Gå til innhold

Tråden om BMW-nyheter/rykter/snakk etc.


awt
 Share

Anbefalte innlegg

Man kan jo trygt si at BMW har blitt ganske akterutseilt når det kommer til elbiler, dette virker det som om de ikke har helt troen på ennå. Men man kan jo egentelig ikke klandre dem da 1,5 prosent av det globale bilsalget er elbiler. Det er rart for oss i Norge å tenke på det, men enn så lenge så er elbiler en bitte liten nisje der ute i den store vide verden. Det er selvsagt tragikomisk at når de først kommer med en elektisk SUV så har den kun bakhjulstrekk. Men igjen, i Europa trenger man ikke firehjulstrekk med mindre man bor i Alpelandene. BMW tenker vel som så at de som måtte ha behov for firehjulstrekk kjøper en X3 med diesel eller bensin...den er jo tross alt billigere.

Det er på tide å få bort skylappene, de store bilprodusentene lager ikke biler kun for Norge...selv om det kan de sånn ut på Tesla og Audi sin satsing på e-tron. Elbiler er globalt en liten nisje med veldig dårlig lønnsomhet for produsentene, men den hjelper heldigvis til nå de strenge CO2 kravene. Det er jo synd for norske BMW kjøpere at BMW ikke makter å følge konkurrentene også i dette segmentet. Vi er jo vant med at BMW stort sett hersker der dem er, men på akkurat elbiler så er det mer og mer en flau affære...her i lille Norge. Dette tror jeg BMW ikke bryr seg om, de hadde knapt merket det om det ikke ble solgt en eneste BMW i Norge. 

Skulle jeg hatt elbil så hadde jeg kjøpt Tesla, eller Mustang Mach E...mye bedre elbiler som kan funke som en vanlig bil. Mercedes EQC kan man jo ikke ha, den er jo hinsides grisestøgg. Audi E Tron er for dyr til å ha så kort rekkevidde og Jaguar I Pace klarer jeg bare ikke. Tesla og den kommende Mustang Mach E byr over 500 km rekkevidde og firehjulstrekk til en sympatisk pris. Heldigvis for min del så slipper jeg å ta stilling til dette, jeg har nettopp kjøpt dieselbil og skal ikke handle på noen år ennå. Men når den tid kommer så står valget mellom rekkesekser bensin (M340i?) eller å ta steget til V8 neste gang (F90 M5?) 😎 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi må gjerne snakke om at tyskerne sliter med å "ta igjen" Tesla... man kan like gjerne, og omtrent med like stor sannhet hevde at de sliter med å "ta igjen" Lada niva, eller Ford F150.

Hvor enn skeptisk jeg var til i3 når den kom, så er det ikke tvil om at denne treffer innertier på hva en elbil kan gjøre og bør brukes til. I dette segmentet kan virkelig elbilen, og da spesielt i3, briljere. Det er en ren maktdemonstrasjon bilindustrien knapt har sett maken til på det teknikse planet, og iallefall ikke i nenvnte segment. Og husk (!) se bruken av bil, og bruksmønsteret, fra tyske øyne så blir det hele langt mer forståelig.

Når det gjelder det evinnelige Tesla gnålet: Jeg har sagt det siden gnålet begynte. Det er helt uinteressant å i det hele tatt vurdere å forholde seg til juks, løgn, fanteri og sektmedlemskap. Det er en omgang med sannhet og virkelighet som jeg for engangsskyld faktisk tror at tar tyskerne på senga. Hadde de bare holdt seg for gode til sånt tull kunne man hatt fokus på hva bilen kan, og gjerne ikke kan (for den lista er heller ikke ubetydelig) på en saklig måte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er mye man ikke kan lire seg unna, og det er blant annet reelle fakta. Statistikken til elektriske biler er massivt økende, enkelt og greit. At BMW ikke satser på området stemmer nok ikke, men de gjør det litt vaklende. Det er synd å se BMW fremstår som Kodak og Nokian i dette segmentet, og på et eller annet tidspunkt vil BMW lide av dårlig lederskap og manglende visjoner.

Fra 1,5% på verdensbasis til denne statistikken for Q1 2019. Googler man statistikk for elbiler, ser man gjennomgående økninger på minimum 40-50%, beskjedne økninger (og tidvis engang for bensin) og nedgang på diesel jevnt over 15%.

1-1.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

BMW har faktisk ganske store planer når det gjelder elektriske bilmodeller. 12 helelektriske og 25 plug-in-hybrid modeller innen 5 år. Jeg tenker at det blir fart på sakene nå som BMW's tidligere CEO, Harald Krüger, har fått sparken (bl.a fordi BMW har sovet i timen når det gjelder elektriske biler) og Oliver Zipse har tatt over. Zipse har helt siden han var nyutdannet i 1991 jobbet hos BMW. 

https://jyllands-posten.dk/livsstil/biler/ECE11768829/bmw-frigiver-flere-oplysninger-om-ny-elbil/

Endret av Fredrik
Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, TRF skrev:

[...] Og husk (!) se bruken av bil, og bruksmønsteret, [...]

Som ganske godt summerer grunnlaget for valg av bil enten det er Nissan eller BMW, 4wd eller 2wd, elbil eller fossil eller SUV mot stasjonsvogn... Finn ut behovet og legg til økonomi og litt smak og vipps sitter man igjen med en knippe biler som burde passe en :) 2018 Nissan Leaf eller 2014 F11? 🤷🏼‍♂️

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Saltkjelen skrev:

Det er mye man ikke kan lire seg unna, og det er blant annet reelle fakta. Statistikken til elektriske biler er massivt økende, enkelt og greit. At BMW ikke satser på området stemmer nok ikke, men de gjør det litt vaklende. Det er synd å se BMW fremstår som Kodak og Nokian i dette segmentet, og på et eller annet tidspunkt vil BMW lide av dårlig lederskap og manglende visjoner.

Fra 1,5% på verdensbasis til denne statistikken for Q1 2019. Googler man statistikk for elbiler, ser man gjennomgående økninger på minimum 40-50%, beskjedne økninger (og tidvis engang for bensin) og nedgang på diesel jevnt over 15%.
 

Jeg var ikke klar over at elbil markedet var på 9 prosent globalt. Men selv med 9 prosent markedsandel så er dette enn så lenge ett uproffitabelt nisjemarked. Vi har de siste åra sett at det stadig tilbys flere elbiler på markdet, det er jo helt klart en årsak til at markedsandelen har steget såpass. Dette vil helt klart gjevne seg noe ut, det er ikke fysisk mulig at veksten kan fortsette i samme tempo. Før eller siden vil man møte på hindringer som infrastruktur, kostnader og mangel på råvarer. Jada, utviklingen går fort på å få ned kostnader og finne alternative råvarer...men den går ikke så fort at den kan henge med den økende markedsandelen. 

BMW viser jo av handling at de ikke satser på dette, å komme først nå med spennede planer og bevilgninger til utvikling er 5 år for sent. Av de tyske bilprodusentene så har de latt både Mercedes og Audi få ett stort forsprang. De var tidlig ute med I3, en gjennomført elbil og de hadde alle forutsetninger til å holde seg ledende også i dette segmentet. Men det valgte de ikke å gjøre, de velger først nå å komme slengende etter med planer og konseptbiler som ligger 2-3 år fram i tid. Godt de har fått hivi ut Harald Küger, de kunne like godt ha tatt med seg Klaus Frölich i samme slengen. Disse to har ikke annet enn gjort annet enn ugang i BMW, både når det kommer til elbilsatsing og merkets image og identitet. De har gitt regnskapsførere alt for stor inflytelse i utviklingen av modell porteføljen. Vi vet jo alle at BMW kan hvis de vil, se på de tradisjonelle modellene. De er like gode som de alltid har vært, se på M produktene! IX3 skulle kommet i 2017, I Next eller hva den heter skulle kommet i fjor. Nettopp for å ta konkurransen med eksempelvis Model X, MB EQC og E-Tron. Dette vitner om at de til nå ikke har hatt tro eller vilje til å utvikle brukbare elbiler. Men igjen, man man klandre dem? De tjener jo så utrolig mye mer på å selge lønnsomme X modeller i USA og Kina.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

42 minutter siden, Fredrik 90 skrev:

Jeg var ikke klar over at elbil markedet var på 9 prosent globalt. Men selv med 9 prosent markedsandel så er dette enn så lenge ett uproffitabelt nisjemarked. Vi har de siste åra sett at det stadig tilbys flere elbiler på markdet, det er jo helt klart en årsak til at markedsandelen har steget såpass. Dette vil helt klart gjevne seg noe ut, det er ikke fysisk mulig at veksten kan fortsette i samme tempo. Før eller siden vil man møte på hindringer som infrastruktur, kostnader og mangel på råvarer. Jada, utviklingen går fort på å få ned kostnader og finne alternative råvarer...men den går ikke så fort at den kan henge med den økende markedsandelen. 

BMW viser jo av handling at de ikke satser på dette, å komme først nå med spennede planer og bevilgninger til utvikling er 5 år for sent. Av de tyske bilprodusentene så har de latt både Mercedes og Audi få ett stort forsprang. De var tidlig ute med I3, en gjennomført elbil og de hadde alle forutsetninger til å holde seg ledende også i dette segmentet. Men det valgte de ikke å gjøre, de velger først nå å komme slengende etter med planer og konseptbiler som ligger 2-3 år fram i tid. Godt de har fått hivi ut Harald Küger, de kunne like godt ha tatt med seg Klaus Frölich i samme slengen. Disse to har ikke annet enn gjort annet enn ugang i BMW, både når det kommer til elbilsatsing og merkets image og identitet. De har gitt regnskapsførere alt for stor inflytelse i utviklingen av modell porteføljen. Vi vet jo alle at BMW kan hvis de vil, se på de tradisjonelle modellene. De er like gode som de alltid har vært, se på M produktene! IX3 skulle kommet i 2017, I Next eller hva den heter skulle kommet i fjor. Nettopp for å ta konkurransen med eksempelvis Model X, MB EQC og E-Tron. Dette vitner om at de til nå ikke har hatt tro eller vilje til å utvikle brukbare elbiler. Men igjen, man man klandre dem? De tjener jo så utrolig mye mer på å selge lønnsomme X modeller i USA og Kina.

Kan skjønne at andelen av elbiler solgt i verden til nå i år Ikke er 9%! 
Fant en side som sier 1,7% første halvår. 
 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

28 minutter siden, E.H.D skrev:

Kan skjønne at andelen av elbiler solgt i verden til nå i år Ikke er 9%! 
Fant en side som sier 1,7% første halvår. 
 

Jeg mener jeg leste at første kvartal 2019 så var andelen 1,5%. Jeg stusser jo også litt på at denne kan ha vokst til 9 prosent?

Særlig når det meldes i September 2019 at økningen i elbilsalget har stagnert. Dette fordi store markeder som Kina og USA fjerner subsidier man får ved å kjøpe elbil. 

https://www.google.no/amp/s/amp.businessinsider.com/global-electric-car-sales-fall-the-first-time-in-history-2019-9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Prosentandelene vil helt sikkert variere fra artikkel til artikkel, vedlagte bilde tar utgangspunkt i 95% av markedet (med batterifiserte biler). Uansett, elbilveksten vil fortsette, og produsenter som ikke blir med på utviklingen vil til slutt ende opp som Kodak og Nokia. BMW har vist at de ikke kan/vil med elbiler, men sannelig har de ikke gjort det med ICE-modellene deres også. Hardplastinteriør, halogenlys (riktignok blitt svært mye bedre det siste året eller to) samt mistro til sitt konsept og varemerke (Les: FWD, tukling med Hoffmeister-kinck, sammenkobling av griller etc.) bidrar ikke til mye positivitet når andre merker rendyrker sine kvaliteter. Det nevnes fint lenger opp; økonomene har fått for stor innflytelse hos BMW, og det i svært negativ retning. BMW har en solid jobb foran seg med å forenkle, rendyrke og spisse modellsortimentet sitt i årene fremover dersom de har som mål å bli klasseledende igjen.

Jeg var ikke spesielt negativ til den nye 1-serien. Den ser helt OK ut på bilder, men det stopper også der. I virkeligheten er bilen katastrofe. Jeg kunne fint vurdert en 1-serie som nr. 2 eller 3-bil, men med plattformen og designen som er nå, er det helt uaktuelt. Makan til kjønnsløs bil er det lenge siden jeg har sett.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja...jeg burde slutte å la folk og fakta tvilen komme til gode. Da var den globale elbilandelen for 2019 på 2,3% og ikke 9% slik det ble hevdet. Godt noen er årvåkene nok til å være kildekritiske slik at ikke feilinformasjon sprer seg. Så da hadde jeg litt mer rett likevel når jeg hevder dette er en veldig veldig liten nisje fortsatt. Vi diskuterer elbiler her, hybrider kan ikke tas med i denne sammenheng slik tallene til Saltkjelen viser. Videre så står det svart på hvit i Busieness insider at økningen i salget av rene elbiler globalt har avtatt i 2019. Det kan godt være andelen elektrifiserte kjøretøy er økende, men dette er takket være hybrider. Flere store og betydelige markeder fjerne nå eller begrenser de økonomiske intensivene, dette slår ut på totalsalget. Norge er ingenting i forhold til USA eller Kina, evener man ikke å se dette så må man få huet opp av sanden.

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 timer siden, Fredrik 90 skrev:

Jeg var ikke klar over at elbil markedet var på 9 prosent globalt. Men selv med 9 prosent markedsandel så er dette enn så lenge ett uproffitabelt nisjemarked. Vi har de siste åra sett at det stadig tilbys flere elbiler på markdet, det er jo helt klart en årsak til at markedsandelen har steget såpass. Dette vil helt klart gjevne seg noe ut, det er ikke fysisk mulig at veksten kan fortsette i samme tempo. Før eller siden vil man møte på hindringer som infrastruktur, kostnader og mangel på råvarer. Jada, utviklingen går fort på å få ned kostnader og finne alternative råvarer...men den går ikke så fort at den kan henge med den økende markedsandelen. 

BMW viser jo av handling at de ikke satser på dette, å komme først nå med spennede planer og bevilgninger til utvikling er 5 år for sent. Av de tyske bilprodusentene så har de latt både Mercedes og Audi få ett stort forsprang. De var tidlig ute med I3, en gjennomført elbil og de hadde alle forutsetninger til å holde seg ledende også i dette segmentet. Men det valgte de ikke å gjøre, de velger først nå å komme slengende etter med planer og konseptbiler som ligger 2-3 år fram i tid. Godt de har fått hivi ut Harald Küger, de kunne like godt ha tatt med seg Klaus Frölich i samme slengen. Disse to har ikke annet enn gjort annet enn ugang i BMW, både når det kommer til elbilsatsing og merkets image og identitet. De har gitt regnskapsførere alt for stor inflytelse i utviklingen av modell porteføljen. Vi vet jo alle at BMW kan hvis de vil, se på de tradisjonelle modellene. De er like gode som de alltid har vært, se på M produktene! IX3 skulle kommet i 2017, I Next eller hva den heter skulle kommet i fjor. Nettopp for å ta konkurransen med eksempelvis Model X, MB EQC og E-Tron. Dette vitner om at de til nå ikke har hatt tro eller vilje til å utvikle brukbare elbiler. Men igjen, man man klandre dem? De tjener jo så utrolig mye mer på å selge lønnsomme X modeller i USA og Kina.

Mye av det du sier her er riktig, det vil si, det stemte for et par år siden, men verden går fremover i et rasende tempo. Se bare på Nokia som i 2007 kom med den «banebrytende« N96, de spilte safe fra braksuksessen N95, tilfeldigvis er 2007 også året hvor den første iPhone så dagens lys også, vi vet hvordan det gikk. Spol frem 12 år og verden har tatt kvantesprang siden den gang.

Elbilen har utviklet seg voldsomt, i disse dager tjener jo faktisk BMW penger på i3, kommende id3 fra VW koster 30-40% mindre enn elgolfen og VW sier de vil tjene penger fra dag 1 på id3.

 Samtidig har batteriprisen pr kWh gått ned med 85% fra 2010 til idag.

Enkelte «beryktede» legeringer (metaller) minimeres og er på vei ut fra batteriene, og man forventer ytterligere 10-20 års liv og praktisk bruk av batteriene, etter at elbilen blir kassert. Se bare på XStorage (leaf batteripakker) og hva Alternativ energi gjør i din egen bakgård Fredrik ;-)

Vi snakker intet mindre enn om et paradigmeskifte innen mobilitet - som BMW i3 ledet ann med i 2013, nå i Q3 2020, vil BMW komme ruslende med en bakhjulstrekket elsuv på fossil chassi... de er gått fra ledende til tapende, skyld på økonomer all day, til syvende og sist er det et ledelsesproblem som velger kortsiktighet fremfor fremtidig investering i ny teknologi.

Vet ikke om jeg tidligere har nevnt VW sine egne tall på Q7 ICE kontra e-tron vedr nøkkeltall? Fristende å gjenta dette for å se hvor enorm forskjell det er på fremtid kontra fortid:

- Samlebånd timer Q7: 33, e-tron: 11

- Antall deler Q7:  ca 20.000, e-tron: ca 2500

- Bevegelige deler Q7: 2500, e-tron: 70-90

- Energieffektiviet Q7: 18-25%, e-tron: 94%
 

 

 

Endret av Ron Jeremy
Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 timer siden, Saltkjelen skrev:

Jeg var ikke spesielt negativ til den nye 1-serien. Den ser helt OK ut på bilder, men det stopper også der. I virkeligheten er bilen katastrofe. Jeg kunne fint vurdert en 1-serie som nr. 2 eller 3-bil, men med plattformen og designen som er nå, er det helt uaktuelt. Makan til kjønnsløs bil er det lenge siden jeg har sett.

Den nye 1-serien kunne hatt en hvilken som helst logo, og ingen ville reagert. Jeg kommenterte den til min lokale BMW nybilselger. Han sa (med dårlig skjult resignasjon/skuffelse i stemmen): "Den bilen er ikke laget for sånne som deg og meg." Enda verre blir det når han fortsetter med at "Dette er en modell BMW ikke regner med blir en volummodell. De har mer tro på X1 og X2". Og da forsvinner plutselig hele "business casen" uansett. Hvorfor ikke da bare la den forbli en overkommelig nisjemodell for entusiastene? Selv en fullstendig utfasing vil jeg påstå er bedre enn den flausen de har presentert nå. Foreløpige tester tilsier også at den skuffer på veien. (Altså, den kjører helt greit, men ikke som man forventer fra en BMW). Og da spørs det hvor mange som vil betale ekstra penger kun for logoen.

Vi gråt litt på hverandres skuldre den dagen.

Endret av *MrB*
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...