mr.pingu Skrevet 9 timer siden Skrevet 9 timer siden Ja satt sammen i en bil er ganske nytt men EL-motorer i segselv har vært ganske lenge under oss nå. Som regel bytter merkeverksteder bare sentrale komponenter men det har begynt å komme verksteder som faktisk reparerer EL-motorer. Må bare ikke bli som Apple hvor alt er limt til helvete. Men det er ikke bare EL, men alle deler om dagen. Knekt tannhjul inni, bare bytt hele i steden for å fikse tandhjulet…. Forbrenningsmotor er egentlig en under i segselv. At vi får flere tusen eksplosjoner per minut og det går riktig for flere titallstusen km. 🫣 laffe reagerte på dette 1
Skulebollen Skrevet 9 timer siden Skrevet 9 timer siden @Saltkjelen Poenget mitt var ikke elbil eller ei. Poenget var at den ikke er spesielt rimelig priset iforhold til bilene som har gått 30k. Og som om 3 år fortsatt har garanti og lav km.stand. Får du en g31 530d gått 100.000km mindre og med langt lengre nybilgaranti for 100k mer er du jo mindre begavet om du velger den billigste. Dette burde jo også gjelde i4. Folk ser seg ofte blinde på innkjøpspris, og ikke gjenværende verdi ved salg igjen. Det finnes langt bedre kjøp for en langt bedre totaløkonomi av i4er på Finn. Ellers når det gjelder elbil er jo ikke akkurat varmepumpesystemet feilfritt på batteribil. I tillegg til at det er svindyrt og fikse på, og man er avhengige av at det funker. I3 har våre en særdeles god bil generelt sett, men mange har trøbbel med varmepumpesystdm, og dette er dyrt. I tillegg til litt lagerulyder fra motor(?) Men verden er større enn Bmw.. Hvor mange E golfer har måttet bruke over 30k på ny ac kompressor? Har du en 1.4 golf bensin så tar du ned ruta på di 10 varme sommerdagene der er, på E golf er du tvungen til og fikse det skal du få varme. Taycan og Etron GT spiser jo kjølevifter til Batteripakken årlig omtrent.. 45k for bytte på disse. E tron har vel også problemer med noe kjølemedie greier iht. Batteripakken? Det er ikke selve batteriet man frykter, eller motoren for den del. Men komponentene rundt. laffe og mr.pingu reagerte på dette 2
mr.pingu Skrevet 9 timer siden Skrevet 9 timer siden 4 minutes ago, Skulebollen said: I3 har våre en særdeles god bil generelt sett, men mange har trøbbel med varmepumpesystdm, og dette er dyrt. I tillegg til litt lagerulyder fra motor(?) På akkurat den har BMW valueline komponenter, det er på en måte enn inrømmelse da at den må byttes oftere enn man skulle ønske.
laffe Skrevet 8 timer siden Skrevet 8 timer siden 16 minutter siden, Skulebollen skrev: Ellers når det gjelder elbil er jo ikke akkurat varmepumpesystemet feilfritt på batteribil. I tillegg til at det er svindyrt og fikse på, og man er avhengige av at det funker. Tenkte selv på dette med varmpepumper. Har en bekjent som har hatt 2 iX`er som drosjer. På den ene måtte varmepumpa byttes rett etter garanti var utgått ved 200 000km. Han snakka om nærmere 80 000 for dette, men håper jeg hørte feil om den prisen for det var en saftig pris.
BimmerFan! Skrevet 8 timer siden Skrevet 8 timer siden Fattern har en e-golf som de kjøpte ny i 2015. Den har nå gått hele 340.000 km. Det de har hatt av reparasjoner utenom vanlige slitedeler er motorfeste og utbedring av en liten vannlekkasje. Ellers så lever den bilen i beste velgående og brukes hver eneste dag. Vi har også en e-tron 55 Sportback som vi kjøpte i sommer. Under vårt eierskap så har vi allerede byttet motor og girkasse bak, høyre ladeluke og midtre baklykt. Den kontrolleres nå for ulyd fra drivverk foran også. Den har gått 86.000km og alt er heldigvis tatt på garanti. Dersom det ikke er garanti så er maskinskadedekning et must på disse bilene for å bevare nattesøvnen. Skulebollen og laffe reagerte på dette 2
Saltkjelen Skrevet 6 timer siden Skrevet 6 timer siden 2 timer siden, Skulebollen skrev: @Saltkjelen Poenget mitt var ikke elbil eller ei. Poenget var at den ikke er spesielt rimelig priset iforhold til bilene som har gått 30k. Og som om 3 år fortsatt har garanti og lav km.stand. Får du en g31 530d gått 100.000km mindre og med langt lengre nybilgaranti for 100k mer er du jo mindre begavet om du velger den billigste. Dette burde jo også gjelde i4. Folk ser seg ofte blinde på innkjøpspris, og ikke gjenværende verdi ved salg igjen. Det finnes langt bedre kjøp for en langt bedre totaløkonomi av i4er på Finn. Ellers når det gjelder elbil er jo ikke akkurat varmepumpesystemet feilfritt på batteribil. I tillegg til at det er svindyrt og fikse på, og man er avhengige av at det funker. I3 har våre en særdeles god bil generelt sett, men mange har trøbbel med varmepumpesystdm, og dette er dyrt. I tillegg til litt lagerulyder fra motor(?) Men verden er større enn Bmw.. Hvor mange E golfer har måttet bruke over 30k på ny ac kompressor? Har du en 1.4 golf bensin så tar du ned ruta på di 10 varme sommerdagene der er, på E golf er du tvungen til og fikse det skal du få varme. Taycan og Etron GT spiser jo kjølevifter til Batteripakken årlig omtrent.. 45k for bytte på disse. E tron har vel også problemer med noe kjølemedie greier iht. Batteripakken? Det er ikke selve batteriet man frykter, eller motoren for den del. Men komponentene rundt. Poenget er; for den vanlige mannen i gata utgjør kr. 100 000,- i prisforskjell mye. På et helt ordinært billån utgjør dette fort 2-3 000kr i måneden med dagens rentenivå. For noen vil dette være avgjørende på om de kan strekke budsjettet til å få råd til en i4 M50 eller ta til takke med en annen asiatisk bil. Det er forståelig at en person som kjøper vinterbil til 1,3 millioner eller en Ferrari som sommerbil til 2,5 millioner "ikke ser dette". 😅 Nå har jeg ikke satt meg inn i hva man får av i4 i dette prisleiet, men jeg vil tro det utgjør en viss form for utstyrsforskjell. Som på en 530d vil noen være villig til å kjøpe en bil med høyere kilometerstand med et høyt utstyrsnivå, fremfor å lide seg gjennom hverdagen med stoffseter, kirkebenker og papphøyttalere fordi bilen har gått mindre. Det er mange variabler og individuelle preferanser som spiller inn. Jeg kan ikke snakker for VAG-produkter eller andre modeller, men for BMWs del har det vært relativt lite å utsette på det de har av elbilder. Heldigvis har de ikke montert vitale deler som kjølevifter på det mest utsatte slitasjestedet man kan finne på en bil. i3 har hatt varmepumpeproblemer, men dette var gjerne noe som hørte til de første årene. 2 timer siden, laffe skrev: Tenkte selv på dette med varmpepumper. Har en bekjent som har hatt 2 iX`er som drosjer. På den ene måtte varmepumpa byttes rett etter garanti var utgått ved 200 000km. Han snakka om nærmere 80 000 for dette, men håper jeg hørte feil om den prisen for det var en saftig pris. Det er klart det er ergerlig å bruke 80 000kr på en varmepumpe, men er det virkelig så ille om dette er den eneste kostnaden man har når man tenker over kilometerstanden? Det er selvfølgelig uhorvelig mye penger, men en dieselbil ville for eksempel ha byttet turboer, DPF, glødeplugger/glødestyreenhet og andre vitale deler til den samme summen og vel så det på samme kilometerstand. Ron Jeremy, Marius2002 og fupsaker reagerte på dette 2 1
Skulebollen Skrevet 5 timer siden Skrevet 5 timer siden @Saltkjelen Jeg setter stor pris på at du poengterer hvor jævlig stinn jeg er i cash. Er redd folk glemmer det av og til. Men kan det tenkes at grunnen til at jeg kan dure på sånn er fordi jeg gjør gode kjøp og har grei kontroll på bruktmarkedet og bilhold generelt🤔? Uansett.. Det at DU mener en bil er ett Godt kjøp fordi noen akkurat har råd til den føler jeg er ett særdeles svakt argument. Har man Akkurat råd ( gjeldskapasitet ) til og kjøpe en i4 som har gått 125k, bør man kanskje droppe det og heller velge en bil slik at man har til salt i grøten også.. Evt. Spare seg opp 50k ekstra og kjøpe en bil gått halvparten. På den måten kan man til slutt dure rundt i Ferrarier. Det er jo det alle drømmer om til syvende og sist🤙 Her får vi bare bli enige om og vere uenige om hva som er bra kjøp eller ikke.. Når du mener at en par år gammel dieselbil som har gått 200k har byttet turboer, DPF, glødeplugger/glødestyreenhet og andre vitale deler. Da er vi på ett nivå i diskusjonen som passer bedre til deg og en 90 modell ved fornavn på F. Da tenker jeg at vi må vere enige om og vere uenige også her.. Så får vi se hva markedet tenker om noen år 😊 Jeg tror det kan vere kostbart og eige både batteribil og fossilbil utenfor garantitid. Men at når det først skjer noe galt så er det størst sjans for høye verkstedregninger på batteribil.
Saltkjelen Skrevet 4 timer siden Skrevet 4 timer siden Det var ikke til forkleinelse for deg, men det er jo nettopp slik at man kjøper etter evne og i det prissegmentet man selv tilhører. Kjører man bil til 2,5 millioner utgjør plutselig ikke 100 000kr noe - sannsynligvis kaster man samme sum i et felgsett, et par bremseklosser eller en frontleppe i carbon, men 100 00kr blir plutselig mye når det utgjør 20% av 500 000kr. For vedkommende som handler bil i dette prisleiet, vil 100 000kr derfor utgjøre en stor del - derav sammenligningen. For å si det enda enklere; for den vanlige mannen i gata vil det være utenkelig å kaste mer enn nødvendig på bordet for å få kjøpt seg en flott bil, men for de som har evne til å kjøpe bil til 2,5 millioner åpenbart aldri hadde kjøpt bilen. Ikke nødvendigvis fordi bilen er ræva eller kjøpet er dårlig, men fordi man - relativt sett - kan legge en "liten bunke" tusenlapper oppå for å få noe som er nyere og har gått mindre. Denne lille bunken er stor for den motsatte kjøpegruppen. Hvordan Norges billigste i4 M50 som attpåtil er topputstyrt og som du helt sikkert får prutet ned 20-30 000kr blir et så forbanna ræva kjøp, forstår jeg ikke. Men det er nå meg, da. Ron Jeremy, fupsaker og Olaandref reagerte på dette 3
GreenE36Cab Skrevet 4 timer siden Skrevet 4 timer siden (endret) Nå roer vi ned Så kan dere heller nyte synet av en mørkeblå BMW E36 318i cabriolet til 149K.. En 318i der altså https://www.finn.no/mobility/item/422859778 Endret 4 timer siden av GreenE36Cab sondre reagerte på dette 1
ehaugsnes Skrevet 4 timer siden Skrevet 4 timer siden Denne likte jeg! Kan straks importeres som veteran og😃 https://www.blocket.se/18893958 papertiger, Saltkjelen og Orjan reagerte på dette 3
BrokeBoi Skrevet 1 time siden Skrevet 1 time siden M5 CS med "brutal full service", så dette må da være tidenes tryggeste bruktbilkjøp, for her har mekanikerne gått fullstendig amok. sveigis, Orjan, Saltkjelen og 4 andre reagerte på dette 7
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå