Gå til innhold

Tråden om BMW-nyheter/rykter/snakk etc.


awt
 Share

Anbefalte innlegg

Fra januar 2017 til januar 2019 har prisene til lands økt i gjennomsnitt med nesten 5%. Det vil si at en bil som kostet 800000,- i januar 2017 koster ca. 840000,- nå i 2019 om man har to identiske biler, dette er den generelle prisstigningen og ikke ekstra avgifter. Så er det andre tinger som spiller inn også, så ja jeg tror nok en 520d kan ha økt med 60000,- på to år uten at utslippene telles særlig. Nå trenger ikke denne 5% å gjelde biler, det kan være mer eller mindre, men det er gjennomsnittet på alle varer her til lands. Tar jeg feil så legger jeg meg flat :) 

Endret av Marius2002
Lenke til kommentar
Del på andre sider

58 minutter siden, Fredrik 90 skrev:

WLTP er i bruk i den form av bilprodusentene oppgir utslippstall som skal være mer reelle. Når vi da har ett avgiftsystem som bruker fabrikkens utslippstall så blir bilene dermed dyrere. Eller mener dere at det er BMW selv som har gjort at prisene på f eks en 520d har økt med 60 000 kr ved å øke bilprisen? Det er jo bare å ta en titt i prislista fra 2017 og sammenlikne CO2 og NOX utslipp med dagens prisliste. Så ser man forskjellen!

Dersom du leser de linkene i mitt forrige innlegg forklarer det litt. NEDC er heller ikke i bruk lengre, NEDC2 tok over fra NEDC 1.9.18, og er en såkalt «myk» overgang fra NEDC til WLTP, og er en formel for tilbakeregning av WLTP-verdier som i snitt gir 6,7% økning i priser i 2019. WLTP-CO2-verdier brukes altså kun indirekte for uteregning av bilavgifter i Norge før 1.1.20, det er NEDC2 som er gjeldende.

Endret av papertiger
Lenke til kommentar
Del på andre sider

"Selvom regjeringen nå har utsatt avgiftsberegningen i forhold til WLTP, kan noen biler kan få prisjusteringer allerede høsten 2018. Sjekk kontrakten nøye for å se hvilke forbehold forhandleren tar om dette. Be også forhandleren om hjelp til å beregne hvor mye avgiftsøkningen kan bli, dersom dette er mulig." Kilde: NAF

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Alle motorer som ble godkjent etter 01.09.2017 , skulle avgiftsbelegges etter den nye WLTP standarden. Jeg hadde skrevet kontrakt på ny bil i april 2017, det var planlagt produksjon i august, ble utsatt til oktober. Når jeg fikk bekreftet produksjon, fikk jeg også beskjed om at ny engangsavgift på spesifikke bil gikk opp fra estimert kr. 303.000 og endelig avgift etter den nye WLTP enTe opp på ca 360.000. Ny avgift beregning fikk store utslag på enkelte. Dette hadde den konsekvens at flere importører stoppet salg av enkelte modeller på grunn av at de ikke hadde fått godkjent bilen etter den nye WLTP standarden. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

27 minutter siden, KireS skrev:

Nye 3 serie hybrid bekreftet vil komme som stasjonsvogn.

https://www.tv2.no/broom/10420587/

Hadde den bare kommet med xDrive i tillegg hadde den blitt komplett. Men blir nok populær i norge.

En jeg snakket med sa at denne ville komme med xDrive. Men veldig bra den endelig kommer som stasjonsvogn :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kom over denne YouTube videon. Den er helt ny (21. feb). I denne videon diskuterer to tidligere BMW/Mercedes " Master Certified" mekanikkere "billige" (I USA vel og merke) AMG versus M-sport biler. Den er litt lang, 47 minutter så jeg så den i bolker. Jeg tror fler enn meg vil like den. Men det er opp til dere og bestemme

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Se vedleggene for prisene. 

Grunnpriser for nye 2020 BMW 7-serie 750i xDrive (Steptronic), 750i xDrive (Steptronic Sport), 750d xDrive (Steptronic), 750d xDrive (Steptronic Sport),  745e iPerformance (Steptronic), 745e iPerformance (Steptronic Sport).
Og

Grunnpriser (Lang versjon).

750Li xDrive (Steptronic), 750Li xDrive (Steptronic Sport), M760Li xDrive (Steptronic Sport) , 730Ld xDrive (Steptronic), 730Ld xDrive (Steptronic Sport), 740Ld xDrive (Steptronic), 740Ld xDrive (Steptronic Sport), 750Ld xDrive (Steptronic) og 750Ld xDrive (Steptronic Sport).

 

1.jpg

2.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 23.2.2019 den 12.13, t06afre skrev:

Jeg kom over denne YouTube videon. Den er helt ny (21. feb). I denne videon diskuterer to tidligere BMW/Mercedes " Master Certified" mekanikkere "billige" (I USA vel og merke) AMG versus M-sport biler. Den er litt lang, 47 minutter så jeg så den i bolker. Jeg tror fler enn meg vil like den. Men det er opp til dere og bestemme

 

Spør du meg så var dette en video hvor en selvutnevnt Mercedes entusiast får en tidligere BMW tekniker til å sitte å innrømme hvor dårlig S85 motoren og E60 M5 er. Mens han sitter å stadig maser om hvor god W211 E55 AMG er. Mye mulig han har rett, da S85 må være den dårligste motoren i BMW sin historie. Men de vier skuffende lite fokus til resten av bilene, som f eks at W211 AMG ser ut som ett gamlehjem i forhold til E60 M5 (denne ser jo mannevond ut selv i dag). At W211 generasjon ellers var en veldig plaget generasjon når det kom til rust og tekniske problemer. Vi tenker ofte på at E60 hadde mye kluss, spør en W211 eier så har han nok vært borti litt av hvert han også..

De skulle sammenliknet F10 M5 mot W212 E63, hvor sistnevnte har en motor som rett og slett er dritt dårlig (dette påpeker han riktig nok flere ganger i klippet). Ikke at F10 M5 er feilfri, men den har iallfall ikke en motor som garantert kommer til å ryke og tømme lommeboka di.

19 timer siden, papertiger skrev:

En test av G20 vs A4 vs C300. De peker på akkurat det jeg har opplevd i nye E-klasse - interiørdekoren ser veldig bra ut, men når du trykker på det knaker det. I Audien og i G20 var det helt tyst. 

https://m.youtube.com/watch?v=ci92HvCeR40

Det er akkurat dette jeg har forsøkt å forklare mange ganger, men enkelte her vil ikke høre. Om Mercedes interiøret ser aldri så bra ut, så er det utrolig billig skrudd sammen. Dette oppdager man når man har kjørt bilene en del, hvilket jeg selv har gjort. Både E klassen, C klasse og A klassen har flotte interiører. Men når det kommer til materialkvalitet og byggekvalitet så kan de ikke måle seg mot BMW sine litt mer kliniske men veldig solide interiører. 

Ellers så byr ikke testen på noen store overraskelser, det hadde vært uhørt at en ny BMW ikke hadde vunnet en test i dette segmentet. BMW gjør mye rett om dagen i de vanlige segmentene, fantastisk design, nydelige interiør og utrolige kjøreegenskaper. Men de fucker det skikkelig til for seg selv på noen punker, særlig der hvor de skal gjøre som andre. Ett eksempel er de heldigitale instrumentene, det ser jo ikke bra ut. Tellerene går feil vei, kan ikke konfirgureres som hos konkurrentene (hva er da vitsen med heldigitalt?) og jeg savner den klassiske BMW layouten. Noe annet er IDrive systemet, som de også påpeker i videoen at det har blitt for komplisert. BMW har i alle år vært best på infotainment, siste som vi bla finner i G30 (husker ikke betegnelsen) er jo det beste av det beste. Men alt nå har de kommet opp med enda en ny versjon, og her tror jeg de har tatt det ett steg for langt. Den kunstige lyden i høyttalerne må de snart ta hintet om at de bare dummer seg ut med, nesten ingen andre driver med dette...

Ellers så synes jeg G20 er en helt fantastisk og kompromiss løs BMW, akkurat slik en BMW skal være. En M340i eller eventuelt en fremtidig 340d kan absolutt være av interesse, hvis ikke G30 kommer med 45e drivlinja når LCIen kommer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...