Gå til innhold

Tråden om BMW-nyheter/rykter/snakk etc.


awt
 Share

Anbefalte innlegg

3 timer siden, mslello skrev:

Har vært et diskutert litt om El bil utenfor Norge i denne tråden i sommer. Så jeg tenkte å komme med noen observasjoner jeg har gjort på Mallorca nå i ferien. Vi har vært litt over en uke i Alcudia, samme hotell som i fjor. I fjor så jeg ikke en eneste El bil her. I år har vi leiebil. Renault clio, så ikke så interessant dessverre. Men når vi hentet den på flyplassen, la jeg merke til at det stod mange i3 i utleie garasjen der. Her i Alcúdia, ser jeg i3 daglig og til og med en spansk registrert Tesla model 3. Nabo hotellet har også fått 2 ladeplasser til el bil siden i fjor. På biltur en dag her, møtte vi en model s. Så det er ikke bare i Norge det endrer seg. Selv om det er langt unna norske tilstander her. 

Nå har jeg nettopp kommet hjem etter å ha kjørt tur retur Norge Spania. Vi var 9 dager i Cadiz som også ligger i Andalucía regionen. Under hele mitt opphold i Spania, som inkluderer en tur til Portugal, en tur til Gibraltar og lokal kjøring. I denne perioden så jeg to....TO!! Tesla her nede. Elbiler er så si ikke eksisterende i Spania, du skal lete godt etter ladere og den generelle interessen virker svært laber.   Var innom ett par BMW forhandlere, ikke en eneste I3 å se. Kun diesel og bensinbiler, så en 530e hos den ene forhandleren men den sto i ett hjørne av salgs lokalet.

Samme gjelder for Frankrike, så noen Zoe i Paris samt en og annen Tesla. Jo lenger nord i Europa du kommer jo flere elbiler ser man, men det er veldig lite av dem i trafikkbildet. Jeg hadde forventet å se flere Model 3 etter som denne har solgt så bra, men det var svært få jeg så. Så kommer man av ferga i Norge og det florerer av elbiler, så er er Norge i en possisjon som er helt unik. Men jeg så overraskende mange av den nye G20 3-serien, den går det ikke mange av hjemme ennå. Flott bil, ser ut som den slår an i normale markeder.

Nå vil garantert forumets elbil forkjempere komme med at ting nå også skjer i Tyskland. Salget øker, folk er villige til å tenke grønt osv. Men med det tempoet elbil markedet har i Europa så vil det ta tiår før de kommer opp på ett norsk nivå. Infrastrukturen er ikke klar, bruksmønsteret er helt forskjellig, kjøpekraften er mindre og strømmen veldig mye dyrere. Snakket med en lokal om akkurat dette. Fikk forklart at i Spania så er det billigere per km med dieselbil enn med elbil ladet hjemme pga strømmen er så dyr her nede.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, papertiger skrev:

Denne artikkelen er også ganske illustrerende for innlegget ditt: http://www.bilnytt.no/subscriber/showArticle.aspx?articleID=7403

Legg merke til at alle de store bilmarkedene i Europa ligger langt under snittet i prosenten av nybilsalget som elbilene utgjør. Det er Tyskland, Storbritannia, Frankrike og Italia... Det høres flott ut i overskriften, med dobling av elbilsalget. Men det er litt som hvis du har en stein, og finner en til så har du doblet antallet du hadde. Men du har fortatt bare to steiner 😉😂

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette forumet har vel like lite elbilforkjempere som du er BMW-fanatiker? Du har jo reagert tidligere på å bli stemplet som fanboy, fanatiker og hva enn som er, så da bør du jo heller ikke stemple andre med samme karakteristikker. :)

Norge ligger langt foran i den teknologiske utviklingen, så at ting kanskje er litt annerledes her er vel kanskje ikke så rart. At elbilandelen øker i andre land vitner vel om at dette begynner å bli allmenn akseptert og at det muligens er (en betydelig del av) fremtiden, gjør det ikke?

Nei, jeg er ingen elbilfanatiker, og storkoser meg like mye bak rattet i mitt 2,5 tonn tunge dieselbeist som jeg gjør i min elektriske i3S med halve vekten. Har 7-serien åpenbare fordeler over i3en? - absolutt. Har i3en åpenbare fordeler over 7-serien? - definitivt! Èn stein blir til to, to blir til fire og fire blir til åtte. Etter hvert blir elbilandelen (evt. hydrogen med elmotorer) betydelig større, og det kommer en eller annen gang til å dominere bilverden. Det er lov å ha to tanker i hodet samtidig! :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Fredrik 90 skrev:

Legg merke til at alle de store bilmarkedene i Europa ligger langt under snittet i prosenten av nybilsalget som elbilene utgjør. Det er Tyskland, Storbritannia, Frankrike og Italia... Det høres flott ut i overskriften, med dobling av elbilsalget. Men det er litt som hvis du har en stein, og finner en til så har du doblet antallet du hadde. Men du har fortatt bare to steiner 😉😂

Prosentregning er en merkelig ting, men i 2018 var nybilsalget i f.eks Tyskland ca. 3,4 millioner biler. Ergo selges det nå mer eller mindre like mange elektriske biler i Tyskland som det gjør i Norge. Hvis Tyskland i tiden fremover opplever bare det halve av den utviklingen som vi har sett i Norge de siste 4-5 årene (hvilket det er veldig gode grunner til å tro at vil skje - potensialet er mye større med en befolkning på 83 millioner mennesker) vil antall elektriske biler som selges i Tyskland pr. år om 4-5 år være enormt. Det er derfor alle de store tyske bilprodusentene (inkl. BMW) nå legger om produksjonen til elektriske biler. 

Endret av Fredrik
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette med elbil og Europa, kan legge til at det er ikke lenge siden jeg så det som ganske håpløst å kjøre el-bil ned til familien til samboeren rett nord for Krakow. Men bare se nå :)  https://greenwaypolska.pl/en/our-stations/

Har skjedd enormt mye på bare noen få år. Ser også flere elbiler her nede en tidligere, ikke så mange på landsbygda enda. Men i storbyene er det kommet en del. Sett noen I3 også i år. For 2 år siden var det utenkelig å nesten se en elbil her når vi farter rundt på ferie. Så for min del er jeg mer åpen for elbil som neste bil, men venter å ser hva BMW kommer med fremover :)

1712072470_Screenshot2019-08-07at07_50_49.thumb.png.a934ea3c878db7a67c5b51c1a186dd8a.png

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg var før veldig skeptisk til el. Helt til jeg hadde firmabilen på service i to uker og fikk utlevert en Passat GTE som lånebil. Det var det både kort og langkjøring. Den ble kun ladet over natten hjemme før neste arbeidsdag. Totalt kjørte jeg på den 1000km og det var kun på en tank med bensin. 
Senere tid har jeg ved flere anledninger kjørt i3 både langt og kort. Er virkelig en bil jeg kan tenke meg hvis man skal kjøpe helt ny, dessverre ikke noe av BMW i dag som jeg får lyst å bruke penger på enn den. 

Dette burde si sitt siden jeg er vell en av veldig få her inn som kjører den siste moderne NA motoren her inne som BMW har lagd. Selv ikke du @Fredrik 90 kan si det. Som er det BMW før ihvertfall var kjent for, men tidene endres.

Du valgt en diesel for økonomien som andre velger el for å spare penger på dems bruksmønster. Hvis du er den entusiasten du sier du er burde du heller kjøpt en 540i enn 540d. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 timer siden, Fredrik 90 skrev:

Legg merke til at alle de store bilmarkedene i Europa ligger langt under snittet i prosenten av nybilsalget som elbilene utgjør. Det er Tyskland, Storbritannia, Frankrike og Italia... Det høres flott ut i overskriften, med dobling av elbilsalget. Men det er litt som hvis du har en stein, og finner en til så har du doblet antallet du hadde. Men du har fortatt bare to steiner 😉😂

Ventet på at du skulle komme med akkurat det tilsvaret. Du klarer virkelig ikke å se markedstendensen du?

Dersom det bruktimporteres 50 stk 540d til Norge i løpet av 1 år (som er en veldig liten del av G3x-salget), og neste år økes importen til 100 stk, så har du bare økt fra 1 til 2 steiner, men du har like fullt en dobling av importen. Er den tendensen like ubetydelig for deg? 

Det hele må jo begynne en plass. 

Du har dog et poeng i det du skriver om strømprisen; den er såpass lav i Norge sammenlignet med andre land i Europa at det å fylle rekkevidde på en elbil kontra fossilbil blir svært billig om en kan lade hjemme her berget.

Men markedstendensen kan du ikke unngå å se.

Endret av papertiger
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, papertiger skrev:

Du har dog et poeng i det du skriver om strømprisen; den er såpass lav i Norge sammenlignet med andre land i Europa at det å fylle rekkevidde på en elbil kontra fossilbil blir svært billig om en kan lade hjemme her berget.

Men markedstendensen kan du ikke unngå å se.

Tesla har akkurat åpnet for gratis Supercharging igjen for Model S og X (Model 3 har hatt/har tilsvarende). Det er dermed ingen tvil om at dette nettverket av ladestasjoner spiller en vesentlig markedsstrategisk rolle for Tesla. Gratis strøm er selvfølgelig en vesentlig økonomisk bonus for de som velger å kjøpe en Tesla.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 7.8.2019 den 0.19, Saltkjelen skrev:

Dette forumet har vel like lite elbilforkjempere som du er BMW-fanatiker? Du har jo reagert tidligere på å bli stemplet som fanboy, fanatiker og hva enn som er, så da bør du jo heller ikke stemple andre med samme karakteristikker. :)

Norge ligger langt foran i den teknologiske utviklingen, så at ting kanskje er litt annerledes her er vel kanskje ikke så rart. At elbilandelen øker i andre land vitner vel om at dette begynner å bli allmenn akseptert og at det muligens er (en betydelig del av) fremtiden, gjør det ikke?

Nei, jeg er ingen elbilfanatiker, og storkoser meg like mye bak rattet i mitt 2,5 tonn tunge dieselbeist som jeg gjør i min elektriske i3S med halve vekten. Har 7-serien åpenbare fordeler over i3en? - absolutt. Har i3en åpenbare fordeler over 7-serien? - definitivt! Èn stein blir til to, to blir til fire og fire blir til åtte. Etter hvert blir elbilandelen (evt. hydrogen med elmotorer) betydelig større, og det kommer en eller annen gang til å dominere bilverden. Det er lov å ha to tanker i hodet samtidig! :) 

At det er enkelte her inne som kraftig taler elbilenes sak burde jo være ganske tydelig, vi har flere brukere her som åpenbart har reklamert at det har gått over til f eks Tesla. Jeg stempler ingen enkelt brukere her som elbilforkjempere i denne diskusjonen, akkurat som at ingen kan beskyldes for å være BMW fanatiker. Men da må jeg bare spørre, er ikke dette forumet rette plassen å være en BMW fan boy på? Jeg er ingen elbilmotstander, jeg følger You Tube kanalen til Bjørn Nyland og vi har hatt elbil selv. Det er jeg er motstander av er fordelene disse bilene nyter i Norge, holdningene til mange av dem som kjører dem og fokuset de får i norsk media. Elbil debatten er som miljø debatten, den er ikke tosidig eller nyansert en eneste plass.. 

Norge har som sagt alle forutsetninger for å lykkes med elbiler. Vi har veldig billig og ren strøm, vi har europas høyeste kjøpekraft, vi har politisk vilje da vi ikke har industri som skades nevneverdig (olje industrien påvirkes ikke nevneverdig av dette), vi har fra før Europas høyeste avgiftsnivå på fossilbiler og vi har ett presse system som er rød farget og som omfavner alle miljøvennlige tiltak. Dette kan vanskelig la seg adoptere til noe annet land i Europa, iallfall i samme omfang. 

Jeg tror absolutt elbiler har kommer for å bli, og jeg tror i årene fremover så vil vi se flere alternative drivkilder i biler. Jeg tror også at vi sakte men sikkert vil se flere og flere elbiler også ute i europa. Men for å nå det omfanget vi har i Norge så tror jeg vi skal veldig langt frem i tid. 

På 7.8.2019 den 1.35, Fredrik skrev:

Prosentregning er en merkelig ting, men i 2018 var nybilsalget i f.eks Tyskland ca. 3,4 millioner biler. Ergo selges det nå mer eller mindre like mange elektriske biler i Tyskland som det gjør i Norge. Hvis Tyskland i tiden fremover opplever bare det halve av den utviklingen som vi har sett i Norge de siste 4-5 årene (hvilket det er veldig gode grunner til å tro at vil skje - potensialet er mye større med en befolkning på 83 millioner mennesker) vil antall elektriske biler som selges i Tyskland pr. år om 4-5 år være enormt. Det er derfor alle de store tyske bilprodusentene (inkl. BMW) nå legger om produksjonen til elektriske biler. 

Det er alltid "Hvis" "Når" og "om" når det er snakk om elbiler. Hvis det selges halvparten mange elbiler i Tyskland som i Norge i årene fremover så vil de etter hver ende opp med rundt ca 200 000 elbiler på veiene....i ett land som stadig har 60 millioner fossilbiler på veiene. Det er selvsagt en klar forbedring, men det er jo ikke like revolusjonerende som det man har fått til i bitte lille Norge. Her har vi en bilpark på 3 millioner biler hvor 200 000 er elbiler. 

23 timer siden, ahj skrev:

Jeg var før veldig skeptisk til el. Helt til jeg hadde firmabilen på service i to uker og fikk utlevert en Passat GTE som lånebil. Det var det både kort og langkjøring. Den ble kun ladet over natten hjemme før neste arbeidsdag. Totalt kjørte jeg på den 1000km og det var kun på en tank med bensin. 
Senere tid har jeg ved flere anledninger kjørt i3 både langt og kort. Er virkelig en bil jeg kan tenke meg hvis man skal kjøpe helt ny, dessverre ikke noe av BMW i dag som jeg får lyst å bruke penger på enn den. 

Dette burde si sitt siden jeg er vell en av veldig få her inn som kjører den siste moderne NA motoren her inne som BMW har lagd. Selv ikke du @Fredrik 90 kan si det. Som er det BMW før ihvertfall var kjent for, men tidene endres.

Du valgt en diesel for økonomien som andre velger el for å spare penger på dems bruksmønster. Hvis du er den entusiasten du sier du er burde du heller kjøpt en 540i enn 540d. 

Hybrid og elbil er to forskjellige ting. Jeg er heller svært positiv til hybrid teknologi da man her kombinerer det beste fra ny og gammel teknologi. Nå som rekkevidden kryper mot 100 km så begynner også ting å bli brukbart da man kan kjøre lokalt på strøm å bruke fossil kraft på langtur. 

Jeg kan si hva jeg vil jeg i relasjon til det å være skikkelig entusiast. Sannheten er at hverken du eller jeg eier biler som er en skikkelig BMW entusiast verdig, men alle kan ikke kjøre E30 M3 eller E39 M5. Jeg vil si jeg er en BMW entusiast da jeg liker bilene, historien, imaget og det hele rundt BMW. Men for meg så er bil også en bruksgjenstand, derfor er diesel det rette valget for meg og mitt bruks mønster. Jeg skulle helt klart ha valg 540i fremfor 540d når jeg bytta sist, men det var nå enn sånn at jeg hadde lyst på nye 5 serien med litt motor. Jeg kjører langt, har god erfaring med BMW diesel fra før, 540d går bedre, er billigere i drift og kosta noe mindre i innkjøp. No brainer for meg, akkurat som det hadde vært no brainer for en annen å kjøpe en Model 3 til å pendle med. Hadde jeg bodd på det sentrale Østlandet så kan jeg garantere deg at jeg hadde hatt elbil fortsatt. Men her nede på palmekysten så har vi ikke bomringer, vi har nesten ikke bommer på motorveien. Det hender man får en avtale giro i posten på 133 kr, det overlever jeg. Jeg har fri firmabil fra jobb, så elbilen ble rett og slett overflødig for oss. Kontinentet er en grei fergetur unna, og her kjører jeg en del så da er fossilkraft tingen.

Men jeg valgte altså en diesel BMW som koster det samme som en ny Tesla Model S, i dagens Norge er jo dette som galskap å regne. Jeg synes det kvalifiser iallfall litt til å være BMW entusiast 

21 timer siden, papertiger skrev:

Ventet på at du skulle komme med akkurat det tilsvaret. Du klarer virkelig ikke å se markedstendensen du?

Dersom det bruktimporteres 50 stk 540d til Norge i løpet av 1 år (som er en veldig liten del av G3x-salget), og neste år økes importen til 100 stk, så har du bare økt fra 1 til 2 steiner, men du har like fullt en dobling av importen. Er den tendensen like ubetydelig for deg? 

Det hele må jo begynne en plass. 

Du har dog et poeng i det du skriver om strømprisen; den er såpass lav i Norge sammenlignet med andre land i Europa at det å fylle rekkevidde på en elbil kontra fossilbil blir svært billig om en kan lade hjemme her berget.

Men markedstendensen kan du ikke unngå å se.

Jo jeg klarer å se markeds tendensen, men jeg klarer også å se realiteten i de utfordringene som vil komme ved å elektrifisere Europas bilpark. Jeg klarer også å se det store bildet og det ser du ut som du sliter med å få til. Jo da, selvsagt er eksemplet ditt en klar forbedring prosentvis. Men det hjelper så lite når det faktiske antallet bare er små smuler, det holder ikke mål med bare en dobling. Å øke fra en til to steiner er en dobling ja, men antallet er fortsatt veldig lite når kompisen din sitter med 1000 steiner. Du trenger en mangedobling, og det kalles å se det store bildet. Ja det er flott at Europa opplever en dobling, men les nå for guds skyld litt mellom linjene da. Egentlig så er ikke en dobling av elbilsalget noe å skryte av selv om det er ett sted å begynne, for at dette skal nytte så må en tidobling til. Da kan vi snakker vi elbil bølge også i Europa.

Slik jeg ser markeds tendensene ute i Europa så er det en økende etterspørsel etter elbiler. Etterspørselen vil også øke i årene fremover, men det vi ikke kan se er i hvilket tempo. Det vi heller ikke kan se, men som vi vet lurer er en del utfordringer knyttet til ett elbilsalg i stadig større skala. Det være seg manglende infrastruktur, tilgang til råvarer, prisutvikling på råvarer og politisk klima. Det igjen kalles å se det store bildet

Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 timer siden, Fredrik 90 skrev:

Det er alltid "Hvis" "Når" og "om" når det er snakk om elbiler. Hvis det selges halvparten mange elbiler i Tyskland som i Norge i årene fremover så vil de etter hver ende opp med rundt ca 200 000 elbiler på veiene....i ett land som stadig har 60 millioner fossilbiler på veiene. Det er selvsagt en klar forbedring, men det er jo ikke like revolusjonerende som det man har fått til i bitte lille Norge. Her har vi en bilpark på 3 millioner biler hvor 200 000 er elbiler. 

Hybrid og elbil er to forskjellige ting. Jeg er heller svært positiv til hybrid teknologi da man her kombinerer det beste fra ny og gammel teknologi. Nå som rekkevidden kryper mot 100 km så begynner også ting å bli brukbart da man kan kjøre lokalt på strøm å bruke fossil kraft på langtur.

Hybridbiler og rene elbiler er to forskjellige ting, men de har store likheter rent teknisk. Essensielt er en hybridbil en konvensjonell bil + en elektrisk bil. Hvis man fjerner stempelmotoren fra en hybridbil (eller f.eks brenselcellen fra en hydrogenbil) sitter man i praksis igjen med en elektrisk bil bare med et mindre batteri samt en eller flere elektriske motorer.

Det er derfor litt vanskelig å se at hybridbiler er noe annet enn en overgangsteknologi (spesielt når de elektriske bilene har fått en såpass god effekt og rekkevidde som de har i dag (opp mot 600 Km).

Selvfølgelig er det mye, "hvis", "når", "dersom" og "om" når det gjelder fremtiden. Det er mange variabler og usikkerhetsmomenter knyttet til en såpass stor og avgjørende endring som overgangen til elektriske biler at alle som ønsker å delta i debatten bør ta noen forbehold.

Man kan imidlertid vende dette rundt å spørre kommer f.eks BMW etter denne endringen til å forbli en helt selvstendig bilprodusent? Igjen er det fornuftig å bruke "hvis", "når", "dersom" og "om" - det eller noe helt annet skjer - så absolutt ja, men ellers mest sannsynlig ikke.

Endret av Fredrik
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er selvsagt lov å være BMW-frelst på et BMW-forum, noe annet hadde vært rart. Jeg tenker de fleste her mener med fanboy er det å ha skylapper mot andre merker og/eller ny/annen teknologi. :) Jeg er selv ingen entusiast(over middels interessert bare og liker å kjøre bil) og kan være åpent for "det meste", men BMW ga mest/best totalpakke denne gang innenfor mitt budsjett :) Jeg tenker elbil-fordeler og avgiftslette på hybridbilene er bra, det gir faktisk mange folk/familier mulighet til å ta seg råd til å bytte ut sin gamle mot en ny sikker en. Noe jeg mener alle burde se positivt på. :) 

Endret av Marius2002
Lenke til kommentar
Del på andre sider

@Fredrik90 det er da helt klart at ikke en dobling er «nok» - det må som du sier mange doblinger og økninger til for at det skal monne - og ja, de store markedene må på banen. Men bare det at det har vært en dobling i salget kan sees på som en tendens, og den skal ikke undergraves. En kan jo i prinsippet si det samme om dieselmotoren; teknologien, i likhet med eldrift, er jo godt over hundre år gammel, og ble i begynnelsen først tiltenkt stasjonær drift - bruk i biler var en fremmed tanke. Det er ikke slik det ser ut nå, men det tok noen år før den virkelig slo gjennom ja :) . Det kommer etter mitt syn til å ta _mange_ år før vi ser eldrift som den mest vanlige fremdriftskilden i biler, og jeg er av den oppfatning at 2025 som sluttåret det opereres med er totalt urealistisk å oppnå. Men jeg mener like fullt og helt vi ser en trend med økningen i salget av elbiler globalt sett. Til og med Ford lanserer en elektrifisert utgave av melk-og-brød-trucken sin F150 nå. Det er muligens mer en gimmick enn et reelt alternativ, men allikevel.

Jeg har nevnt det tidligere i en annen tråd at jeg, i likhet med deg, også ser ladeinfrastruktur og strømpriser og rett og slett politisk vilje og gjennomføringsevne for tilrettelegging for et slikt teknologiskifte som en klar flaskehals. Til og med i Norge finnes det slike utfordringer utenfor «dei sentrale strok». Finnmark fikk nettopp sin første hurtiglader! 

Til vårt bruk, og til vår livsstil og vaner fungerer dieselmotoren ypperlig enn så lenge - det er deilig å kunne komme hjem fra jobb en fredags ettermiddag med nesten tom tank, pakke i bilen og sette av sted, fylle 800km rekkevidde på tanken på 3 minutter på et utall antall plasser langs veien, bare kjøre og kjøre. Jeg ser absolutt fordelene og enkelheten i en elbil til sitt bruk, og det fordelene med en forbrenningsmotor til sitt bruk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...