Gå til innhold

Tråden om BMW-nyheter/rykter/snakk etc.


awt
 Share

Anbefalte innlegg

Det er nok ingen her som betviler at en moderne bakhjulstrekker ikke står tilbake for fremhjulstrekk når det kommer til vinteregenskaper. Jeg har alltid kjørt BMW med bakhjulstrekk og det har aldri hent at jeg ikke har kommet frem dit jeg skal. Når jeg derimot nå kjøpte 540d så valgte jeg bil med xDrive. Dette er fordi jeg ser for meg at det ville bli vanskelig å selge en slik 5-serie igjen uten xDrive. 

Utfordingen for iX3 er når alle andre kommer med firehjulstrekk, og firetrekk er ett knallhard salgsargument. Jeg tror faktisk at den kommende X3 30e PHEV kommer til å selge bedre enn iX3 her i landet. 

Jeg synes det er posetivt at elbiler lages på samme basis som fossilutgavene, men det gir jo selvsagt noen utfordringer. Det er er jo bare å se på Golfen det. Ett veldig godt salgsargument for E-golf er jo at den ser ut som en vanlig Golf, en pen og tidløs bil. Bakdelen er at det kanskje ikke er den mest gjennomførte elbilen. Så kommer ID3, en veldig gjennomført elbil...problemet er at den er så grisestøgg at den stiller i samme klasse som første generasjon Leaf. Så elbil på fossilbil basis er bra for designet, man får en bil som ikke behøver å se ut som noe unga har tegna.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kommer jevnlig uttalelser som antyder at hvis man er en god nok sjåfør så trenger man ikke firehjulstrekk. Da mangler det sannsynligvis grunnleggende kunnskaper i fysikk. Du kommer til et punkt der tohjulsdrift må gi opp og da har firehjulstrekk fortsatt mye å gå på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er synd at produsentene skal designe elbiler stygt. Men det er jo selvsagt for at mn skal skille seg ut, for å vise at her kommer jeg, tenker grønt og er kjempeflink. Elbil er blitt status. Grønt er status. Man vil jo ikke at elbilen ser ut som en vanlig bil?

Ellers er jeg helt enig. Skulle ønske flere elbiler kunne se ut som vanlige biler. Ford el-focus var også en slik vanlig bil som ble bygget om. Var en fiasko løsningsmessig og rekkevidde. Der er jeg glad at 530e finnes. Og når i5 kommer, så hååååper jeg at bmw kjenner sitt sedate 5 serie publikum nok til å lage en "normalt" designa bil med litt pondus.

Fiat multipla var jo forut for sin tid. Tenk deg om fiat hadde solgt den i dag som elbil? Hadde nok solgt som hakka møkk!

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, ogee1 skrev:

Kommer jevnlig uttalelser som antyder at hvis man er en god nok sjåfør så trenger man ikke firehjulstrekk. Da mangler det sannsynligvis grunnleggende kunnskaper i fysikk. Du kommer til et punkt der tohjulsdrift må gi opp og da har firehjulstrekk fortsatt mye å gå på.

Ja men en god sjåfør forstår allerede denne fysikken og stopper opp før han kommer opp i situasjonen in the first place...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 timer siden, ogee1 skrev:

Kommer jevnlig uttalelser som antyder at hvis man er en god nok sjåfør så trenger man ikke firehjulstrekk. Da mangler det sannsynligvis grunnleggende kunnskaper i fysikk. Du kommer til et punkt der tohjulsdrift må gi opp og da har firehjulstrekk fortsatt mye å gå på.

Absolutt, men dette var ikke poenget. Jeg tror at ganske mange kjøper firehjulstrekk fordi det er kjekt å ha... just in case. Det blir litt som med mye annet at kun det beste er godt nok selv om man kunne klart seg med halvparten. Som Evopower er inne på klarte man seg bra før i tiden også selv om man ikke hadde f.eks firehjulstrekk på alminnelige biler. Erfaring og/eller sunn fornuft kompenserte langt på vei selv om både veiene og brøyteutstyret var dårligere.

For noen få år siden var det en ganske streng kuldeperiode i Norge. Såvidt jeg husker var det f.eks i et par-tre uker over 40 minusgrader på Røros og over 30 minusgrader i Gudbrandsdalen. I Oslo var det over 20 minusgrader. Mange klaget over at vinterstøvlene var for kalde fordi Goretex og dermed støvlene mistet evnen til å puste når det er såpass kaldt. Resultatet var at støvlene ble fuktige og dermed kalde.

Avisen Aftenposten skrev en artikkel om hvordan folk klarte seg under WW2 ved å lage en såle av avispapir og bytte ut denne et par ganger om dagen for å holde fuktigheten borte. Avispapiret både isolerer samt suger opp fuktigheten. De la så til at Goretex selvfølgelig ikke eksisterte for 80 år siden og det gjorde heller ikke kunststoff som trenger Goretex for å være vanntett. Den gangen brukte man skinnstøvler og disse puster naturlig. Sålen var imidlertid ofte av lær og lær suger fuktighet opp nedenfra, så med intensiv bruk blir støvlene fuktige og isolerer dårlig - og her kommer avispapiret inn i bildet.

Det som imidlertid er interessant er at dette knepet var helt alminnelig kunnskap da jeg bl.a var i militæret i årene 1989-90, men har åpenbart siden gått i glemmeboken som alminnelig husholdningsråd (derfor hadde Aftenposten artikkelen). Noe helt annet er det at selv avispapir etterhvert har gått i glemmeboken... :)  

Endret av Fredrik
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Fredrik 90 skrev:

Jeg tror faktisk at den kommende X3 30e PHEV kommer til å selge bedre enn iX3 her i landet. 

Jeg synes det er posetivt at elbiler lages på samme basis som fossilutgavene, men det gir jo selvsagt noen utfordringer. Det er er jo bare å se på Golfen det. Ett veldig godt salgsargument for E-golf er jo at den ser ut som en vanlig Golf, en pen og tidløs bil. Bakdelen er at det kanskje ikke er den mest gjennomførte elbilen. Så kommer ID3, en veldig gjennomført elbil...problemet er at den er så grisestøgg at den stiller i samme klasse som første generasjon Leaf. Så elbil på fossilbil basis er bra for designet, man får en bil som ikke behøver å se ut som noe unga har tegna.


Så det er positivt at man lager et chassi til fossil og elbil? Spennende, la oss analysere hvor bra det blir!

Det er utvilsomt positivt at fossilbilen blir høyere pga batteriplasseringen til elbilen skal jo være under gulvet?

Genialt at den elektrifiserte elbilen ikke har/eller har en liten frunk?
Samt at plassen generelt ikke er utnyttet slik en elbil kan være.

Se bare under panseret på en elgolf - ikke imponerende plass innvendig heller, faktisk akkurat som en .. golf.
Så ta en kikk på id3, samme utvendige mål, men sistnevnte har innvendig plass som en Passat...

Den eneste fordelen, med å lage et chassi for alle drivlinjer, er en kortsiktig økonomisk gevinst for produsentene, i lengden viser det hvor lite gjennomtenkt og hvor lite seriøs deres satsing er. Kan folkeprodusenten VW lage unike elbiler bør premium produsentene som MB og BMW klare det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, ogee1 skrev:

Kommer jevnlig uttalelser som antyder at hvis man er en god nok sjåfør så trenger man ikke firehjulstrekk. Da mangler det sannsynligvis grunnleggende kunnskaper i fysikk. Du kommer til et punkt der tohjulsdrift må gi opp og da har firehjulstrekk fortsatt mye å gå på.

Men nå er det vel ingen her som har hevdet at tohjulstrekk er like bra som firehjulstrekk. Men jeg tror at 90 prosent av de som kjører bil med firehjulstrekk egentelig kan klare seg med kun tohjulstrekk. Jeg selv er en av dem, hva skal jeg med firehjulstrekk til annet enn at bilen blir lettere å selge igjen? Absolutt ikke behov for det, selv om jeg setter pris på det ekstra grepet ved våt/glatt veibane.

Alle finner en eller annen billig unnskyldning for å måtte ha firehjulstrekk, for å forsvare for seg selv hvorfor denne ekstra "tryggheten" er fin å ha. Onkel Alf måtte ha SUV med firehjulstrekk "Nei det er bakkene opp til hytta vet du, de er krevende" forsvarer han. Men for helsikken sier jeg, du kjørte jo opp de samme bakkene til den samme hytta på midten av 90 tallet i rød Sierra med gripetak på bakhjula og sandsekk i bagasjerommet. Hvorfor var ikke firehjulstrekk "kjekt å ha da"? For dyrt med firehjulstrekk den gang, hadde ikke råd til flott Audi 100 Quattro. Nei, men du hadde hatt råd til en Subaru eller Toyota Tercel, men sannheten var vel at dette var noen uattraktive blikkbokser 😂 

Så slik ting er nå så koster ikke lenger firehjulstrekk så mye som det gjorde, samt at utvalget har eksplodert. Derfor kommer det til å bli helt krise for BMW å selge iX3 med bakhjulstrekk. 

3 timer siden, Ron Jeremy skrev:


Så det er positivt at man lager et chassi til fossil og elbil? Spennende, la oss analysere hvor bra det blir!

Det er utvilsomt positivt at fossilbilen blir høyere pga batteriplasseringen til elbilen skal jo være under gulvet?

Genialt at den elektrifiserte elbilen ikke har/eller har en liten frunk?
Samt at plassen generelt ikke er utnyttet slik en elbil kan være.

Se bare under panseret på en elgolf - ikke imponerende plass innvendig heller, faktisk akkurat som en .. golf.
Så ta en kikk på id3, samme utvendige mål, men sistnevnte har innvendig plass som en Passat...

Den eneste fordelen, med å lage et chassi for alle drivlinjer, er en kortsiktig økonomisk gevinst for produsentene, i lengden viser det hvor lite gjennomtenkt og hvor lite seriøs deres satsing er. Kan folkeprodusenten VW lage unike elbiler bør premium produsentene som MB og BMW klare det.

Jada, jeg er enig i alt det du mener med ulemper på fossilbil chassis. Men når de først skal ut på egenhånd å lage en elbil fra bunnen av, hvorfor..hvorfor må de lage dem så inn i helvete stygg? Bilene er fæle å se til og når du selv sitter bak rattet i en slik så ser man jo helt dust ut. Eneste elbilen fra bunnen av som er helt normal er Model S. Enten ser de latterlige ut eller så er proposjonene helt feil. 

Jeg har forstått at dette er noe bilprodusentene gjør med vilje, da de åpenbart ser for seg at de som kjøper elbil også vil at omgivelsene skal legge merke til at de tar samfunnsnyttige valg. Men er vi ikke litt over den tiden der nå? At man skal flagge for omgivelsene å vise hvor flinke vi er? Hvorfor kommer de da opp med ID 3, Model 3 (ikke den verste, selv om den ser ut som ei skjeløyd Porsche forfra) eller for ikke å snakke om I3? Man sitter igjen med en haug med rare biler som er nye på markedet, samt de tradisjonelle bilene som er bedre designet enn noen gang. Ta G20 3-serie, Nye Passaten, Ford Focus og andre tradisjonelle biler som alle har tapt salgtall mot elbiler. De ser jo så utrolig bra ut, Skoda Superb er jo en lekker bil med litt hjul og riktig spec....men med sin dieselmotor er den også så feil. Det er fanken ikke rart folk strømmer til elbiler som Audi e-tron.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes at ID3 ser temmelig futuristisk ut og at linjene er relativt elegante og ikke minst moderne. VW gjør et stort nummer ut av designet følger "corporate language" og at designet derfor tydelig er VW. Uten sammenligning er uttrykket litt som VW Up der man stadig kan skimte Boblen (spesielt fronten). De historiske linjene er viktige for VW og dette gjør seg derfor også gjeldende på ID3 selv om designet ellers er helt moderne.

Jeg liker at VW gjør dette og at de trosser trenden med et stadig mer maskulint og aggressivt design på mange bilmodeller - for ikke å snakke om et relativt firkantet design på mange SUV'er. Jeg har nevnt det før, men med introduksjonen av elektriske biler vil designet på bilene også bli mye mer aerodynamisk og rundere i formene. VW har forstått dette og resultatet er ID3, som om et par-tre år vil virke helt alminnelig akkurat som Golf (som forøvrig også hadde et temmelig revolusjonerende design da den kom på markedet).

 

Endret av Fredrik
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 25.1.2020 den 15.46, Evopower skrev:

Men ja, det er flaut å stå fast med en suv 😅. Når det er sagt så har jeg aldri stått fast med bakhjulsdrevet bmw heller. Man kjører der man vet man kommer fram.

Tja. Jeg tror man heller skal snu om på situasjonen enn å tenke at man kjører der man kommer frem. Vi hadde for noen år siden hytte i Valdres. Fra hytta var det 4-5km inn til hovedveien og en hovedparkeringsplass. Det er ikke det at det var noe problem å komme seg til eller fra når det var brøytet, men det var utfordrende i den grad veien ikke var det og/eller når det kom store/uventede snømengder. Spesielt over et parti på rundt 400m som lå på et høydedrag og føyket igjen. Det er kjedelig å bli innesnødd på hytta for å vente på brøyting eller ikke komme frem om føret er ekstra sleipt. 

Man kan godt si at man i stedet kan kjøpe en X5 45e, men dette er til gjengjeld en bil som koster 5-6-700.000kr mer enn en iX3. Det man i stedet resulterer er at kjøperen av en iX3 lekker over til MB EQC eller Audi e-tron. Ikke er det sannsynlig at en iX3-kjøper i nevneverdig grad ønsker å kjøpe en ICE-bil igjen heller, så lekkasjen skjer til andre produsenter som har laget bilen slik den burde vært fra starten av. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Der igjen mener jeg at man må se an bruksmønsteret ved kjøp av ix3. Vi har også hytte hvor det må brøytes/står i fare for å snø inne. Der er det 4x4 som gjelder. Har man slike forhold vurderer man ikke ix3. Jeg mener at denne kjøpergruppen velger LC eller Outback o.l.

Har aldri stått fast med rwd under kjøring. Selv ikke en gang jeg tullet meg over haukeli i kolonne og klissen snø på hiace 2wd på sommerdekk. Her var jeg ikke god fører i det hele tatt, som ikke vurderte forholdene før turen.

En ix3 holder i massevis for de aller fleste i dagen samfunn. Det du beskriver er behov for andre biler enn 2wd elbil. Dog er det sikkert en del hyttefolk som velger å prøve seg opp ubrøyta vei med TeslaX, e-tron og i-pace. Det får bli deres utfordring 😅 Ellers er jeg helt enig i at bmw mister mye til andre produsenter pga manglende 4x4 tilbud.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, Evopower skrev:

Der igjen mener jeg at man må se an bruksmønsteret ved kjøp av ix3. Vi har også hytte hvor det må brøytes/står i fare for å snø inne. Der er det 4x4 som gjelder. Har man slike forhold vurderer man ikke ix3. Jeg mener at denne kjøpergruppen velger LC eller Outback o.l.

Har aldri stått fast med rwd under kjøring. Selv ikke en gang jeg tullet meg over haukeli i kolonne og klissen snø på hiace 2wd på sommerdekk. Her var jeg ikke god fører i det hele tatt, som ikke vurderte forholdene før turen.

En ix3 holder i massevis for de aller fleste i dagen samfunn. Det du beskriver er behov for andre biler enn 2wd elbil. Dog er det sikkert en del hyttefolk som velger å prøve seg opp ubrøyta vei med TeslaX, e-tron og i-pace. Det får bli deres utfordring 😅 Ellers er jeg helt enig i at bmw mister mye til andre produsenter pga manglende 4x4 tilbud.

Vi er nok ikke veldig uenige totalt sett, men jeg ville aldri vurdert en LC eller Outlander bare fordi jeg vil/må ha firehjulstrekk, og jeg regner ikke med at det bare er meg som tenker slik. :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

https://www.bimmertoday.de/2020/01/17/bmw-m340d-g20-g21-power-diesel-kommt-2020-mit-340-ps/

G20 og G21 vil komme som M340d - spent på å se hvilken pris denne legger seg på :) 

Også er det faktisk litt tilfredsstillende at en 340d får akkurat 340 hestekrefter også...

0-100 på 4,6 sekunder for G20, som er ganske mye bedre enn 330e (5,9 sekunder), men noe svakere enn M340i (4,4 sekunder). 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

27 minutter siden, Walkabout skrev:

https://www.bimmertoday.de/2020/01/17/bmw-m340d-g20-g21-power-diesel-kommt-2020-mit-340-ps/

G20 og G21 vil komme som M340d - spent på å se hvilken pris denne legger seg på :) 

Også er det faktisk litt tilfredsstillende at en 340d får akkurat 340 hestekrefter også...

0-100 på 4,6 sekunder for G20, som er ganske mye bedre enn 330e (5,9 sekunder), men noe svakere enn M340i (4,4 sekunder). 

Den blir grom, og den gjør det vanskelig for sånne som meg som har sverget på å kjøpe bensinbil neste gang. Men de akselerasjons talla skal man ta med en neve salt. Jeg mistenker at M340d kommer til å være raskere enn 4,6 sek til 100. Min G30 540d er oppgitt til 4,7 sek fra 0-100, denne er tyngre og har 20 hk mindre 😀

Startprisen regner jeg med vil ligge rett over 700 000 kr, så man får spekket den fint til under millionen. Det går akkurat ikke med M340i 😉

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Walkabout skrev:

https://www.bimmertoday.de/2020/01/17/bmw-m340d-g20-g21-power-diesel-kommt-2020-mit-340-ps/

G20 og G21 vil komme som M340d - spent på å se hvilken pris denne legger seg på :) 

Også er det faktisk litt tilfredsstillende at en 340d får akkurat 340 hestekrefter også...

0-100 på 4,6 sekunder for G20, som er ganske mye bedre enn 330e (5,9 sekunder), men noe svakere enn M340i (4,4 sekunder). 

Nå lever vel 50d motoren på lånt tid, men det er jo den som skulle vært putta nedi. Da kunne man også realt satt på plass audi sin pedant s4/5 tdi. 

Også skulle den jo vært mulig å få med rwd :s

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...