Gå til innhold

Tråden om BMW-nyheter/rykter/snakk etc.


awt
 Share

Anbefalte innlegg

1 time siden, Ron Jeremy skrev:

Se bare på VAG, er de det nye Nokia? Skal stenge 2 fabrikker i Tyskland, eieformen er ikke akkurat lettbeint og snar mtp omstilling heller. 
Vi vil se mye rart fra bilbransjen fremover, at Volvo drar frem 10 år gamle XC90 og fremstiller den som ny viser litt hvor desperate man er.

Bilbransjen vet vel knapt hva de skal gjøre nå.

1. produsere biler ingen vil kjøpe for å tilfredsstille myndighetene

2. produsere biler man får solgt, men som gir (enorme) bøter fra myndighetene

Ingen av disse alternativene funker i lengden, så da stopper all satsning opp.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Ron Jeremy skrev:

Jeg har ikke sittet i nye E klasse, men så lite premium MB har prestert å bli, er nesten sjokkerende.

Jeg kan bekrefte at siste generasjon E-klasse er ett sort steg opp fra hva vi er vant med fra Mercedes. Det er på alt fra design til materialkvalitet på interiøret. Sikkert noen kostnadskutt her også men ikke sånn som på G60/61, bilen føles virkelig som en premiumbil ned til hver minste detalj. For meg så virker det som om i5 har vært så dyr å utvikle at BMW har vært nødt til å ta snarveier alle andre steder. Kanskje derfor E klassen føles bedre da den har blitt utviklet som ICE helt fra bunnen av.

53 minutter siden, awt skrev:

Bilbransjen vet vel knapt hva de skal gjøre nå.

1. produsere biler ingen vil kjøpe for å tilfredsstille myndighetene

2. produsere biler man får solgt, men som gir (enorme) bøter fra myndighetene

Ingen av disse alternativene funker i lengden, så da stopper all satsning opp.

Man kan egentlig spørre seg hvorfor noen gidder å være en bilprodusent slik ting er nå. Ikke bare skal man bruke penger på å holde tritt med konkurransen på teknologi og sikkerhet, man skal også bruke milliarder på å utvikle drivlinjer egentlig ingen kunder vil ha. 

Nå virker det som flere av bilprodusentene vil pumpe mer penger inn i ICE teknolog igjen og kanskje gamble på at fortjenesten her vil være så høy at de kan betale de bøtene de eventuelt får fra EU. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 timer siden, mr.pingu skrev:

Kan de slutte å kalle noe "fully charged" når er ikke full utstyrt en gang? Eller får man full ladet batteri ved kjøp? 

Apropos ''full tank''🙄
Får man levert nybil med full bensin / diesel tank?

Endret av Mr. Erling
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tydelig at nye 5-serie vekker følelser og det er bra. Det viser engasjement og interessen rundt nettopp BMW. Jeg er derimot litt usikker om det kun er i5 som slaktes eller om 520d er med i dette? 925k startpris før utstyr på 520xd og godt utstyrt i5 xdrive40 til 820k. Men for all del - behov og lyster - og jeg respekterer alle sine valg. Jeg mener også fortsatt i4 M50 er et bedre kjøp enn i5 sedan. 

Så dere som vil ha den nye Temu-Benzen så skal jeg sitere etter husken noe en gammel mann i en strøken E-Klasse sa til meg da jeg hadde E91 "Det er bra du kjører en flott BMW, min sønn kjøpte seg også en BMW fordi jeg sa til han at Mercedes-Benz kan han ikke ha før han blir pensjonist". :D 
 

- Mine biler har forøvrig vært ladet opp ved kjøp. Tesla 3 brukt og Tesla Y ny. Opphavets i4 var også ladet opp ny fra Bavaria. På E91 der tok selgeren den med på bensinstasjonen å toppet tanken før jeg kjørte hjem.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vet ikke om dere er klar over dette, men det finnes faktisk andre markeder enn Europa. 

Dere som henger rundt i tråden her må stikke fingeren i jorda og skjønne at Vest-Europa ( det som er igjen av det) utgjør en veldig liten del av markedet, kanskje 10% på en god dag. Det trengs en omstilling hos dere mentalt. 

Dere er evige pessimister som spyr ut eder og galle på inn- og utpust dag ut og dag inn...Men dere er en del av en minoritet som ikke kjøper disse bilene. Middelklasse-nordmenn og europeere må skjønne at de ikke betyr noe lenger i det store bildet.  Markedet er i India og Kina pr 2024. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå bor vi såvidt jeg vet i Norge og det er markedet her som iallefall for meg betyr noe når jeg skal handle bil. Det blir naturlig at diskusjonen omhandler biler som vi får tak i her til lands. Alle må også få ha en mening og komme med sine synspunkt, noe annet hadde vært rett så kjedelig uansett hvor uenig vi kan være :) 

Så lærer man seg forummedlemmer å kjenne og selvironi er høyt verdsatt(hos meg iallefall). Og man kan dra en spøk uten at folk blir fornærmet. Slik som @Snagg30 og jeg gjør innimellom mot hverandre :) 

Endret av Marius2002
Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 9/17/2024 at 9:21 PM, Marius2002 said:

BMW. Jeg er derimot litt usikker om det kun er i5 som slaktes eller om 520d er med i dette? 925k startpris før utstyr på 520xd og godt utstyrt i5 xdrive40 til 820k. Men for all del - behov og lyster - og jeg respekterer alle sine valg. Jeg mener også fortsatt i4 M50 er et bedre kjøp enn i5 sedan.

Kan bare svare for meg selv, men mine innvendinger går mot G60 generelt. At 520d taper i pris mot en i5 40 er jo som følge av villet politikk i flere ledd, pga premisser som er nevnt av andre i tråden her. I5 fremstår kun attraktiv i G6x porteføljen fordi de andre er bevisst priset ut. 
 

At i4 M50 er et bedre kjøp enn i5 40 er jeg enig i. Sistnevnte må ned på 699k om den skal fremstå like attraktiv. 

Endret av *MrB*
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gi Neue Klasse et par klassiske BMW elementer og bygg merkevare, så er dette faktisk noe som kan bli riktig så bra. Dette er noe helt annet enn det skvipet man holder på med i dag, hvor det veksles mellom ørten forskjellige lysdesign.

1305798053_Skjermbilde2024-09-24kl_12_30_03.thumb.png.bb0168d782563df69fca3f8f4b6af450.png
BMW-Neue-Klasse-Touring-E30-W10.webp
BMW-Neue-Klasse-Touring-E30-W02.webpBMW-Neue-Klasse-Touring-E30-W03.webp

Lenke til kommentar
Del på andre sider

@mr.pingu Du har nok dessverre rett. Dog vil angel eyes slik som avbildet her gi bilen et helt annet uttrykk enn det intetsigende strekdesignet. Det er vanskelig å se at dette egentlig er samme bil, noe som igjen understreker viktigheten av at BMW fokuserer og holder på enkelte elementer som sin merkevareidentitet. Hadde det stått Skoda på bilen under ville nok ingen stilt spørsmålstegn, men alle ville sagt "BMW" med bilen over.

BMW-Neue-Klasse-Touring-E30-W18.webp

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 minutter siden, Saltkjelen skrev:

@mr.pingu Du har nok dessverre rett. Dog vil angel eyes slik som avbildet her gi bilen et helt annet uttrykk enn det intetsigende strekdesignet. Det er vanskelig å se at dette egentlig er samme bil, noe som igjen understreker viktigheten av at BMW fokuserer og holder på enkelte elementer som sin merkevareidentitet. Hadde det stått Skoda på bilen under ville nok ingen stilt spørsmålstegn, men alle ville sagt "BMW" med bilen over.

BMW-Neue-Klasse-Touring-E30-W18.webp

Personlig så synes jeg selv de streken på bilen her ser bra ut, problemet er bare at BMW har null ide om hvordan de skal "flyte" de nye generasjonene sine design inn i forrige generasjon sin LCI. F eks nå så bruker jo nye 4-serie, M3 og M4 disse strekene. Men det går for kort tid mellom at de blir introdusert, til at de skal ta over til at folk blir vandt til dem. Strekene kommer bare til å være på LCI bilene i noen få år til før disse neue klassene tar over, ikke nok tid i det hele tatt for å la folk bli vandt til dem og tenke "BMW" når de ser dem.

Her så har Volvo vært ekstremt flinke, Volvo ga alle bilene fra 2016 samme grillen som alle var vandt med fra eldre Volvoer, men de fikk også Thors Hammer lysa. Nå, 8 år senere så forbinder vi Thors hammer lysa også med Volvo, så Volvo kan nå fjerne grillen uten at ingen gjenkjenner bilene som Volvo. De "fløt" designet fra forgjengeren til en overtakeren helt perfekt. Mens BMW har bare dreti seg ut med dette. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...