Gå til innhold

Fredriks alternative bimmerstråd


Fredrik
 Share

Anbefalte innlegg

Back in the day (midt på nittitallet) var jeg i Østfold, men min gromme Samoablå E36 coupe 325i. Den gang var 8 serien kjørt av gangstere og bolere - stort sett, sjelden kost!

Min gromme 3’er ble brått mindre sexy (det var ikke så mange BMW’er eller coupe’er da) når en 8’er (E31) fyrte opp. 
 Der var en 850i med rustfritt anlegg, håret reiste seg i nakken ved en slik opplevelse og er ikke noe man glemmer, 12’er er noe unikt!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Oxfordgrønn prefacelift E39 er noe eget :)

Jeg har også barndomsminner fra disse bilene, og jeg er enig i at starterlyden (og motorlyden) i disse er noe eget. Min første bil var en 1997 mod. 523i med manuelt gir. En fantastisk god bil. Det er veldig stor forskjell på 520i og 523i, selvom tallene på papiret ikke er så ulike. 
 

Legger ved noen bilder av en 96 mod. Oxfordgrønn 528iA jeg hadde og bygde om tidligere. Heldigvis litt mer futt og turtall i S50 motoren, men også mye spissere lyd som ikke nødvendigvis er like «rund og god» som i M52. Kan sammenlignes med S55 kontra N55 i M2 Competition og vanlig M2. 
 

CCD24447-646D-4F4E-8F51-624F361DCBCB.thumb.jpeg.a69f4446f2d39a5d304cc5af6cfae9c1.jpegFDD1B5BA-167A-41DA-9BA7-93E0F64E9C7B.thumb.jpeg.a62e43f4efff44dbd87f5e7421be914f.jpeg67350784-F2F8-4F76-AAF6-6CF0F4504D3A.thumb.jpeg.88847979d54a331729823cd259fbbd64.jpeg4F4369E5-5CCC-4D0F-BBDF-6CBA95CD1EFC.thumb.jpeg.41cd9e193c311213c754f4ab40f2cc0f.jpegC2F39781-CC0E-4600-A9E4-FA67174D1915.thumb.jpeg.858f1deead5f7597b5f844206614bffb.jpegCF2CEDB9-F4C0-42D9-8C56-7637B356EDD0.thumb.jpeg.b7596fa669fdb0f0ee9bda48c3349c0a.jpeg

139DE83E-7981-42E3-9CBC-5661A4D73664.thumb.jpeg.1e1c6877553a9ab28c78250873f4e5b4.jpeg12D0F638-A025-4460-B209-C410E61DA209.thumb.jpeg.df7e6a473aaef9eaa47ed68a9fe384be.jpeg

Endret av Netlandet
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 9.4.2021 den 17.07, Werther skrev:

En annen undervurdert sak er lyden av startmotoren. Noe av det beste med E39 med sekser er lyden av startern når du vrir om nøkkelen. Du kan regelrett kjenne BMW-DNAet opp gjennom håndleddet, og i mine øyne finnes det ingen bedre måte å starte morran på. 

 

Mange fine innlegg og interessant lesing her nå... :)

Dette har jeg faktisk aldri tenkt over, men selve oppstartsfasen (altså når selve motoren tenner/starter) har jeg filosofert over når det gjelder spesielt litt eldre rekkeseksere og rekkefirere. Med rekkesekserne er det mye langsgående masse som skal i bevegelse og dette skaper moment i ulike retninger (også selv om en rekkesekser er nesten perfekt balansert). Dette i kombinasjon med datidens støyisolering og eldre bensininnsprøytnings systemer medførte at oppstartsfasen var en betydelig mer spesiell og artig opplevelse enn i dag.

Spesielt 1997 E36 323i'en jeg hadde i 2001/2002 ga litt flymotor fornemmelse (type: Spitfire) under oppstartsfasen. M52B25 motoren gikk igang på slaget og turtallet økte brått til 1800-2000 rpm for så langsomt falle tilbake til tomgangshastighet. Det at motoren gikk igang så brått og lydbildet som fulgte med dette skapte alltid litt ekstra forventninger. Måten eksosanlegget (originalt) var tunet fra BMW var også helt klart en viktig del av hele seansen. Først hørt man en relativt stor og grov rekkesekser for så å høre en dempet, men potent eksos. Man var aldri i tvil om potensialet og at det var en av BMW's fineste rekkeseksere under panseret.

Som en kontrast til dette var rekkefireren i Porsche 944 ganske interessant. Den hadde i likhet med M52B25 motoren et motorvolum på ca. 2,5 liter. Effekten og dreiemomentet var også nogenlunde identisk, men selve oppstartsfasen var helt annerledes. Når man startet motoren gikk den bare litt opp i turtall (bortsett fra hvis man hadde kjørt med belastning i høy hastighet på Autobahn og startet den rett etter f.eks å ha fylt bensin; da startet den som en kald M52). Eksoslyden var mer dempet, men allikevel temmelig potent. Motoren rystet mer akkurat når den tente/startet, men på tomgang var den nesten like harmonisk som rekkesekseren (motoren hadde balanseaksler pga. det relativt store volumet for en rekkefirer).

Rekkesekseren i BMW'en var på alle måter klart mer inspirerende, men rekkefireren i 944 virket signifikant sterkere på høyt turtall med belastning (altså opp mot topphastigheten på Autobahn). Rekkefireren var essensielt den ene sylinderbanken i V8 motoren i Porsche 928 S (4664 cm3) og den bilmodellen har jeg også hatt. Karakteristikken for den motoren når det gjelder oppstartsfasen var ikke ulik M52 rekkesekseren, men eksoslyden var selvfølgelig ganske mye mer potent (dyp og brummende, som bare en V8 motor kan være)

Dette var lenge før pops & bangs eksos ble populært (takk og lov) og de tyske bilmodellene av litt kaliber hadde derfor mer en dyp og potent eksoslyd for å signalisere kraft og ytelser. Jeg elsket dette i kontrast til f.eks itailenske bilmodeller som var mer høylytte og masete. De tyske bilmodellene var kanskje ikke mest sexy og oppmerksomhetskrevende, men de var "voksne" og sofistikerte og man var aldri i tvil om seriøsiteten og potensialet.

Vedr. E39 så er jeg helt enig i at den modellen trolig er en av tidenes fineste familiebiler. Jeg angrer stadig litt på at jeg ikke kjøpte en lett brukt prefacelift 523i (Oxfordgrønn) med manuell gearkasse da jeg hadde muligheten (2003-2004). Det at den ikke var en Touring samt den kommende dieseltrenden gjorde at jeg valgte en et år gammel 2003 E46 318d Touring med 16000 Km på telleren istedenfor. Dette var på ingen måter en nedtur og vi beholdt bilen i 10 år samt kjørte ca. 340000 Km. Allikevel har jeg ofte tenkt på den aktuelle 523i'en, men på den annen side ville den på mange måter bare ha vært en større og mer moden variant av E36 323i'en (Oxfordgrønn) jeg hadde 2-3 år tidligere. Uansett - M52B25 motoren er en virkelig fin selvpustende rekkesekser fra BMW slik de var... :) 

         

Endret av Fredrik
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Innimellom så forundrer det meg hvor denne tråden går. Å bruke så mye plass på og diskutere lyden av startmotorer og oppstartssekvens er bare hærlig. Det er ingen her inne som føler seg litt nerdete? 

Dette er noe jeg aldri har tenkt på, har stort sett vært fornøyd bare den starter. Men ikke for det det er stor forskjell på lyden av en M30 som starter og M54 motoren jeg har i Z4en. Når jeg starter den så er det eneste jeg hører en luftvifte som uler som besatt et par minutter. Utrolig irriterende, noen ganger så kan man lure på om slike merkelige former for eksosrensing har noe for seg.

Endret av Rune-K
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Rune-K skrev:

Innimellom så forundrer det meg hvor denne tråden går. Å bruke så mye plass på og diskutere lyden av startmotorer og oppstartssekvens er bare hærlig. Det er ingen her inne som føler seg litt nerdete?

Jeg har lurt ganske mye på dette selv, men er jeg virkelig positivt overrasket over hva som diskuteres i tråden. Jeg nyter innholdet og spesielt når det kommer fra dere andre som bidrar. Poenget med tråden er jo nettopp disse skråblikkene på hva det vil si å være bilentusiast. Som vi ser betyr dette ganske mye utover det tradisjonelle som selvfølgelig også kan være interessant. Jeg liker spesielt slike små finurlige ting som Werther nevner med oppstartssekvensen av en motor og hvordan denne føles og oppleves. Følelser i det hele tatt når det gjelder bilinteresse er klart undervurdert og snakkes for lite om. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det med oppstartslyder kan være så mangt. Når jeg starter syvern så er det artig og høre på varmeapparatet ettervært som det begynner og bygge seg opp vakuum. Det suser i noen ventiler og smeller litt i spjellene. Og nei, vi er ikke nerder, dette er helt vanlig og drive med.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

21 timer siden, Ron Jeremy skrev:

Back in the day (midt på nittitallet) var jeg i Østfold, men min gromme Samoablå E36 coupe 325i. Den gang var 8 serien kjørt av gangstere og bolere - stort sett, sjelden kost!

Min gromme 3’er ble brått mindre sexy (det var ikke så mange BMW’er eller coupe’er da) når en 8’er (E31) fyrte opp. 
 Der var en 850i med rustfritt anlegg, håret reiste seg i nakken ved en slik opplevelse og er ikke noe man glemmer, 12’er er noe unikt!

E36 325 er jaggu en bil jeg lett kunne hatt den dag idag .

Nydelige linjer og ikke minst lyden av de .😊

Vittig det du nevner om e31 ,gikk en calypsorød 850 her i Arendal og en liten stund ,det var en såkalt gullselger ,men var lite gull som ble solgt .

Tror det var mer annet gull som ble solgt i forbindelse med han.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, sveigis skrev:

E36 325 er jaggu en bil jeg lett kunne hatt den dag idag .

Nydelige linjer og ikke minst lyden av de .😊

Vittig det du nevner om e31 ,gikk en calypsorød 850 her i Arendal og en liten stund ,det var en såkalt gullselger ,men var lite gull som ble solgt .

Tror det var mer annet gull som ble solgt i forbindelse med han.

På 90 tallet var båt transporten fra Danmark stor til Arendal.

Båtene var raske og grove, bl.a en Shark - disse fraktet store mengder testo m.m. Grenland (store) sønner var  også en del av dette.

Slik at det gikk mye grom BMW og annet gangster relatert materie rundt.

E36 var og er flotte biler, hadde liksom aldri noe trøbbel med disse, har vel hatt 5stk, både coupe, cabrio og sedan - alle med I6, og følgelig mange gode minner.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, Ron Jeremy skrev:

Båtene var raske og grove, bl.a en Shark - disse fraktet store mengder testo m.m. Grenland (store) sønner var  også en del av dette

Korrekt ,så alldeles korrekt .

Sender deg en pm senere idag ,for tenker kanskje du har noen opplysninger om noen biler fra den tiden som gikk her og i Telemark på den tiden .

Da er det greit med pm 😊😊

Lenke til kommentar
Del på andre sider

33 minutter siden, sveigis skrev:

E36 325 er jaggu en bil jeg lett kunne hatt den dag idag .

Nydelige linjer og ikke minst lyden av de .😊

Vittig det du nevner om e31 ,gikk en calypsorød 850 her i Arendal og en liten stund ,det var en såkalt gullselger ,men var lite gull som ble solgt .

Tror det var mer annet gull som ble solgt i forbindelse med han.

Gikk en sort 850i i byen her også, med skiltnr PC83xxx. Den hadde eieren i mange år og jeg tror han til slutt solgte den for rundt 5 år siden. Jeg ser den har dukket opp på Finn.no noen ganger i ettertid. Det som er litt morsomt er jo at dette er en manuell, og jeg har kjørt den. Dessverre var jeg kun 19 år den gang jeg fikk prøve den, og en stor og tung V12 Coupe var ikke det som appellerte mest til meg den gang. Men jeg husker likevel kjøreturen som minneverdig, det var en stor og meget komfortabel cruiser. Draget fra V12ern spesielt i 3 gir var mektig, jeg synes 850i gikk bedre enn hva tallene skulle tilsi. Dette var jo en 6 trinns girkasse (verdens første bil med 6 trinns kasse og V12) og 5 og 6 gir var helt tydelig Autobahn gir. 

Nå i litt mer voksen alder så har E31 seilet opp som en av mine soleklare favorittbiler. Jeg lurer på om jeg skal ta steget ut å prøve å få tak i en nå mens prisene ennå er edruelige. Først må Coronaen gå bort slik at jeg kan reise utenlands for å hente, kommer ikke til å kjøpe noen av de som ligger på Finn.no. Det hadde vært en drøm som gikk i oppfyllelse, en drøm som ikke koster stort mer enn en fire år gammel Golf. 😀

Lenke til kommentar
Del på andre sider

18 timer siden, Rune-K skrev:

Innimellom så forundrer det meg hvor denne tråden går. Å bruke så mye plass på og diskutere lyden av startmotorer og oppstartssekvens er bare hærlig. Det er ingen her inne som føler seg litt nerdete? 

Blir bare mer og mer behov for sånne diskusjoner når nye bildesign bare er fokusert på nytteverdi og et utseende som slår an i Kina.

Selv har jeg dessverre ikke noen startmotorminner annet enn en Golf vi hadde som var veldig følsom på stramming av viftereima. Det var like spennende hver gang man startet om man skremte livet av alle som var innenfor en radius av 200 meter. Må si at de gangene den startet uten ulyd glemte jeg å høre på startmotoren.

Denne tråden har gitt meg mye glede gjennom de årene jeg har hengt på forumet. Kommer nok til å slenge innom etter at X3'en blir solgt til fordel for Svenskt Stål også.

Endret av ogee1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fokuset nå i 2021 er jo mer og mer på hvor fancy infoskjermene er, enn hvordan startmotorlyden og andre mekaniske subjektive elementer er. Slik er det å møte kjøpergruppen. Det gjelder produsentene og ikke minst disse forbaska journalistene som kun snakker infotainment og ikke hvordan gikassa girer f.eks.

 

Men alt nytt er ikke bare negativt. RBR har mye bra videoer og innhold. God grafikk som er med å øke kunnskapen og forståelsen. Slike dypgående mekaniske reviews er mangelvare. Så til den nye amg hybrid serien som introduseres her i 73 amg serien. Først tenkte jeg "ånei, halveis hybrid løsning... Bye bye amg v8 råskap" men bare se folkens! Dette blir rått 😀 og her har det ikke stått på utviklingskostnadene, for det som sitter på bakakselen. Alt produsert innomhus og eller med f1 avdelingen 😯 Her skal det settes et statement mot M5 og RS6 en gang for alle. De to er jo dinosaurer nesten å regne i forhold 😀 dette blir rått! Spent bare på hvordan den økte vekta utgjør seg i praksis på ringen på rundetid. 

 

 

Endret av Evopower
Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 timer siden, Evopower skrev:

Fokuset nå i 2021 er jo mer og mer på hvor fancy infoskjermene er, enn hvordan startmotorlyden og andre mekaniske subjektive elementer er. Slik er det å møte kjøpergruppen. Det gjelder produsentene og ikke minst disse forbaska journalistene som kun snakker infotainment og ikke hvordan gikassa girer f.eks.

Noe skal jo biljournalistene snakke om når alt de stort sett ellers gjør med moderne biler er å trykke på gasspedalen på rett tidspunkt. Vi ser dette veldig tydelig i dragracing videoene til Mat Watson (Carwow). Rent kjøreteknisk er det lite innhold så derfor ser vi mange grimaser, mye tullball snakk og altfor mange innslag med tåpelige memes, sånn bare for å gi videoene mer innhold. Dette er en trist utvikling og med elektriske biler blir det bare værre.

Videoen du linket til viser definitivt hva man kan gjøre med grafiske innslag. Man kan nå lage et helt review av en bil på Youtube uten å være i nærheten av selve bilen og faktisk tjene penger på dette. Hvem skulle ha trodd at det skulle bli slik da Clarkson, May og Hammond for 10 år siden var på høyden med Top Gear og brukte flere dager (og sogar uker for noen av special edition episodene) på deres programmer. Når dette er nevnt er jeg helt enig i at de grafiske innslagene i den aktuelle videoen er teknisk fine og informative. Resten av videoen er jeg imidlertid ikke så begeistret for, men det er bare min mening.

AMG GT 73E som konsept har jeg heller ikke sansen for. I min verden virker dette mest som et ganske desperat forsøk fra AMG på å holde seg relevante. Man kan like gjerne gå hele veien å gjøre bilen helelektrisk (som bl.a Porsche har gjort med Taycan). Hybridbilene gir mening som by/pendlerbiler, men ellers er det etter min mening primært en overgangsteknologi.  

   

Endret av Fredrik
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Husker for noen år siden at en av lederne i autofil gikk på akkurat journalistene rolle, og at de hadde veldig fokus på sportslighet i biler. Som gjorde at alle biler ble veldig stive og ubehagelige å kjøre. 

Når det infoskjermer ser jeg at Audi i nyeste utgavene faktisk har redusert skjermene. De har fjernet den nederste skjermen for klimakontroll og laget fysiske knapper igjen. Så spent på om det blir en dreining i fremtiden der igjen. 

Når det gjelder hybrid-løsninger, så er jeg enig, men for de som pendler i Tyskland på autobahn så er rekkevidden på Taycan kanskje noe snevert.

 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 timer siden, Evopower skrev:

Men alt nytt er ikke bare negativt. RBR har mye bra videoer og innhold. God grafikk som er med å øke kunnskapen og forståelsen. Slike dypgående mekaniske reviews er mangelvare. Så til den nye amg hybrid serien som introduseres her i 73 amg serien. Først tenkte jeg "ånei, halveis hybrid løsning... Bye bye amg v8 råskap" men bare se folkens! Dette blir rått 😀 og her har det ikke stått på utviklingskostnadene, for det som sitter på bakakselen. Alt produsert innomhus og eller med f1 avdelingen 😯 Her skal det settes et statement mot M5 og RS6 en gang for alle. De to er jo dinosaurer nesten å regne i forhold 😀 dette blir rått! Spent bare på hvordan den økte vekta utgjør seg i praksis på ringen på rundetid. 

Jeg liker i utgangspunktet RBR sine videoer, som du sier så har de kul grafikk og den tekniske forståelsen er ganske bra. Han er god på å bryte dette ned til ett nivå som oss vanlige kan forstå. Jeg ser noen av videoene hans, mest det som handler om BMW. For min del så blir han for mye Mercedes fanboy, og han klarer ikke alltid å være like objektiv. 

AMG GT 73E virker ved første øyekast veldig imponerende. Jeg liker veldig godt AMG GT, dette er en av de bilene Mercedes tilbyr i dag som jeg godt kunne tenkt meg. Men når det gjelder 73E så ser dette lovende ut ved første øyekast, så går man litt ned i materien. AMG GT 63S med 639 hk veier allerede 2,1 tonn....før man putter inn batterier og en ekstra motor. 63Sen er raskere enn F90 M5 CP på papiret...kun på papiret. I alle dragrace så er de to neck on neck eller så er faktisk M5en marginalt raskere. Samme gjelder for rundetider. RS6 regner jeg ikke med, den blir frakjørt over alt og er en lite imponerende bil sett opp mot konkurrentene. 73E legger iallfall på seg minst 200 kg i denne prosessen og dette kompenserer AMG med i kjent stil med å bare pøse på med flere hester. Det er sikkert en veldig smart og bra hybrid drivlinje, men når man ser på 73E under ett så kan man ikke unngå å tenke hvorfor de ikke bare gjorde den elektrisk....slik @Fredrik var inne på og refererte til Taycan. Dette er ikke ett statement til BMW M5, slik jeg ser det så er det M5 CS som står som ett statement i denne klassen. Her gjøres det på den gode gamle måten, man tar ett standpunkt at man ikke vil gjøre bilen raskere ved å "jukse" med elektrifisering. Det man derimot gjør er å redusere vekta på bilen, fintune motor og oppsett. Ikke hive inn elmotor og batteri, gjøre bilen flere hundre kilo tyngre for så å kompensere med å hive på flere hester. Det er ikke ett statement i mine øyne 😀

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...