Gå til innhold

Tråden om BMW-nyheter/rykter/snakk etc.

awt
 Share

Anbefalte innlegg

Jeg kikket også på G60 i5 i dag og jeg føyer meg i rekken over skuffelsene. 5-serie har virkelig vært en av BMWs paradegrener, men denne generasjonen har falt helt av i forhold til tidligere generasjoner (spesielt E39, E6x og F1x som satte standarden i sitt segment).

Først og fremst synes jeg hele designet bærer preg av å være designet av ulike designere. For min del ser fronten overdimensjonert ut og hekken kraftig underdimensjonert. Det hele henger svært dårlig sammen,og det hjelper heller ikke med "konvekse" felger med alt for liten rullediameter. Forfra virker bilen oppblåst, men lyktedesignet og den enorme grillen får den til å virke smal. Bilen fremstår som uproporsjonal. 

1797132683_Skjermbilde2023-10-02kl_20_00_43.thumb.png.554ddac4ee176a1470c0cc85554ac150.png

Noen bemerkninger:
- Ladepluggdeksel kun på nedre del av ladekontakten. Samme løsning som i3 med en plugg hengende og dingle ned på lakken (sannsynligvis hentet fra restelageret etter i3). Øvre ladeuttak har ingen beskyttelsesplate og vil være svært utsatt for fuktighet. 
- Knapp til takluke med vippefunksjon - på et tak som ikke kan åpnes. Fram og tilbake fungerer riktignok for sjalusien, men trykket opp for å vippe opp luka var fortsatt tilstede. 
- Komfortsetene har setebreddejustering og justerbar lårstøtte, men denne kan kun betjenes på skjermen. Korsryggstøtten kan kun justeres med knapp på setet, mens øvrige funksjoner kan justeres både på setet og i skjermen. Rotete og klønete design. Knekk i øvre del av seterygg er historie.
- Dører som var merkverdig vanskelig å lukke. Tror omtrent samtlige ikke fikk lukket døren på første forsøk, så her burde BMW kjenne sin besøkelsestid å få på plass soft close dørlåser.
- Blank hardplast høyt oppe i dørtrekkene (synes ikke godt når dørene er lukket, men hardplasten skinner mot deg i det man åpner døra). Ellers hardplast i dørlommene som G30. Mye annen hardplast rundt vindusbryterne også.
- Sølv høyttalerdeksler med mønster i bakdørene på Harman Kardon. Foran er det "høyttalerstoff" på dekslene og ingen mønster. 
- Øvre del av dørtrekk og dashbord er trukket i Sensafin og fremstår som bedre enn de støpte dashbordene fra tidligere generasjoner. Stort minus at man ikke får skinntrukket dashbord.
- M-ratt med med rød stripe i topp. C´mon BMW..
- Mangel på "tilbake" og "option" på iDrive-kontroller (gjelder også for iX og G70) gjorde systemet overraskende mer tungvint å bruke enn det man har på øvrige serier. Rar feedback i iDrive-kontroller ved skyv som gjør at man blir usikker på om man gjorde manøvreringen eller ikke. Volumbryteren bak iDrive-kontrolleren har tidenes mest idiotiske plassering og kunne like gjerne vært skrotet sammen med alle andre knapper som BMW har skrotet.
- Fjerning av knapper for kjøresystemer på rattet er et stort tilbakesteg, men dette er ikke unikt for G60.

Kort oppsummert fremstår bilen som et kvasiprodukt og med lite gjennomtenkte designløsninger. Utvendig gir bilen følelse av å være en "oppreist forhjulstrekker" og ikke en "tung, seig 5-serie med RWD". G61 vil sannsynligvis rydde opp noe av det utvendige uttrykket, men de innvendige spareløsningene forblir. Trist.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men jeg bare lurer…kan det tenkes at det etterhvert kommer noen andre setevalg? Som med G20/21 så kom jo ikke M setene før på 2021 modellen. 

Kan det også være at de åpner for Individual på G60 etterhvert? Altså at man kan få mer skinn i interiøret.

Jeg blir nødt til å oppleve bilen selv, men jeg føler vel at mye av svakhetene har kommet greit frem her. Jeg må prøve dette selv før jeg slår en endelig dom om bilen er uaktuell eller ikke. Og jeg maser stadig om det…nye E-klassen i All Terrain utgave er helt strålende… Men nye E klasse tas ikke inn til Norge, her skal du tvinges inn i en uberteit EQE. Men jeg vil utforske denne litt mer inngående. Synes G60 ser billig ut i forhold..

IMG_0267.webp.db169dc0555260a1da205d2cb8a6c5bb.webp

IMG_0266.thumb.jpeg.17d81027444e77c8353582f4c86be41b.jpeg

Men personlig for meg så klarer ikke hverken G60 5-serie eller W214 E klasse å stille opp mot denne her… Siste ekte 5-serie, tungt og elegant design. Solid, tradisjonell og akkurat passe konservativ 😎

IMG_0268.webp.3e3dca27c5192c792d566af5e90ae7fc.webp

Lenke til kommentar
Del på andre sider

@Fredrik 90 BMW har i så fall låst seg med setevalg ettersom M multifunksjonsseter (som på tidligere utgaver har hatt samme funksjonalitet som komfortsetene) allerede finnes. G60 har med andre ord to seter - komfortseter og M multifunksjonsseter.

798754465_Skjermbilde2023-10-02kl_21_27_00.thumb.png.4df2e3264545b37eceb7015212c7dacb.png

Hva gjelder den nye E-klassen føler jeg Mercedes er der BMW var med E60 vs. W211. Den nye E-klassen er rett og slett griselekker - tung og tysk i designet. Mercedes kommer til å le hele veien til banken når E-klassen har en så svak konkurrent som det 5-serien nå er. Og jeg er helt enig hva gjelder G3x Alpina B5/D5 LCI.

1971499380_Skjermbilde2023-10-02kl_21_32_42.thumb.png.36761e0a93e5f26e4180d6d706bc2837.png

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Var ute og rattet litt i5 i går. Synes det er en av de bedre elbilene jeg har kjørt noen gang, og det opplevdes ganske fint inne i kupeen. Men til den prisen og med den begrensede rekkevidden er det ikke verdt det. 

B8821B2B-5201-46FF-9411-B87EC13D70E8.jpeg

4D3F9A25-490D-4EFA-8013-F04A3632D859.jpeg

B18B3C7D-601C-4AF9-8188-98777BC8EFE2.jpeg

Endret av Walkabout
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, mslello skrev:

Denne dukket opp på Instagram i går da.. 🤩

Screenshot_20231003_091754_Instagram.thumb.jpg.6fc26a649ea6ad78e1fd7cd039161f9f.jpg

Screenshot_20231003_092013_Instagram.thumb.jpg.76857dcda458ebdb3ea640f1b7d0df67.jpg

Nå er vel ikke dette Alpina sin egen instagram, og jeg har mine tvil på om vi får se M-modeller foredlet av Alpina. Samtidig: Dette KAN være en del av strategien til BMW for overtakelsen. Å gi folket et valg om hvordan du ønsker din M-bil. Håper ikke på det, da jeg foretrekker en "ren" Alpina fremfor en Alpina M.. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, fupsaker skrev:

Nå er vel ikke dette Alpina sin egen instagram, og jeg har mine tvil på om vi får se M-modeller foredlet av Alpina. Samtidig: Dette KAN være en del av strategien til BMW for overtakelsen. Å gi folket et valg om hvordan du ønsker din M-bil. Håper ikke på det, da jeg foretrekker en "ren" Alpina fremfor en Alpina M.. 

Den mangle den blå haka ja, så den er vel ikke offisiell. Men til og Domagoj Dukec følger den.

Lekker bil iallfall, så vil vel tiden vise hva BMW gjør med Alpina

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, fupsaker skrev:

Dette er ikke offisielt fra Alpina nei. Men det har jo blitt uttalt tidligere at Alpina skal konsentrere seg som luka mellom BMW og Rolls Royce, da med fokus på luksus og eksklusivitet. Da antar jeg at det er de større modellene som er mest aktuelle i Alpina utgave.  

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 hours ago, Walkabout said:

Var ute og rattet litt i5 i går. Synes det er en av de bedre elbilene jeg har kjørt noen gang, og det opplevdes ganske fint inne i kupeen. Men til den prisen og med den begrensede rekkevidden er det ikke verdt det. 

Begrenset rekkevidde? Standardutgaven har nesten 60 mil. Er vel ikke så mye som slår det?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Ove67 skrev:

Begrenset rekkevidde? Standardutgaven har nesten 60 mil. Er vel ikke så mye som slår det?

60 mils rekkevidde? Wow...Velkommen to år etter hilsen Mustang Mach-e 🤣

Begynner å bli stadig flere elbiler som klarer dette, vi har Mach-e, Polestar 2, Tesla 3, Ioniq 6, EQE osv...alle koster de mindre enn i5. Det er en grunn til at BMW markedsfører G60 men med den gode gamle 520d motoren ganske hardt hjemme i Tyskland...600 km rekkevidde røkker ikke når du skal ha ett europeisk kjøremønster 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Fredrik 90 skrev:

60 mils rekkevidde? Wow...Velkommen to år etter hilsen Mustang Mach-e 🤣

Begynner å bli stadig flere elbiler som klarer dette, vi har Mach-e, Polestar 2, Tesla 3, Ioniq 6, EQE osv...alle koster de mindre enn i5. Det er en grunn til at BMW markedsfører G60 men med den gode gamle 520d motoren ganske hardt hjemme i Tyskland...600 km rekkevidde røkker ikke når du skal ha ett europeisk kjøremønster 

La oss være litt edruelige her.

i5 er overpriset, vi (og forhandler) er alle enige om det.

Men etter en lang samtale (med «min» selger) var det mye å gå på, i utgangspunktet er i5 M60 priset til ca 1.3.

Her prutet han seg selv ned 200k uten å blunke. 
Det ER tross alt en 600hk elektrisk bil med M ytelser.

Ford’en og det andre du ramser opp, med unntak av EQE (som ser for jævlig ut) stiller ikke i samme klasse, la oss være ærlige om det.
Rekkevidden og det meste er gammelt nytt med i5 - men top gear og andre aktører gir den tross alt 9/10.

Mitt inntrykk av i5, overpriset, men likte interiøret veldig godt, elegant utført, skjermen er mer integrert enn i i4/iX.

Liker den bedre enn G30, som med E6* er de 5 seriene jeg liker minst. 
likevel, dette er ingen sterk model, tiden er fullstendig feil i så måte.

NK er neste nivå, slik at denne modellen faller mellom 2 stoler, ikke teknisk imponerende, i så måte blir prisen dobbelt ille.

Tror touringen blir bra, syns eksteriøret fungerte bedre enn på bilder, slik det gjerne er. 

Interiøret var stilig og kvaliteten på høyt nivå, min påstand - bransjeledende i klassen.

Er ikke noe fan av lys listene dog. Litt mye og litt Harry. Ei heller Boost hendelen, søkt å ha en hendel på venstre siden til det.

Her er et par bilder fra seansen.

PS. Liten funfact.

Nøklene til M sport er nå endel tyngre enn vanlig versjon og føles nå mer premium ut som en konsekvens av det.

Nøklene til iX og iX1 er jo lett og virker litt simpel og billige i forhold.

IMG_8796.jpeg

IMG_8795.jpeg

IMG_8793.jpeg

IMG_8794.jpeg

Endret av Ron Jeremy
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...