Fredrik 90 Skrevet Mai 28 Skrevet Mai 28 1 time siden, Rune-K skrev: Det er flott at regjeringen innførte en vektavgift på nye biler Men det hjelper ikke sålenge ingen går inn for å redusere vekten. Den der skjønte jeg ikke helt, hvorfor er det flott at vektavgift ble innført? Ingen avgift som gjør nye, trygge og miljøvennlige biler dyrere er bra spør du meg. Særlig nå som alle biler solgt i Norge drar rundt på ett tungt batteri. Denne avgiften burde heller vært skrotet, eller i det minste hatt ett høyere innslagspunkt. Egentlig burde vi kun hatt moms og en C02 avgift i Norge, det hadde i det minste vært mest rettferdig. Alle biler får moms uavhengig drivlinje. Videre blir biler med null utslipp billigst og fossile biler med lavt utslipp belønnes med en liten avgift.
Rune-K Skrevet Mai 28 Skrevet Mai 28 12 minutter siden, Fredrik 90 skrev: Den der skjønte jeg ikke helt, hvorfor er det flott at vektavgift ble innført? Ingen avgift som gjør nye, trygge og miljøvennlige biler dyrere er bra spør du meg. Særlig nå som alle biler solgt i Norge drar rundt på ett tungt batteri. Denne avgiften burde heller vært skrotet, eller i det minste hatt ett høyere innslagspunkt. Egentlig burde vi kun hatt moms og en C02 avgift i Norge, det hadde i det minste vært mest rettferdig. Alle biler får moms uavhengig drivlinje. Videre blir biler med null utslipp billigst og fossile biler med lavt utslipp belønnes med en liten avgift. Det jeg mener er hvis det fører til at lettere biler får et konkurransefortrinn så er det flott men antagelig så er det norske markedet for lite til at produsentene bryr seg om å lage lettere biler kun for avgiftene, dessuten så er ikke avgiftene høye nok til at det er noe poeng. Jeg tok og regnet litt raskt på det og en i4 vil bli ca. 4000 kroner billigere hvis man klarer å skrelle vekk 300 kilo som absolutt bør være mulig. Det er for lite til at fabrikantene bryr seg. Men prinsippet er riktig hvis man vil ha lettere biler. Jeg er også enig med deg i at bare co2 avgift kan være veien og gå men jeg synes også en vektavgift har mye for seg men da må den være mye høyere, mulig en trinnvis opptrapping så alt over f.eks 1800kg er svindyrt. Jeg vil uansett ha lettere biler. sveigis, Fredrik, Kolstad Jr. og 3 andre reagerte på dette 6
Fredrik 90 Skrevet Juni 6 Skrevet Juni 6 Gode nyheter for oss som liker tradisjonelle lave biler. 5-serie, A6 og E-klasse har hittil hatt en formidabel salgsøkning i Europa. Ett segment som i årevis har tapt terreng til SUV. 5-serie har også overtatt førsteplassen til MB E klasse, på en måte bra at BMW har suksess men litt dumt at det er med en dårlig modell. 5-serie sitt byks på reg statistikken skyldes vel at hele modell spekteret er tilgjengelig nå. Touring, 540d og 550e hjelper nok på en del. Av 20 000 solgte 5-serier så var 8000 av i5. Ellers så dominerer fortsatt diesel i segmentet, sammen med PHEV. Elbilene halter etter 👍 https://www.carscoops.com/2025/06/the-bmw-5-series-is-killing-it-in-europe/
mslello Skrevet Juni 11 Skrevet Juni 11 Da har Autogefühl fått testet neste iX3. fupsaker og Ron Jeremy reagerte på dette 2
awt Skrevet Juni 11 Forfatter Skrevet Juni 11 Det var et forferdelig stygt ratt. Saltkjelen reagerte på dette 1
Ron Jeremy Skrevet Juni 11 Skrevet Juni 11 Jeg hører «game changer» og det løfter forventningene ytterligere. Rekkevidde realistisk på 650km, mao minst 700 estimert WLTP og det skulle komme en med ennå bedre rekkevidde. Ladehastigheten hørtes imponerende ut også. Litt usikker på myriaden av knapper på rattet og panoramic vision. Men det høres ut som Neue klasse kan leve opp til navnet sitt, lovende! mslello reagerte på dette 1
mslello Skrevet Juni 11 Skrevet Juni 11 57 minutter siden, Ron Jeremy skrev: Jeg hører «game changer» og det løfter forventningene ytterligere. Rekkevidde realistisk på 650km, mao minst 700 estimert WLTP og det skulle komme en med ennå bedre rekkevidde. Ladehastigheten hørtes imponerende ut også. Litt usikker på myriaden av knapper på rattet og panoramic vision. Men det høres ut som Neue klasse kan leve opp til navnet sitt, lovende! Usikker på knappen på rattet og panoramic vision jeg også. HUD sparer de tydeligvis til senere. Men virker også veldig positiv kjøreegenskaper. Så fremdeles positiv her.
Marius2002 Skrevet Juni 11 Skrevet Juni 11 Lover jo bra: https://www.press.bmwgroup.com/global/article/detail/T0450587EN/pioneering-technology-meets-pure-driving-pleasure:-testing-bmw-ix3-prototypes Bilen blir jo presentert i september på IAA Mobilty. Men de skriver at den får 800km rekkevidde WLTP(iX3 50) og 400kW ladehastighet. V2L på opptil 3,7kW (i Europa) er jo også veldig bra. Kan jo kjøre bordsag med tilhørende grovstøvsuger da Mangler bare hengervekt-tall så er vi der. fupsaker reagerte på dette 1
Saltkjelen Skrevet Juni 11 Skrevet Juni 11 Nei, nei, nei. Fytti helv.. for et intetsigende interiør. Det overrasker meg at BMW fjerner iDrive-kontrolleren og innfører knapper med haptic feedback, mens flere andre bilprodusenter har erkjent at mangel på fysiske knapper er noe dritt, og med bransjeorganisasjoner som EuroNCAP som vil gi bilen dårligere score uten fysiske knapper og betjeningshjul. Dette er flere steg bakover i brukervennlighet og sett fra et trafikksikkerhetsmessig perspektiv. Det blir i alle fall billig å reise innom BMW forhandler fremover, for signeringspennen har vel aldri ligget så dypt i lomma som den gjør med dette her. 😅 Ranger1000, uglefossen, fupsaker og 6 andre reagerte på dette 5 4
Marius2002 Skrevet Juni 11 Skrevet Juni 11 @Saltkjelen Fjerning av iDrive-hjulet er et stort steg tilbake. Se på BMW iX LCI, det er fasit for iX3.
Ron Jeremy Skrevet Juni 11 Skrevet Juni 11 11 minutter siden, Marius2002 skrev: @Saltkjelen Fjerning av iDrive-hjulet er et stort steg tilbake. Se på BMW iX LCI, det er fasit for iX3. Jeg savnet iDrive hjulet første mnd i iX1, men etter den tid tenker jeg ikke på det lenger. Er mye apps og generell betjening som gjør at touch er det enkle alternativet fremover. Det er nok ikke for alle - nå, men enkelte endringer må vi fleste kunne leve greit med. For meg er det verre om interiør kvaliteten og setene er tilsvarende dårlig som i andre nye BMW’er. mslello, Marius2002 og fupsaker reagerte på dette 3
mslello Skrevet Juni 11 Skrevet Juni 11 Skulle tro de hadde tid til å reversere haptiske knapper, men neida de må prøve de også..
Fredrik 90 Skrevet Juni 11 Skrevet Juni 11 (endret) Fæl bil dette her, ikke mye som minner om en BMW. Interiøret skal jeg ikke en gang nevne… Men 800 km rekkevidde er jo bra da, utfordringen for denne bilen er BMW sin egen nye X3 30e som går 10 mil på strøm, ser mer normal ut, har 900 km rekkevidde og koster mindre (i EU altså). BMW har hatt stor suksess med å ha alle drivlinjer i en modell, hvorfor går de nå mot seg selv? i4 og iX1 er BMW sine mest populære elbilmodeller, disse er jo bygget på ICE plattform. Og det er bra elbiler på tross av dette. Nå snur jo VW og Mercedes også og skal vekk fra dedikerte elbil modellserier. Er vi ikke litt over det at elbiler skal se så fordømrade annerledes ut enn alle andre biler? Nei, dere som føler dere har lyst på dette greiene her…dere har min dypeste medfølelse 😅 Endret Juni 11 av Fredrik 90
*MrB* Skrevet Juni 12 Skrevet Juni 12 Synes ikke bilen ser forferdelig ut utvendig. Kunne vært langt verre. Interiøret er faktisk det verste her. Og i likhet med flere stiller jeg meg undrende til den veien de velger å gå mtp betjening. Jeg er en sterk forkjemper for idrivehjulet, da det har fungert upåklagelig i årevis. Men det skal sies at jeg synes det fungerer dårligere på de nyeste modellenes oppsett, og man ender fort opp med å bla direkte på skjermen i stedet, hvilket på ingen måte er positivt. Etter å ha kjørt I4 noen dager mens kona var på reise, var det befriende å sette seg inn i F10 igjen. Saltkjelen, papertiger, mr.pingu og 1 annen reagerte på dette 4
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå