awt Skrevet Oktober 16, 2023 Forfatter Share Skrevet Oktober 16, 2023 4 minutter siden, fupsaker skrev: Jeg tilhører de som nå ser på EL som det eneste fornuftige i dagligbilklassen, og faktisk som familiebil. Det er sært slikt det har blitt her på berget, men jeg klarer jo faktisk å se mot XPeng G9 f.eks. som et godt alternativ.. Jeg er skeptisk til Kinabilene. Ikke fordi de nødvendigvis er dårlige biler (har null erfaring der), men fordi det begynner å bli for mange merker, og jeg tviler på alle overlever. F.eks. Hongqi, de har solgt 4-5 biler i Norge i år, da begrenser det seg hvor lenge man gidder å holde på. Nio på en annen side ser ut til å satse stort, men er ikke mange biler jeg treffer på fra de. Samme med XPeng sånn sett. BYD er det litt av, samme med Maxus, men sistnevnte har nok kun litt andel siden de har vært forholdsvis alene om segmentet sitt. MG ser man litt av i trafikkbildet, men har inntrykk av at bilene ikke er noe særlig. Så har man alle de jeg ikke aner hva heter, de er det en del av etterhvert. Når det er nevnt ser jeg ikke noen særlig fremtid for Honda og Mazda her til lands heller. Opel tror jeg også lever litt farlig. Marius2002, fupsaker og Peak reagerte på dette 3 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
fupsaker Skrevet Oktober 16, 2023 Share Skrevet Oktober 16, 2023 5 minutter siden, awt skrev: Jeg er skeptisk til Kinabilene. Ikke fordi de nødvendigvis er dårlige biler (har null erfaring der), men fordi det begynner å bli for mange merker, og jeg tviler på alle overlever. F.eks. Hongqi, de har solgt 4-5 biler i Norge i år, da begrenser det seg hvor lenge man gidder å holde på. Nio på en annen side ser ut til å satse stort, men er ikke mange biler jeg treffer på fra de. Samme med XPeng sånn sett. BYD er det litt av, samme med Maxus, men sistnevnte har nok kun litt andel siden de har vært forholdsvis alene om segmentet sitt. MG ser man litt av i trafikkbildet, men har inntrykk av at bilene ikke er noe særlig. Så har man alle de jeg ikke aner hva heter, de er det en del av etterhvert. Når det er nevnt ser jeg ikke noen særlig fremtid for Honda og Mazda her til lands heller. Opel tror jeg også lever litt farlig. Jeg er ikke uenig. Eneste grunnen jeg ser til at G9 overlever er veldig rask lading og en fornuftig pris, samt garanti. NIO appellerer til meg med én modell: ET5 Touring som er en slags i4 M50 som stasjonsvogn med samme ytelser, pluss massasje og ventilasjon i setet. Og til en minst like hyggelig pris. Hadde faktisk kjøpt den om vi ikke hadde hatt Taycanen, tror jeg.. Ron Jeremy reagerte på dette 1 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Fredrik 90 Skrevet Oktober 16, 2023 Share Skrevet Oktober 16, 2023 (endret) @Marius2002Det er jo nesten ingen som kjøper en ny helt vanlig fossilbil lenger, svaret på hvorfor er jo nettopp det du lister opp over her. For de aller aller fleste så vil en elbil fungere bra og kanskje bedre. Men hvorfor skulle man kjøpe en fossilbil? Det er vel enkelte som ikke har mulighet til hjemmelading, sett at man bor i by og gate parkerer. Noen har behov for å trekke over 2 tonn og har ikke budsjett på 900 000 kr. Også er det noen som bare ikke har lyst på elbil, bare fordi at det er elbil. Pappa og svigerfar er sånn, de kjører begge nyere biler og kommer til å kjøpe ny bil igjen men ikke elektrisk. Naboen min kjøpte nettopp flett ny Skoda Octavia 4x4 TDI...ganske enkelt fordi han synes diesel er greit. Far til en kamerat har jobbet som salgssjef for ett verktøyfirma i 30 år, han har kjørt mye Volvo V70 som firmabil opp igjennom. I 2021 gikk han over til iX3 firmabil da de ble anmodet om å velge elektrisk, denne leverte han inn tidligere i år og fikk ut antagelig en av de siste G30 520d LCI som er solgt i år. Han gikk tilbake til diesel fordi at han skal pensjonere seg om to år og da har en en avtale med arbeidsgiver at han skal få overta firmabilen han disponerer. Folk har sine grunner til å velge slik de gjør, noen gjør som alle andre da det er tryggest. Andre er sta slik som meg og tviholder på det jeg synes er best for meg og mitt bruk Endret Oktober 16, 2023 av Fredrik 90 Marius2002, papertiger, Ron Jeremy og 1 annen reagerte på dette 4 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
BrokeBoi Skrevet Oktober 16, 2023 Share Skrevet Oktober 16, 2023 @Fredrik 90Mange velger også elbil rett og slett fordi de av naturlige årsaker er veldig stille. Vi lever i en tid hvor omtrent ingen tåler lyder høyere enn hviskestemme og absolutt alt skal være musestille. Bare se på antallet folk som alltid går med svære støykansellerende hodetelefoner hver gang de går ut av døra hjemmefra. Kommer du kjørende med en buldrende V8er blir du fort sett stygt på av folk flest. Før skulle man ikke snakke med fremmede, men nå skal man heller ikke høre bilen til fremmede. HenrikSolberg reagerte på dette 1 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
papertiger Skrevet Oktober 16, 2023 Share Skrevet Oktober 16, 2023 5 minutes ago, BrokeBoi said: @Fredrik 90Mange velger også elbil rett og slett fordi de av naturlige årsaker er veldig stille. Vi lever i en tid hvor omtrent ingen tåler lyder høyere enn hviskestemme og absolutt alt skal være musestille. Bare se på antallet folk som alltid går med svære støykansellerende hodetelefoner hver gang de går ut av døra hjemmefra. Kommer du kjørende med en buldrende V8er blir du fort sett stygt på av folk flest. Før skulle man ikke snakke med fremmede, men nå skal man heller ikke høre bilen til fremmede. Jeg hører derimot til de som bruker vanlige AirPods når jeg er ute å løper f.eks., nettopp for å høre trafikk, biler og folk rundt meg. Alt trenger gjennom. Det er direkte livsfarlig å gå rundt å svive med NC hodetelefoner i områder der det ferdes andre folk og kjøretøy. Er det noe jeg elsker å høre, så er det når noen drar på med motorsykkelen sin eller V8 AMGen sin. Både forbi kontoret på jobb, der jeg har utsikt mot veien, og når jeg er ute å jogger. Den hvesingen fra elbiler er jo ikke noe å snu seg etter. fupsaker, Marius2002, Evenol og 2 andre reagerte på dette 5 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Fredrik 90 Skrevet Oktober 16, 2023 Share Skrevet Oktober 16, 2023 3 minutter siden, papertiger skrev: Jeg hører derimot til de som bruker vanlige AirPods når jeg er ute å løper f.eks., nettopp for å høre trafikk, biler og folk rundt meg. Alt trenger gjennom. Det er direkte livsfarlig å gå rundt å svive med NC hodetelefoner i områder der det ferdes andre folk og kjøretøy. Er det noe jeg elsker å høre, så er det når noen drar på med motorsykkelen sin eller V8 AMGen sin. Både forbi kontoret på jobb, der jeg har utsikt mot veien, og når jeg er ute å jogger. Den hvesingen fra elbiler er jo ikke noe å snu seg etter. Enig, jeg bruker mye AirPods både på jobb/i bilen og når jeg er ute å løper. Nettopp fordi da får man litt feedback fra omgivelser og mulige farer rundt seg. Jeg hører når det kommer en bil bak meg når jeg løper, jeg hører utrykningskjøretøy i bilen samt å føre en jobbsamtale i bilen på blåtann med unger tilstede er håpløst. Når jeg sitter på kontoret så hører jeg når en kollega eller kunde kommer. AirPods er helt genialt Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
BrokeBoi Skrevet Oktober 16, 2023 Share Skrevet Oktober 16, 2023 @papertiger Ja, er det noe jeg virkelig irriterer meg over som bilist så er det folk med nc-hodetelefoner som går over veier uten å se seg for og forventer at hele trafikkbildet skal tilpasse seg dem til enhver tid. Jeg har flere ganger vært i småfarlige situasjoner hvor folk bare spretter over gata helt ut av det blå uten og seg for. Det er nesten som om de tror at vi kan lese tankene til hver eneste fotgjenger der ute. Ja, lyden av dekkstøy kommer aldri til å klare og slå lyden av motorsykler eller sportsbiler. Marius2002 reagerte på dette 1 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Marius2002 Skrevet Oktober 16, 2023 Share Skrevet Oktober 16, 2023 1 minutt siden, papertiger skrev: V8 AMGen sin. Både forbi kontoret på jobb, der jeg har utsikt mot veien, og når jeg er ute å jogger. Den hvesingen fra elbiler er jo ikke noe å snu seg etter. Enig, jeg snur meg etter godlyd. Elbiler har ikke den. Men, jeg liker BMW Iconic Sound, prøv en i4M50 og det er faktisk ganske kult selv om ingen andre enn deg selv hører den. Noen hater denne lyden da, men 🤷🏼♂️ Ellers går det 2 stk. M2 i nabolaget et par AMG SUV og noen veteranbiler med fin lyd. Disse får oppmerksomhet En annen ting som er negativt er at mange tror alle andre vil høre på bråk. Det er forskjell på godlyd og bråk. En M4 kjørte i hovedgata i byen på lørdag og det var gass 10 meter og brems, gass 10 meter og brems og slik holdt vedkommende på noen hundre meter. Det var vraaaam - pangpangpangpang , vraaaam - pangpangpangpang.. (her et forsøk på å gjenskape irriterende pop/bang(?)). Det var ikke kult, ikke god lyd og egentlig bare irriterende for alle og det gikk jo megasakte, mye lyd og lite fart. Hadde det vært skikkelig, slik M skal være, så er den nøytral helt til man virkelig slipper beistet løs - bare en grov brumming på tomgang. fupsaker og Ron Jeremy reagerte på dette 2 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
BrokeBoi Skrevet Oktober 16, 2023 Share Skrevet Oktober 16, 2023 (endret) 15 minutes ago, Marius2002 said: Enig, jeg snur meg etter godlyd. Elbiler har ikke den. Men, jeg liker BMW Iconic Sound, prøv en i4M50 og det er faktisk ganske kult selv om ingen andre enn deg selv hører den. Noen hater denne lyden da, men 🤷🏼♂️ Ellers går det 2 stk. M2 i nabolaget et par AMG SUV og noen veteranbiler med fin lyd. Disse får oppmerksomhet En annen ting som er negativt er at mange tror alle andre vil høre på bråk. Det er forskjell på godlyd og bråk. En M4 kjørte i hovedgata i byen på lørdag og det var gass 10 meter og brems, gass 10 meter og brems og slik holdt vedkommende på noen hundre meter. Det var vraaaam - pangpangpangpang , vraaaam - pangpangpangpang.. (her et forsøk på å gjenskape irriterende pop/bang(?)). Det var ikke kult, ikke god lyd og egentlig bare irriterende for alle og det gikk jo megasakte, mye lyd og lite fart. Hadde det vært skikkelig, slik M skal være, så er den nøytral helt til man virkelig slipper beistet løs - bare en grov brumming på tomgang. Bråkete M4 er fortsatt noe bedre enn 15 år gammel 116i med AK-47 tune som lager gunshots i 20 sekunder hver gang bilisten løfter på gasspedalen (jeg har hørt en slik en for ikke så lenge siden). Kul bil med drittlyd er ille nok, men drittbil med drittlyd (no offense til eiere av 15 år gammel 116i)? Da er man automatisk bydelens største klovn. Ellers er jeg enig i alt du sier. Det finnes ikke noe kleinere enn folk som bevisst kjører til folketette områder og bare ruser i hjel motoren. Endret Oktober 16, 2023 av BrokeBoi Marius2002, Ron Jeremy og Evenol reagerte på dette 2 1 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Marius2002 Skrevet Oktober 16, 2023 Share Skrevet Oktober 16, 2023 Haha Dette skle litt ut fra diskusjon om X4 som var forsvunnet fra BMW.no til elektrisk hverdag og nå til lyd. Herlig at diskusjonene utvikler seg(når man klarer å holde seg saklig), det skaper gode variasjoner her inne. Selv om man ikke er enig i alt, og det skulle bare mangle - vi kommer fra forskjellige slagmarker, vi har forskjellige behov og interesser og så har geografisk tilholdssted mye å si. Artig. BrokeBoi, Ron Jeremy, fupsaker og 1 annen reagerte på dette 4 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
*MrB* Skrevet Oktober 16, 2023 Share Skrevet Oktober 16, 2023 8 minutes ago, Marius2002 said: Men, jeg liker BMW Iconic Sound, prøv en i4M50 og det er faktisk ganske kult selv om ingen andre enn deg selv hører den. Noen hater denne lyden da, men 🤷🏼♂️ Jeg er en av de. I4 er en grei nok bruksbil, men det der iconic soundgreiene må være noe av det dummeste jeg noensinne har vært ute for i en bil. Høres ut som et dataspill fra 80-tallet. Det mest positive med det er at det kan skrus av. Men det er generelt for mye konstruert lyd i dag. også på fossilbiler. At "alle" nybilkunder kjøper elbil her på berget sier jo seg selv. Å kjøpe en ny fossilbil er jo nesten litt krevende, da tilgjengeligheten er redusert fra mange merker. I tillegg er man jo forståelig nok redd for å brenne inne med en bil man har lagt ut 5-800k på. Ja. Elbiler dekker behovet og preferansene til mange. Innvendingen min er at noen har fått det for seg at det dekker behovet og preferansene til alle. Vel. Jeg kjenner folk som er strålende fornøyd med sine elbiler, men jeg kjenner også folk som er middels til mindre fornøyd, men de måtte ha ny bil, og hva ellers skulle man kjøpe liksom? Hvorfor denne tvangstrøyen? Blir elbilene bra nok vil de utkonkurrere fossilbilene i alle markeder, og uten noen form for styring. Gi det nok tid, så går det den veien. fupsaker, Ove67, papertiger og 1 annen reagerte på dette 4 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Marius2002 Skrevet Oktober 16, 2023 Share Skrevet Oktober 16, 2023 (endret) @*MrB* Ja, jeg kjenner folk som du som er misfornøyd. Så det er ikke for alle og jeg har heller aldri prøvd å prakke på meninger til andre. Det vil jeg ikke stå inne for og jeg har respekt for andres valg og meninger Vi hadde en fornuftig samtale litt tilbake som jeg satt pris på, så selv om behovene og interessen er litt forskjellig så er man ikke helt uenig likevel. Prøvde forøvrig en i4 40 her før helga. For en bil! Den ga mye feeling og mer enn nok kraft . Den slapp lett på våt asfalt(høyrefoten regulerer) og var litt mer urolig enn M50, men den ga litt analog feeling i en ellers høyteknologisk bil/tid. Så den får faktisk tommel opp fra meg Endret Oktober 16, 2023 av Marius2002 Ron Jeremy, Ampera og mslello reagerte på dette 3 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Rune-K Skrevet Oktober 16, 2023 Share Skrevet Oktober 16, 2023 Som jeg har sagt før. Hvis BMW kunne levert en elektrisk Z4 med den samme ytelsen, vekten og rekkevidden som den jeg kjøpte så tror jeg at jeg hadde vurdert det veldig sterkt. mslello, Ampera, fupsaker og 2 andre reagerte på dette 5 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
awt Skrevet Oktober 16, 2023 Forfatter Share Skrevet Oktober 16, 2023 Der er vi inne på et annet tema; det er jammen ikke mange produsenter av cabrioléter lengre, om man ser bort fra superbiler fra Italia. Tidligere hadde ca. alle merker en eller annen form for cabriolet i sitt sortement, om enn ikke alltid like vellykket. Ingen av de franske har såvidt meg bekjent bil uten tak lengre. VAG-gruppen har vel kun T-roc (merkelig skapning). Audi har jo normalt hatt god tradisjon for cab. Mercedes har i skrivende stund tre modeller; SL, CLE og C-klasse, men CLE er egentlig arvtageren til 2-dørs C-klasse, så sistnevnte forsvinner nå. BMW på sin side har Z4, 4-serie og 8-serie, og dermed hele en modell mer. 😛 Ser ikke ut til at det blir cab av siste generasjon 2-serie. Porsche føler jeg blir litt utenom, men de har jo Boxster og 911, ellers har man jo evigvarende Mazda MX-5 og søstermodellen Fiat 124. Nye Mustang regner jeg også med kommer som cab, men det begynner å minke på den type modeller der borte også. Det nærmeste man finner en typisk "konebil cab" nå om dagen, altså som erstatter 206 cab, megane cab, focus CC og alle disse raringene må vel være nevnte T-Roc (som naturlig nok ikke selges her). Marius2002 reagerte på dette 1 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
*MrB* Skrevet Oktober 16, 2023 Share Skrevet Oktober 16, 2023 (endret) For å være litt positiv også…. Så en G60 jeg følte satt ganske bra i dag: Godt senket, og med en bakfanger som gjorde hekken mer «hel». Sikkert PS. Fant den hos BMWMblog på insta. Endret Oktober 16, 2023 av *MrB* fupsaker, Marius2002 og Ron Jeremy reagerte på dette 3 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå