iittala Skrevet August 26 Skrevet August 26 Det er noen år siden jeg eide bil med M50, men mener tre defekte coiler gav samme eller veldig like symptomer den gang da.. Fredrik 90 reagerte på dette 1
Fredrik 90 Skrevet August 26 Forfatter Skrevet August 26 21 timer siden, sveigis skrev: Sånn som du skriver det her ,kan det ligge i tempsensor til motor eller Lambda sonde tro? Når sånne feil oppstår ,så kan det fort være litt vasete og finne utav😩😩 Jeg har ikke peil på hvordan kamsensor eller veivsensor virker men det kan sikkert andre skrive her . Men i og med det er når den begynner å bli varm så kan det hende at det har noe med disse tingene som jeg nevnte først Fredrik . Jeg ser på nett at flere peker på tempsensor eller Lambda med de symptomene jeg har, kamsensor ble byttet på denne bilen for en 7-8 år siden. Problemet er at dette begynner å bli en gammel bil og veldig mange verksteder har ikke lenger kompetanse på disse bilene. Tror du Bavaria har noen som fortsatt kan feilsøke på M50? Du kjenner jo de gutta der litt Kan jo forsøke Batteri Elektro også, men samtidig så hadde det vært morsomt å forsøke å finne ut av og fikse feilen selv. 3 timer siden, *MrB* skrev: Sjekk innsugsbelg før du gjør noe annet. Ta den helt av og bøy på den slik at du oppdager evt sprekker. Det skal jeg gjøre, bare for å utelukke den. Jeg trodde at problemet ville vært vedvarende hele tiden hvis den fikk falsk luft? 3 timer siden, sveigis skrev: Ingen dum ide ,men trodde vakuum feil var konstant ikke at de kom etter en viss tid . Det er dette jeg også tenker, og har erfart fra tidligere. Slik bilen min er nå så har den gode dager og dårlige dager, altså på noen kjøreturer så funker den helt fint. 1 time siden, iittala skrev: Det er noen år siden jeg eide bil med M50, men mener tre defekte coiler gav samme eller veldig like symptomer den gang da.. Jeg vet at samtlige coliler er fra 1994 og det har jeg sett på som ett symbol på den gode kvaliteten disse bilene og komponentene har. Så Colier kan være synderen pga høy alder, eneste som får meg til å tvile på Coil teorien er at hver gang jeg har hatt defekt coil på en bil så har den fusket hele tiden. Sist på min E87 130I hvor kun en defekt coil gjorde bilen ubehagelig å kjøre. Min bil går jo som ei kule og sviver fint helt til den finner på å ikke gjøre det.
*MrB* Skrevet August 26 Skrevet August 26 Alt etter hvordan belgen er skadet kan det gi litt forskjellige symptomer. Bla vil endring i pådrag kunne påvirke da motoren "vrir" seg litt, slik at en evt rift kan åpne og lukke seg alt ettersom. Hadde en E36 for mange år siden, som begynte å oppføre seg helt irrasjonelt. Den var alltid på sitt verste akkurat i det jeg gikk av med gassen, og var ganske ille ved kraftig pådrag. Ble tipset om belgen, men den så jo fin ut, samt at symptomene ikke var entydige. Var først når jeg tok den av jeg så at det var en rift i den. Byttet belg og alt var ok. Det kan absolutt være andre ting. Kamsensor er jo en notorisk synder her, men å sjekke belgen er lett og gratis. sveigis og Fredrik 90 reagerte på dette 2
Kvasi Skrevet August 26 Skrevet August 26 1 time siden, Fredrik 90 skrev: Så Colier kan være synderen pga høy alder, eneste som får meg til å tvile på Coil teorien er at hver gang jeg har hatt defekt coil på en bil så har den fusket hele tiden. Coiler har, som div sensorer, elektronikk som påvirkes av temperatur og etterhvert kan de feile feks pga at en printbane blir for kort eller en lodding åpner seg på en viss temperatur. LMM bør heller ikke utelukkes her. Dette kan gi følelsen av dagsform siden det kan virke tilfeldig når problemet oppstår avhengig av faktorer som feks utetemperatur, motbakker, lyskryssdragrace osv osv. sveigis reagerte på dette 1
sveigis Skrevet August 26 Skrevet August 26 3 timer siden, Fredrik 90 skrev: Tror du Bavaria har noen som fortsatt kan feilsøke på M50? Du kjenner jo de gutta der litt Ja er nok kanskje det ,men de som hjelper meg vet jeg har nok og styre med og han ene er sykemeldt ,men skal ringe deg ikveld Fredrik .
Fredrik 90 Skrevet Oktober 13 Forfatter Skrevet Oktober 13 Tid for en liten update igjen: E34 Jeg har ikke løst de utfordringene jeg skrev om på forrige side ennå. Årsaken til det er at rett etter problemene oppsto så ble bilen satt bort til lakkverksted. Så jeg glemte egentlig hele greia. Men nå er bilen hentet og ny temp føler og innsugsbelg er bestilt. Har lånt LMM av @sveigis, men merker egentlig ingen forskjell så jeg tror ikke den er gåen på min bil. Jeg bytter tilbake til min gamle LMM igjen når ny belg skal byttes. Så får vi bare begynne fra en kant og se 👍 Var godt å få den gamle hjem, har ikke tatt noen bilder ennå men det kommer. Måtte bare få vaska den, var så fæl etter å ha stått ute i en måned. Men disse dørene her som jeg henta hos "Juger’n" har har altså nå blitt Fjordgrå, alt fra mine originale dører er flyttet over. De ser fæle ut, men de var rustfrie og det var viktigst. Veldig fornøyd med resultatet, kun hjulbuer bak og rundt tanklokk nå så er bilen fri for rust 🤩 Godt å ha bilene samlet igjen 😀 Alpina B10en er i skuddet som vanlig, den går og går. Får ikke noe napp på salg så det ender med at jeg bare trekker den fra Finn og beholder den. Da blir det ikke noen nyere M eller AMG i denne omgang, men når jeg ikke får det jeg skal ha eller finner folk jeg vil selge til så blir det sånn. Hatt noe interesse fra utlandet, og de begrunner nettopp fargekombinasjonen som interessant. Mens nordmenn oppgir nettopp fargekombinasjonen som årsaken til at den ikke blir solgt. Javel, vil ikke selge den ut av landet så da får det bare være med hele salget. Dette bildet her tok jeg i sommer når det var 35 varmegrader, inne i bilen behagelige 20 grader. Sinnsykt bra klimaanlegg på E39, på tross av store glassflater så holdes sola ute 😎 Vi hadde oss også en liten Drive out, bare venner og venners venner. Du kan trygt si at variasjonen av de deltagende bilene var stor, men man tar det man har og gjør det beste ut av det 👍 Innover i Agder bar det Ja, den røde 940’n i bakgrunnen der var med oss. I mangel på annen bil å kjøre så tok han en delebil han hadde stående 😂 Har også vært ute å ratta litt muskelbil. Har lenge vært fascinert av Dodge Challenger, og har hatt en slik bil i kikkerten lenge. Så når anledningen bød seg på måtte jeg prøve 😀 Dette er en 2012 mod 6,4 Hemi med 477 hester og manuell. En steintøff bil og helt episk lyd, men rett og slett vond å kjøre. Manuell kasse i denne her var ikke heldig, Camaroen som jeg hadde føles som en M3 i forhold…det gjør Mustang 5,0 også. Challengeren var som å kjøre en flytebrygge med drivlinjen til en skurtresker. Jeg må prøve den i Facelift (2014-) og med Automat, den skal vist være mye bedre. Også 477 hester, jeg lurer på hvor de var. Jeg har en fast målestrekke hvor jeg tester alle biler fra stille stående til ett bestemt punkt for å se hvor raske de er. Denne klarte 162 km/t, testa så med B10 rett etterpå….163 km/t 😂😂😂 Du har hestekrefter også har du BMW hester, de er bare sprekere selv om de er gamle 👍 Og bare for å si det, min tidligere G30 540d når den var tunet passerte dette punktet ved 174 km/t…just saying. Også på annet enn bil så har vi blitt oppgradert på båtfronten 👍 Rettere bestemt en Scand 360 DC, lokal produsert båt med ett fantastisk bra skrog. Dette er sjøens 7-serie, rask, komfortabel og smidig 😎 Å få mer plass på sjøen har vært en såpass åpenbaring for oss at hver anledning til å reise ut i båten har blitt benyttet…på bekostning av tid til bil. Et tegn på at man blir eldre er at man får "båt venner", altså folk/familier man kun treffer sosialt på sjøen. Da okkuperer vi en brygge i en bukt, legger oss på rekke og bare hygger oss. Så sitter vi oppe og brenner bål på fjellet til langt på natt. Bil er herlig, men å komme seg ut på sjøen og vekk fra andre billister, bobiler, kø og irriterende elbiler er bare fantastisk 😀 Otis, laffe, fupsaker og 9 andre reagerte på dette 10 2
Orjan Skrevet Oktober 14 Skrevet Oktober 14 (endret) Herlig update. Gratulerer med flott båt - livet på sjøen er som oftest helt fantastisk. Og dette var årets beste kommentar 😁 11 timer siden, Fredrik 90 skrev: Challengeren var som å kjøre en flytebrygge med drivlinjen til en skurtresker. Visualisert av ChatGPT Endret Oktober 14 av Orjan Lars89, viggo E34, Patryck og 4 andre reagerte på dette 1 6
sveigis Skrevet Oktober 14 Skrevet Oktober 14 Fin oppfatning her og gleder meg til å se e34 igjen nå ,tenker den er fin 😊 Men problemet med motoren på den bør vel noe bagatellmessig .Var der sprekker på belg ? Og gratulerer med flott båt Fredrik . Scand har bestandig hatt mye fine modeller og by på . Vittig det du nevner med båtvenner 😅 Er mange av de rundt forbi har jeg skjønt .
Fredrik 90 Skrevet Oktober 14 Forfatter Skrevet Oktober 14 13 timer siden, Orjan skrev: Herlig update. Gratulerer med flott båt - livet på sjøen er som oftest helt fantastisk. Og dette var årets beste kommentar 😁 Visualisert av ChatGPT Haha, helt konge 😂 Var akkurat sånn bilens føltes å kjøre ja 😂 13 timer siden, sveigis skrev: Fin oppfatning her og gleder meg til å se e34 igjen nå ,tenker den er fin 😊 Men problemet med motoren på den bør vel noe bagatellmessig .Var der sprekker på belg ? Og gratulerer med flott båt Fredrik . Scand har bestandig hatt mye fine modeller og by på . Vittig det du nevner med båtvenner 😅 Er mange av de rundt forbi har jeg skjønt . Takk for det Jan 👍 Når det gjelder båt så er dette familiens andre Scand, vi hadde en 7600 Dynamic for en del år siden. Super båt det også 😀 Ja nå begynner E34en å bli bra, som sagt så er det kun hjulbuene bak og rundt tanklokket igjen. Har også bestilt nye fjører med tilbehør bak, er lei av at den er segen i rompa nå. Bytta støtdempere for noen år siden, men den henger fortsatt litt nedpå bak. Belgen hadde faktisk en del ganske små sprekker, men ingen som gikk igjennom til innsiden. Merker heller ingen endring i turtall når den sprayes med bremserens.
Ingvaldsen Skrevet Oktober 14 Skrevet Oktober 14 29 minutter siden, Fredrik 90 skrev: Har også bestilt nye fjører med tilbehør bak, er lei av at den er segen i rompa nå. Bytta støtdempere for noen år siden, men den henger fortsatt litt nedpå bak. om du får orden på stuket så hadde det jo vært perfekt å fått montert på disse https://www.finn.no/recommerce/forsale/item/424970800 Saltkjelen, Fredrik 90, Patryck og 1 annen reagerte på dette 4
Fredrik 90 Skrevet Oktober 15 Forfatter Skrevet Oktober 15 11 timer siden, Ingvaldsen skrev: om du får orden på stuket så hadde det jo vært perfekt å fått montert på disse https://www.finn.no/recommerce/forsale/item/424970800 Ja disse eller Trowing Star kunne jeg gjerne hatt, de er også tidsriktige for bilen. Samtidig så liker jeg god krysseiekene som står på nå, bilen er først og fremst sykt komfortabel med dem også liker jeg at bilen blir en tidskapsel med dem på. viggo E34, Orjan, Fredrik og 2 andre reagerte på dette 5
Fredrik 90 Skrevet 21 timer siden Forfatter Skrevet 21 timer siden Hadde ett raskt oljeskift på Alpina. På 10 800 km, bla med en del hardkjør på Autobahn så har den brukt en halv liter olje 😀 Også måtte den stå ute i regnet i dag på jobb. Men ingen vinterlagring her i gården, iallfall ikke ennå. Venter til de begynner å salte før bilene settes bort. Også er dørprosjektet på E34 ferdig, innser jo nå at jeg nesten ikke har tatt bilder av dette. Synd å si det med interessen for forum og "prosjektråd" er dalende. Skjer alt for mye rundt meg til at jeg klarer å ha fokus på å ta bilder når jeg først holder på med noe. Men jeg slenger ut det jeg har av bilder. Eneste mekaniske lakkerer gjorde var å montere dørene på bilen og flytte over låsekassa i fremdørene. Resten av monteringen ville jeg ta selv for å unngå slurv og dører med skrangel. Her skal man ikke sitte igjen med løse skruer når man er ferdig, den solide kvalitet må opprettholdes. La inn litt ekstra asfalt matter i dørene også. La godt med fluidfilm inni alle dører. Kjøpte nye deksler med pakninger til dørhåndtakene. Var blitt litt værbitte de gamle. Før Etter Her monterer femåringen nye vaiere til dørhåndtaket. Kunne like gjerne bytte disse også når alt først var åpent 👍 Og så det ferdige resultat. Veldig fornøyd med kvalitetsfølelsen i dørene, de er tunge og solide…litt sånn en tysk kvalitetsbil fra denne perioden skal være. De åpner og lukker med en herlig solid lyd og følelse, mye bedre enn de gamle dørene mine. Og ingen skrammel, helt fantastisk 😀 Også har jeg klaget på at bilen er segen på hekken. Noe jeg synes er rart ettersom dempere, fjører og lager ble byttet i 2018. Har oppdaget at fjærer bak har forskjellig lengde, og en titt på en gammel kvittering viser at de fjærene Koed solgte meg (over telefon) var 359 mm. Så denne gangen gikk jeg på Autodoc og bestemte meg for å gå OEM. Da ble det Sachs som var 369 mm. I følge mekaniker så mener han disse Sachs fjærene var mer solide enn de som sto på bilen, som åpenbart har seget litt sammen siden 2018. Fjærer tør jeg ikke bytte, så da blir det min faste mekaniker som tar de jobbene jeg ikke kan eller gidder. Jeg har ikke mistet senterkoppene bak, jeg tok de bare av da jeg trodde hjulene måtte av. Og det hjalp mye å få ordentlige kvalitetsfjærer på bilen. Før fjærbytte Eller fjærbytte Jeg vet ikke hva slags fjærer de solgte meg på Koed den gangen, men gode var de ikke. Men det er helt klart mer "motstand" i disse fjærene sånn at bilen oppleves som fastere i rompa. Nå skulle den kanskje vært noen få millimeter ned i fronten så hadde det vært perfekt. Når det kommer til fjuskingen så har jeg nå byttet innsugsbelg. Bestilte original BMW for å være sikker Dette var sprekkene i den gamle. Bytta også tempføler på innsuget, den gamle var full av "gønk" som vi sier. Starta opp bilen, ruser motor og når den skal ned til tomgang så bare dauer den…som vanlig. Kjørte bilen til jobb i dag, alt virka helt fint helt til jeg kommer i noe trafikk. I en sving i ca 45 km/t så dør motor, jeg mister servo og det ble ble ganske ubehagelig. Den har aldri daua i fart før. Enda verre, når motor er varm så er den jo litt tungstartet…det vet jeg. Så jeg kjinner og kjinner, men nå vil den ikke starte i det hele tatt. Køen bak meg begynner å vokse, jeg på med nødblinken. Bilen kjinner og kjinner, vil faen ikke starte. Da oppdager jeg at ettersom bilen døde i fart så står girvelgeren i Drive og da starter jo selvsagt ikke motor. Over i Park, kjinner litt også harker den seg i gang…sikkert oversvømt med bensin fordi den gikk som en dass i noen sekunder. Men nå gidder jeg ikke dette lenger, nå skal innsuget av. Nå ryker kammsensor ut til fordel for ny, tomgangsregulator skal ut og alle vakuumslanger skal gås over og byttes. Nu er jeg meget lei 😡 mr.pingu, ///M-ini95 og sveigis reagerte på dette 2 1
Otis Skrevet 21 timer siden Skrevet 21 timer siden Har du lest av feilkoder og/eller live data? Sjekket bensintrykk? Eller har vi fyrt i gang delekanonen?
sveigis Skrevet 21 timer siden Skrevet 21 timer siden Først : E34en så fin ut nå med nye dører og tilhørende det Fredrik 😊 Og det hjalp å få løftet den opp bak . Andre : Veldig rart dette med de motorfeilene du har og håper du finner ut av det , Tredje : Jeg skjønner at tid med både det ene og andre krever sitt ,men må jo si det hadde vært dritt om du ikke vil mer her .😩 Du har jo vært en av grunnene til at jeg startet her i 2012 😊. Og er rimelig sikker på at det er flere enn meg som synes det . Så fortsett her du når tiden er der i ny og ne du .
Saltkjelen Skrevet 11 timer siden Skrevet 11 timer siden Ergerlig med litt motortrøbbel, men desto hyggeligere å se at bilen stadig går i retning av å være en rustfri og strøken klassiker, Fredrik. Det hjalp betraktelig å få bilen litt opp bak, selv om den naturligvis hadde blitt helt perfekt ved å få den litt ned i fronten. sveigis reagerte på dette 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå