Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Enda litt mer slakt og klaging om G60…det er ikke lett å være G60 når denne bilen her finnes 😅 Nå fremstår dette som at jeg har hakk i plata, men det hadde dere også fått om dere hadde sett disse graverende forskjellene.

IMG_3057.webp.23aa5c958394359cdf955d93520415c7.webp

Jeg var i dag på en liten avduking av nye Mercedes E klasse All Terrain. Bertel O Steen gjorde en helomvending og tok nye E klassen til Norge likevel på tross av kun ICE motorer. I dag hadde de en en liten førvisning som jeg deltok på, var så mye trengsel av folk så jeg fikk ikke tatt noen bilder. Men når forhandleren får bil i showrommet så kommer jeg tilbake. 

Det jeg bet meg merke i var først og fremt kvaliteten og hvor solid alt føltes. Kan ikke sammenliknes med knirk og plast interiørene fra tidligere MB biler. Men så kommer vi til de punktene hvor G60 faller helt totalt igjennom.

* Merino skinn på dasjbord og øvre deler av dører.
* Dørlommer er polstret med filt

* Bakbelyste innstegslister

* Panorama tak med diger åpning

* Soft close

* Comfort acess på alle dører

* Justerings "tapp" til luftedysene kan stilles både elektrisk via skjermen eller manuelt for hånd. Det var så herlig over enginereed

* Avstands justering til adaptiv cruise på rattet

* Rollo bak går elektrisk opp når luka åpnes og går på plass igjen når den lukkes

* I fører profil kan man velge at hastighets varsel er permanent av

* Vindusbrytere i ett slags metall materiale, føltes super nice å betjene. 

* Helt rå Ambient belysning. 

* Digitale lys som prosjekterer alt fra Mercedes logo på bakken foran bilen når den låses opp til å lage gangfelt i mørket og vise varsler på bakken foran bilen for å varsle deg om hinder du ikke ser. Sykt rått å se…

* De ladbare hybridene går over 100 km elektrisk og kan hurtiglades. Man får E450 med bensin rekkesekser på 381 hk (G60 540i selges ikke i Europa) eller E450d med diesel sekser på 367 hk (G60 540d er tunet ned til 303 hk og er mild hybrid, erstatter 530d)

Ikke noe av dette får man på G60/61 5-serie…

Kort fortalt…nye E-klasse er det jeg ønsker at den nye 5-serien skulle være. At BMW fortsatt kaller G60 en premiumbil, og at de faktisk tar det samme betalt som MB gjør for E klasse (globalt) vil jeg nesten si er på grensen til bedrag. Der nye E klasse rett og slett at blitt en slags mini S klasse så har 5-serie tatt en tur nedover og blitt en slags kjip smør og brød bil. Jeg er så innmari skuffet…har ikke ord for hva BMW har gjort her.

Skrevet

I motsetning til G6x, fremstår E-klassen som en erkeekte tysker med fokus på det tyskerne har vært gode på, og ikke en asiatisklignende FWD-look a like 5-serie med Lada-standard. Merkevaren til BMW er såpass svekket over de siste årene, at det på et eller annet tidspunkt må tas et grep før de går inn i historien som nåtidens Nokia. Rett og slett ufattelig trist.

Skrevet

Var og såg på en i5 stv. og synes ikke den såg så ille ut live. Der mente selger at man fikk utvidet skinn på dørsider og dashbord, og merino på seter. Synes også den såg helt grei ut innvendig med BW stereo. Man får den vel også med M sport stoler som ser bra ut.

Soft close mangler den vel, men jeg blir jo generelt sett ned på innpå forumet her om jeg mener "must have" er utvidet skinn, softclose osv. Så stiller meg litt uforståelig til all slakten av i5. Man får jo Bøttevis av utstyr til dem, og BW såg skjikkelig lekkert ut. Aldri kjørt en dog

 

Skrevet

@Skulebollen Du har nok vært borti en selger som ikke helt vet hva han snakker om (det var jo en her inne som bestilte i4 og ble lovet at bilen hadde skinntrukket dashbord, men så fant man ut at det var sensatec etter at bilen kom). Du får dog bestilt merino til seter (riktignok ikke i noen smakfulle spesifikasjoner i mine øyne, men det blir på det subjektive plan). Ellers fremstår B&W som en vits på G6x. Spesifikasjonsmessig er det en kraftig degradering fra det tidligere B&W systemet, men nøkkelen her er at G6x har "Bowers & Wilkins Surround System", mens øvrige biler med B&W har "Bowers & Wilkins Diamond Surround System". Dagens B&W i G6x minner derfor mer som en rebrandet Harman Kardon, noe som også understrekes av den lave finessen i designet på anlegget og prisen.

På dørene foran er diskantdekselet i aluminium/aluminium look-a-like med belyst B&W-logo og høyttalerdeksler i filt. Bak er det et høyttalerdeksel i plast som skal forsøke å imitere et deksel i aluminium. Her er høyttalerne belyst - i motsetning til foran.

attachment.php?attachmentid=3341093&stc=

attachment.php?attachmentid=3355020&stc=

Skrevet

Får man kun sensatec? Selv i individual spec?

Såg kun framdører, og mener ærlig talt at lyset inni høytalerene ikke er noe savn, etter og ha eigd flere biler med BW. Men om bakdørene da er tydelig synlig plast, så kan jeg forstå at det også føles litt som en nedgradering 

Skrevet
4 minutter siden, Skulebollen skrev:

Får man kun sensatec? Selv i individual spec?

Såg kun framdører, og mener ærlig talt at lyset inni høytalerene ikke er noe savn, etter og ha eigd flere biler med BW. Men om bakdørene da er tydelig synlig plast, så kan jeg forstå at det også føles litt som en nedgradering 

Om du mener i4/G2x 4-serie, får man nå kun kjøpt bilen med "luksus instrumentpanel" som er sensatec med sømmer. Det tidligere 4M5 skinntrukket dashbord kunne ikke lenger bestilles fra og med LCI, med unntak av på M3/M4. Man kan nok få 4M5 under Individual Manufaktur-programmet, men da koster jo dette dashbordet plutselig 1/8 av bilens pris.

G6x har ingen opsjon om verken sensatec med sømmer eller skinntrukket dashbord. Det er godt mulig at Individual Manufaktur åpner for det, men sett i lys av hvor mye BMW har spart inn på denne modellen, kan jeg unektelig se for meg at de tilbyr Individual Manufaktur her i det hele tatt. 

Skrevet
1 hour ago, Saltkjelen said:

Du har nok vært borti en selger som ikke helt vet hva han snakker om (det var jo en her inne som bestilte i4 og ble lovet at bilen hadde skinntrukket dashbord, men så fant man ut at det var sensatec etter at bilen kom). Du får dog bestilt merino til seter (riktignok ikke i noen smakfulle spesifikasjoner i mine øyne, men det blir på det subjektive plan). Ellers fremstår B&W som en vits på G6x. Spesifikasjonsmessig er det en kraftig degradering fra det tidligere B&W systemet, men nøkkelen her er at G6x har "Bowers & Wilkins Surround System", mens øvrige biler med B&W har "Bowers & Wilkins Diamond Surround System". Dagens B&W i G6x minner derfor mer som en rebrandet Harman Kardon, noe som også understrekes av den lave finessen i designet på anlegget og prisen.


For å underbygge det litt videre:
BMW har altid håntert stortsett 4 nivåer internt.
Stereo: Basic / uten utstyrkode
HiFi: P676 (HiFi loudspeaker system) | P674 (HiFi loudspeaker system Harman Kardon)
Top-HiFi: P688 (Harman Kardon surround sound system) | P6F4 (Bowers & Wilkins surround sound system) | P677 (HiFi system Professional)
High-end HiFi: P6F2 (Bang & Olufsen high-end surround sound system) | P6F1 (Bowers & Wilkins Diamond surround sound system)

Individual audio P752 faller litt mellom top-hifi og High-end i oppsett så usikker hvor jeg skal plassere den. ;) 

Skrevet
4 timer siden, Saltkjelen skrev:

I motsetning til G6x, fremstår E-klassen som en erkeekte tysker med fokus på det tyskerne har vært gode på, og ikke en asiatisklignende FWD-look a like 5-serie med Lada-standard. Merkevaren til BMW er såpass svekket over de siste årene, at det på et eller annet tidspunkt må tas et grep før de går inn i historien som nåtidens Nokia. Rett og slett ufattelig trist.

Jeg nyter innleggene dine Lasse.
Utvilsomt har du både kunnskap og integritet å slå i bordet med.
Forumet nyter godt av dette, måtte det fortsette!

Men forumet lever på ulike betrakninger - og her er jeg rett og slett litt uenig med deg.

Det skal sier at jeg har ikke sett eller tafset på nye E klasse, det må jeg gjøre kjenner jeg. 
De fleste er enige at G60 utvilsomt er en sjeldent svak 5 serie og allerede ser BMW ut til å ville «pynte på liket».

Jeg har alltid sett på G60 som en ventepølse mellom 2 generasjoner teknologi, så har aldri tatt den særlig «seriøst» eller høytidelig. 
Jeg syns imidlertid at G60 leverer fabelaktig komfort, til 5 serie å være, ellers er det simpelt og lite inspirerende.

Gitt at MB har tatt grep, bra - det trengte de!
Jeg har «vokst» opp med MB som den store premium produsenten, nå er ikke det tilfelle lenger, derfor MÅ de også ta seg sammen.
Det er BMW som har solgt best av premium produsentene de siste årene og innen elbiler, selger de mer enn både Audi og MB til sammen.

Så noe riktig gjør BMW, at merkevaren er på nivå med Lada, eller på sølenivå høres litt tabloid ut.
BMW er det mest progressive premium merke, også det mest fremoverlente av de 3 store.

Det skal riktignok ikke stå på spådommer om dommedag, husker jeg spesielt var skeptisk til delt plattform til både ICE og el, men dette viste seg å være rett strategi til rett tid fra BMW.

Samtidig ville de ikke fase ut utviklingen på motorfronten med hverken bensin eller diesel, her er det også mange som sleper seg etter, deriblant Volvo.

BMW i samme kategori som Nokia… Overhodet ikke!

Nei, men bilindustrien i Europa er i krise, mye pga EU, energi og kostnadsnivå.
I disse dager er det jo samtaler om nettopp slike «justeringer» - nettopp for å sørge at bilindustrien skal fortsette å være en signifikant del av EU industri, også fremover.
Så får man se om dette lykkes, jeg hadde håpet ledelsen i EU ville blitt fjernet og at idealismen og den grønne politikken ble kraftig nedskalert.
Innen den tid håper jeg at Tysk bilindustri vil blomstre også sett mot Kinesisk konkurranse.

Som en liten anekdote, så var sjefen min på Kina besøk forrige uke, plastbestikk florerte bl.a.

Så klima var der et ikke tema, mens her skal kloden reddes… det må mer realpolitikk til, men kanskje skal ting bli  ennå verre før det snur?!

 

 

 

Skrevet (endret)
4 hours ago, Saltkjelen said:

attachment.php?attachmentid=3341093&stc=

Når jeg ser  bilde her tror jeg også at plassering av diskanten er dårligere. ved å flytte den ned fra 'trekanten' vil den muligens blir mindre optimal plassert i forhold ørene. Høye frekvenser i lyd er i større grad påvirket av retning høyttaler spiller og dermed er det bedre med 'trekanten' / A-stolpe siden det er ofte på ørehøyde.

 

Endret av mr.pingu
Skrevet

@Ron Jeremy Jeg føler jeg er relativt frittalende og uttrykker meg antakeligvis til glede for noen og irritasjon fra andre. Det sagt, må jeg få presisere at jeg uttaler meg basert på hvordan en BMW skal være for meg. Det kan hende andre har en helt annen oppfatning - noe som naturligvis er helt greit, og også interessant å lese om. :) 

"Min BMW" har i mine øyne grunnpilarene plantet i innovasjon, design, kjøreegenskaper og motor, og det er nok ikke uten grunn at foreleseren jeg hadde i markedsføringsfagene brukte BMW som et eksempel på en ekstremt sterk merkevare der folk flest assosierte merket med sportslighet, kjøreegenskaper, en bil for de bilglade, design og premium - Sheer Driving Pleasure og The Ultimate Driving Machine var essensen i BMWs merkevare. Dessverre kan jeg ikke med et snev av velvilje gjenkjenne meg i disse betraktningene lengre.

Siden tiden på studiebenken har disse grunnpilarene sakte, men sikkert forduftet og BMW har gang på gang gått på akkord med merkevaren og merkevareidentiteten. Først kom inntoget av uinspirerende FWD-biler, vaklende designspråk, forenkling og kostnadsbesparelser over hele linja. Jeg forstår at EU trolig er skylden i mye av det, men det vil ikke være rimelig å pålegge ansvaret på "alle andre". BMW kunne - hvis de ville - fortsatt opprettholdt merkevaren og merkevareidentiteten. 

G60 5-serie ble hardt markedsført som en reprise av E60 5-serie, men aldri før har vel en slik markedsføring vært feil. Der E60 5-serie bød på innovasjon og nyskapninger, samt en tydelig DNA-profil i designet, gikk G60 5-serie på akkord med alt. Fra å være en tung, satt tysk premiumbil, til å fremstå som det jeg åpenbart mener minner om en asiatisk FWD-aktig 5-serie med Lada-standard. Fra å tilby flust med utstyr, har man kommet dit at man knapt tilbyr noe. Man har mistet det tydelige BMW-preget på hele bilen og kvaliteten er skrantende. Svært skrantende. Kvaliteten på bilen er unektelig - Lada - sammenlignet med hva alle forhenværende 5-serier har vært.

Personlig mener jeg det er et stort feilskritt å gå i sporet BMW er nå. Som en utbyggerkunde av meg til stadighet sier om boligene han bygger (som objektivt sett har en svært høy teknisk standard); "jeg selger gull til drittpris, mens andre selger dritt til gullpris". BMW har dessverre havnet i kategorien der de selger "dritt til gullpris" - det fungerer i det korte løp, men er et feilskjær i det lange løp. Det er begrenset hvor lenge man kan identifiseres som en premium/luksusprodusent, når produktet ikke lenger oppleves som dette. Det er her jeg drar refleksjonen om at BMW fort kan bli nåtidens Nokia om det ikke tas et standpunkt for hva BMW faktisk er og skal være videre i fremtiden. Har BMW som mål å bli et folkelig og alminnelig bilmerke, må de også ta standpunkt om at de vil bli det.

Kineserne leverer biler til en rimelig pris og med en kvalitetsfølelse og utstyrsnivå som overgår dagens BMW. Når BMWs tilsynelatende eneste konkurransefortrinn nå er å kjipe inn på kvalitet og utstyr, og konkurrere på pris, har BMW mistet merkevaren sin helt. Folk er villig til å betale for premium og luksus - gitt at man faktisk også får det. Jeg er overbevist om at BMW fint kunne stått i det (se på Porsche), men tok feil vei i lyskrysset. Nå gjelder det å manøvrere seg tilbake til det samme lyskrysset og stake ut en riktig kurs!

Skrevet (endret)
3 timer siden, mr.pingu skrev:

Når jeg ser  bilde her tror jeg også at plassering av diskanten er dårligere. ved å flytte den ned fra 'trekanten' vil den muligens blir mindre optimal plassert i forhold ørene. Høye frekvenser i lyd er i større grad påvirket av retning høyttaler spiller og dermed er det bedre med 'trekanten' / A-stolpe siden det er ofte på ørehøyde.

 

+1 på denne, merket dette veldig fort når jeg satte meg inn i en av I bilene til BMW. Bass/sub er vell også flyttet fra gulvet og opp i dørene på flere av modellene som igjen ikke akkurat er det beste for lyden sin del. 
For meg var dette veldig merkbart. 
Hva som er god lyd er jo en subjektiv greie og man venner seg til det meste, men her er det uten tvil gjort endringer for å spare penger eller at det ikke er plass i gulvet da batteripakken opptar denne plassen.

Endret av CHNilsen
Skrevet
1 hour ago, CHNilsen said:

+1 på denne, merket dette veldig fort når jeg satte meg inn i en av I bilene til BMW. Bass/sub er vell også flyttet fra gulvet og opp i dørene på flere av modellene som igjen ikke akkurat er det beste for lyden sin del. 
For meg var dette veldig merkbart. 
Hva som er god lyd er jo en subjektiv greie og man venner seg til det meste, men her er det uten tvil gjort endringer for å spare penger eller at det ikke er plass i gulvet da batteripakken opptar denne plassen.



For å gjøre det litt mindre subjektivt:
På elbilene har de flytte bass bort allerede, men lav frekvensen er i mindre måte påvirket av retning. Her er det andre faktorer som spiller inn jeg mente basselementet i døren er bare 6.5" mens den på biler som går på dinosaur-saft  som har den under sete er de 8". Å gå fra 8" til 6.5" tommer vil ha betydelig effekt hvor lavt en høyttaler kan gå. 
Plassering har for disse frekvenser svært lite å gjøre.
Illustrerer herunder med en eksempel.
Lave frekvenser bærer mye energi og er ikke så retningsavhenging. 
Herunder viser  en graf hvordan det er målt en høyttaler både med mikrofon rett på og en med 30 grader vinkel. begge målt på 1m avstand.  Det utgjør svært lite under 1000 hz men hvor høyere man kommer i frekvens hvor mer differanse er. 
T for eksempel 10 000hz, der er det 6db forskjell, ganske betydelig da ;) 

image.png.969a9458cb63ef460c42b83055ee4cc1.png

Flytte  av de 8" subbene har jo vært nødvendig for batteripakken,men de andre endringen har ikke vært nødvendig og bare viser retningen BMW har valgt å gå på alle fronter nemlig: "Nedgradering av kvalitet og kutte kostnader". Så ja jeg vil tro at man merker det også på en ting som er så subjektivt som lyd. 


 

Skrevet (endret)

Jeg tok turen innom BMW her igår og fikk skikkelig godt inntrykk av 5-serie stasjonsvogn. Vel, den er kanskje ikke like luksusvogn som den nevnte E-klassen, men den er både kulere og tipper bedre å kjøre. Den oser iallefall sportslighet kontra E-klassen som ser ut som den kommer rett fra landstreffet for "vi over 90". Ikke for det, Mercedesen var nydelig og vassekte tysk ingeniørkunst som overgår det meste annet i klassen på markedet. Jeg har for sikkert 10-12år siden sagt at MB er mer bil for pengene kontra BMW, men likevel vil vi ha BMW. BMW har vel skjønt hvor de har rotet litt og har rettet opp bl.a. iX med en knalltøff LCI, de øker rekkevidde på i5 og iX. X3 kommer i 40d Link: BMW Press | Vårens modelloppdateringer

BMW har mye spennende prosjekter på si også. Neue Klasse satser vi på blir bra. Både iX3 og iX5. Men klart, fjerning av iDrivehjulet er ikke veien å gå. Vi får se.

Vel, tilbake til mitt besøk hos BMW. Jeg fikk skikkelig "vil ha"-følelse på i5 touring og jeg har også sett på mulighet for liten skaphenger bak i4. Tenker en 2022 i4 SC uten snev av innsparinger hadde vært en flott familiebil med en liten henger med lokk bak for langturer. Da M50, selv om den er for brutal for @Snagg30, men må ha noe som kompanserer. Nei, jeg satser vel på NK Sedan.

Ellers overhørte jeg i forbifarten to kunder, de var begge interessert i nye iX60. Så ja, noe rett må de gjøre.

Tenker det er lys i tunnellen :) 

Endret av Marius2002
iDrive -> iDrivehjulet skulle det stå
Skrevet
48 minutter siden, mr.pingu skrev:



For å gjøre det litt mindre subjektivt:
På elbilene har de flytte bass bort allerede, men lav frekvensen er i mindre måte påvirket av retning. Her er det andre faktorer som spiller inn jeg mente basselementet i døren er bare 6.5" mens den på biler som går på dinosaur-saft  som har den under sete er de 8". Å gå fra 8" til 6.5" tommer vil ha betydelig effekt hvor lavt en høyttaler kan gå. 
Plassering har for disse frekvenser svært lite å gjøre.
Illustrerer herunder med en eksempel.
Lave frekvenser bærer mye energi og er ikke så retningsavhenging. 
Herunder viser  en graf hvordan det er målt en høyttaler både med mikrofon rett på og en med 30 grader vinkel. begge målt på 1m avstand.  Det utgjør svært lite under 1000 hz men hvor høyere man kommer i frekvens hvor mer differanse er. 
T for eksempel 10 000hz, der er det 6db forskjell, ganske betydelig da ;) 

image.png.969a9458cb63ef460c42b83055ee4cc1.png

Flytte  av de 8" subbene har jo vært nødvendig for batteripakken,men de andre endringen har ikke vært nødvendig og bare viser retningen BMW har valgt å gå på alle fronter nemlig: "Nedgradering av kvalitet og kutte kostnader". Så ja jeg vil tro at man merker det også på en ting som er så subjektivt som lyd. 


 

En annen ting som påvirker lydopplevelsen som ikke nødvendigvis er målbart, er at på en fossil bil med bassen under sete bygg ned i karosseriet bruker sistnevnte som kasse for å gi en bedre opplevelse av bassen. En dør med et tynt dørtrekk kan ikke helt gjøre det samme etter min erfaring. Luft i bakkant og kasser høytalere er bygget inn i på high enda anlegg er ikke tilfeldig. Når det er sakt så er ikke en bil et ideelt sted å høre "god" lyd, men man ønsker jo det best mulig. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...