Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet
4 minutter siden, Skulebollen skrev:

Blir veldig OT nå, men hva med turbohavari på 50d? Koster vel 120k det også har jeg lest? 

Hadde ikke jeg blitt rådet til å starte en egen tråd og fått mye stygge blikk via internett omtrent nå?

Skrevet
59 minutter siden, Skulebollen skrev:

Blir veldig OT nå, men hva med turbohavari på 50d? Koster vel 120k det også har jeg lest? 

Nei turboras er det minste problemet og det er stort sett bare den minste som sitter øverst som er utsatt for slitasje.

er noen år siden jeg sjekket pris men da var det 68 000kr for alle 3 med bmw logo

2 timer siden, Saltkjelen skrev:

Hva er det som gjør at rammelagrene raser på N57 og B57? Av alle fossil-BMWer jeg har hatt er M550en den med desidert minst trøbbel, men på en annen side kjører jeg den fornuftig og bytter olje årlig uavhengig kilometerstand og maksimalt 10-12 000km. Det hører med til historien at alle turboene er byttet, DPF, eksosmanifold og andre vitale deler, men kun av preventive hensyn på nybilgaranti etter oljelekkasje fra den ene turboen. Jeg tipper det hjelper at jeg er eier nr. 3, og ikke nr. 17 i rekka, og jeg tror nok dette ofte også er essensen i de tilfeller man ser havarier og ikke.

din har jo ikke gått langt enda

probleme er at mange n57 går med for lavt oljetrykk uten at det blir varslet siden bmw bruker samme trykkbyter de har brukt i alle år.

det er også poengtert på mange tyske forum at det er noen avvik på opplagring av veiv.

Skrevet
55 minutter siden, Skulebollen skrev:

Har fått pris på 85kFra Turbopower AS for originale fabrikknye turboer. Koster også en brøkdel av dette visst du sender de man har til overhaling.

Dieselgrossisten kom med tilbud på 25k+mva + pakninger.. 

dette har jeg sjekka kun for å sjekke opp i forkant. 

det er ikke slik at det er alvorlig dyrt på m50d. Det koster også skjorta på en ny Toyota.

Skrevet
11 minutter siden, Ingvaldsen skrev:

Nei turboras er det minste problemet og det er stort sett bare den minste som sitter øverst som er utsatt for slitasje.

er noen år siden jeg sjekket pris men da var det 68 000kr for alle 3 med bmw logo

din har jo ikke gått langt enda

probleme er at mange n57 går med for lavt oljetrykk uten at det blir varslet siden bmw bruker samme trykkbyter de har brukt i alle år.

det er også poengtert på mange tyske forum at det er noen avvik på opplagring av veiv.

Leverer ikke m50d oljepumpa vesentlig høyere trykk? Er dimensjonsforskjell på tannhjula i hvert fall 

Skrevet (endret)
1 time siden, GreenE36Cab skrev:

Hadde ikke jeg blitt rådet til å starte en egen tråd og fått mye stygge blikk via internett omtrent nå?

Har man ny m3 gjør man som man vil på forumet, det er jo noe alle veit

@FransEirik

Er det ikke ett helvete og bytte disse turboene? 

@Saltkjelen

Da har jo bilen din allerede hatt en 150k kost. Allerede før garantien gikk ut. Prevantivt eller ei.. 

Endret av Skulebollen
Skrevet (endret)
1 time siden, FransEirik skrev:

Leverer ikke m50d oljepumpa vesentlig høyere trykk? Er dimensjonsforskjell på tannhjula i hvert fall 

Like verdier for minimum på 30 å 50d ifølge newtis mener jeg å huske, men klart den må nok dreves for mer mengde når den skal levere olje til flere turboer.

jeg har kartlagt oljetrykk på min mors 30d og på 750d jeg hadde.

mistenker at overtrykksventilen som sitter i oljepumpe er synderen, den skal skåne oljekjøler for høyt trykk ved kaldstart. Men den kan jo bli slapp/utett å slippe igjennom for mye.

Endret av Ingvaldsen
Skrevet

Når vi er vandt til m57 som kom før n57 som egentlig gikk inn i evigheten uten noe annet enn småfeil så er det viktig å frem svakhetene på n57 nå som de begynner å få endel kilometer. 

på m57 så var turboras det dyreste og det koster jo småpenger sett opp imot cp4 og rammelager havari

men det er jo ingen hemmelighet at kjede ryker ved høy kilometer på m57tu2 uten forvarsel, men her er det veldig rnkelt å bytte når du begynner å komme godt opp i 300 tallet. 

Skrevet (endret)
På 18.11.2025 den 9.05, Fahad skrev:

Disse er nydelige, og kunne absolutt tenkt meg en slik.

Men som du nevner så holder de seg alt for godt i pris, selv 2012 mod 640i med over 100k på telleren kan fortsatt ligge til rundt 400k 😕

4 timer siden, Ingvaldsen skrev:

bare lokalt i bygda har det vært noen 50d rammelager ras, helt ned i kilometerstand på rundt 150k km.

Er vel ikke bare rammelager som kan ryke heller. 

Husker for typ 2 år siden så kom det inn en M550d på verkstedet hos oss med bankelyder fra motoren, der var det rådelager. Den var kjørt 136k, kjøpt dagen før og da var den helt fin 🤔

3 timer siden, FransEirik skrev:

Største feilen på N57 er «30 000km serviceintervall». Det er vel doble av hva m57 har? 

Hvilken intervall som brukes kommer vel og mye an på hvilket marked den aktuelle bilen er produsert til/solgt ny i.

Biler som blir levert i land med høy luftforurensing (?), dårlig drivstoffkvalitet osv har vel andre intervaller enn f.eks biler som blir levert her til Norge.

Stund siden jeg har hatt M57 bil nå, men mener de har høyere intervall enn 15.000km i hvertfall.

12 minutter siden, Ingvaldsen skrev:

men det er jo ingen hemmelighet at kjede ryker ved høy kilometer på m57tu2 uten forvarsel, men her er det veldig rnkelt å bytte når du begynner å komme godt opp i 300 tallet. 

Etter X5 gruppen å dømme så virker det nesten som en lever farlig allerede fra 250k.

Endret av Daniel.
Skrevet
18 minutter siden, Daniel. skrev:

Er vel ikke bare rammelager som kan ryke heller. 

Husker for typ 2 år siden så kom det inn en M550d på verkstedet hos oss med bankelyder fra motoren, der var det rådelager. Den var kjørt 136k, kjøpt dagen før og da var den helt fin 🤔

Råderlager ryker nettop fordi de mister oljetilførsel når rammelager blir med rundt.

og du hører heller ikke at du har rammelagerhavari før du hører rådebanken.

20 minutter siden, Daniel. skrev:

tter X5 gruppen å dømme så virker det nesten som en lever farlig allerede fra 250k

Har nok en sammenheng med vedlikehold å timetall på motor. Noen biler har gått vesentlig lenger på samme timetall.

Skrevet
18 minutter siden, Ingvaldsen skrev:

Har nok en sammenheng med vedlikehold å timetall på motor. Noen biler har gått vesentlig lenger på samme timetall.

Kilometer stand kan være en litt unøyaktig måte å sammenligne slitasje motor på ja. Tipper en bykjørt drosje med mye tomgangskjøring fort kan ha dobbelt så mange timer/omdreininger på motoren per kilometer kontra en bil som i hovedsaklig er langkjørt på landevei og autobahn.

Skrevet

Endelig solgt etter en stund på finn - heldig ny eier på denne: E61 530ix manuell

Vet ikke om denne har blitt linket til før, men virker til å være relativt billig sett opp mot km-stand, motorisering og utstyr? E61 525ix 2009

-------------

Ang. N57. Mye god info her, skulle nesten ha flyttet denne diskusjonen over i den store N57 tråden etterhvert for å ha det tilgjengelig der. 

Bilen vår hadde gått ca 95000km ved kjøp, men forrige eier hadde eid den siden rett etter første service på ca 30000km, og hadde derfra kjørt mellomskift mellom hvert reglementære oljeskift. Har fortsatt med det samme siden, bilen har nå gått 162000km. Tror det har mye å si, men noen kan være uheldige uansett motorkode, og noen kan være heldige, uansett hvor bra eller dårlig motoren har blitt vedlikeholdt. Solgte 320'en med N47 motor ved ca 175000km uten at jeg hadde rørt kjedet eller pumpa, og sist jeg snakket med neste eier hadde bilen gått 230k og ikke et feilslag. 

Skrevet (endret)

Jeg tenker bare tilbake til han sommergjesten fra Oslo jeg traff her i byen for ett par år siden. 2005 mod E60 535d, eid siden ny og gått 635 000 km på samme motor, samme kjede, samme turbo, samme dyser og samme drivverk. Oljeskift for hver 12 000 km siden ny, oljebytte på girkasse på hver 100 000 km og alltid kjørt motor varm før den belastes eller slås av igjen. Høres ut som en ganske enkel oppskrift for lang levetid. 

Greit hvis man kjøper bilen ny, men kjøper man brukt så blir det litt vanskeligere. Men jo tidligere man starter med slikt vedlikehold jo bedre. 

Edit:

Når jeg tenker på det så har jo jeg gitt ett godt grunnlag til de som har kjøpt bil etter meg. Hvis jeg tar mine hovedbiler de siste 15 årene, en E90 325d, F10 530d, G30 540d og nå G05 X5 45e har alle blitt kjøpt inn når de var vært type 1-4 år gamle og gått ca 40-50 000 km. Alle har de blitt brukt likt, altså brukt med over snittet mekanisk sympati. Aldri hardkjør på kald motor, unngått småkjøring selv om dette er umulig å unngå til en hver tid. De har også alle fått mange harde mil på Autobahn hvert år, men det er kanskje en fordel? Alltid kjørt oljeskift på 15 000 km, girkasse og fordelingskasse på 100 000 km. Og alle har blitt solgt etter 4-5 års eierskap da med km stand på 140 -160 000 km. Litt tidlig å svare for X5 ennå, men de andre bilene har vært driftssikre som en Toyota fra 90 tallet.. Ettersom X5 er en hybrid som i det daglige kjøres på strøm så har jeg regnet meg frem til at selv om oljeskift intervallet mitt er 15 000 km så er det egentlig kun 6-7000 km på fossilmotoren alene med min bruk. En titt i kjøredata fra bilen var ny og i service historikken så ser det ut som fossilmotoren alene har fått ett oljeskift for i snitt hver 10 000 fossilkjørte km fra ny. Så her bør jeg være på trygg grunn med den ellers bunnsolide B58 motoren

Endret av Fredrik 90

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...