blir å se på BMW Z Norges Zensommertreff på Fevik i august :) Ikke sant @fxslin?

Ja, det mener jeg må være obligatorisk oppmøte når man har en ny Z :-D

Eller så må jeg bare si gratulerer, jeg var så heldig å fikk kjøre den på en ZedFest når BMW Norge stilte med utstillingsmodell sin der.  Jeg husker  var jeg meget imponert over både kjøre gleden den ga og hvordan jeg følte meg hjemme i bilen.  Dette tror jeg du blir fornøyd med, har hørt mye gode ord om disse innad i BMW Z Norge gjengen.

Endret av fxslin
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 month later...
  • 2 weeks later...

Da har jeg fått en ny bil på tunet. Superfornøyd, eneste nedturen er at jeg ikke fikk HUD. BMW leverer ikke det på Z4 i 2022 og 2023 grunnet komponentmangel.

Men jeg tror jeg begynner og bli gammel. tilbrakte kvelden i går med og studere instruksjonsboken. Den er like tykk som boken til syvern men innholdet er noe helt annet. Mesteparten er om hvordan konfigurere Idrive. Læringskurven er høy. Det gikk opp et lys for meg når jeg skjønte hva det vil si å sette bilen i kjøremodus. Hva er galt med bare skrive "start motoren."

Også står korrekturlesningen til stryk. Det var utrolig viktig og huske på og bruke setebeltene i baksetet hvis jeg fraktet unger der. Lykke til med den.

IMG_20220618_123548_HDR.thumb.jpg.6f0ca8c93abff71910f2f7f1cf14b32d.jpg

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Rune-K changed the title to Ny bruksbil, Z4. Ny bil på tunet

Grattis med ny bil - Virkelig lekkert!

Kjipt at det ikke blir levere hud på en slik bil.

Ang oversettelse så skulle en tro de hadde brukt en gml versjon av google translate.... merker det samme på min. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 weeks later...

Da har jeg kjørt den noen uker og må si jeg er superfornøyd. 

Det som er mest imponerende er hvor langt chassis teknologien har kommet fra den gamle og til den her. Det er kvantesprang på 20 år.. Og jeg angrer ikke på at jeg valgte bort Mtech. Denne er akkurat passe stiv til normalkjøring og svingegenskapene imponerer voldsomt. Samtidig så er den ekstra bakkeklaringen en stor fordel, har truffet fartsdumpene allerede. Og jeg trenger ikke noen tøffere støtfangere for å vekke oppmerksomhet. Det er mange som kommer bort å gir tommel opp. Søsteren min måtte låne den en helg og som hun sa det er lenge siden hun har blitt så beglodd.

Motoren sammen med automatkassen fungere veldig bra. Hva man skal med de ekstra hestene med 6 sylindret motor skjønner jeg nesten ikke. Samtidig som man helt mangler fartsfølelsen i forhold til den gamle. Skulle kjøre inn på motorveien og syntes det gikk helt greit fram til jeg tittet på speedometeret og det viste 158km/t. Det føltes ikke som mer enn 100. Samtidig så er dette den første bilen jeg har kjørt hvor motoren stopper i lyskrysene som dette ikke er plagsomt. Regnet med at dette skulle kobles ut så fort som mulig men her rekker jeg ikke å flytte foten fra bremsepedalen engang før motoren snurrer. Det må jo bli bedre denne teknologien også.

Interiøret er bare nydelig og sportsstolene har nesten for mange innstillingsmuligheter men nå begynner jeg og finne en bra sittestilling. Det er også mye mindre vind nede i kupeen på denne kontra den gamle. Der var det umulig og legge fra seg papirer i passasjersetet men det er ikke noe problem her. Jeg har også en vei å gå med alle innstillingene i Idrive men det begynner og komme seg. Adaptiv cruisekontroll kan man bli veldig bortskjemt av.

Men det er selvsagt noen ulemper også. Den første hadde jeg ikke regnet med. For å rygge inn i garasjen min så må jeg svinge samtidig og de første gangene så gjorde jeg det akkurat som på den gamle og rotet noe voldsomt. Ble forbauset når jeg skulle ut igjen og kom nesten helt over på andre siden av veien når jeg la over. Det viser seg at svingradiusen er mye større på denne. Litt rart egentlig da størrelsen ikke er så stor forskjell men det er nok nærmere en meter større svingradius på denne. Mulig det er et krav fra Toyota. De har jo nesten ikke svingradius i det hele tatt.

Bagasjerommet er også mer tungvint på denne. De påstår at størrelsen skal være omtrent den samme men utformingen er mye mer kantete hvis dere skjønner. Vil tro at litt store kofferter sliter litt.

Betjeningen at taket er håpløst akkurat som på den gamle. Flott at man kan gjøre det i fart men at bryteren må holdes inne til jobben er gjort er bare teit. Kan også gjøre det fra nøkkelen men der så må også knappen holdes inne til operasjonen er ferdig og da er det fort gjort å miste radiokontakten. Kan også gjøre stort sett alt av låsing fra appen men ikke ta opp taket. Hvorfor er det så tungvint? man blir jo bare irritert av mindre. 

Jeg har nesten lyst til og montere noe slikt noe.  https://www.toplift.se/hem/smart_top_fjarroppnare_tak/bmw_smarttops_se/smarttop-z4-roadster-g29-2018-och-senare/ Er det noen som har noe erfaring med det. Hvordan blir garantien? Jeg monterte noe lignende på den gamle men fra et annet firma og det fungerte upåklagelig i 10 år.

Her er et bilde fra leveringen. vi håper og lage en artikkel i Fahrfreude ettervært. Dere får unnskylde han raringen i midten der.

IMG_4058.thumb.jpg.4996045383777f0a2976a79ef5667003.jpg

 

Endret av Rune-K
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Rune-K changed the title to Ny bruksbil, Z4. vinterhjul.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...