Gå til innhold

Tråden om BMW-nyheter/rykter/snakk etc.

awt
 Share

Anbefalte innlegg

@ogee1 hvilken bil har du kjøpt deg nå? :)  Blir det dårlig smøring om bensinmotoren ikke går? 🤔 Sikkert et teit spørsmål... Jeg har skjønt det gjør godt å kjøre litt bensin, men i hverdagen kan det bli lenge mellom hver gang 😬 

Så langt er ladehybrid helt perfekt til vårt bruk. Bare den stillheten og den silkemyke opplevelsen når man starter opp og tar løs er ubeskrivelig deilig. :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Folk kan selvfølgelig kjøpe akkurat hva de vil, men på meg virker det som om mange som kjøper ladehybrid heller kunne kjøpt en elbil med god rekkevidde og leid bil til de virkelig lange turene. 

Man må tross alt investere i ladestasjon/jordfeilvern og forholde seg til lading i det daglige hvis man skal ha utbytte av teknologien. 

Men det er selvfølgelig også en måte å få seg en sprek og "billig" bensinbil på. Gjennomsnittlig antall hk må da økt kollosalt i Norge de siste 10 åra?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

18 minutter siden, Lars89 skrev:

Folk kan selvfølgelig kjøpe akkurat hva de vil, men på meg virker det som om mange som kjøper ladehybrid heller kunne kjøpt en elbil med god rekkevidde og leid bil til de virkelig lange turene. 

Man må tross alt investere i ladestasjon/jordfeilvern og forholde seg til lading i det daglige hvis man skal ha utbytte av teknologien. 

Men det er selvfølgelig også en måte å få seg en sprek og "billig" bensinbil på. Gjennomsnittlig antall hk må da økt kollosalt i Norge de siste 10 åra?

@Lars89 Du antar nok rett. Problemet er at man enda ikke finner elbiler med litt størrelse i en rimeligere prisklasse, som man gjør med mange hybrider. Men de kommer jo nå på rekke og rad i årene fremover :) Joda MG ZV er jo her, men rekk opp hånden de som ville hatt en slik 👇

410EC74C-E5B9-4D98-8771-FC37A09613E6.jpeg.54d1f7258495423d2dfd6f8ae081ebcb.jpeg

Edit: Jeg gleder meg derimot til BMW Vision iNext kommer. Det er en bil jeg ser frem til. Ikke med BMW-øyne, for det kjente BMW er bare å legge bak seg. Men som nyskapende og spennende på både design og løsninger... Håper jeg :) 

8BDE15E3-57B1-4095-B7E6-02F9B7B06576.jpeg.7f55c1363870abf56ed285e700c26be4.jpeg376A2AFA-57AD-4C7C-A759-83A84901A0A7.jpeg.a0b0a52d281814fe80ed84f20fd1610c.jpeg

Endret av Marius2002
Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 timer siden, Marius2002 skrev:

@ogee1 hvilken bil har du kjøpt deg nå? :)  Blir det dårlig smøring om bensinmotoren ikke går? 🤔 Sikkert et teit spørsmål... Jeg har skjønt det gjør godt å kjøre litt bensin, men i hverdagen kan det bli lenge mellom hver gang 😬 

Så langt er ladehybrid helt perfekt til vårt bruk. Bare den stillheten og den silkemyke opplevelsen når man starter opp og tar løs er ubeskrivelig deilig. :) 

Har ikke kjøpt noe nytt ennå, men følger med på el-SUVene som er på vei.

Å kjøre bensinmotoren er fint hvis den får tid til å bli varm. Det er det ikke sikkert den gjør med mitt kjøremønster. Dermed kan det bli mye kaldstarter og at motoren parkeres etter bare noen få minutters kjøring.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 timer siden, Lars89 skrev:

For meg så er det bare Tesla og Taycan som kunne levert bra nok på kjørelengde og ladefart til at jeg skulle kost meg på langtur. Begge utgår, av høyst ulike grunner. Sjarmen med biltur forsvinner også i leiebil for min del. Mest sannsylig så ender du med en melk og brød bil med FWD og navigasjon på mobilen. Det er virkelig ikke det samme som å kjøre BMW.

6 minutter siden, ogee1 skrev:

Har ikke kjøpt noe nytt ennå, men følger med på el-SUVene som er på vei.

Å kjøre bensinmotoren er fint hvis den får tid til å bli varm. Det er det ikke sikkert den gjør med mitt kjøremønster. Dermed kan det bli mye kaldstarter og at motoren parkeres etter bare noen få minutters kjøring.

Det er ganske enkelt å kontrollere dette selv da. Vipp girspaken i sport og motoren går helt til du stopper den. Måtte en ekstra handletur i går. På vei hjem så jeg at det uansett ble for lite strøm igjen. Så da spanderte jeg på meg turen hjem i Xtraboost. Krever at man følger med, men jeg tror det er fullt mulig hvis man vil. Men ren El er jo selvsagt framtiden, men mangler en del på ladefart enda synes jeg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 hours ago, mslello said:

Sjarmen med biltur forsvinner også i leiebil for min del. Mest sannsylig så ender du med en melk og brød bil med FWD og navigasjon på mobilen. Det er virkelig ikke det samme som å kjøre BMW.

Dette skraper borti litt av «utfordringen» slik jeg ser det for bilentusiaster som oss. Fremtidens bilhold med de løsningene som ligger der (månedsabonnement, bildeling, leasing, privatutleie osv) er laget for at folk skal kunne frakte seg selv fra en plass til en annen. Ikke ha et personlig forhold til bilen, men ha bil kun når en trenger det, og dele den med andre. Det er fint og flott det for menigmann i sentrale strøk, men jeg kunne «aldri» (skal aldri si aldri) opprettholdt en entusiasme for bil og motor med et slikt eierforhold, eller rettere sagt mangelen på det. Da blir det kun et transportmiddel som en bruker der og da, og det er drepen for bilentusiasten. Med mindre en da kan ha en sommerbil, banebil etc som kun brukes deler av tiden. Det koker vel ned til endringsvillighet i tankegang. Konservativ og gammeldags som jeg er når det kommer til slike ting, kontra å se morgendagens muligheter. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 timer siden, mslello skrev:

Det er ganske enkelt å kontrollere dette selv da. Vipp girspaken i sport og motoren går helt til du stopper den. Måtte en ekstra handletur i går. På vei hjem så jeg at det uansett ble for lite strøm igjen. Så da spanderte jeg på meg turen hjem i Xtraboost. Krever at man følger med, men jeg tror det er fullt mulig hvis man vil. Men ren El er jo selvsagt framtiden, men mangler en del på ladefart enda synes jeg.

Jeg ser alle disse poengene, men jeg velger bil ut fra mitt behov og kjøremønster, og da er hurtiglading noe jeg må tenke på kanskje et par ganger i året. Ellers vil den bare stå plugget inn i garasjen så den lades opp over natta. Så for meg er elbil enklere enn hybrid.

Muttern og fattern har en 225xe, og det er en helt suveren bil, så jeg er ikke anti-hybrid.

Endret av ogee1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 timer siden, papertiger skrev:

Dette skraper borti litt av «utfordringen» slik jeg ser det for bilentusiaster som oss. Fremtidens bilhold med de løsningene som ligger der (månedsabonnement, bildeling, leasing, privatutleie osv) er laget for at folk skal kunne frakte seg selv fra en plass til en annen. Ikke ha et personlig forhold til bilen, men ha bil kun når en trenger det, og dele den med andre. Det er fint og flott det for menigmann i sentrale strøk, men jeg kunne «aldri» (skal aldri si aldri) opprettholdt en entusiasme for bil og motor med et slikt eierforhold, eller rettere sagt mangelen på det. Da blir det kun et transportmiddel som en bruker der og da, og det er drepen for bilentusiasten. Med mindre en da kan ha en sommerbil, banebil etc som kun brukes deler av tiden. Det koker vel ned til endringsvillighet i tankegang. Konservativ og gammeldags som jeg er når det kommer til slike ting, kontra å se morgendagens muligheter. 

Ja det er nok den veien det går. Forhåpentligvis så blir det mulig å kjøre selv da. På bane om ikke annet. Men tror det er en stund til vi er der da. Men bilentusuasten som liker å kjøre bil,v begynner å bli sjelden rase..

5 timer siden, ogee1 skrev:

Jeg ser alle disse poengene, men jeg velger bil ut fra mitt behov og kjøremønster, og da er hurtiglading noe jeg må tenke på kanskje et par ganger i året. Ellers vil den bare stå plugget inn i garasjen så den lades opp over natta. Så for meg er elbil enklere enn hybrid.

Muttern og fattern har en 225xe, og det er en helt suveren bil, så jeg er ikke anti-hybrid.

Selvsagt må du velge det som passer deg. Ville bare få fram at hybrid ikke er helt idiotisk. Hadde jeg hatt råd til Porsche Taycan, så hadde jeg kjørt elv bil igjen. Men dessverre  dobbelt så dyr som 330e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, mslello skrev:

Selvsagt må du velge det som passer deg. Ville bare få fram at hybrid ikke er helt idiotisk. Hadde jeg hatt råd til Porsche Taycan, så hadde jeg kjørt elv bil igjen. Men dessverre  dobbelt så dyr som 330e

Hybrid er da mye smartere enn elbiler, det er jo kun elbilfolk som holder fast ved at dette er det store. Elektrifiseringen i biler er kommet for å bli, men glem ikke at elektrifisering også er hybride biler. En ladbar hybrid kombinerer det beste fra to verdner. Du tar det fossile som vi har laget i over 100 år, så kombinerer du det med det som er nytt nå...elektrisk drift! Du trenger ikke en dyr og sårbar infrastruktur, veinettet er fullt av bensinstasjoner og alle hjem har stikk kontakter. Så får man en veldig miljøvennlig bil, som lokalt kjøres helt utslippsfritt. På motorvei så går en økonomisk og miljøvennlig bensinmotor. Ingen batterier på 700 kilo som blir ett stort miljøproblem. Den fantasien om at disse kan gjenbrukes til energilagring til hjemmet må folk bare spare seg for, skal like å se dette fungere. Brannvesenet er lite happy for denne løsningen...

Folk må slutte å drømme så mye og heller innse harde fakta. Det globale bilmarkedet er så mye mer enn de 150 000 bilene som selges i Norge. Skal da verdens bilpark gjøres mer miljøvennlig, så er hybridbiler veien å gå. Dette er mye lettere å introdusere i markeder som ikke har den dyre og kompliserte infrastrukturen elbiler krever. Alle steder hvor det er kjørbar vei finnes det tilgang på bensin, og alle steder hvor det er sivilisasjon finnes det strøm. Begge ingredienser enn hybridbil trenger for å fungere optimalt, har du ikke det ene så har du det andre. Og nå kommer dere sikkert som perler på en snor, dere med I3 eller Tesla som virkelig har troa på dette. Fortell meg hvor feil jeg tar, er trangsynt og alt det vanlige sludderet dere farer med hver gang jeg taler elbilmenigheten rakt i mot. "Hvis" "når" og "om" er de mest brukte ordene i elbil forkjemperenes vokabular...nettopp fordi det er knyttet så mye usikkerhet til alt som har med elbiler å gjøre. Den usikkerheten finnes ikke rundt hybridbiler, fordi vi vet at de er bassert på en teknologi som vi etter 100 år vet fungerer. Så spar dere, denne diskusjonen har vi hatt 42 ganger før og vi blir garantert ikke enige denne gangen heller 😀

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hybrid er da mye smartere enn elbiler, det er jo kun elbilfolk som holder fast ved at dette er det store. Elektrifiseringen i biler er kommet for å bli, men glem ikke at elektrifisering også er hybride biler. En ladbar hybrid kombinerer det beste fra to verdner.

Når diesel-hybridene kommer for fullt med 15-20 mils reell rekkevidde, da er det ingen som vil ha rene elbiler lenger. I dag tror de fleste at hybridene er et mellomstadie før full elektrifisering blir en realitet. Men det vil vise seg at det er elbilene som er et mellomstadie.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 timer siden, Basse Lusk skrev:

Når diesel-hybridene kommer for fullt med 15-20 mils reell rekkevidde, da er det ingen som vil ha rene elbiler lenger. I dag tror de fleste at hybridene er et mellomstadie før full elektrifisering blir en realitet. Men det vil vise seg at det er elbilene som er et mellomstadie.

Helt enig! Teknologien går fremover for hybridbilene også og når rekkevidden her lander på i overkant av 150 km elektrisk så har man elbil og fossilbil i en og samme bil. Dette er en langt mer bærekraftig og lett integrert løsning for verdens bilmarkeder. Elbil forkjemperne vil komme med at energitettheten i batteriene stadig blir større slik at disse tar mindre plass, men det spises jo opp av det stadige jaget etter lenger rekkevidde. Jeg tror nok elbiler er kommet for å bli, men som ett alternativ og ikke som en erstatter. Iallfall ikke i ett 20-30 års perspektiv, vi vil nok også innen den tid se hva som kan utrettes med hydrogen.

De som tror at hybridbiler er ett mellom stadie er litt de samme folka som går rundt å tror at jorda er flat. Det er jo bare å se hvor lett denne teknologien er å innføre både for forbrukere og produsenter. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har i dag bare elbiler. Jeg kunne godt tenkt meg en hybrid med god rekkevidde på el, en G21 330e xdrive ville tatt unna all hverdagskjøring på el og hytteturer på bensin. Kun pga fordeler i norge vi har to el, vurderer litt en G21 selv om det vil koste litt i drivstoff og bom.

hvordan de har tenkt å få tyskere og resten av europere til å kjøpe el til annet enn nr2 bil er for meg en gåte, tror ikke det skjer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...