Gå til innhold

Tråden om BMW-nyheter/rykter/snakk etc.


awt
 Share

Anbefalte innlegg

3 minutter siden, Clarity skrev:

BMW er ikke engang hva det var.

Skal ikke være en gammel grinebitter, men det er vondt å se hva som skjer med merket.

Det særegne ved BMW, eksisterer ikke lengre. Det du får av som særegent nå er i beste fall knyttet til noe mindre heldig.

Jeg håper og tror på et comeback, men det må ikke skje for sent.

Den lineupen BMW har for øyeblikket holder ikke konkurransedyktighet for fem flate øre. 

/c

Jeg synes dette er svært interresant det du sier, fordi jeg er enig i mye av hva du sier. Men BMW selger jo som aldri før? Se på iX, styggeste bilen de har laget, er så populær de klarer ikke å levere nok av de. Bilen jeg har fått mest skryt av blant kjente og ukjente var nye 2-serie gran coupe jeg hadde som låne bil. Tror egentlig BMW gjør svært mye riktig for tiden, men vi BMW entusiastene er unntakene når det kommer til mottagelsen av de nye modellene. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Grunnen til bilene selger så bra er fordi volumet er lavt. Det er som å manipulere egen statistikk - den må tolkes så deretter. 

BMW selger forøvrig sortimentet sitt ut grunnet de er ikke i premium segmentet lengre - da kan du også levere lavere kvalitet siden forventningene ikke er det samme. 
 

For meg personlig er de siste skikkelige BMWene som ble produsert er og forblir F01, E9x, E6x og E7x.

Synes faktisk at selv E6x LCI ser nyere og oppleves som en mer moderne bil en for eksempel F1x. Ganske morsomt. 

Endret av Clarity
Lenke til kommentar
Del på andre sider

45 minutter siden, Clarity skrev:

BMW er ikke engang hva det var.

Skal ikke være en gammel grinebitter, men det er vondt å se hva som skjer med merket.

Det særegne ved BMW, eksisterer ikke lengre. Det du får av som særegent nå er i beste fall knyttet til noe mindre heldig.

Jeg håper og tror på et comeback, men det må ikke skje for sent.

Den lineupen BMW har for øyeblikket holder ikke konkurransedyktighet for fem flate øre. 

/c

Jeg er helt enig i at BMW ikke er som det var, men hvilken bilprodusent i dag er egentlig det? 

Det at dagens BMW modeller ikke er konkurransedyktige er rett og slett veldig feil. Dagens BMW modeller er nå, som før de aller mest konkurransedyktige i sine segmenter. Når man ser hva bilpressen skriver, når man ser hva det kjøpende publikum går etter så er BMW på topp på de aller fleste modellene de tilbyr. Se bare på 3-serie, 5-serie og X5…disse modellene har hele segmentet oppkalt etter seg. Hvis vi ser litt rundt oss hva andre bilprodusenter finner på om dagen, og så ser vi litt på hvordan tidene er nå så synes jeg det er direkte urettferdig å si at BMW har solgt sjela si. Tatt dagens politiske situasjon så har vi her en produsent som går mot strømmen og hardnakket sier at dem skal fortsette å utvikle nye rekkesekser og åttesylindrede motorer. Audi skal være fullelektrisk innen 2026, Mercedes innen 2030. BMW kjører "Power of choice" strategien, hvor du kan velge hva bilen skal gå på. Det at du i dag kan gå ut å kjøpe en BMW med rekkesekser, manuell og drift på bakhjula viser jo bare hvor dedikerte BMW er for å holde på tradisjonene. Du kan kjøpe deg en ny 5-serie med en deilig diger V8er som kjører ifra det aller meste samtidig som det er en raffinert luksusbil, akkurat som i "the good Old days". Hvilke andre merker tilbyr en slik dedikasjon, hvis vi ser bort ifra Porsche og andre småprodusenter? Ingen!

Ikke misforstå, BMW har blitt mindre unikt..når de gjorde 1-serien om til en forhjulsdreven gnager uten mulighet for sekser så mistet de noe ingen andre tilbøy. Designet på iX er en skam, og en skam er også XM som skal feire M avdelingen sitt 50 års jubileum. Men det kunne vært værre, for det er så enkelt at man trenger ikke kjøpe de modellene man ikke liker. Vil du ha bakhjulstrekk og sekser? Værsågod! Vil du ha elektrisk SUV? Det har dem! Vil du ha 3-serie med tre liters diesel rekkesekser? Kjør på! Ladbar hybrid, V8 bensin, elektrisk M bil, 7-seter, todørs kupe med sekser, roadster med soft top, verdens raskeste sedan….og sånn kan jeg fortsette. BMW er ikke som før, og det synes jeg er forbaska leit. Men verden går forover og jeg synes tross alt at BMW kommer veldig godt ut av det for oss entusiaster når du ser hva andre merkeentusiaster må godta 😅

Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 hours ago, Snagg30 said:

 Men BMW selger jo som aldri før? 

Det er en sannhet med modifikasjoner. BMW selger ikke spesielt bra i Europa og USA om dagen. Særlig Europa er relativt svakt for BMW sammenlignet med ca 2015. At BMW totalt sett selger som aldri før (og det er jo selvsagt noe de skryter av), er ene og alene pga det asiatiske markedet.

Ligger mye statistikk her: https://carsalesbase.com/

Endret av *MrB*
Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 timer siden, StigJ skrev:

Synes den rett og slett så rimelig fresh ut i M-Sport. Blir nok solgt en del av disse i hybrid. 

bmw-230e-active-tourer-review-05.thumb.jpg.551bd9f41a90cb52d682844d30a0eeac.jpg

bmw-230e-active-tourer-review-29.thumb.jpg.53038f7216fbe40e37facafc0943e8dc.jpg

 

https://www.bmwblog.com/2022/02/23/review-2022-bmw-230e-active-tourer/

Virkelig et steg opp fra tidligere. Og med siste generasjons batteriteknologi med mest power på bakhjulene kan denne bli skikkelig morsom til crossover å være. Så den må nok testes når den er på plass hos forhandler. Men tviler på at i4 får vike for denne. :D 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nye 2-serie Active ser bedre ut en forgjengeren, men den ser fortsatt kjempe teit ut...

Tviler på at dette blir den suksessen som forgjengeren var, jeg mistenker at denne blir dyr. BMW Norge legger stadig på prisene på biler med fossilmotor slik at de kan selge elbil modellene så gunstig som overhode mulig, er jo her volumet vil være. Jo flere elbiler en importør får ut i markedet jo større bonuser får dem fra fabrikken, som i sin tur kommer nærmere EU målet på totalt co2 utslipp. Er det ikke påfallende at BMW sine modeller med fossilmotor overhode ikke er konkurransedyktige på pris mot tilsvarende biler med fossilmotor fra andre merker, mens elbil modellene er konkurransedyktige på pris mot selv billige bilmerker. 

Endret av Fredrik 90
Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 2/23/2022 at 11:57 PM, Fredrik 90 said:

Men verden går forover og jeg synes tross alt at BMW kommer veldig godt ut av det for oss entusiaster når du ser hva andre merkeentusiaster må godta 😅

Hvilke merker tenker du egentlig på? Mercedes, Audi og Porsche er vel de mest nærliggende, og de produserer alle biler/konfigurasjoner i sine gamle segmenter innenfor de politiske rammene som er satt for nåtid og nær fremtid. Forskjellen er at de også klarer å beholde merkeidentiteten når de utvikler noe nytt. BMW virker å være bra på høyden rent teknologisk nå, men må finne seg i å være klassens soleklare jumbo på design, og jeg ser ikke noe som tyder på at det vil bedre seg med det første.

Det er litt sårt å se for en som har vært entusiast i over 20 år. Selv ikke G80 M3 vekket så mye som et fiber med begjær da jeg kikket på den hos Jæger Sentrum for noen uker siden. Ble overrasket selv over hvor uinteressant den føltes for meg når jeg hadde den på nært hold, for jeg har alltid elsket M3. i4 hadde jeg lenge sett for meg som min neste bruksbil, men den har modnet såpass dårlig hos meg at nå er jeg veldig i tvil. G30 hybrid er nok det siste halmstrået, men jeg må bare erkjenne at akkurat nå ser det ut som jeg og BMW er i ferd med å gli fra hverandre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

https://www.goodwood.com/grr/road/news/2022/2/first-pictures-of-the-electric-bmw-i7-revealed/

BMWs egne bilder av nye i7.  Elektrisk motor passer vel fint i en type bil som bør ha flat og høy dreiemoment-kurve og minst mulig lyd i kabinen (ref. den gamle vitsen om han som solgte sin RR fordi klokken i dashbordet tikket for høyt).  Litt mer usikker på rekkevidden i det som skulle være et interkontinentalt fremkomstmiddel, men grensen for å ta fly over lange avstander er kanskje lavere nå enn før.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 timer siden, *MrB* skrev:

Hvilke merker tenker du egentlig på? Mercedes, Audi og Porsche er vel de mest nærliggende, og de produserer alle biler/konfigurasjoner i sine gamle segmenter innenfor de politiske rammene som er satt for nåtid og nær fremtid. Forskjellen er at de også klarer å beholde merkeidentiteten når de utvikler noe nytt. BMW virker å være bra på høyden rent teknologisk nå, men må finne seg i å være klassens soleklare jumbo på design, og jeg ser ikke noe som tyder på at det vil bedre seg med det første.

Det er litt sårt å se for en som har vært entusiast i over 20 år. Selv ikke G80 M3 vekket så mye som et fiber med begjær da jeg kikket på den hos Jæger Sentrum for noen uker siden. Ble overrasket selv over hvor uinteressant den føltes for meg når jeg hadde den på nært hold, for jeg har alltid elsket M3. i4 hadde jeg lenge sett for meg som min neste bruksbil, men den har modnet såpass dårlig hos meg at nå er jeg veldig i tvil. G30 hybrid er nok det siste halmstrået, men jeg må bare erkjenne at akkurat nå ser det ut som jeg og BMW er i ferd med å gli fra hverandre.

Ta for deg f eks Audi og Mercedes, hva lager de i dag som er spennende og som ivaretar merkets tradisjoner? Audi skal bli fullelektrisk innen fire år, sier de iallfall. Eneste Audi har i dag er Quattro og rekkefemmeren. På teknikksiden så står ikke Quattro frem som noe spesielt i forhold til f eks Xdrive. Men de er gode på å markedsføre seg sånn at du og jeg tror Quattro er noe unikt i firehjulstrekk sammenheng. Motormessig så er Audi kjent for sin legendariske rekkefemmer, den tilbyr dem i en bil…RS3. Ellers går det i dølle turbofirere og en V8 biturbo som sliter med å overbevise kontra konkurrentene fra Mercedes og BMW. Og en haug med kjipe, usjarmerende og generiske e-tron modeller…er jo null sjel og personlighet i disse bilene. 

Hva har Mercedes blitt til? iallfall ett merke som ikke lenger er kjent for sin overlegene byggekvalitet. S klasse lever av å relansere allerede eksisterende teknologi, C63 AMG blir nå redusert til en firesylindret toliter og G Wagen er ikke lenger en bil som man tar ut i skogen. Så spytter de ut en haug med elbiler med høyst tvilsomt design. Mercedes og Audi skal ha for at de tilbyr en superbil, og Mercedes har stadig ett sterkt merkenavn. Men det er jo fordi de holder på med alt fra biler til busser og lastebiler.

BMW tilbyr i det minste fortsatt fokus på kjøreglede, selv i en 118i eller 520d. Om designretningen er litt balle om dagen så føler jeg at mange av modellene fortsatt er BMW. Se på i4 og G30 545e, det beviser jo at en elektrisk og delelektrisk fremtid han være gøy på skikkelig BMW vis. M240i…liten todørs kupe med sekser..hvem andre tilbyr ett slikt 80 talls konsept? M3 fås stadig med rekkesekser, manuell og bakhjulstrekk. Jeg skal ikke holde noen lang forsvarstale for BMW her, de gjør og foretar seg mye rart som enkelte sjefer fortjener pisk på pung for. Men av mange bilmerker i dag så synes jeg de til en viss grad fortsatt ivaretar en del kjerneverdier i merket. Jeg kommer egentlig kun på Porsche som i større grad verner om merkets identitet. Det at du ikke føler noe for en ny M3 kan jo også ha med dine personlige preferanser, hadde du tatt bilen en tur på veien hadde du kanskje tenkt annerledes. Ikke døm en bok etter coveret.

Selv er jeg litt der om dagen at BMW får holde på med hva de vil, det jeg er glad for er at de tradisjonelle modellene fortsatt er gode, gjennomførte og typiske BMWer. Tenker da på 3-serie, 5-serie, 7-serie og Coupemodellene. Så lenge jeg får min BMW i tradisjonell form, med seks hull på rekke foran (eller åtte)og den som alltid perfekte blandingen av sport og komfort så er jeg happy som bare det 👍

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 25.2.2022 den 10.57, Walkabout skrev:

Må vel være blant de første gangene (i moderne tid) at BMW fester speilet til døra på denne måten?

Godt observert, men det er selvfølgelig en følge av måten A-stolpen er konstruert. Med en såpass skarp vinkel på frontvinduet er det vanlig å også ha små sidevinduer som dekker vinkelen foran de fremre sidedørene. BMW har denne gangen valgt bort løsningen (trolig for å spare noen kroner) og resultatet er et temmelig rotete design etter min mening.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...