Gå til innhold

Tråden om BMW-nyheter/rykter/snakk etc.


awt
 Share

Anbefalte innlegg

Ja, da ser det ut til at det endres litt tanker og meninger innad i BMW også. Det ser nesten ut til at "power of choise"-strategien nå dreier seg mer over til elektriske biler. BMW ønsker at halvparten av salget deres er elektriske i 2030 (da burde de speede opp den elendige produksjonshastigheten deres), og Neue Klasse i 2025 viser seg å bli EV-only. Det vil innebære at fossile biler fortsatt skal kjøre på med den gamle CLAR-arkitekturen. En kan jo tolke dette som en vil, men for meg gir det inntrykk av at man har sluttet å utvikle nye fossil-plattformer. Nå er for så vidt dagens plattformer bra nok så dårlig er det ikke, men det gir jo likevel en tankevekker. Av pressemeldingen som ble sendt ut til BMWs investorer her om dagen, fremkommer det også bare fokus på elektrifisering.

https://www.bmwblog.com/2022/07/09/bmw-global-sales-electric-2030/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

28 minutter siden, Saltkjelen skrev:

Ja, da ser det ut til at det endres litt tanker og meninger innad i BMW også. Det ser nesten ut til at "power of choise"-strategien nå dreier seg mer over til elektriske biler. BMW ønsker at halvparten av salget deres er elektriske i 2030 (da burde de speede opp den elendige produksjonshastigheten deres), og Neue Klasse i 2025 viser seg å bli EV-only. Det vil innebære at fossile biler fortsatt skal kjøre på med den gamle CLAR-arkitekturen. En kan jo tolke dette som en vil, men for meg gir det inntrykk av at man har sluttet å utvikle nye fossil-plattformer. Nå er for så vidt dagens plattformer bra nok så dårlig er det ikke, men det gir jo likevel en tankevekker. Av pressemeldingen som ble sendt ut til BMWs investorer her om dagen, fremkommer det også bare fokus på elektrifisering.

https://www.bmwblog.com/2022/07/09/bmw-global-sales-electric-2030/

Vanskelig å investere i noe som skal fases ut, så skjønner hvorfor de legger pengene i elektrisk. 
Neue klasse sies å ha 30% lettere men samtidig ha 30% mer energieffektive batterier.
Om de velger å bumpe opp batteristørrelsen (jeg tviler) eller om de ønsker tilsvarende batteristørrelsen men heller går for en lettere og mer energieffektiv konstruksjon kan være veien å gå, hvertfall for performance modellene (M).

Kommende nye X3 (medio 2024) sies å være første bil ut av «neue klasse», så får man se hvor den ligger listen.

Men kan jo være at momsen gjør at skyvet i elektriske biler vil duppe også, den ble lagt unødig lavt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er lov å være ambisiøs, det har BMW vært før og gått kraftig på trynet 😅 Også er det viktig å fremstå som litt ambisiøs ovenfor de som lager lover i EU, så kan man gå litt tilbake på det man har sagt når de ser en annen vei. Slik Mercedes har gjort…"Innen 2030 skal vi være helelektriske…………..*i de markedene det er mulig* 😂😂 Dette er politikk, ikke noe annet!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Møtte fem kamuflerte BMW'er på rekke og rad ute på sykkeltur i Orxeta (altså ingenmannsland) her i Spania i dag. Dro kjensel på X5M, M2 og M3 touring, litt usikker på de to andre - en av de kan ha vært enten X7 eller enda en X5. Mange av disse er jo lansert enda så stusser på kamuflasjen, men mulig de tester noen facelifter eller annet i varmen her. Uansett er ganske morsom opplevelse :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når jeg fylte diesel ved ringen kom det en g80 med full kamuflasje, tenkte det var noe faceliftgreier.. men når jeg titter inn er det fortsatt pent interiør uten skjermplanke, kanskje de tester annen drivlinje🤔 den kom rett fra bana

det ble også kjørt g81, nye i7, i4 og noe så kamuflert at det kanskje var i5? Og en facelift xb7

 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er angivelig ingen planer om noen Alpina B7 av G70 generasjonen 7-serie.

https://www.bmwblog.com/2022/07/20/rumor-no-plans-alpina-b7/

Dette er litt oppsiktsvekkende ettersom Alpina alltid har laget sin egen utgave av 7-serien. For meg er dette er klart tegn på at det Alpina vi kjenner i dag skal opphøre å eksistere etter at BMW offisielt tar over i 2025. Kanskje B4 Gran Coupe var den siste ekte Alpina modellen vi får se. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Fredrik 90 skrev:

Det er angivelig ingen planer om noen Alpina B7 av G70 generasjonen 7-serie.

https://www.bmwblog.com/2022/07/20/rumor-no-plans-alpina-b7/

Dette er litt oppsiktsvekkende ettersom Alpina alltid har laget sin egen utgave av 7-serien. For meg er dette er klart tegn på at det Alpina vi kjenner i dag skal opphøre å eksistere etter at BMW offisielt tar over i 2025. Kanskje B4 Gran Coupe var den siste ekte Alpina modellen vi får se. 

For meg er dette en klar indikasjon på at Alpina mener den nye 7-serien ser ut som søppel, og er ingen Alpinaemblem verdig. Jeg er enig. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, Saltkjelen skrev:

For meg er dette en klar indikasjon på at Alpina mener den nye 7-serien ser ut som søppel, og er ingen Alpinaemblem verdig. Jeg er enig. 

Det kan godt være, men skal jeg være helt ærlig så tror jeg nok ikke design avgjør om de skal lage en Alpina versjon eller ei. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ny innstegs-i4: eDrive35.

https://www.bmwblog.com/2022/08/01/bmw-i4-edrive35-announced-as-entry-level-version-with-282-hp/

Pris i USA: ca $52500, som tilsvarer drøye 500 norske laken. 

https://bmwi.bimmerpost.com/forums/showthread.php?t=1943147&fbclid=IwAR1jTK3ImSwtmINTG_H3iGRXXiO4gK52Kk9EYizccV5oV5ZJxrMyfU2VDYQ
 

Nøkkeldata:

1 stk 210kW motor som leverer 400Nm på bakakslingen, 66kWh batteri, 6 sek til 100, WLTP 490km.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vet ikke om det er omtalt enda, men neste M5 ser altså ut til å komme som touring (G99):

https://www.drive.com.au/news/bmw-m5-touring-to-return-report/

Da er det bare å krysse fingrene for at designet blir like vellykket som F11, og delvis også G31. Og at de dropper den jævla planka i interiøret. Spennende at den kommer som V8 hybrid - selv om prisen nok uansett bikker 1,5 MNOK kan det kanskje være med å gjøre de norske avgiftene noe hyggeligere?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja hvis dette viser seg å stemme da blir jeg glad :D M5 Touring har jeg som BMW entusiast håpet på i mange år nå, akkurat som at jeg også går å håper på at de skal lage en rendyrket superbil. Ettersom vi ikke har sett noen testbiler ennå så er nok dette noe som kommer til å trekke ut litt i tid, slik som med M3 Touring. Får håpe BMW ikke drøyer så lenge som til faceliften... Vanlig G60 5-serie får nok skjerm planken, iallfall om vi skal tro spionbildene...men det er lov å håpe at det negative fokuset på touchskjermer som nylig har kommet frem i media vil lokke bilprodusentene bort fra denne løsningen. 

V8 ladbar hybrid blir en spennende løsning, jeg hadde vel sett at de helst droppet elektrifiseringen i  M modellene men om fossilmotoren skal overleve i fremtiden så er dette løsningen dessverre. Alternativet er langt verre....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Fredrik 90 skrev:

Ja hvis dette viser seg å stemme da blir jeg glad :D M5 Touring har jeg som BMW entusiast håpet på i mange år nå, akkurat som at jeg også går å håper på at de skal lage en rendyrket superbil. Ettersom vi ikke har sett noen testbiler ennå så er nok dette noe som kommer til å trekke ut litt i tid, slik som med M3 Touring. Får håpe BMW ikke drøyer så lenge som til faceliften... Vanlig G60 5-serie får nok skjerm planken, iallfall om vi skal tro spionbildene...men det er lov å håpe at det negative fokuset på touchskjermer som nylig har kommet frem i media vil lokke bilprodusentene bort fra denne løsningen. 

V8 ladbar hybrid blir en spennende løsning, jeg hadde vel sett at de helst droppet elektrifiseringen i  M modellene men om fossilmotoren skal overleve i fremtiden så er dette løsningen dessverre. Alternativet er langt verre....

I disse tider med energi kriser rundt hver en sving, tror jeg dette (power of choice) er meget smart av BMW. Kanskje har VAG og andre store spillere vært for ivrige med å fase ut fossilt, hvertfall slikt det nå utspiller seg?

ifht M5 touring, så ryktes det med at denne kommer vesentlig raskere på markedet enn hva tilfellet var for M3 touringen, flere M touringer er uansett velkomment!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...