Gå til innhold

Den store finn.no tråden.


Kjexx
 Share

Anbefalte innlegg

Syst det er veldig merkelig at det er så mange som har problem at folk har pant i bil på forumet her. Spesielt dersom dei er unge OG har en fin bil....   Misunnelse??

Når eg var 18 så kjørte vi rundt i Golf 2, 740 og Bluebird, og eg er "misunnelig" på dei som har mulighet til å kjøre grommere biler i dag, men eg unner da virkelig folk å gjere det fordi!  

På 60-70% av bilane eg selger på jobb ila et år så skal folk ha finansiering, og det på heilt vanlige familiebiler. Er det virkelig et problem? MÅ vi sjå ned på dei då?  Mange tar jo lån fordi dei ikkje vil ta penger ut av andre investeringer, skal ha plass på rammelån osv.  Andre har ikkje pengane på konto, men klarer fint å betale avdraga og kjøper då bilen med pant i bil. 

Er folk mindre verdt fordi dei har lån på en grombil kontra en familiebil?  Eventuelt er det sett meir ned på om dei har billån i stedet for å "gjemme" lånet på panten i huset? 

Det er enkelte merkelige holdninger til yngre folk og nye fine biler her inne.  Er glad at ikkje "gamlingane" var slik mot meg når eg var yngre.  Må en automatisk kjøre "drittbil" til en bikker 30 fordi gutta på forumet er bekymret for rykte og verdien på samlebilane når dei engang skal kjøpe den som 40års krisebil? (som det sikkert ikkje blir noke av)  Om en 20+ åring har god lønn, lite forpliktelser og har lyst på en grombil så blir det i alle fall applaudert frå min side!  Mykje anna tull som pengane kunne vært kasta vekk på, og innerst inne skulle eg ønske eg var litt meir ufornuftig når eg var yngre, og prøvde litt fleire dyrare biler istedet for å prioritere å ha 10 Golfer (i varierende tilstand) samtidig. 

 

Og med tanke på idiotkjøring og m3/m4, dei hadde garantert kjørt like idiotisk i en Toyota Avensis / Tesla model 3 også, så det er nok mest sjåføren og ikkje bilen som skaper problemet.  

Lenke til kommentar
Del på andre sider

29 minutter siden, E.C. skrev:

 

Man kan dra den M3-kostnaden med en norsk snittlønn om man på død og liv ønsker det, men da begrenser man automatisk resten av livet sitt til å være på et absolutt bunnivå og de fleste ønsker ikke å bo i et gjeldssaneringssimulator hele livet bare for å kjøre rundt i en M3.

 

Ifølge forumet her er jo snittet på eigerskapet på en nyere M-bil 3 mnd, så kan ikkje en 18 åring få ha en fin sommer med lån i Santander før han skal inn i det kjedelige boliglånet og Tesla Model 3 til høsten igjen som alle fornuftige skal gjere? 😛 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 minutter siden, GtiGtr skrev:

 

Ifølge forumet her er jo snittet på eigerskapet på en nyere M-bil 3 mnd, så kan ikkje en 18 åring få ha en fin sommer med lån i Santander før han skal inn i det kjedelige boliglånet og Tesla Model 3 til høsten igjen som alle fornuftige skal gjere? 😛 

Det er vel av og til lett for kua og glemme at hun var kalv en gang, jeg hadde nok ikke takket nei til en grom M bil når jeg var 18-20 selv, faktisk hadde jeg en kompis som dro på linefiske rett etter ungdomsskolen, og kjøpte seg E36 M3 når han tok lappen. Bilselgeren den gang lurte på hvordan han ville betale, tror det var snakk om 385000, og om ryktet stemmer hadde han tatt ut pengene kontant og la en konvolutt på bordet fremfor selger. Jeg kan ikke bekrefte om det er sant eller ikke, men den ble betalt uten lån i hvert fall. :) 

Men når det er sagt er jeg glad jeg ikke hadde tilgang på en slik bil den gang, for personlig mener jeg at jeg lærte meg på en bedre måte at penger ikke kommer av seg selv, at man må jobbe litt for å få de. Selvfølgelig jobber du for å få betalt ned et lån og, men ikke på helt samme måten kanskje. :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 minutes ago, GtiGtr said:

Ifølge forumet her er jo snittet på eigerskapet på en nyere M-bil 3 mnd, så kan ikkje en 18 åring få ha en fin sommer med lån i Santander før han skal inn i det kjedelige boliglånet og Tesla Model 3 til høsten igjen som alle fornuftige skal gjere? 😛 

Absolutt. Jeg prater om langsiktige kostnader ved å eie "en sånn type bil" vs. en sommerflørt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, Olaandref skrev:

Det er vel av og til lett for kua og glemme at hun var kalv en gang, jeg hadde nok ikke takket nei til en grom M bil når jeg var 18-20 selv, faktisk hadde jeg en kompis som dro på linefiske rett etter ungdomsskolen, og kjøpte seg E36 M3 når han tok lappen. Bilselgeren den gang lurte på hvordan han ville betale, tror det var snakk om 385000, og om ryktet stemmer hadde han tatt ut pengene kontant og la en konvolutt på bordet fremfor selger. Jeg kan ikke bekrefte om det er sant eller ikke, men den ble betalt uten lån i hvert fall. :) 

Men når det er sagt er jeg glad jeg ikke hadde tilgang på en slik bil den gang, for personlig mener jeg at jeg lærte meg på en bedre måte at penger ikke kommer av seg selv, at man må jobbe litt for å få de. Selvfølgelig jobber du for å få betalt ned et lån og, men ikke på helt samme måten kanskje. :) 

 

Heilt enig, eg er veldig glad at eg fikk lære tidlig at penger måtte en jobbe for, og å stå som medlåntager på en "tullebil" ikkje var aktuelt. På lang sikt så er det heilt klart det luraste, men syns det har blitt en litt kjip trend fra deler av forumet her at man " ikkje fortjener" å ha en fin bil i ung alder. Sikter ikkje til deg i det heile, bare så det er sagt.

Unge folk med fine biler kan også bli folk, sjå bare på @Skulebollen (sjølv om han liker å sette ting på spissen 🤪 ) 

For øvrig mange artige historier med fiskere og bilkjøp som går, og tipper at dei fleste er sanne, sjølv om det kanskje er lagt på mva iløpet av åra :D  Kan tenke meg at dei historiene er tette på møre! 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eneste problemet jeg ser er at det minsker utvalget over biler som ikke er tikkende bombe. Har kommet meg i slutten av 20 årene hvor jeg nå er stødig nok til å kunne ha noe litt morsomt. Jeg var nok litt misunnelig på de jevnaldrende i starten av 20 åra som kjørte dyre biler. Jeg blir 28 neste uke og har fortsatt førstegangsbilen min😂. E46 med m47 er jo så godt skrudd sammen at det går jo ikke an å ta livet av den til tross for at den er trimmet langt over gjennomsnittet. De fleste jeg kjenner har vært gjennom mange «kulere» biler på den tiden, men jeg prioriterte bolig først og leketøy etterpå, det er jo veldig avslappende med en bolig som knapt koster noe å leve i. Bruker knapt strøm og har besten gratis forsikring siden det er nytt. Trenger heller ikke å sette av en krone til uforutsette utgifter.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Olaandref skrev:

Jeg skal faktisk være så ærlig med deg og si at det du skriver her er ganske provoserende, jeg tenker at for folk som ikke har de mulighetene som du åpenbart har så er det kanskje det som får de til å tenke at den bilen eller det prosjektet de har ikke er nok verdt til at de lager en tråd her, eller ønsker å dele det, rett og slett at gleden deres blir litt drept. Og det er mulig at du mener det ironisk, men om man ikke kjenner deg så er det ikke lett å tolke det dit. Jeg liker å se på alle tråder her inne, selv om jeg skal ærlig si at enkelte har fremstått litt for show off for min del, og da snakker jeg ikke om deg Emil, likevel syns jeg det skal være rom for alle her inne, enten man vil ha det slik eller slik. Jeg tenker at mange har tatt seg råd til slike goder fordi det har vært en lang periode med lav eller ingen rente, men at realiteten kanskje kryper litt tettere på nå når renten har økt, på midten av 80 tallet var vel renten på det 3-4 dobbelte av hva vi har i dag om jeg ikke husker feil, og det var vel på grunn av jappetiden med høyt forbruk og folk som handlet på kreditt. Kanskje litt likt slik det har vært noen år nå.  Til slutt vil jeg bare si at jeg syns folk skal kunne bruke pengene sine som de vil, jeg har all respekt for de som har satset og fått til noe her i landet, og for min del finnes det ikke noe misunnelse, vi har det fint med penger, men jeg syns det er trist å se hvordan enkelte har det i dag, derfor er jeg veldig sterkt i mot at man skal sammenligne alle på generelt grunnlag, for så firkantet er faktisk ikke den boksen der.

Jeg svarte utifra det som startet dette. Om 20 åringer som durer rundt i ny m3 med lån, som det støtt og stadig blir rakket ned på innpå Bimmers. Som da gjerne er i en posisjon i livet uten hus og familie, som derfor har nok med 18.000 til bolig og mat.

Så fikk jeg til svar at kjærring å unger og bolig i Oslo koster mer enn 18.000. Som ikke har den dritt med 20åringen det i utgangspunktet ble diskutert. Derfor svarte jeg da at om man har kone og barn har man gjerne to inntekter osv.  

Jeg forstår godt at ikke alle kan, ønsker eller vil bruke 1 mill på bil. Men jeg sitter da ikke og rakker ned dem som gjør det, i motsetning til Bimmers-billån mafiaen. 

 

Hvordan du fikk innlegget mitt vinklet over til at jeg ikke synes prosjekttråder med "billige" biler er noe og ha innpå her osv. Forstår jeg virkelig ingenting av. Jeg setter større pris på biltråder med gamle "billige" biler enn nye dyre. 

Men jeg mistenker at siden jeg faktisk har valgt og prioritere ufornuftig og kjører en dyr bil så blir jeg automatisk klysete? 

 

Grunnen til at jeg begynte og skrive, var det evinnelige gnålet innpå her om ungdomer som kjører kule dyre biler. Som har lån, spinner og herjer på. Flipper biler, prøver mye forskjellig, lever alles drøm 😬 

 

Ære være dem som faktisk kjøper drømmebilen, og bruker det for det den er verdt, uansett hvor ufornuftig og dumt det er. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Skulebollen skrev:

Grunnen til at jeg begynte og skrive, var det evinnelige gnålet innpå her om ungdomer som kjører kule dyre biler. Som har lån, spinner og herjer på. Flipper biler, prøver mye forskjellig, lever alles drøm 😬

Ære være dem som faktisk kjøper drømmebilen, og bruker det for det den er verdt, uansett hvor ufornuftig og dumt det er. 

Er godt mulig jeg ikke evner å tolke ting som har blitt sagt her inne riktig, men jeg skjønner ikke helt hvorfor du og kompisen din kun har hengt dere opp i alder og lån/pant delen av alt det alle har sagt hver gang dette blir diskutert?

Dette "gnålet" som du kaller det er vel hovedsakelig noe som har oppstått fordi en stor del av disse bilene har vært mishandlet, krasjet, vært av veien, hatt et eier antall som tilsvarer en sliten gammel e46 og ikke blitt vedlikeholdt i den grad de burde vært, i hvertfall med tanke på hvordan de brukes. OM de har fått godt vedlikehold, så bør "eier" gjøre en langt bedre jobb med å dokumentere dette.

Ser jo til tider folk på FB stille spørsmål som får en til å lure på om de egentlig har råd til å eie den bilen det gjelder.

Frustrasjonen til folk her inne er vel mest rettet mot at det blir vanskeligere og vanskeligere å finne f.eks F80/F82 som ikke har vært involvert i de overnevnte tingene nettopp på grunn av det som diskuteres her. Igjen.

Vil tro de fleste her inne har eller har hatt pant på sine biler, så jeg tror nok ikke "Bimmers-mafiaen" har så mye i mot det som dere skal ha det til. I hvertfall om det kun er snakk om deler av beløpet.

Sitat

Men jeg mistenker at siden jeg faktisk har valgt og prioritere ufornuftig og kjører en dyr bil så blir jeg automatisk klysete? 

Mulig ting du sier og har sagt tidligere har vært skrevet med både ironi og glimt i øyet, men jeg personlig syns i hvertfall det ikke kommer svært godt frem. Men problemet ligger helt sikkert hos meg :)

Dette gjelder og ting du har sagt tidligere urelatert til dette. Jeg får litt inntrykk av at du og et par andre ikke forstår at ikke alle her har økonomien dere har og kan til en hver tid kaste seg på hva enn som dukker opp på Finn uavhengig av pris, da de gjerne allerede har minst én bil.

Er nok ingen som syns du er klysete for å ha tatt de valgene du tar, og at du har dyr bil. Men er vel mer holdningene du ser ut til å ha her rundt dette, og lite forståelse for at andre kanskje ikke kan eller kunne ta de valgene 🤷‍♂️

Holdninger som dette (fra flere folk), samt noen andre ting har gjort at jeg syns det har blitt mindre "kjekt" å være på Bimmers, men jeg skjønner at jeg sikkert framstår som misunnelig, for det er jeg nok. Skulle gjerne hatt en økonomi og alt det der som tillot meg å kjøre/eie gøyere biler enn en gammel 3-serie med dieselmotor 😀

Har ingenting i mot deg, eller at du eier de bilene du eier eller at du tar de valgene du tar bare så det er sagt :) 

Tolker som sagt sikkert alt her helt feil og alt det der men er i hvertfall slik hele denne diskusjonen framstår for meg 🤷‍♂️

Men nå har dette vært tatt opp såpass mange ganger at de fleste har vel full kontroll på hvem som mener hva når det gjelder ungdommer i dyre M-biler at det sikkert ikke trengs å taes opp flere ganger 🤪

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bilinteressen er for alle, 316d eller M3, eller ikke bil i det hele tatt. Om bilen er ny eller gammel spiller ingen rolle. Diesel, bensin og elektrisk spiller ingen rolle(burde iallefall ikke det :lol: ). Min første bil var en E36 318i, den var 9 år da jeg kjøpte den og kostet i 2006 65000,-, tilsvarer omtrent 95000,- idag. Den hadde jeg spart opp 10000,- til da, og resten billån. Som 17åring, kjøpte bilen 1 år før jeg fylte 18. Lånet skulle bli nedbetalt på senest 1 år, så da jobbet jeg og sto på, tok på meg ekstravakter og kom kanskje noen timer senere på fest. Iallefall ble bilen betalt ned på et halvt år. I 2006 var jo 1997-modeller relativt nytt og trygt. Det er jo 2014/2015-modeller idag. Jeg vil heller at unge skal kjøre trygge biler. Men jeg kan sette spørsmålstegn til de uten erfraring som hopper i en M3, men vi så jo opp til de jevnaldrede sjømennene med E36/E46 325i den gang da. Så ja. Hva skal en si? 🤷🏼‍♂️ En 18-åring i byen fikk en splitter ny i4 M50 av foreldrene til 18-årsdagen. Så ser jeg vekk fra den store misunnelsen, som jeg har til alle med i4, så mener jeg at en 18åring ikke har noe i en slik bil å gjøre. Så en E46 325i er litt annerledes likevel. Så det nye forslaget om førerkort er ikke så ille, over to tonn bil som sparker avgårde som en superbil….

https://www.vg.no/nyheter/innenriks/i/mQb3ep/flere-elbiler-kan-bli-ulovlig-aa-kjoere-for-unge-sjaafoerer

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, Skulebollen skrev:

Jeg svarte utifra det som startet dette. Om 20 åringer som durer rundt i ny m3 med lån, som det støtt og stadig blir rakket ned på innpå Bimmers. Som da gjerne er i en posisjon i livet uten hus og familie, som derfor har nok med 18.000 til bolig og mat.

Så fikk jeg til svar at kjærring å unger og bolig i Oslo koster mer enn 18.000. Som ikke har den dritt med 20åringen det i utgangspunktet ble diskutert. Derfor svarte jeg da at om man har kone og barn har man gjerne to inntekter osv.  

Jeg forstår godt at ikke alle kan, ønsker eller vil bruke 1 mill på bil. Men jeg sitter da ikke og rakker ned dem som gjør det, i motsetning til Bimmers-billån mafiaen. 

 

Hvordan du fikk innlegget mitt vinklet over til at jeg ikke synes prosjekttråder med "billige" biler er noe og ha innpå her osv. Forstår jeg virkelig ingenting av. Jeg setter større pris på biltråder med gamle "billige" biler enn nye dyre. 

Men jeg mistenker at siden jeg faktisk har valgt og prioritere ufornuftig og kjører en dyr bil så blir jeg automatisk klysete? 

 

Grunnen til at jeg begynte og skrive, var det evinnelige gnålet innpå her om ungdomer som kjører kule dyre biler. Som har lån, spinner og herjer på. Flipper biler, prøver mye forskjellig, lever alles drøm 😬 

 

Ære være dem som faktisk kjøper drømmebilen, og bruker det for det den er verdt, uansett hvor ufornuftig og dumt det er. 

Nå var ikke tidlig i 20 årene nevnt i det innlegget jeg svarte på, ikke har jeg sagt at du er den som gjør at det nok kan føles slik for enkelte som det jeg beskriver heller. I tillegg skrev jeg spesifikt til deg at det ikke var deg jeg siktet til når det gjalt show off.

Videre kan jeg si at M3en min ble fullfinansiert i 2018 når jeg kjøpte den, jeg kommer ikke til å fullfinansiere bil igjen, ikke for langvarig eierskap i hvert fall, så det handler ikke om det for min del. Det jeg syns er synd er at premium biler blir behandlet på en slik måte, det ødelegger ryktet på bilene, og jeg tror ikke BMW hadde som mål at disse skulle bli spinne biler for ungdom. Vi hadde jo lån på bilene våre vi og når vi var unge, og som fiskere hadde vi nok litt ekstra feite biler, men likevel ikke fullt på det nivået, men jeg vet med sikkerhet at vi ikke var den best likte gjengen i området, det var mange som hadde et dårlig inntrykk av oss. :)

En kompis av meg solgte en E92 M3 til en 18 åring i Bærum for et par år siden, gutten som hentet bilen var mer opptatt av å legge ut bilder i diverse sosiale media enn han var av å faktisk se over bilen. 2 dager senere dukket det opp bilder av bilen der Politiet hadde stoppet han og tatt lappen fra han. Jeg driter litt i hva andre gjør, men mine unger skal i hvert fall få lære seg sånn noenlunde å kjøre bil før de får kjøpe en såpass feit bil.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lenke til kommentar
Del på andre sider

45 minutter siden, Tore Høgvold skrev:

Det er samme fyren som har kjørt bilen, men han er innehaver av Åmli Bilsenter. Så han har nok registrert den på seg selv og på firmaet sitt, flytta litt rundt på den kanskje pga moms osv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...