Gå til innhold

Tråden om BMW-nyheter/rykter/snakk etc.


awt
 Share

Anbefalte innlegg

Det som irriterer meg er at Bmw ikke går ut med noe info til oss som har bestilt biler.. 

Burde jo kunne få en heads up.. 

Prata med selgeren min torsdag, han hadde ikke hørt noe om problemer med levering av utstyr... 

Jeg måtte informere han om td. Korsrygg osv. På passasjersetet

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, at BMW ikke kommer med en offisiell uttalelse er rett og slett bare provoserende, og i alle tilfeller burde de montere utstyret uten halvleder, for så å kalle inn kjøperen for komplettering når den tid kommer. Ellers ser det jo ut til at det i fremtiden må bli å styre unna 2022-modeller fra BMW, da disse mer eller mindre fremstår som ukomplette.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser ikke folk at dette er ett spill fra forhandlere og importør sin side? Si minst mulig til kunden før det er for sent. Selvfølgelig er dem redde for at kunden skal avbestille ordren, jobben dems er jo å selge flest mulig biler selv med de utfordringene man har i dag. Derfor kan man ikke si ting som det er, men heller holde tett så godt det går...slik at færrest mulig avbestiller. Hvis en avbestiller så er faren for at snøballen begynner å rulle og en hel drøss hopper, i beste saueflokk stil. Bare se det for dere, hvis flere av dere her inne nå forteller at dere har valgt å avbestille, da blir dere andre iallfall ikke noe mindre usikre på hva dere skal gjøre. Dette er BMW redd for at skal skje.

Samme dritten med volum modellene også, en bankforbindelse venter stadig på sin nye G31 530e som han bestilte i Mai. Bilen er nå bygget uten Gesture Controll og noe annet småplukk han kunne klare seg uten (husker ikke hva det var)...nå ville han bare ha den "satans bilen" som han selv uttrykte det. Så kan man tenke seg i4 som vil være ett nisjeprodukt som skal bygges i en liten serie hvert år...man må tro på julenissen for å vente i det lengste at det ikke skal gå ut over denne også 😅

Jeg tror @Saltkjelen er inne på noe når han sier at 2022 modellene kommer til å bli ukurante i fremtiden. Vi kommer til å huske på dem som biler man ikke vet hva har av utstyr, biler som må sjekkes nøye for hva de har og ikke har. I værste fall kan jo dette være negativt for andrehåndsverdien.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

@Fredrik 90 Jeg tror faktisk ikke det er et spill - jeg tror rett og slett at selgerne ikke gjør jobben sin godt nok her. Det kjekkeste er jo selvsagt å få signert mest mulig kontrakter, ikke å bruke timene på kontrakter som allerede er signert. Jeg kan kun snakke for meg selv, men i den bransjen jeg jobber i kan du ikke komme på inspeksjonsdato og prøve å levere en annen ventil eller pumpe enn det kunden har spesifisert og betalt for. På samme måte ser jeg det som urealistisk for forhandler å tenke at kunden skal godta leveranse av en bil som ikke er i henhold til spec. Da er det 3 valg; 1) skaffe kunden det han har betalt for, 2) gi tilfredsstillende avslag i pris, 3) kunden kan kansellere bilen. Noen andre valg hadde ikke jeg godtatt. Som dere nevner så vil dette mest sannsynlig ha innvirkninger på annenhåndsverdien, det bør da også kunne reflekteres i en rabattert kjøpspris for første eier.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

@papertiger Bilbransjen er mye mer kynisk og du vil ikke tro hva de får seg til å gjøre. Den såkalte dieselgate er én ting (ren svindel), men de har også blitt tatt for prissamarbeide, manipulering av politikere og politiske reguleringer. Det som virkelig er ille etter min mening er at de også har levert bilmodeller på markedet som de vet at ikke er ferdig utviklet. Kundenen agerer dermed i praksis betatestere.

Jeg tenker at det er grader når det gjelder hvor alvorlig evt. manglende utstyr er. Kan bilen kjøres og leve opp til nødvendig sikkerhet og pålitelighet burde den vel kunne selges dersom kundene er informert om hva som mangler og mot at det blir avtalt en passende kompensasjon og/eller hvordan bilen skal bli 100% ferdig etter spesifikasjonene. Noen deler/funksjoner kan sikkert ettermonteres. Jeg kan imidlertid også forestille meg at enkelte deler/funksjoner ikke kan ettermonteres og da blir det opp til kundene å avgjøre om dette er godt nok eller om de vil bryte kontrakten.  

Endret av Fredrik
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette begynner å bli vel subjektivt.

De aller fleste selgere er lite informert over tilstand og tilgang.

Slik er det i mange bransjer.

Hva VAG gjorde med dieselgate er veldig annerledes enn dagens situasjon.

Selv ser jeg på råstoff og deletilgang til styring og elbilladere også blir hysteriske ifht pris men hva verre er, ledetid. 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

@Fredrik 
Mitt poeng går mer på at kundene bør informeres i forkant om alle endringer vedrørende den bilen de har spesifisert og bestilt og satt sin underskrift på. Det er flere her (inkl. deg) som har pekt på at det burde være mulig å lage til et ettermonterings/kompletteringsregime der bilene blir oppgradert til "spesifisert" stand når delene etterhvert blir tilgjengelige. 

@Ron Jeremy 
Om en leser i4-tråden ser det ut som det er veldig stor forskjell på både engasjement fra selgers side, samt informasjonen de sitter på. Dersom noen har betydelig mer info enn andre på hvordan dagens situasjon påvirker de spesifikke kontraktene (på ca likt spekkede biler sier en selger at det og det forsvinner, en annen selger har ingen info om endringer) virker det for meg som om informasjonstilgangen er lik, men selgers engasjement er variabelen som påvirker info ut til kunde. For all del, det kan være det er importør og produsent har dårlige rutiner for informasjonsflyt, men ser for meg at om forhandler bryr seg nok så skal de kunne tilegne seg mer info enn de sitter med per i dag.

Men ja, på jobb hos oss ser vi også betydelige forsinkelser på spesielt instrumentering og hardware til automasjonsdelen på våre leveranser som vi ikke får gjort så mye med. Måneder med forsinkelser og lite som kan hentes inn igjen. Noen aktører som soper til seg det som finnes av komponenter i markedet, som igjen skaper mangel hos andre leverandører som bruker de samme komponentene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når de regulerer prisen på pakken ned til det det vil koste å bestille tilsvarende mindre utgave så er nok BMW dekket i forhold til å kjøpsloven at de må tilby kompensasjon. I realiteten så vil bilen i basis utgave dekke de samme oppgavene som fullspekket versjon. Så jeg tror det vil være vanskelig å bryte kontrakten så lenge de ikke klusser med batteristørrelser osv.

Måtte være at det blir så mye endringer at det blir en massiv motstand og at BMW da går inn for å prøve å rette opp i renommé sitt ved å prøve og møte kundene på noen områder.

Men det er en mager trøst for en som vil ha fullspekket bil å plutselig ikke kunne få utstyr en har sett frem til å nyte. For min del har jeg tenkt at det kan bli deilig på langturer å overlate mer av kjøringen til samboer en det jeg har gjort til nå, og gjorde et bevist valg på utstyr som stereo og seter. Når passasjer nå mister en del funksjoner, og kanskje også andre komfort ting så mister kanskje hele bilen sin appell til å ville være mer passasjer for min del 😒

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En ting er at BMW skal ut å kompensere for manglende utstyr, men kompenserer de for dårligere andrehåndsverdi? Og hvor mye skal de kompensere for bortfall av f eks HUD og større stereo? Jeg tror ikke jeg vil ha en ny BMW i dag uten HUD og litt mer enn standard stereo, antar at det for mange ikke handler om pengene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enig i det, og det burde de som signerer i dag klare å finne ut av før signatur. De som allerede har inngått er nok ganske låst. Eneste jeg ser for meg kan være en mulighet er å be om å komme bakover i leveringskøen, og håpe på en bedring. Men med MVA spøkelset hengende i tunnelen så er det nok få som har lyst til det.

HUD har de vel som en option på noen modeller. Og kan vise til hva den type utstyr ca koster, for å gi kompensasjon. Om en ikke kan få B&W eller HK så gir prislisten tydelig hva kompensasjonen vil være. Annenhåndsverdi har de vel ingen ansvar for.

Endret av Jan E-28
Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 minutter siden, Jan E-28 skrev:

Enig i det, og det burde de som signerer i dag klare å finne ut av før signatur. De som allerede har inngått er nok ganske låst. Eneste jeg ser for meg kan være en mulighet er å be om å komme bakover i leveringskøen, og håpe på en bedring. Men med MVA spøkelset hengende i tunnelen så er det nok få som har lyst til det.

HUD har de vel som en option på noen modeller. Og kan vise til hva den type utstyr ca koster, for å gi kompensasjon. Om en ikke kan få B&W eller HK så gir prislisten tydelig hva kompensasjonen vil være. Annenhåndsverdi har de vel ingen ansvar for?

At de ikke har ansvar for annenhåndsverdien er iX3 et levende bevis på når de kommer med LCI med m-sport kort tid etter lansering. 

Og vist det er slik at kundene ikke får bilen med det utstyret de har skrevet kontrakt på så må det vær et alvorlig brudd i kontrakten spør du meg. Jeg blir overrasket om biler uten HUD og skikkelig anlegg i det hele tatt blir solgt på bruktmarkedet, jeg hadde styrt unna.

Endret av Snagg30
Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 minutter siden, Snagg30 skrev:

Og vist det er slik at kundene ikke får bilen med det utstyret de har skrevet kontrakt på så må det vær et alvorlig brudd i kontrakten spør du meg. Jeg blir overrasket om biler uten HUD og skikkelig anlegg i det hele tatt blir solgt på bruktmarkedet, jeg hadde styrt unna.

Alt kan selges bare det er billig .😎 Å kjøpe bil i dag er aksept av risiko.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En oversettelse fra posten over: 

Hva er en hovedlagerskalle? Utifra nederste avsnitt så kan det vær rådelagerene? 

Mens nesten hele bilindustrien har problemer med å betjene kunder med ønsket kjøretøy eller kjøretøykonfigurasjoner på grunn av den pågående brikkekrisen, dukker et svært lignende problem opp hos BMW. Leveranser av M3 Sedan, M4 Coupé og M4 Competition Cabrio (xDrive) er for øyeblikket på vent i München. Årsaken til dette: Under en rutinemessig kvalitetskontroll ble det funnet feil på hovedlagerskallene til den kraftige sekssylindrede to-turbo-serien. BMW monterer motorene selv, men produsenten skaffer, som mange andre komponenter, skallene fra en leverandør.

Hvis vi ville erte litt nå, ville vi kalle det merketradisjon. Selv lagerskallene i M -versjonene av E36, E46 og E60 anses å være utsatt for slitasje. Men vi vil ikke erte. Hovedlagrene fungerer som beholdere for veivakselen og smøres med motorolje slik at metallkontakter med sterk friksjon unngås. Dette lykkes imidlertid ikke alltid hundre prosent, ikke engang hos andre produsenter. I dette tilfellet ble delene iøynefallende under belegningsprosessen av grunnmaterialet, men i henhold til den nåværende kunnskapstilstanden er bare 35 kjøretøy berørt av den defekte batchen, som en BMW -talsmann informerer oss på forespørsel.

Endret av Snagg30
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...