Gå til innhold

Den store finn.no tråden.


Kjexx
 Share

Anbefalte innlegg

7 timer siden, mr.pingu skrev:

  
Jeg blir  sjalu når jeg ser 7-10 år   yngre gutter (eller jenter for så vidt) har råd til M550i, M3 eller annet dyr BMW og hadde gjerne hadde lyst på sånn selv.
Men men, samtidig er jeg like glad at jeg hadde foreldre  som var litt lik som dine. "Du får ikke ta bil med billån da kan du bare glemme at vi hjelper deg litt økonomisk med bolig". Så kjørte egentlig først 9 årene bare dritt biler ( bla suzuki swift, peogeut partner, fiesta) og i fjor fikk jeg endelig råd til å kjøpe en godt utstyrt 2018 BMW x1 for en grei pris. Nå sitter jeg på en kurant bil uten gjeld på den og i tillegg har mer en 50% nedbetalt på boligen. Så bør egentlig takke foreldre at de har pushet meg til å bruke pengene fornuftig (for så vidt man kan si at kjøre BMW er fornuftig på akkurat den delen :P )
Jeg bare tenker at min tiden kommer om noen år da jeg vil råd til å kjøpe en fin litt eldre sommerbil som en Z4 eller noe annet fra den fine merke med 3 bokstaver vi alle elsker her :) 


 

Ikke noe å bli sjalu på det egentlig, alle de unge folka som kjører M550i, M3, M4 OSV har sinnsykt høye lån. Jeg synes det er litt morsomt å sjekke heftelser på dyre biler jeg ser folk på min alder kjører, 95% av dem har så å si hele bilen sin verdi i heftelser... De kommer jo aldri til å eie bilen heller fordi de tar opp billånet, så betaler de bare rentene, blir som å leie bil av banken. Jeg har møtt flere på min alder (jeg er 24) og yngre som rett og slett lyver om lån`a også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det virker å være konseptet til en del. Fullfinans over max antall år og selge etter noen måneder før noen utgifter dyrere enn full tank dukker opp. Så legger man selvfølgelig bilen ut til et høyere beløp enn hva man kjøpte for, i håp om å gå i null eller i pluss. Altså ja, det går an å drive på som han fra Gas Monkey Garage som kjøper billig og selger dyrt, men jeg tror at det funker litt dårlig i lengden når flere og flere som kjøper visse modeller skal ha en forventning om å drive sånn. Blir litt "hot potato game" og dytt bilen videre før noe går i stykker. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

28 minutes ago, E.C. said:

Det virker å være konseptet til en del. Fullfinans over max antall år og selge etter noen måneder før noen utgifter dyrere enn full tank dukker opp. Så legger man selvfølgelig bilen ut til et høyere beløp enn hva man kjøpte for, i håp om å gå i null eller i pluss. Altså ja, det går an å drive på som han fra Gas Monkey Garage som kjøper billig og selger dyrt, men jeg tror at det funker litt dårlig i lengden når flere og flere som kjøper visse modeller skal ha en forventning om å drive sånn. Blir litt "hot potato game" og dytt bilen videre før noe går i stykker. 

 

Er nok en del unge folk som har vokst opp på youtube og den amerikanske flipper-mentaliteten man ser der som ofte gjennomsyrer alle videoer.  Dog er det en gambling - til syvende og sist risikerer en å bli sittende igjen med regninga og dårlig kreditt.

 

galen-gering-venice.gif

fail.gif

Endret av Werther
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, MagnusAG99 skrev:

Ikke noe å bli sjalu på det egentlig, alle de unge folka som kjører M550i, M3, M4 OSV har sinnsykt høye lån. Jeg synes det er litt morsomt å sjekke heftelser på dyre biler jeg ser folk på min alder kjører, 95% av dem har så å si hele bilen sin verdi i heftelser... De kommer jo aldri til å eie bilen heller fordi de tar opp billånet, så betaler de bare rentene, blir som å leie bil av banken. Jeg har møtt flere på min alder (jeg er 24) og yngre som rett og slett lyver om lån`a også.

Hvordan får du til avdragsfritt billån? Skulle tro det var vanskelig siden biler synker i verdi og sikkerheten til banken derfor blir mindre per måned.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutes ago, sluquet said:

Hvordan får du til avdragsfritt billån? Skulle tro det var vanskelig siden biler synker i verdi og sikkerheten til banken derfor blir mindre per måned.

 

Det er jo ikke avdragsfritt "per say", men har du kjøpt over 10 år (120 betalinger) og betalt ned 5/120 eller 4% av verdien så er jo ikke det all verden på en bil som gjerne har sunket like mye.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kjøpte min 200sx i en alder av 19, som lærling.. forbrukslån😏 Føler ikke jeg har slitt nevneverdig økonomisk siden 😅 Mange grombiler har jeg/ har hatt 😁 

Har selvsagt alltid kjøpt og prøvd å selge bilene for mer enn jeg ga. Overraskende hvor mange på bimmers som mener det eneste riktige er og kjøre en gammel evt. Ny men Undermotorisert bil, fordi man Skal tape på bil.

Overrasker meg også hvor mange med eldre Bmw som mener feks. En ny m3 koster heroin og drifte. Serviceavtale og nybilgaranti.. Får jo ikkje billigere bilhold. Eneste man betaler er avdrag og forsikring. Min 1 år gamle f80 m3 kostet meg 8k i året i forsikring, som 27åring.. 

Koster mer og drifte en gammel sliten e90/e60 i tillegg til at man stortsett får igjen null for sine utlegg.. 

 

Ellers vil jeg si elbil er noe dritt vinterstid 🤓😬 

Ladet i natt, fryst til is og luken gikk ikke igjen, tinet i varmt lokale og fikk lukket den.. Nå når den er tom igjen for batteri går ikke luken opp🙃

 

 

IMG_20231222_095214916.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, serviceavtale og nybilgaranti, da blir utvalget litt begrenset. Så når jeg nå går på finn og trykker inn M3 fra 2020 og nyere blir den billigste bilen over 1 MNOK. Inn på Santander. 1 MNOK og EK på 0% over 10 år. 13 000 kr/mnd + forsikring + TFF + bensin + den serviceavtalen da. Skal vi si forsiktig 17-18 000 kr/mnd? Kjempebillig dette. Sånn ca. halvparten av gjennomsnittlig utbetalt norsk månedslønn.

Nei, jeg mener ikke at alle skal tape penger på et bilsalg og et bileierskap, men det er faktisk normalen for 99 % av tilfellene. Ellers hadde vel bruktbilsalget stoppet opp. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 timer siden, Dusy skrev:

Løpet var kjørt når 3 service ble tatt nærmere 60.000 km senere 😬

IMG_5255.thumb.jpeg.89d3ef3acc14f6fb559a534a5bd5f6a0.jpeg

8 timer siden, Kolstad Jr. skrev:

Tror nok det er utført service/oljeskift utenom historikken, delvis eid av personer jeg kjenner som har tilgang på verksted og bytter slikt selv. 

Uten at det betyr "løp og kjøp"... 😜

Er litt det jeg tenkte også, at om man skal la tvilen komme de til gode så har de kaaaanskje tatt servicer selv, men siden det kun er digitalt servicehefte så har de ikke noe måte å føre det inn på.

Men da lager de jo bare ris til egen ræv ved å ikke loggføre/dokumentere det på noe annen måte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Problemet slik jeg ser det er ikke først og fremst at unge tar økonomisk dårlige valg. Er jo de stutete foreldrene som har kausjonert for en M5 til 19 åringen som tar støyten om det går galt. Problemet er at unge folk i det hele tatt får lån og forsikring til biler de overhodet ikke har kompetanse til å kjøre. Og da får vi de overskriftene i media som vi har fått i det siste, som får myndigheter og politi til å være ekstra etter alle oss som kjører bil. Og når bilen ender rundt ei stolpe så er det våre forsikringer som blir dyrere. Går det ikke an å stramme inn noe på dette? Skal du kjøre bil med mer en 200 hester så må du være over 25 år f eks?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

45 minutter siden, Fredrik 90 skrev:

Problemet slik jeg ser det er ikke først og fremst at unge tar økonomisk dårlige valg. Er jo de stutete foreldrene som har kausjonert for en M5 til 19 åringen som tar støyten om det går galt. Problemet er at unge folk i det hele tatt får lån og forsikring til biler de overhodet ikke har kompetanse til å kjøre. Og da får vi de overskriftene i media som vi har fått i det siste, som får myndigheter og politi til å være ekstra etter alle oss som kjører bil. Og når bilen ender rundt ei stolpe så er det våre forsikringer som blir dyrere. Går det ikke an å stramme inn noe på dette? Skal du kjøre bil med mer en 200 hester så må du være over 25 år f eks?

Nå som renten er på det nivået det er, vil det nok sikkert bli vanskeligere for "hvem som helst" å låne seg til M-bil fra scratch.

Igrunn ikke rart at så mange unge har kjøpt seg dyr-bil de siste 5-6 årene med det lave rentenivået som har vært.  Har jo nærmest vært gratis for penger å få låne, selv hos Santander.. 💰

Lenke til kommentar
Del på andre sider

57 minutes ago, Fredrik 90 said:

Går det ikke an å stramme inn noe på dette? Skal du kjøre bil med mer en 200 hester så må du være over 25 år f eks?

 

Da ender vi opp som England der alle kjører små skitbiler som Corsa, 207, Aygo, Yaris etc.  Og det er ikke et sted vi ønsker å ende opp som. Hadde selv en bil med nesten 350hk når jeg var 25ish, og havnet ikke i grøfta av den grunn. Dog dro jeg i grøfta så det sang med en Mazda med 130hk 😂   Noen av oss er idioter uansett alder, og kan drepe seg selv bak rattet på en gressklipper...

Misforstå meg rett, jeg skjønner utmerket godt hva du mener. Men det siste jeg ønsker er ENDA mer kontroll fra myndighetenes side. På et eller annet tidspunkt må vi la mennesker ta ansvar for eget liv istedenfor å overlate det til mamma Stat slik som Sovjet og Nord-Korea. Prisen vi betaler for dagens "frihet" og kapitalisme er gromme biler, høy levestandard historisk sett og lett tilgjengelige penger.  Mange folk lever over evne på lånte penger. Men det kommer med en pris synes jeg, og det er personlig ansvar og ikke minst ære. Mange ser ut til å mangle dette.  

Endret av Werther
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det fine med bilhobby er at det er for alle, enten det er gammelt og slitent, eller nytt. Jeg har to biler, M3en og E34, selv om E34en aldri har vært på veien i mitt eie gir den meg faktisk minst like mye glede som M3en. Det trenger ikke være nyest mulig eller størst mulig motor for at det skal gi glede, ikke for meg i hvert fall, men i et samfunn der alt skal være så forbanna glorifisert hele tiden er det vel ikke bedre å vente her på forumet heller. 🙂

Endret av Olaandref
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tenker at folk må få gjøre som de vill, ønsker de å bo på gutterommet og kjøre bil til 20 k i mnd , la dem gjøre det:) 

ser det er mange med meget god økonomi som har finans på bilen sin også , for all del la dem gjøre det også:) 

og de som ønsker å ha en betalt bil eller 2 , ja la dem få det også:) 

Go jul gutter, jenter, menn og damer.

Vi koser oss med bil de fleste her inne, noe liker å fixe, noe elsker å kjøre bil.
Det er jo dette som gjør det så flott å henge her inne med alle forskjellige menneskene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 timer siden, Olaandref skrev:

Det fine med bilhobby er at det er for alle, enten det er gammelt og slitent, eller nytt. Jeg har to biler, M3en og E34, selv om E34en aldri har vært på veien i mitt eie gir den meg faktisk minst like mye glede som M3en. Det trenger ikke være nyest mulig eller størst mulig motor for at det skal gi glede, ikke for meg i hvert fall, men i et samfunn der alt skal være så forbanna glorifisert hele tiden er det vel ikke bedre å vente her på forumet heller. 🙂

Her treffer du spikeren bra på hodet må jeg si med det du skriver her .

Er jo det som er så bra med bilhobby ,noen liker nytt og fint ,mens andre liker eldre biler å tukle med de .😊

Jeg for min del liker jo begge deler både nytt og gammelt ,men jeg er nå sånn skapt at jeg og trives like godt i en gammel klassiker som jeg hadde gjort i en nyere Bmw .

Samtidig har jeg stor respekt og unner de fleste som kjøper seg nyere flotte utgaver.

Hvertfall de som har mulighet til det og ikke gjør det kun for å flashe likes og liksom venner .

Men igjen da er det bra jeg kjenner mange her inne feks som har biler jeg bare kan drømme om ,men som jeg har mulighet for å være med en tur ,snakke med ,bilbesøk osv .

Bare det er godt og tenke på synes jeg .😊

Noe som og er viktig å tilføye her .

Vi MÅ og kan ikke ta ungdommer  under en kam .

Jeg kjenner faktisk guttunger /jenter (Venner av døtrene mine) som virkelig er flinke til å jobbe ,som tar vare på bilene sine .

De har slitt for å opparbeide seg egen kapital til sitt første billån.

Her kostes det på og er minst like nøye som den personen på 40 er mtp service og vedlikehold.😊

Og sånne unge må man løfte og gi creds til isteden for og dra de ned i møkka 

Men nok of topic fra meg her ,nå får vil fylle opp tråden her igjen med gode kjøp ,dårlige kjøp ,gullrekke og skinndash 😎

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...