Gå til innhold

Tråden om BMW-nyheter/rykter/snakk etc.


awt
 Share

Anbefalte innlegg

Design er relativt og etter aldersgrupper/generasjoner. Ja f10 er nydelig, men det er nok mange som kaller den moderne og lik alle andre biler. Tenker da spesielt på den eldre garde som vokste opp med amerkianske flak med vinger. DET var bildesign det...mener mange.

På samme måte er nok mange (meg inkludert) litt fastbrent i dagens bmw design. Eller rettere sagt det som nå fases ut. 

Jeg mener bmw designet var på topp fra e36 tiden og frem til f1x og 6 serie gc. Sikkert mye fordi jeg har hatt førerkortet i meste av denne perioden. De kommende generasjoner vil kanskje se den nye bmw looken som kommer som det eneste rette.

Så det er ingen fasit. Nye 3serie er sikkert nydelig for mange (noe bmw vet ellers hadde de ikke endret designspråket) mens oss som henger igjen i f10/f30 designspråket får holde oss der. F serie bilene er da enda nye... vi skal nyte dem i mange år før det blir aktuelt med g serie bil.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

@Evopower jepp, men det er akkurat det at det ikke er noen fasit som er så bra. Det skaper mangfold. Noen "henger igjen" på F30 mens andre stoppet på E46. Min far for eksempel liker 2002, så var det en pause til E31 og E36(også Z3) og så ny pause til i3 og G30 på hva han likerav BMW. Å si at F10 skiller seg ut i trafikken er feil, det samme gjelder F30. De er bare en premiumbil blant mengden for folk flest. Det trenger ikke å være noe galt i det, men for oss så kanskje de skiller seg ut likevel. Fordi vi nettopp legger merke til de bilene vi liker. :)

G20 liker jeg bedre og bedre, jeg sier ikke at alt er rett, men mye. Likte M-Performancen godt, litt voldsom grill, og felgene var innertier :)

 

Endret av Marius2002
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ingen tvil om at hver generasjon har deres favoritter når det gjelder biler og designet på disse. Jeg vokste opp med E30, men det er faktisk E46 som er min favoritt 3-serie. Jeg synes også at F30 er temmelig lekker, mens E90 er mindre interessant på den samme måten som E36 er det i forhold til E46. 

På den annen side er det få biler som er mer elegante enn E9 og den modellen er jeg egentlig for ung til å ha et forhold til. Jeg husker den som barn, men det er ikke en modell jeg hadde bilder av på veggen for å si det på den måten. Det var imidlertid E9 som så smått vekket min interesse for BMW og da jeg ble eldre kikket jeg alltid en ekstra gang hvis jeg så en litt spesiell BMW. Det var f.eks en abonnent på min avisrute (dette var i 1982/83) som hadde en E23 745i og hvis bilen sto i oppkjørselen måtte jeg alltid bruke et par minutter på bare å beundre bilen. E23 er imidlertid ikke min favoritt 7-serie i dag. Det er stadig E38, men jeg begynner å få mer sansen for E32 og liker dagens G11.

Når det gjelder 5-seriene synes jeg at E28 var flott på 80-tallet, men da E34 kom virket den umiddelbart veldig gammeldags. E34 mener jeg stadig er en av de fineste 5-seriene selv om E39 nok er den jeg har likt best. E60 ble aldri en favoritt og dette gjelder for så vidt også F10 og G30.

Poenget er at det etter min mening ikke er noen motsetninger i å best like den nyeste 3-serien og samtidig best like en litt eldre 5-serie og/eller 7-serie. Seriene og generasjonene deler enkelte designlinjer fordi de er BMW'er, men hver serie er unik og tilpasset et bestemt publikum og bruksområde... :)

Endret av Fredrik
Lenke til kommentar
Del på andre sider

22 timer siden, fupsaker skrev:

Nei, det er lenge siden det dukket opp noe, men er kanskje mer sannsynlig i en fremtidig G30 og at de skiller litt på modellene? Hadde den kommet med R6 og hybrid hadde jeg kvittet meg med 330'n og A3en selv. 😛 

 

Edit fra februar:

 

 

BMW 3 Series Model Horsepower Available Gearboxes Traction
316d 136 6-speed manual, 8-speed auto RWD
318d 163 6-speed manual, 8-speed auto RWD
320d 204 6-speed manual, 8-speed auto RWD/xDrive
325d 238 8-speed auto RWD/xDrive
330d 265 8-speed auto RWD/xDrive
M340d 320-340 8-speed auto xDrive
325e iPerformance 230 8-speed auto xDrive
330e iPerformance 265 8-speed auto xDrive
318i 150 6-speed manual, 8-speed auto RWD
320i 204 6-speed manual, 8-speed auto RWD/xDrive
320i Efficient Dynamics 170 6-speed manual, 8-speed auto RWD
330i 265 8-speed auto RWD/xDrive
M340i 380 8-speed auto xDrive

Ser heller dårlig ut for en sekser hybrid :( Skal det bli noe må det jo neste bli en M340i 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 timer siden, Evopower skrev:

Hvis du sikter til min kommentar, så har jeg ikke lest noe tidligere i tråden angående sammenligning med peugeot. Men da har flere tenkt det samme som meg og da må det være noe i det? Jeg stiller meg spørrende i mitt innlegg. Slakter ikke nye 3 serie på noen måte. Jeg er også stor fan av flere peugeoter, både nye og eldre. Overflødig og krampektig er det å være "innleggspoliti", spesielt når man tydeligvis ikke vet bakgrunnen til hva som ble tenkt av personen når innlegget ble skrevet.

Marius2002 svarte med en interresant obsevasjon... så ja mulig bmw ikke mister særpreg men legger seg på en annen linje. 

Nei, ettersom jeg hverken siterte deg eller tagget deg i kommentaren så var det ikke deg jeg siktet til. Jeg uttalte meg på generelt basis, så det er ikke noen grunn til å begynne å sutre...

11 timer siden, bimmerR skrev:

Lengden er som nevnt på nivå med E34. Men synes det også er verdt å trekke frem at bredden er mellom E39 og E60. Det gjør at bilen fra mitt ståsted har 5-serie proporsjoner. Egentlig ikke noe sjokk slik som trenden er i markedet, men jeg liker det ikke bedre av den grunn.

Men det som er verd å trekke frem er at vekten på G20 er i området 1440 kg til 1540 kg avhengig av utstyr og motorisering. Det er akkurat i samme område som E34 også var, og en del mindre enn de siste generasjonene 3-Serie. Med dagens teknologi, bedre understell og bedre styring så er jeg sikker på at bilen kommer til å kjøre såpass bra at den vil føles mye mindre enn det den egentlig er. Fysisk størrelse er en ting og den kommer man ikke unna, men jeg vil mene at "på veien" følelsen også er svært viktig for hvordan man vurderer og opplever en bil.

3 timer siden, KireS skrev:

Nå kan man bygge en på bmw.co.uk. Morsomt å se at man kan specce med laser lys i en pakke til kun 1500 pund! Nå kan man få mye av det samme utstyret på 3 som på 5, fin utvikling.

Det er utvilsomt en veldig fin utvikling, men litt dumt for de av oss som lurer på å kjøpe 5-serie. Hvorfor skal jeg betale mer for en G30 når en G20 stort sett  har det samme utstyret til en rimeligere pris. Med mindre man er ute etter størrelsen så er det jo egentlig ikke noen grunn til å kjøpe G30..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Siste versjon av 5 serie er vel nærmere 7 serien enn noen sinne så er nok bare en naturlig utvikling at 3 serien nærmer seg femmern. Men tipper 5 serien er en del mer komfortabel og bedre autobahn lokomotiv som vel passer deg bra:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

23 minutter siden, Fredrik 90 skrev:

Hvorfor skal jeg betale mer for en G30 når en G20 stort sett  har det samme utstyret til en rimeligere pris. Med mindre man er ute etter størrelsen så er det jo egentlig ikke noen grunn til å kjøpe G30..

 

Aldri har en 3 serie hatt en slik utstyrsnivå som G20, langt på vei oppleves den som mer moderne og mer komplett enn G30, siden den kan speces så «høyt». Eneste jeg er usikker på om den har/kan få, er aktive seter og kjøling av disse. Tar det for gitt at den ikke får komfortseter heller, ei heller 4 hjuls styring - men sett bort fra det, ifht utstyr, størrelsen på HUD og hydrauliske dempere er dette en meget avansert 3 serie som nå er lansert. Vil tro G20 vil kunne kannabelisere endel av salget til G30, du er jo i den kategorien selv Fredrik.

Endret av Ron Jeremy
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Marius2002 skrev:

@Evopower jepp, men det er akkurat det at det ikke er noen fasit som er så bra. Det skaper mangfold. Noen "henger igjen" på F30 mens andre stoppet på E46. Min far for eksempel liker 2002, så var det en pause til E31 og E36(også Z3) og så ny pause til i3 og G30 på hva han likerav BMW. Å si at F10 skiller seg ut i trafikken er feil, det samme gjelder F30. De er bare en premiumbil blant mengden for folk flest. Det trenger ikke å være noe galt i det, men for oss så kanskje de skiller seg ut likevel. Fordi vi nettopp legger merke til de bilene vi liker. :)

G20 liker jeg bedre og bedre, jeg sier ikke at alt er rett, men mye. Likte M-Performancen godt, litt voldsom grill, og felgene var innertier :)

 

Har F30 men henger igjen på E46. Hadde jeg funnet den perfekte E46 330i facelift sedan manuell med laaaav kilometer hadde jeg kunne byttet på dagen. I mine øyne er både E9x og F3x plastikkbiler i forhold. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, StigJ skrev:

Har F30 men henger igjen på E46. Hadde jeg funnet den perfekte E46 330i facelift sedan manuell med laaaav kilometer hadde jeg kunne byttet på dagen. I mine øyne er både E9x og F3x plastikkbiler i forhold. 

Nemlig :) Mens jeg liker godt E90 LCI, som jeg var skeptisk til før jeg kjøpte en E91 selv, eierskapet var kun positivt. E46 sedan er fine biler, enten standard eller M-tech 2(bare man ikke setter på en M3-fanger foran uten breddingen ellers). Jeg kunne fortsatt tenkt meg E36 med en rekkesekser. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 timer siden, Marius2002 skrev:

Jeg kunne fortsatt tenkt meg E36 med en rekkesekser. :)

Jeg har tenkt tanken mange ganger siden jeg for snart 20 år siden hadde en 1997 E36 323i - og jeg liker originale E36 modeller, men når jeg så tenker på hvor mye bedre selv min E46 318d Touring var rent kjøredynamisk har jeg droppet tanken. Den største forskjellen på E36 og E46 er understelet og hvordan man opplever dette på veien. E46 er mye mer agil og lett på foten der E36 føles litt sedat og "tung" selv med en ganske voksen rekkesekser under panseret.

Jeg tenker derfor at en E46 325i/330i (gjerne coupé) med manuell gearkasse er den optimale kombinasjonen hvis poenget er en av de små 3-seriene med glimrende kjøreegenskaper. 3-serien kommer ikke bedre enn E46 i denne konteksten og jeg savner stadig min gamle E46 318d Touring som vi hadde i 10 år og kjørte godt og vel 340000 Km med... :)

Endret av Fredrik
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, mslello skrev:

Jeg så litt på dette bildet i dag. Tydligvis ikke krav om lyktespyling på led og laserlys?

Jeg mener reglene er sånn at det er krav om lyktespyling hvis nærlyset gir mer enn 2000 Lumen. Xenon gir ca. 3000 Lumen, mens LED-lysene vanligvis ligger rett under 2000 Lumen.

Dumt å ikke ha lyktespyling med den sørpa vi har på vinteren.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...