Gå til innhold

Min OEM+ biltråd - F11 M550d Individual, G26 i4 M50 Individual, E61 545i prosjekt & i3S 120Ah - Nytt prosjekt!


Saltkjelen
 Share

Anbefalte innlegg

2 timer siden, mr.pingu skrev:

Så kult og noe totalt annerledes. Lykke til med dette prosjektet, blir like gøy å følge med på dette :)

Takk for det. Det blir nok å tråkke opp stien litt på egenhånd her, ja! 😅

1 time siden, flobben skrev:

Men tenkt deg hvor kult det hadde vært med softclose og key less på denne a.

 

blir spennende å følge med videre på dette prosjektet

Soft close hadde vært artig, men key less er det faktisk allerede. Disse har ikke låsbare dører, og det er allerede start-stopp knapp originalt. :P 

58 minutter siden, E.C. skrev:

Tenkte det samme, bør vel kunne få inn softclose på denne 😛

Må i så fall hente noe fra en Rolls Royce eller noe slikt, men tenker det skal få lov til å slamre godt i dørene her. Det er vel litt av sjarmen. :P 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Wow, dette var jo steinkult 😎 Gratulerer med kul klassiker, må jo være den eldste bilen på forumet. Jeg skammer meg nesten litt for at jeg har viet BMWer fra før 1965 så lite oppmerksomhet opp igjennom. BMW har jo en lang og rikholdig historie 😀

Jeg regner med at planen er å ta holde den nogen lunde original og det synes jeg er lurt. Men tenk å tøft det hadde vært å være den første som hot roder en 40 talls BMW. På amerikanske biler fra 30 og 40 tallet er dette ganske vanlig, gammel utenpå men med moderne Corvette motor under. Her kunne du hivd inn en B58 motor og modernisert understell og bremser 👍

Åssen går det med 545en? Er den på skilt ennå?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

@Fredrik 90 Takker! Har full forståelse for at noe slikt ikke er for alle, men det er noe sært og sjarmerende over det hele. BMW har mye kult av gammel dato. Tenk om man bare hadde fått tak i en 327, 328, 503 eller 507..

Ja, det er ingen vits i å være for eksperimentell her, så dette forblir nok en mest mulig autentisk bil. Det blir å rydde opp i det som må ryddes opp i, og forhåpentligvis nyte en litt annen form for bilentusiasme. 

Har ikke somlet meg til å få skilter på 545i ennå, men det er rett rundt hjørnet. Bilen er ryddet opp i så langt det lar seg gjøre, og så havner den nok mest sannsynlig på finn. Ønsker å se etter en E64 645Ci/650i istedet. :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Litt artig det her at når det kommer til BMW så dreier så mye av det seg om 80-90 tallet. Jeg var bort om en kjenning i nabobygda og fikk litt verktøyhjelp tidligere i uka, og han holdt på med en enda eldre Mercedes, med treramme og et allerede i utgangspunktet begrenset produsert antall. Da må mye lages fra grunnen, og det kommer du nok bort i her og, men dette kan bli veldig tøft, gratulerer med flott prosjekt 🙂

Lenke til kommentar
Del på andre sider

18 timer siden, Olaandref skrev:

Litt artig det her at når det kommer til BMW så dreier så mye av det seg om 80-90 tallet. Jeg var bort om en kjenning i nabobygda og fikk litt verktøyhjelp tidligere i uka, og han holdt på med en enda eldre Mercedes, med treramme og et allerede i utgangspunktet begrenset produsert antall. Da må mye lages fra grunnen, og det kommer du nok bort i her og, men dette kan bli veldig tøft, gratulerer med flott prosjekt 🙂

Takk for det! Ja, inntrykket er vel at alt før 2002-modellene stort sett er ikke-eksisterende. Det er garantert mye som må lages opp fra bunnen her, men satser på at det er sånn nogen lunde overkommelig når alt kommer til alt. Dette er jo relativt enkle biler der interiøret består av plater trukket i stoff. Setene må nok settes bort til salmaker, så jeg får innhente litt tilbud og oversikt på det. :) 

------

Fikk vasket over bilen skikkelig i dag og inspisert i forhold til rust. Her er det bemerkelsesverdig lite å finne, men klart - skal den bli et utstillingsobjekt med den blankeste lakken, må det hellakkering og litt enkelt karosseriarbeide til. Det er ikke noe som planlegges med det første, men noe som helt sikkert vil komme med tiden. Første prioritet er å få bilen til å bli en bruksveteran i god teknisk stand med litt naturlig elde og slitasje.

Bilen er litt skeiv i skøyta og henger til venstre. Her er det et par av bladfjærene som har fått en liten knekk/bøy som ser ut til å forårsake skjevheten samt at støtfangeren også må justeres. Det fine her er jo at bladfjærer er en relativt enkel og lite kompleks sak å forholde seg til. For øvrig interessant å se at bilen har tannstang og ikke styresnekke eller andre rariteter. 

Selv dette må jo være tøffere panseråpning enn E30/E34/E32-generasjonen. :) 
IMG_1181.thumb.jpg.4a5c43da40534e308cbde7da28db215d.jpg

IMG_1184.thumb.JPG.027978fa9bc1bfb14b58fe6a08469e6c.JPG

Herlig detalj. Drivstoffpåfylling gjennom senter av reservehjulet.
IMG_1185.thumb.jpg.6ea9f3d506cbca1c784ceae9c62d8eec.jpg

Former til å bli glad av!
IMG_1194.thumb.JPG.b66403e044dd5fcc52bba0fb3f273de0.JPG

Linjen mellom grillen går gjennom panserhengslene opp gjennom den delte frontruten og ender på taket. Knalltøft!
IMG_1189.thumb.jpg.a53bf2e3c57c4935b3e03d4db2d1c685.jpg

IMG_1191.thumb.JPG.f387bccea6f1343da049beb184a175a6.JPG

Det er usikker produksjonsdato på dekkene, men selv disse er et kunststykke!
IMG_1183.thumb.JPG.26b4d3c3234ae038d3be37f067be51c1.JPG

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Veldig veldig kult prosjekt Lasse. Her har du noe annet å bryne deg på ja.

Blir spennende å se nivået du legger deg på med dette prosjektet, utvilsomt virker det som en bil som er verdt å redde og få tilbake til gammel storhet.

Deilig med noe virkelig nytt av prosjekter her inne, dette er unikt og kult!

Masse lykke til med prosjektet - nyt det!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noe annet som jeg synes er litt fint er at folk fra yngre generasjoner forbarmer seg over biler fra denne perioden. Det er jo dette som nå er litt utfordringen med de eldste veteranbilene (de som er 70-100 år) at eierne og de med interesse for slike biler faller ifra. Oss som er "yngre", ja jeg antar at vi er sånn ca jevngamle  altså i første halvdel av 30 årene har som regel en forkjærlighet for biler som ikke er så veldig mye eldre enn oss selv. Jeg kan bare snakke for meg selv her, men jeg tror nok det er noe i det. Våre foreldre var ikke en gang født når denne var ny på veien, knapt nok våre besteforeldre. Så det er ikke noen selvfølge i dag at yngre generasjoner tar arven videre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for hyggelige kommentarer til dere alle!

12 timer siden, Ron Jeremy skrev:

Veldig veldig kult prosjekt Lasse. Her har du noe annet å bryne deg på ja.

Blir spennende å se nivået du legger deg på med dette prosjektet, utvilsomt virker det som en bil som er verdt å redde og få tilbake til gammel storhet.

Deilig med noe virkelig nytt av prosjekter her inne, dette er unikt og kult!

Masse lykke til med prosjektet - nyt det!

Jada, dette blir noe helt annet enn hva man er vant til i alle fall. Forventer både oppturer og nedturer gjennom denne reisen her. Ikke forvent noen sinnsyke nivåer her med det første, men bilen er helt klart reddet og blir bevart. Den blir i alle fall ikke i dårligere forfatning enn den er. :) 

10 timer siden, Fredrik 90 skrev:

Noe annet som jeg synes er litt fint er at folk fra yngre generasjoner forbarmer seg over biler fra denne perioden. Det er jo dette som nå er litt utfordringen med de eldste veteranbilene (de som er 70-100 år) at eierne og de med interesse for slike biler faller ifra. Oss som er "yngre", ja jeg antar at vi er sånn ca jevngamle  altså i første halvdel av 30 årene har som regel en forkjærlighet for biler som ikke er så veldig mye eldre enn oss selv. Jeg kan bare snakke for meg selv her, men jeg tror nok det er noe i det. Våre foreldre var ikke en gang født når denne var ny på veien, knapt nok våre besteforeldre. Så det er ikke noen selvfølge i dag at yngre generasjoner tar arven videre.

Ja, dette hører egentlig til forfedrene våre. En arv og tradisjon som er hyggelig å bevare videre, så får vi jo se om dette gir blod på tann eller hvordan dette ender etter hvert! :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...