*MrB* Skrevet Onsdag kl. 07:44 Skrevet Onsdag kl. 07:44 50 minutes ago, Snagg30 said: 30kg spart så nå veier den bare 1730kg, blitt en lett vekter E39 M5 veier ca 1790kg, som en referanse. Men sammenlignet med G90 er den jo en fjær, så alt er vel relativt....
Fredrik 90 Skrevet Onsdag kl. 11:01 Skrevet Onsdag kl. 11:01 4 timer siden, Snagg30 skrev: 30kg spart så nå veier den bare 1730kg, blitt en lett vekter Sånn som BMW setter opp chassis så tror jeg vekta på denne er helt irrelevant. Flesteparten av de som har testet nye M5 kan jo skrive under på at BMW er ekstremt gode på å skjule vekta. Alt dette fokuset på vekt er ett blindspor, bilene blir ikke lettere…punktum! Hvis alle heller brukte energi, spalteplass og oppmerksomhet på den totalt sviktende kvaliteten på dagens BMW produkter så hadde vi kanskje til slutt nådd frem. For akkurat dette er lettere for BMW å gjøre noe med enn vekta. stfoer og RNJ reagerte på dette 2
Snagg30 Skrevet Onsdag kl. 12:00 Skrevet Onsdag kl. 12:00 49 minutter siden, Fredrik 90 skrev: Sånn som BMW setter opp chassis så tror jeg vekta på denne er helt irrelevant Det er ganske åpenbart du er en som ferdes på autobahn og E6 og jeg på rudskogen, for meg er vekt veldig relevant. Jeg har parkert en F90 gjennom svingene på rudskogen med min slappe E46 M3 med lav vekt. Jeg skulle likt å sett G90 med 1000kg maskere vekten sin så godt du påstår, det kan jeg si med en gang den ikke gjør. Sikkert en super bil til daglig bruk å da er jeg enig vekta har lite å si for den vanlige mannen i gata CHNilsen, BMWE39turbo, LP760 og 2 andre reagerte på dette 5
Ron Jeremy Skrevet Onsdag kl. 12:55 Skrevet Onsdag kl. 12:55 1 time siden, Fredrik 90 skrev: Sånn som BMW setter opp chassis så tror jeg vekta på denne er helt irrelevant. Flesteparten av de som har testet nye M5 kan jo skrive under på at BMW er ekstremt gode på å skjule vekta. Alt dette fokuset på vekt er ett blindspor, bilene blir ikke lettere…punktum! Hvis alle heller brukte energi, spalteplass og oppmerksomhet på den totalt sviktende kvaliteten på dagens BMW produkter så hadde vi kanskje til slutt nådd frem. For akkurat dette er lettere for BMW å gjøre noe med enn vekta. Kvalitet er en gjennomgående problem fra Tyskerne om dagen. Se bare på siste A6, tidligere var denne produsenten klasseledende i generasjoner vedr interiør kvalitet, her er det også synkende kvalitet… Marius2002 og fupsaker reagerte på dette 2
Fredrik 90 Skrevet Onsdag kl. 14:14 Skrevet Onsdag kl. 14:14 2 timer siden, Snagg30 skrev: Det er ganske åpenbart du er en som ferdes på autobahn og E6 og jeg på rudskogen, for meg er vekt veldig relevant. Jeg har parkert en F90 gjennom svingene på rudskogen med min slappe E46 M3 med lav vekt. Jeg skulle likt å sett G90 med 1000kg maskere vekten sin så godt du påstår, det kan jeg si med en gang den ikke gjør. Sikkert en super bil til daglig bruk å da er jeg enig vekta har lite å si for den vanlige mannen i gata Okei, jeg glemte at du var racerbil sjåfør. Sammenlinke E46 med F90 med "amatører" bak rattet...javel 😂 Men du har sikkert ikke kjørt verken G90 M5 eller denne nye M2 CS så dette har du egentlig ikke noe greie på uansett. De som derimot har kjørt disse bilene er meritterte biljournalister og entusiaster som forteller at BMW har gjort en ekstremt bra jobb med å maskere bort vekten. Det er derfor jeg mener at vekt blir irrelevant når bilen likevel kjører ekstremt bra. 1 time siden, Ron Jeremy skrev: Kvalitet er en gjennomgående problem fra Tyskerne om dagen. Se bare på siste A6, tidligere var denne produsenten klasseledende i generasjoner vedr interiør kvalitet, her er det også synkende kvalitet… Det har du helt rett i, selv om mye av kvalitets svakhetene er rettet opp på den fossile A6en. A6 e-tron og ICE A& er som kjent to helt forskjellige biler.
Snagg30 Skrevet Onsdag kl. 14:24 Skrevet Onsdag kl. 14:24 @Fredrik 90 og jeg kommer aldri til å glemme for en idiot du er for der imponerer du stadig. ahj reagerte på dette 1
Fredrik 90 Skrevet Onsdag kl. 14:49 Skrevet Onsdag kl. 14:49 15 minutter siden, Snagg30 skrev: @Fredrik 90 og jeg kommer aldri til å glemme for en idiot du er for der imponerer du stadig. Du har det fort med å bli personlig iallfall, dette er jo bare tåpelig og fører heller ikke noe godt med seg. Hvis du ikke tåler at folk er uenige med deg, og du tar det så tungt som du åpenbart gjør så anbefaler jeg at du logger deg av litt. Da er ett diskusjonsforum litt for tøft for deg 😀
Snagg30 Skrevet Onsdag kl. 14:57 Skrevet Onsdag kl. 14:57 6 minutter siden, Fredrik 90 skrev: Du har det fort med å bli personlig iallfall, dette er jo bare tåpelig og fører heller ikke noe godt med seg. Hvis du ikke tåler at folk er uenige med deg, og du tar det så tungt som du åpenbart gjør så anbefaler jeg at du logger deg av litt. Da er ett diskusjonsforum litt for tøft for deg 😀 Hersketeknikker du prøver på fungerer dårlig på meg, du er en idiot av ei bølle og det vil du alltid være. Dette bryr ikke vi racersjåfører oss noe særlig om, vi koser oss i glansen samt har vi ekte skinn dash i alle bilene våre. ahj, Markus E30, fupsaker og 1 annen reagerte på dette 4
Rune-K Skrevet Onsdag kl. 15:18 Skrevet Onsdag kl. 15:18 51 minutter siden, Snagg30 skrev: @Fredrik 90 og jeg kommer aldri til å glemme for en idiot du er for der imponerer du stadig. 26 minutter siden, Fredrik 90 skrev: Du har det fort med å bli personlig iallfall, dette er jo bare tåpelig og fører heller ikke noe godt med seg. Hvis du ikke tåler at folk er uenige med deg, og du tar det så tungt som du åpenbart gjør så anbefaler jeg at du logger deg av litt. Da er ett diskusjonsforum litt for tøft for deg 😀 18 minutter siden, Snagg30 skrev: Hersketeknikker du prøver på fungerer dårlig på meg, du er en idiot av ei bølle og det vil du alltid være. Dette bryr ikke vi racersjåfører oss noe særlig om, vi koser oss i glansen samt har vi ekte skinn dash i alle bilene våre. Er det nå vi andre normale folk skal finne fram popcornet og le av kamphanene.🤣 Fredrik, Olaandref og laffe reagerte på dette 2 1
Snagg30 Skrevet Onsdag kl. 15:23 Skrevet Onsdag kl. 15:23 (endret) @Rune-K ingen kamphane, sier meningen min etter idiotiske utsagn fra vedkommende i lang tid. Det er ganske mange på forumet som føler det samme, dette vet jeg etter å fått utallige meldinger på andre fora en her opp igjennom de siste årene. Bare synd så få sier i fra Endret Onsdag kl. 15:25 av Snagg30 flobben reagerte på dette 1
Fredrik 90 Skrevet Onsdag kl. 15:33 Skrevet Onsdag kl. 15:33 7 minutter siden, Rune-K skrev: Er det nå vi andre normale folk skal finne fram popcornet og le av kamphanene.🤣 Ja man kan egentlig godt le av det hele, dette er så tåpelig som det går an. Men jeg stetter en strek her for min del, har fått frem det jeg mener ang vekten på nye M2 CS 😀 34 minutter siden, Snagg30 skrev: vi koser oss i glansen samt har vi ekte skinn dash i alle bilene våre. Skinndasj gir vel økt vekt mener jeg å ha hørt 😅
Fredrik Skrevet Onsdag kl. 15:53 Skrevet Onsdag kl. 15:53 Det er ikke mange unnskyldninger bilprodusentene faktisk kan bruke for å forsvare den enorme vekten dagens biler har. Teknologien er der for å redusere vekten betydelig, men den er relativt kostbar og dermed ikke interessant slik dagens bilmarked fungerer med relativt små økonomiske marginer for alt annet enn påkostede bilmodeller. Elektriske biler fungerer som et slags alibi i denne sammenhengen. De er like tunge eller tyngre og dermed er de økonomiske insentivene for å gjøre alminnelige biler lettere små. Hvis man bruker den samme moderne teknologien i betydelig lettere biler (1300-1400 Kg) vil både kjøreegenskapene og opplevelsen være fantastisk. Motorene behøver heller ikke være så kraftige for å oppnå de samme fartsressursene. Bilene vil bruke mindre drivstoff og slitasjen på veiene reduseres, men så lenge elektriske biler veier 1000 Kg mer gir dette ingen mening. Dagens elektriske biler (inkl. SUV/Pickup truck trenden) er en sovepute for bilprodusentene i relasjon til å utvikle ny teknologi som virkelig vil gi mening. fupsaker, Yngvejos, Snagg30 og 4 andre reagerte på dette 7
LP760 Skrevet Onsdag kl. 18:07 Skrevet Onsdag kl. 18:07 5 hours ago, Snagg30 said: Det er ganske åpenbart du er en som ferdes på autobahn og E6 og jeg på rudskogen, for meg er vekt veldig relevant. Jeg har parkert en F90 gjennom svingene på rudskogen med min slappe E46 M3 med lav vekt. Jeg skulle likt å sett G90 med 1000kg maskere vekten sin så godt du påstår, det kan jeg si med en gang den ikke gjør. Sikkert en super bil til daglig bruk å da er jeg enig vekta har lite å si for den vanlige mannen i gata Jeg tenker også slik du poengterer. Tilbakemelding og følelse E46 M3 Lekenhet og overstyring E46 M3 Kontroll og mestringsfølelse E46 M3 Rå kraft og prestasjon G90 M5 mye av det som går igjen i testene er at ja, den presterer bra på bane sett i forhold til vekt. Men det er vel det? Hadde de blitt spurt hvilken M bil de hadde valgt til banekjøring, så tror jeg ikke de hadde tatt G90 M5. fupsaker, Ron Jeremy og Snagg30 reagerte på dette 3
Rune-K Skrevet Onsdag kl. 19:38 Skrevet Onsdag kl. 19:38 3 timer siden, Fredrik skrev: Det er ikke mange unnskyldninger bilprodusentene faktisk kan bruke for å forsvare den enorme vekten dagens biler har. Teknologien er der for å redusere vekten betydelig, men den er relativt kostbar og dermed ikke interessant slik dagens bilmarked fungerer med relativt små økonomiske marginer for alt annet enn påkostede bilmodeller. Elektriske biler fungerer som et slags alibi i denne sammenhengen. De er like tunge eller tyngre og dermed er de økonomiske insentivene for å gjøre alminnelige biler lettere små. Hvis man bruker den samme moderne teknologien i betydelig lettere biler (1300-1400 Kg) vil både kjøreegenskapene og opplevelsen være fantastisk. Motorene behøver heller ikke være så kraftige for å oppnå de samme fartsressursene. Bilene vil bruke mindre drivstoff og slitasjen på veiene reduseres, men så lenge elektriske biler veier 1000 Kg mer gir dette ingen mening. Dagens elektriske biler (inkl. SUV/Pickup truck trenden) er en sovepute for bilprodusentene i relasjon til å utvikle ny teknologi som virkelig vil gi mening. BMW viste jo at de kunne redusere vekten med i3. Hvis de bare hadde fortsatt på det sporet måtte vel de andre produsentene fulgt etter. Det er flott at regjeringen innførte en vektavgift på nye biler Men det hjelper ikke sålenge ingen går inn for å redusere vekten. CHNilsen, uglefossen, Marius2002 og 3 andre reagerte på dette 6
Fredrik Skrevet Onsdag kl. 21:39 Skrevet Onsdag kl. 21:39 1 hour ago, Rune-K said: BMW viste jo at de kunne redusere vekten med i3. Hvis de bare hadde fortsatt på det sporet måtte vel de andre produsentene fulgt etter. Det er flott at regjeringen innførte en vektavgift på nye biler Men det hjelper ikke sålenge ingen går inn for å redusere vekten. i3 var helt klart et skritt i riktig retning, men den var dyr å bygge for BMW og utsiktene til å tjene penger på konseptet var små så lenge stål er billigere. Batterier er stadig dyre selv om de har blitt billigere og dette medfører at en større elektrisk bil enn i3 bygget på den samme måten ville ha blitt for dyr. Trolig kunne man ha gjort den 200-300 Kg lettere, men når utgangspunktet pga. batteriet er godt over 2 tonn koster det mer enn det smaker. For alminnelige biler derimot der utgangspunktet f.eks er 1800 Kg vil vektreduksjonen forholdsmessig være signifikant. Aluminium var forøvrig en løsning som spesielt Audi forsket på, men utfordringen der var at kollisjonsskadete biler som regel måtte kondemneres fordi strukturelle deler av bilene ofte var ødelagt. Rune-K og fupsaker reagerte på dette 2
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå