Gå til innhold

Fredrik 90 sin G05 X5 45e M-sport. Påsketur side.5


Anbefalte innlegg

11 timer siden, fupsaker skrev:

Litt OT: Men drømmen er vel egentlig en X3 45e eller 345e. :D Altså å klemme en B58 ned i en av de nevnte karosseriene. 😛 Få den opp til det M340i er så har du en voldsomt potent G05. ;) 

Man får ho B58 i X3 M40i men i hybriden er det den vanlige to literen. Hadde helt klart vært kult med 45e drivlinja i noen av de nevnte modeller. Jeg kan forstå at 24 kw batteriet i X5 ikke får plass men de kunne ha beholdt batteriopplegget fra 30e slik de gjorde med G30 545e. I denne bytta de bare ut to litern med en tre liter.

Vi får satset at på at kommende X3 får 50e motorisering, særlig ettersom M50 med B58 motor ikke skal selges i Europa lenger 😅

11 timer siden, Saltkjelen skrev:

Jeg tror jeg hadde holdt meg langt unna tuning frem til siste garanti (batterigarantien) og reklamasjonsretten til forhandler har gått ut. Hybrid er komplekst, og faren for at et eller annet havari blir lagt på tuningen er overveiende stor.

Dette er selvsagt det aller lureste, men så er spørsmålet hva som kan gå galt med batteriet om man tuner bilen. 

11 timer siden, papertiger skrev:

ACS leverer jo TÜV godkjent tuning til 45e, 445hk systemeffekt. Men det koster jo nesten 60 lapper, så regner ikke det er så aktuelt :) Men sett fra en annen side; både nybilgarantien fra BMW beholdes, og ACS stiller med 5 års garanti ifølge deres egen norske nettside.

 

Jeg kan iallfall si såpass at 60 papp for 50 hester er nesten på grensen til bedrageri 😅 Dette blir ikke ett alternativ, men det må da finnes andre som kan åpne opp de resterende hestene som B58en mangler. 

Også er det ikke sånn at bare fordi det er ACS så er alt så garantert og bra. Jeg vet om en som hadde dette i sin G30 540d, installert av Bavaria. Det var bare trøbbel og problemer helt til de fjernet det igjen. Mens min G30 540d kjørte problemfritt med tuning fra Agder Chiptuning, flat out på Autobahn oftere enn noen annen bil i Norge, runder på Ringen og alt bare virka som det skulle. 

BSR har en tuning som gir 445 hk og 700 nm til en langt mer overkommelig pris. De stiller med 1 års garanti 👍

https://sv.bsr.se/motoroptimeringar/BMW/2020/X5-series-G05/45e

9 timer siden, BrokeBoi skrev:

Støtter @Saltkjelenpå denne. Tuning av hybrid BMW har sjeldent gått bra på lengre sikt, og hadde det vært min bil hadde jeg fint droppet dette med mindre det hadde vært overprisa merketuning som den @papertiger nevner som ikke påvirker garantien. Jeg hadde derimot ikke klart å forsvare og bruke 60k for kun 50hk økning.

Det er viktig å nevne at det dårlige ryktet har kommer fra de firesylindrede motorene, og her er det stort sett motorene som ryker i forbindelse med tuning og ikke noe annet på hybrid systemet. Nå har jeg forsket en del på dette, pratet med en del folk i BMW og det er lite tull og havarier på 45e modellene. Videre tenker jeg at å hente ut den effekten BMW faktisk leverer i andre modeller er helt innafor og trygt. Når man tunet de fire sylindrede hybridene så tok man effekten i bensinmotoren langt over det som ble levert originalt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Olaandref skrev:

Jeg fikk et tips om disse av en kjenning, han er veldig fornøyd med det de leverer.

https://mhdtuning.com/collections/all

MHD har sagt før at de ikke leverer tuning til 45e. Står ingen steder at de har dette på dems sider, dette sa dem også når jeg spurte om jeg kunne overføre tuningen jeg hadde på 1 serien over på en 45e. 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 minutter siden, ahj skrev:

MHD har sagt før at de ikke leverer tuning til 45e. Står ingen steder at de har dette på dems sider, dette sa dem også når jeg spurte om jeg kunne overføre tuningen jeg hadde på 1 serien over på en 45e. 

 

Ok, jeg har ikke satt meg inn i siden deres, bare tenkte B58

Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 timer siden, Fredrik 90 skrev:

Dette er selvsagt det aller lureste, men så er spørsmålet hva som kan gå galt med batteriet om man tuner bilen. 

[...]

Det er viktig å nevne at det dårlige ryktet har kommer fra de firesylindrede motorene, og her er det stort sett motorene som ryker i forbindelse med tuning og ikke noe annet på hybrid systemet. Nå har jeg forsket en del på dette, pratet med en del folk i BMW og det er lite tull og havarier på 45e modellene. Videre tenker jeg at å hente ut den effekten BMW faktisk leverer i andre modeller er helt innafor og trygt. Når man tunet de fire sylindrede hybridene så tok man effekten i bensinmotoren langt over det som ble levert originalt.

Jeg har jo sagt dette tidligere (men blitt møtt med liten forståelse ettersom jeg ikke kan gi deg noen dokumentasjon på det) med at det finnes mange tilfeller av havarier også på 45e. Faren til @SweetBMW er selv på sin tredje X5 45e nå. Den første ble byttet inn i en ny 45e grunnet motorhavari og kluss med batteriet, mens den nye han har fått har nå problemer med batteriet og lading hvor bilen nå går i nødmodus (nødmodus på hele bilen slik at forbrenningsmotoren ikke engang yter det den skal). Hovedproblemet med en hybrid er at det er to teknologier som ikke snakker sammen som nå skal snakke plettfritt sammen, så jeg ville vært ytterst forsiktig med å "justere noe" relatert til motor/drivverk/batteri/el-motor. BMW og forsikringsselskapet vil garantert skylde på at dette er årsaken til et eller annet havari på det ene eller det andre, og så sitter du der med regningen selv om noe skulle gå galt. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

25 minutter siden, Saltkjelen skrev:

Jeg har jo sagt dette tidligere (men blitt møtt med liten forståelse ettersom jeg ikke kan gi deg noen dokumentasjon på det) med at det finnes mange tilfeller av havarier også på 45e. Faren til @SweetBMW er selv på sin tredje X5 45e nå. Den første ble byttet inn i en ny 45e grunnet motorhavari og kluss med batteriet, mens den nye han har fått har nå problemer med batteriet og lading hvor bilen nå går i nødmodus (nødmodus på hele bilen slik at forbrenningsmotoren ikke engang yter det den skal). Hovedproblemet med en hybrid er at det er to teknologier som ikke snakker sammen som nå skal snakke plettfritt sammen, så jeg ville vært ytterst forsiktig med å "justere noe" relatert til motor/drivverk/batteri/el-motor. BMW og forsikringsselskapet vil garantert skylde på at dette er årsaken til et eller annet havari på det ene eller det andre, og så sitter du der med regningen selv om noe skulle gå galt. 

Som med alt så kan man være uheldig med en bil, ingen bil kan garantere deg 100% driftsikkerhet. Når jeg skal kjøpe bil så gjør jeg en god del grundige undersøkelser, sånn som jeg bruker bil med mye lange turer utenlands så må jeg ha en bil som yter så bra driftsikkerhet som mulig. Det er ikke tilfeldigheter som gjør at jeg kjøper en bestemt type bil, denne prosessen har pågått i nesten ett år. Det har dere jo selv sett med tanke på hvor mange runder jeg har hatt her på forumet rundt valg av bil. Selv om det ikke var bestemt at det ble X5 45e så har den vært i kikkerten. Diesel alternativene jeg vurderte vet jeg jo at er hel ved, så jeg har spesielt rettet min oppmerksomhet mot 45e drivlinjen. 

Jeg har pratet med flere BMW mekanikere. Vi har til tider hatt opp til tre  X5 45e i familien (tanter og onkler samt en fetter), jeg har sikkert snakket 20 forskjellige X5 45e eiere. Jeg er ikke redd for å stoppe en 45e eier på parkeringsplassen å spør hvordan erfaringene med bilen har vært. Hvis du sier du vurderer en sånn bil selv så er folk stort sett veldig hyggelige og medlesomme. Har fulgt med nøye på utenlandske forumer og i Facebook grupper. Min inntrykk er at X5 45e har sine små feil slik som alle andre biler, men at den fremstår som en langt mer driftsikker enn de tidligere 30e og 40e modellene. Veldig lite havarier på selve bensinmotor, noe småkluss med bilens teknologi samt ett og annet problem med hybrid systemet. Dette er hva jeg har funnet ut av mine uoffisielle undersøkelser. Vurderingen jeg tok er at dette er å så liten grad at jeg føler meg trygg på å kjøpe bilen og trygg på å også vurdere tuning på sikt. 

Jeg er helt med på det du sier at ved tuning så vil man gi BMW en mulighet til å sno seg unna en eventuell reklamasjon/batteri garanti. Jeg tenker at dette er det største uromomentet ved tuning av en ladbar hybrid. Og derfor så blir det ett spørsmål om man er villig til å ta den risikoen. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Misforstå meg rett - jeg har ingen intensjoner om å farliggjøre en X5 45e (det er en fantastisk bil), men kommer bare med velmente råd rundt det å tune en bilmodell (les: hybrid) som har en relativt kompleks motorstruktur. Vi kjenner nok til betydelig flere havarier på de firesylindrede hybridene, men dette henger nok også sammen med at det er solgt betydelig flere av dem. Det blir litt det samme som med problematikken knyttet til N47 vs. N57 (selv om sistnevnte også er mer solid - slik det som oftest er med en 4-sylindret motor vs. en 6-sylindret motor). I bunn og grunn er vi nok helt enige, og la oss håpe på at bilholdet med X5 45e byr på minimale problemer. I kjent Fredrik 90 stil blir du vel å beholde bilen minimum i et par-tre år, så det skal bli spennende å følge et tett eierskap på en slik bil her inne - med tuning eller ei. :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

18 timer siden, Saltkjelen skrev:

Misforstå meg rett - jeg har ingen intensjoner om å farliggjøre en X5 45e (det er en fantastisk bil), men kommer bare med velmente råd rundt det å tune en bilmodell (les: hybrid) som har en relativt kompleks motorstruktur. Vi kjenner nok til betydelig flere havarier på de firesylindrede hybridene, men dette henger nok også sammen med at det er solgt betydelig flere av dem. Det blir litt det samme som med problematikken knyttet til N47 vs. N57 (selv om sistnevnte også er mer solid - slik det som oftest er med en 4-sylindret motor vs. en 6-sylindret motor). I bunn og grunn er vi nok helt enige, og la oss håpe på at bilholdet med X5 45e byr på minimale problemer. I kjent Fredrik 90 stil blir du vel å beholde bilen minimum i et par-tre år, så det skal bli spennende å følge et tett eierskap på en slik bil her inne - med tuning eller ei. :) 

No hard feelings 😀 Jeg setter pris på velmenende råd så bare fortsett med det 👍 

Grunnen til at jeg skrev svaret mitt er at vi skal være forsiktige med å la folk tolke ting som etablerte sannheter. Selv om jeg ikke synes det er noe feil i det du skriver. Jeg synes derimot at man skal se ting fra to sider når det kommer til ladbare hybrider og driftsikkerhet. Denne biltypen har fått ett ganske dårlig rykte, delvis med rette. Mye av dette ser jeg er ett ganske norsk fenomen, her var ladbar hybrid veldig populære mens denne teknologien ennå var i en tidlig fase. Så veldig mange fikk ett dårlig førsteinntrykk og gikk rett tilbake til fossil eller elbil. Jeg har på tre uker møtt på noen folk som "Ladbar hybrid? Er det så lurt da? Naboen min hadde en Passat GTE og der…blablabla" Dette er fordi folk ikke vet bedre. Vi vet vi som er bilfolk men mannen på gata vet ikke.

Min mening er at ladbar hybrid kan være helt genialt…så lenge de er konstruert riktig og ikke minst brukes riktig. Jeg mener at de ladbare hybridene som kom etter 2019/2020 er i en annen klasse. Rekkevidden har blitt bedre, det faktiske forbruket har gått ned. Der en 2015 Outlander bruker 0,99 l per mil på motorveien så bruker en 2020 X5 45e 0,84 l per mil. Samspill mellom drivlinjene har blitt veldig bra og det virker det så langt som også driftsikkerheten er. Jeg tror når jeg ser utviklingen på ladbare hybrider men også utviklingen globalt rundt folks interesse for elbil at fremfor å være en mellomløsning så tror jeg ladbar hybrid er en del av løsningen. For veldig mange vil en ladbar hybrid være en bedre løsning enn en elbil…så lenge produktet er riktig og brukes riktig. Man får flere av elbilenes fordeler som f eks lave driftskostnader, komfortabel og stille gange, renere luft og fjernstyrt klimatisering av kupe. Også kan man holde seg til en bilmodell man trives i ettersom alle ladbare hybrider baserer seg på eksisterende modell utvalg.

Det skal bli spennende å finne ut av på egenhånd, jeg håper dette fungerer for meg. For jeg har innsett at diesel ikke er fremtiden, selv om moderne dieselbiler faktisk er de beste bilene som kan kjøpes for penger i dag så vil politikerene det annerledes. Mot politisk makt står vi maktesløse, det gjør også bilprodusentene som mener at hvis de bare får lov så er det så mye mer de kunne gjort med dieselmotorene for å få de rene. Jeg tror ikke de forsvinner helt, men salget vil nok være veldig lavt og kun i nisjer. Jeg liker å holde meg med nyere bil (1-4 år ved kjøp), som @Saltkjelen er inne på så er det kjent stil for meg å beholde bilen i minimum 3 år, helst 3-5 år. Funker ladbar hybrid så blir jeg glad når jeg ser visse biler som lanseres og kanskje kan bli en erstatter til X5en i fremtiden. Jeg legger spesielt merke til nye E53 AMG med rekkesekser og 100 km el rekkevidde. G61 550e eller M5 Touring, Nye Panamera Hybrid. Da kan jeg fortsette å kjøre en moderne bil med sekssylindret motor. Viser det seg at ladbar hybrid ikke funker så ser jeg mørkere på det, da kan jeg med største sikkerhet si at jeg går tilbake til diesel og har da kjøpt min siste nyere bruksbil. 

Ble en langt avhandling dette, tror jeg må begynne å skrive bok om alt det jeg har på hjertet om alt som omhandler temaet bil 😂

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Blir mer og mer kjent med bilen, det er artig. Nå er det alt en måned siden jeg hentet den slik hos Bavaria 😀

IMG_0780.thumb.jpeg.3095701532b74cda543908d91868d3e9.jpeg

Kona filma i det jeg kjørte ut døra 👍 Vet ikke hvordan jeg legger ut videosnutter så det får nøye seg med en skjerm dump  😅

IMG_1060.thumb.png.a12e1a4e4e3681d7bc7e36b85ab1f859.png

Første turen var stas, alle har jo kjent på den følelsen når man har kjøpt seg en litt fin bil og ruller avgårde fra forhandleren. Første turen gikk rett til barnehagen for å hente 3 åringen…som forøvrig ble drit sur fordi vi ikke kom med 130i’en 😂😂

Thomas på Bavaria hadde gjemt en liten overraskelse i bilen, hyggelig 😎 Bilpleie produkter, M sokker og BMW kopp 👍

IMG_0781.thumb.jpeg.0e7d3ec4940d81cbf2a80346b8ac365a.jpeg

IMG_0782.thumb.jpeg.7a525752a1a9e3e9153af457779a71e1.jpeg

Første vask, ikke imponert over klargjøringen hos forhandler. Vannet ligger flatt på panser 😂

IMG_0898.thumb.jpeg.4aa2c0243e89b54cfe22c2a3265e19e6.jpeg

Men jeg har en løsning frem til jeg selv får gått over bilen skikkelig 😀

IMG_0899.thumb.jpeg.53b4c4076280742dbd83c0c909609a14.jpeg

Bedre 👍

IMG_0900.thumb.jpeg.c18139ac22bd9824d5712875ec60c177.jpeg

Coffe skinnet som jeg bare blir mer og mer glad i fikk seg en real overhaling med disse kjente produktene 😀

IMG_1061.thumb.jpeg.e67a9f7bb5f077729f20909164f6182e.jpeg

Ellers å har jeg vært over hele interiøret, tidvis med q-tips for å fjerne spor fra forrige eier. Ettersom jeg ønsker så nært opp til nybil følelse som mulig så er det viktig for meg å "resette" bilen mest mulig. Da er det q-tips, tepperenser og timer med pirk som må til 😅 Og bilen har fortsatt nybil lukt og det er deilig, det har mye å si på hvordan man opplever bilen.

IMG_1062.thumb.jpeg.9f8087ab5cf9c80a7cc1a317350833a2.jpeg

IMG_1065.thumb.jpeg.0c46a26b9f0be8ded2d2896bf8955feb.jpeg

IMG_1064.thumb.jpeg.7fb6b2b38ebc98c25da40a28eb17e276.jpeg

Velur matter renset og impregnert med det eneste Turtle produktet jeg bruker (jug..bruker Turtle bilshampo også). 

IMG_0818.thumb.jpeg.a153f56e9137c4db42bcabc954e165f6.jpeg

IMG_0819.thumb.jpeg.cd704139af5d17f033f0b25200cf3eca.jpeg

Matter og gulvteppe trengte en rens ja, ble mørkt sølevann i bøtta😅

IMG_0815.thumb.jpeg.7558cc5c7ab807403590e55b405956c7.jpeg

Igjen så er jeg ikke fornøyd med klargjøringen, men jeg får meg ikke til å klage. Dette får jeg fikse selv…

IMG_0869.thumb.jpeg.b63a861b0ac2e43308e3cce2d579705a.jpeg

IMG_0871.thumb.jpeg.28a00800d1db37e11d6be17a202e97c7.jpeg

IMG_0867.thumb.jpeg.b37af476da407b152dfeffcaccafaf9f.jpeg

IMG_0873.thumb.jpeg.4d9c86d9131ef901368cc06298a79704.jpeg

Har også klaget over noen andre småting: Dette har skjedd ved noen få anledninger, skjer etter at jeg har rygget og begynt å kjøre forover. Skjer i det skjermen går fra å vise kameraer til å gå tilbake til vanlig iDrive visning

IMG_0820.thumb.jpeg.9246ad0b620f54eff0cafb3dde4c762a.jpeg

Sprekker i begge indre baklykter.

IMG_0902.thumb.jpeg.ca158cf420766a729fbe7e9b8e1056a7.jpeg

Glipe på pakning rundt takluke 👍

IMG_0901.thumb.jpeg.62a64c34962fd1955ce4057c4eea34cf.jpeg

Heldigvis ble dette rettet på nybilgaranti, for ett deilig ord…nybilgaranti 😁 Også fikk jeg kjøre iX3 en hel dag…veldig kjedelig bil til BMW å være. Men rekkevidden er veldig realistisk virker det som, det som den viser er faktisk det du får. Men det er jo ikke noen tvil om at dette har vært mye bil for pengene og i så henseende er det jo en grei bil. Også må jeg jo si at størrelsen på X3en er langt mer hendig enn X5en, veldig snerten og lettkjørt bil. Jeg likte selve bilen, bare ikke drivlinjen…dette må jo være en KONGE bil med en treliters rekkesekser 👍

IMG_0852.thumb.jpeg.31ed011bda6c1e9b366bff9bd5bd8d21.jpeg

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gratulerer med ny bil 😊 Du som driver litt med import, vurderte du noen gang import av diesel x5? Og sjekket priser på det? Synes at prishoppet fra hybrid til diesel er alt for høyt på Finn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et spørsmål fra denne kanten; hvordan fikk du byttet ut oljeskiltene RL til fordel for PD på en bil som allerede er registrert? Gleder meg også til å høre om utenlandstur, hvordan denne oppleves i det som er paradegrenen til en 5er.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

16 minutter siden, papertiger skrev:

Et spørsmål fra denne kanten; hvordan fikk du byttet ut oljeskiltene RL til fordel for PD på en bil som allerede er registrert? Gleder meg også til å høre om utenlandstur, hvordan denne oppleves i det som er paradegrenen til en 5er.

 

Om du er uheldig å mister et av skiltene så må du bytte skiltnr når du bestiller nytt.  Slikt som kan skje med dagens skiltholdere og deres dårlige festepatent.  ;) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 timer siden, Skulebollen skrev:

Gratulerer med ny bil 😊 Du som driver litt med import, vurderte du noen gang import av diesel x5? Og sjekket priser på det? Synes at prishoppet fra hybrid til diesel er alt for høyt på Finn

Takk for det 😀 Ja jeg kikka litt på import på både 30d og 40d. Men man kommer ut på det samme som de koster i Norge, da hvis man importerer fra Sverige. Tyskland er bare å glemme med den latterlige kronekursen. Eneste man kan spare noen kr på er en M50d, her vil man spare 50-60 000,- ved å importere fra Sverige. Men den ble uansett uten for budsjett for min del. 

Forøvrig så er jeg helt enig i at prishoppet er for stort mellom 30d og 45e. X5 diesel holder seg kunstig høyt priset i Norge, men også i Sverige og Tyskland. Etter som stadig færre nybil kunder velger X5 med diesel så er jeg redd dette ikke kommer til å endre seg. Bruktmarkedet er uhyre opptatt av diesel og jeg tror ikke dette kommer til å forandre seg i årene fremover. Selv om verden går videre og elektrifiseres så er det ikke til å komme ifra at diesel er best i en X5. Det er ikke alltid at ting forandrer seg til det bedre, det vet vi som driver med BMW veldig godt 😅

2 timer siden, papertiger skrev:

Et spørsmål fra denne kanten; hvordan fikk du byttet ut oljeskiltene RL til fordel for PD på en bil som allerede er registrert? Gleder meg også til å høre om utenlandstur, hvordan denne oppleves i det som er paradegrenen til en 5er.

Jeg gikk til politiet og fikk en tapsmelding, her krysset jeg av for at begge skilt var tapt. Så tok jeg med denne til biltilsynet og fikk ut nye skilt mot ett gebyr på 120 kr. Merk at begge skilt må meldes tapt 😀

Det kommer ett reise brev fra påsketuren, men jeg skal straks også komme med en liten rapport etter 1 måneds eierskap. Hva som er bra, hva som er dårlig og hva som er uventet.  

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sikker på at du må melde begge mistet? Mener på man får nytt nummer om bare et blir mistet også. Ikke at det betyr noe i praksis da. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Fredrik 90 changed the title to Fredrik 90 sin G05 X5 45e M-sport. Påsketur side.5

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...