Gå til innhold

Kjøpshjelp banebil E46 M3 / E92 M3


Snagg30
 Share

Anbefalte innlegg

Har vært på et par banekjøringer nå med F97’n og det er for all del moro. Har mye glede i den, men vekt og tyngdepunkt klarer man ikke å lure seg unna. Og interessen fortsetter bare å øke, og med det så kommer behovet for en mer egnet bil. Har brukt siste dagene til å lese meg opp på litt biler, ønsket mitt var en BMW NA og de naturlige valgene faller da på E46 M3 og E92 M3. E36 kunne vært et alternativ men er ingen for salg pr dags dato. Har falt på 3 alternativer. 
 

Alternativ 1 E46 M3 som står høyest på lista er en helt original E46 M3 manuell som opprinnelig er fra Canada hvor den hadde 1 eier frem til den ble importert til Polen på 30.000km, der hadde den samme eier frem til den ble importert til Norge på 160.000km hvor motor da ble totalt overhalt, ble blant annet byttet rådelager, nye stempelringer, slipt blokk og topp, polert veiv, fabrikkny oljepumpe. Subframe er også forsterket.
 

Ellers har den kraftig oppgradert interiør med Recaro stoler, samt oppgradert understell. Inkludert i prisen er det big brake kit fra Brembo og bakre eksos. Denne står høyest på lista selv med sike høye km.stand, positive er at motor er overhalt samt oppgraderingene som er gjort. Men er denne for dyr? Tar gjerne i mot tips og råd 
 

Alternativ nr 2 E46 M3 med presse. Her er det og ekstremt mye bra, ser helt utrolig strøken ut med lav km.stand og gode oppgraderinger. Denne har det blitt montert presse på men det er ikke godkjent, så her spørs det om jeg eventuelt kjøper meg mye problemer/dyre verksted besøk siden jeg ikke skrur selv. Utstyrt med SMG noe som jeg ser på som noe negativt, er enda en ting som kan ryke og samtidig koster. Denne er igjen enda mer kostbar, noe som er forståelig pga tilstand og oppgraderinger men blir det smør på flesk for en bil som skal kjøres på bane? Her er ikke rådelagerene tatt og noe som jeg må ta med i vurdering. 

 

Alternativ nr 3 E92 M3 ser ut som en grei E92, jeg personlig har ingenting imot biler med motor bytte. Spesiell når det er en av de motorene fra BMW som er kjent for å måtte ha motor bytte, ellers fremstår bilen som noe sliten. Får litt følelse av at den er eid av ungdommer, men mulig jeg tar feil. Er litt merkelige priser på M3 for tiden når E46 har blitt dyrere en E92. Men er dette kanskje er godt grunnlag for en banebil?

 

Håper noen med mekanisk kunnskap og kanskje tidligere erfaringer med de bilene her kan komme med litt råd. Jeg holder en knapp på første, den virker veldig grei og godt utgangspunkt for bane kjøring. 

Endret av Snagg30
Lenke til kommentar
Del på andre sider

@E.C. Ja både og, har romslig økonomi så i stedet for å bruke mye tid på å skru kan jeg jobbe litt mer. Positive med første bilen her er jo en motor som nylig er overhalt, så den skal jo være skuddsikker en stund frem i tid forhåpentligvis. Ting kan dukke opp uansett selvsagt 

 

Ja og nei, det blir vell kanskje innkjøp av henger om dette blir en realitet. Men kommer definitivt til å kjøre den til banekjøringer også ja. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 timer siden, Snagg30 skrev:

Alternativ nr 3 E92 M3 ser ut som en grei E92, jeg personlig har ingenting imot biler med motor bytte. Spesiell når det er en av de motorene fra BMW som er kjent for å måtte ha motor bytte, ellers fremstår bilen som noe sliten. Får litt følelse av at den er eid av ungdommer, men mulig jeg tar feil. Er litt merkelige priser på M3 for tiden når E46 har blitt dyrere en E92. Men er dette kanskje er godt grunnlag for en banebil

Denne har vært eid av iallefall en ungdom, har hatt et møte med elg eller rådyr på ene siden foran også

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Syns nr 1 var aaaltfor dyr iforhold til km.stand.. Skal Selges en gang også😅

Tror også e92 er mye mer potent bil. Men uansett hvilken du velger bør du nok belage deg på en del kroner til både skruing og oppgraderinger. Som man sjelden får igjen ved salg 😅 

Satt på med Fredrik sin e92 m3 etter du var reist fra Våler. meget grom bil😎 

 

Men i ditt tilfelle ville jeg nok uansett gått for m2, evt. F80. 

Lite kroner opp vs hvor mye mer banebil og driftsikkerhet man får. 

 

Tror heller ikke totalreknestykket blir så ille med en rød 991.2 C2S heller 🤓😬

Endret av Skulebollen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Av disse tre syns jeg E46 med ESS skilte seg positivt ut. 

Den har mange av oppgraderingene man uansett bør/må gjøre på en annen bil. Stoler, understell, cup 2, bur osv.

Har lest om flere som har kjørt i årevis på bane med ESS uten større utfordringer. (alt er selvfølgelig relativt når man snakker banekjøring)

Den andre syns jeg er for dyr mtp tilstand, billige coilovers osv. 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 timer siden, Snagg30 skrev:

Alternativ nr 2 E46 M3 med presse. Her er det og ekstremt mye bra, ser helt utrolig strøken ut med lav km.stand og gode oppgraderinger. Denne har det blitt montert presse på men det er ikke godkjent, så her spørs det om jeg eventuelt kjøper meg mye problemer/dyre verksted besøk siden jeg ikke skrur selv. Utstyrt med SMG noe som jeg ser på som noe negativt, er enda en ting som kan ryke og samtidig koster. Denne er igjen enda mer kostbar, noe som er forståelig pga tilstand og oppgraderinger men blir det smør på flesk for en bil som skal kjøres på bane? Her er ikke rådelagerene tatt og noe som jeg må ta med i vurdering. 

dette er vell en tidligere forumbil, han sleit vell en del med varme pga overtrykk mener jeg å huske.

skal du kjøre på bane er det vell ingenting negativt med smg, alt som går rundt går sunt uansett :P tross alt 20 år gammel bmw

 

har noen få bra lagret gjennom tidene på denne lista som er brukbare https://www.finn.no/delt-favorittliste/QkEWdmgRolZp

her er det en skikkelig rigga e92, heller kjøpt denne eller en av de mange alpinehvite med 15 yngre eiere på https://www.finn.no/car/used/ad.html?finnkode=274185038 

Endret av Ingvaldsen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde du vært litt tidligere ute med denne problemstillingen, så kunne du ha kjøpt Norges tryggeste E92 M3:  https://www.finn.no/car/used/ad.html?finnkode=281134669

Det irriterer meg fortsatt at jeg aldri rakk å se på bilen før den ble solgt. 99% av alle E92 M3 i Norge er fullstendig ødelagte rånebiler, så dette var en svært sjelden mulighet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå skal jeg ikke være nedlatende her, men solgte ikke du E46 M3’n du hadde fordi du ikke fikk motor og girforsikring på bilen?

Jeg kan love deg at ting ryker på bane med en gammel Bmw, uansett hvor godt den er vedlikeholdt og passa på. Så her er det bare å ha lommeboka på gløtt

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vet ikke helt om det er vits i å se etter finest mulige originalbiler som ikke er banekjørt/herjet med når man selv tenker å kjøre på bane. Det er gjerne et salgsargument som brukes "at bilen ikke er banekjørt" og dette vil jo bortfalle ved videresalg om man kjører på bane selv. Kanskje holder en tidligere pent kjørt bil lengre enn en mer "sliten" bil, men 15-20 år gamle ting går i stykker "uansett", så det kan jo hende at man kan spare det mellomlegget man får ved å kjøpe en mer sliten bil til videre banerelaterte oppgraderinger og når noe ryker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

@Skulebollen Ja den er dyr, er enig i det. Men den frister fortsatt mest pr nå, mest pga ny overhalt motor og interiøret. Det kommer til å koste ja men det er helt i orden! :) 

 

Ser du nevner F80/87 og Porsche, alle de er oppnåelig men jeg planlegger å beholde X3M’n og da utgår de. Den billigste M2’n på Finn ligger ute for 620k, det er 200k i forskjell noe som er en betydelig sum. Men det kunne gått men blir voldsomme summer 

 

@Lars89 Jepp den er råflott! Ordentlig kjøre maskin, selger sier han har vært i kontakt med firma i Tyskland som kan TUV godkjenne for 1800 euro og det gjør den igjen veldig aktuell. If tar 2500kr måneden for full kasko/motor-drivverk/avgift. Da blir det jo ganske skuddsikkert.

Men mener du at første valget ikke har ordentlig understell med KW2 V2? 
 

@Ingvaldsen Er vell dyrere å mer komplisert å fikse SMG kassa en manuell? Ellers plager ikke SMG kassa meg nevneverdig. Mye flotte biler du har lagret, har mange av de selv på min liste 

 

@BrokeBoi nydelig bil! :D men for fin i mine øyne til å bli brukt på bane slik jeg har tenkt den skal. Her er bilen om du vil slå til igjen. 
 

@Slavearbeider'n ikke nedlatende i det hele tatt, stemmer jo helt dette. Men mye har skjedd siden den tid, og økonomien har gått i fra bra til veldig bra og jeg bekymrer meg ikke for en ordentlig smell på et verksted. Og når @turbojugen nevnte prisen han måtte ut med for motor overhaling så ble det enda mindre skremmende. 
 

@E.C. nøyaktig mine tanker og, men nå er det ikke slik at bilen skal piskes som et helvete mange helger i året runde for runde. Det blir maks 10 helger men helt sikkert mindre, også ellers kose seg på sommeren. Så derfor tenker jeg at alternativ nr 1 er ganske bra, ser pen ut men ikke strøken. Ny overhalt motor og bra interiør til mitt bruk. Men ikke lagt i fra meg alternativ nr 2, men den igjen blir nesten for fin. 

Endret av Snagg30
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du ikke skal ha en bil for en hver anledning, så vil jo en G80 / G81 gjort en bra jobb både på bane og som familiebil.

Ellers så vil jeg tro en 130i, 335i eller Z3 / Z4 med manuell kasse også vil være moro på bane, og kanskje litt mer holdbare enn litt slitne M biler, og ikke så kostbare og reparere heller. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...