Gå til innhold

Den store finn.no tråden.


Kjexx
 Share

Anbefalte innlegg

11 minutter siden, TorsteinAa skrev:

 

Ja, de har gått ned betydelig i pris og mulighetene begynner å bli mange for en Porche med batteri.

Samtidig sa jeg til meg selv at når Jaguar I-pace går langt nok ned i pris, skulle jeg vurdere det...

Nå virker den plutselig gammal med alt det nye som har kommet.

 

 

Glad jeg solgte min etter et år. Ble litt lei av mye småfeil. Kjøpte for 1.350.000 ca og solgte etter 1 år med  ca. 150' i tap (helt innafor etter min mening) https://www.finn.no/car/used/ad.html?finnkode=172939804 (nyprisen jeg oppga i annonsen var etter prisstigning som kom etter jeg hadde bestilt den). Valget ble ganske enkelt når jeg kom over annonsen på 850'n. Angrer ikke et sekund.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

48 minutter siden, tennbrikket skrev:

Huff, er jo 2020 rekkevidde på i5. Triste saker.

Tja, det er jo øynene som ser. Alt over 40 er mer enn bra nok og med rekkevidder som nærmer seg 50 så dekker dette alle behov. Den eneste grunnen til at jeg kan se behovet for lengre rekkevidde er den faktiske rekkevidden man får med campingvogn bakpå. En i4 M50 gjør 50 mil, men med 1500kg campingvogn bakpå så gjør den 24-28 mil, alt avhengig av vær og vind ++, hadde den gjort 35 mil med vogn så hadde den vært enda mer komplett enn den er idag. :)
Jeg respekterer derimot ditt synspunkt! :) 

 

@Lars89 takk! Da er den i praksis ikke stor forskjell fra i4 M50 som har 12,5cm :) 

Endret av Marius2002
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, Tore Høgvold skrev:

Glad jeg solgte min etter et år. Ble litt lei av mye småfeil. Kjøpte for 1.350.000 ca og solgte etter 1 år med  ca. 150' i tap (helt innafor etter min mening) https://www.finn.no/car/used/ad.html?finnkode=172939804 (nyprisen jeg oppga i annonsen var etter prisstigning som kom etter jeg hadde bestilt den). Valget ble ganske enkelt når jeg kom over annonsen på 850'n. Angrer ikke et sekund.

Tapte rått på min andre Taycan. En del småfeil som du nevner. Måtte også bytte moduler på batteriet på begge bilene. I4 M50 er mye mer bil for pengene etter min mening 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, TorsteinAa skrev:

Ja, de har gått ned betydelig i pris og mulighetene begynner å bli mange for en Porche med batteri.

Samtidig sa jeg til meg selv at når Jaguar I-pace går langt nok ned i pris, skulle jeg vurdere det...

Nå virker den plutselig gammal med alt det nye som har kommet.

Ja det er akkurat det, når en elbil blir for gammel igjen så vil man jo ikke ha den lenger…man tørr rett og slett ikke. Det skal en liten feil til på batteri eller annet vitalt så har man en f eks Taycan til flere hundre tusen som egentlig ikke egner seg til annet formål enn moring. Nå har jo Taycan fortsatt garantier og PAW kan sikkert utvides osv men til slutt vil den havne der.

Det blir vel litt som med de tidlige Model S P85+ som nå tangerer 10 år. Ingen vil ha dem, ingen tørr å kjøpe dem. Bil til 120 000,- med med gratis "drivstoff" og 420 hester….no thanks

https://www.finn.no/car/used/ad.html?finnkode=361339195

Men en BMW med tre turboer, kompleks teknikk, dyr forsikring, partikkelfilter og annet som går i stykker…at på til koster det dobbelte…hell yeah 😎

https://www.finn.no/car/used/ad.html?finnkode=368491600

Årsaken? BMWen kan fikses, den kan overhales, brukte deler kan kjøpes billig, hvem som helst med mekanisk utdannelse kan skru på den.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tja, lykke til med å gå inn hvor som helst og finne en kompetent feilsøker som er god på trippelturbo. Hvor mange trippelturbo og quadturbo-biler N57/B57 har vi i Norge? 2-300 medregnet alle M550, 750 og x5? Jeg vil ikke si at hvem som helst kan fikse noe sånt. Brukte deler, tja. Spinner du et rådelager på m550d må du kanskje opp i 100k for "ny" motor. Ikke helt gratis det heller.

Klart ingen vil kjøpe 1. gen Model S, men dagens pris henger nok sammen med hvor billig den var i innkjøp og bruk fram til bompenger og strøm skjøt i været. De som har kjøpt en slik i 2013 og hatt den i 10 år kunne like gjerne ha levert den inn for vrakpant og gått mer i pluss enn de som kjøpte m550d ny og skal selge i dag, til tross for at m550 koster 2x prisen til Model S i dag. Da tenker jeg totalt eierskap. Derfor legges de selvfølgelig ut mye lavere. Det er også veldig mange Model S til salgs og mange nyere biler har kommet i samme segment til en relativt grei pris. Skal du derimot ha versting-dieselen til BMW som det egentlig ikke har kommet så mange alternativer til så blir det klart mye lavere opplag og dermed høyere pris.

 

Når man ellers snakker om rekkevidde på en ny elbil så tenker jeg alltid slik: Ta det som blir angitt og gå ned til laveste fabrikkgaranterte prosent etter x antall år. F.eks. 70% etter 8 år. For 450 km bli det 315 km. Vinter er "halve rekkevidda", så nede på 160 km. Så skal man kanskje ha litt å gå på. Så da må man svare en selv om 130-140 km vinterstid er nok for t/r jobb eller andre daglige turer uten lading? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, E.C. skrev:

Hvor mange trippelturbo og quadturbo-biler N57/B57 har vi i Norge? 2-300 medregnet alle M550, 750 og x5?

Er nok en god del mer enn 2-300, fordi bare F11 M550d LCI alene er det 281 stk av her i Norge 😅 Noe som gir mening da jeg syns det er et relativt "vanlig syn."

Lenke til kommentar
Del på andre sider

@E.C. har gode poenger. En må ta total kostnad og ellers bilhold for å i det hele tatt skjønne greia. Jeg vil heller ikke ha en tidlig Model S eller X, ikke synes jeg de er fin heller. Men jeg ser jo det popper opp tidlige utgaver av Model X 75D "overalt" nå, så noen må disse tiltale. Det er nesten flere X enn Y på skole og barnehagen nå. Kanskje det bare er vi på nordvestkysten som er på spekteret, og har et snev av noe… 🤷‍♂️ @Snagg30 sorry, dro med deg ned her nå. Uansett, dette er drivstoff, bil er fortsatt bil. Aldri har det vært samme diskusjon mellom bensin og diesel. La folk få velge selv og sine behov. Noe annet ville vært helt feil. Jeg regner med, de fleste iallefall, tar vurderinger før kjøp. Enten det er en Ford Mondeo eller MG Marvel R. Det er ingen hemmelighet at jeg vil ha en rekkesekser bensin til sommerbil. Z3/Z4 eller 3-serie cabriolet. Den trenger ikke gå fort, den trenger bare å gi godfølelse. :) Så ja, jeg titter stadig innom finn.no, men har faktisk ikke plass. Selv om jeg tenker at "alt ordner seg" , så kommer fruen "hvor skal du ha den?". En Renault Twizy er så smal at den får jeg mellom husveggen og en mur, men det stopper med den bilen…
Jeg venter på Neue Klasse, det er vi flere i familien som gjør. Neue Klasse X og Neue Klasse sedan. Sistnevnte tiltaler meg på en typisk klassisk BMW-måte. Det er noe over den som gir meg E30-vibber. Så kan man si jeg er helt ute å sykler, og det er godt mulig. Uansett, med 800v og en rekkevidde som er "up-to-date" så burde dette være gode kjøp. Og jeg synes både interiør og eksteriør ser bedre ut enn Audi sin nye A6 og Q6, selv om dette også er flotte biler.
Og apropos nye A6. 
Sjekk denne i5 M60 sedan i Tanzanite. 🤩

https://www.finn.no/car/used/ad.html?finnkode=367867993

Interiøret står ikke tilbake til A6 og den har, i mine øyne, mer sjel. I den grad 2024-biler har sjel da :D 

Endret av Marius2002
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når man skal snakke om verditap, er det nok viktig at man tar på seg noen objektive briller. Verditapet på den linkede Taycanen er faktisk ikke så ille som man forsøker å fremstille det. Det er snakk om mye penger i kroner og øre, men sett mot andre biler samsvarer verditapet med disse også. Den aktuelle Taycanen hadde en nybilpris på kr. 899 000,- i 2020 pluss ekstrautstyr. En X5 45e hadde til sammenligning også en startpris på noe rundt det samme som en Taycan 4S i 2020. Av hva jeg kan se får man disse også til prisnivået av de rimeligste Taycanene på finn.no +/- kr. 100 000,-. Jeg er enig i at en ti år gammel Tesla Model S er lite attraktivt (på lik linje med en tikkende bombe av en ti år gammel hybrid), men det er først og fremst fordi det er en Tesla (og det tror jeg også markedet mener). Hadde det vært snakk om en ti år gammel BMW i3, kunne jeg lett handlet bilen. Det er vel vist nok ganger at de ti år gamle i3ene ikke havner på skroten på grunn av defekt batteripakke eller motor.. ;) 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Saltkjelen skrev:

Når man skal snakke om verditap, er det nok viktig at man tar på seg noen objektive briller. Verditapet på den linkede Taycanen er faktisk ikke så ille som man forsøker å fremstille det. Det er snakk om mye penger i kroner og øre, men sett mot andre biler samsvarer verditapet med disse også. Den aktuelle Taycanen hadde en nybilpris på kr. 899 000,- i 2020 pluss ekstrautstyr. En X5 45e hadde til sammenligning også en startpris på noe rundt det samme som en Taycan 4S i 2020. Av hva jeg kan se får man disse også til prisnivået av de rimeligste Taycanene på finn.no +/- kr. 100 000,-. Jeg er enig i at en ti år gammel Tesla Model S er lite attraktivt (på lik linje med en tikkende bombe av en ti år gammel hybrid), men det er først og fremst fordi det er en Tesla (og det tror jeg også markedet mener). Hadde det vært snakk om en ti år gammel BMW i3, kunne jeg lett handlet bilen. Det er vel vist nok ganger at de ti år gamle i3ene ikke havner på skroten på grunn av defekt batteripakke eller motor.. ;) 

 

Nja den pris sammenlikningen din mellom Taycan 4S og X5 45e er ikke helt riktig eller rettferdig. Først og fremst merkelig å sammenlikne to helt forskjellige biler, men det henger vel sammen med at det var jeg som kommenterte prisfallet på Taycan og at jeg har en X5 45e. Jeg ser hvor du vil med den...

Prismessig stiller disse to mer eller mindre likt, begge har startpris på rundt 900 000 og begge endte vel på rundt 1,1+ ferdig utstyrt. Du sikrer deg med å anslå ett ganske solid slingringsmonn på "+/- kr. 100 000,-" men sannheten er vel at dette er mer + 100 000,- for enn X5 enn noe annet. Ta så videre med i beregning at for 650 000 kr så kan man få en 2021 Taycan 4S med rundt 45 000 km på telleren. For samme penger så får man gjerne en 2020 X5 45e som er dårlig utstyrt og som har gått over 130 000 km. For å finne en tilsvarende 2021 X5 45e med tilsvarende kjørelengde så må man faktisk opp i over 830 000 ,-...fortsatt med kjipt utstyrt.

Begge biler har hatt ett stort verditap, men sånn det ser ut for meg så har en Taycan i snitt tapt seg 100 000 kr mer enn en X5 45e på samme periode. Det som er gledelig for oss som kjøpte brukt X5 45e et at prisnivået på OK utstyrte biler (Laser, komfortstoler, Panorama, 21") med under 100 000 km ser ut til å ha styrket seg noe siden nyttår. Og tatt i betraktning at de nesten ikke selges nye lenger, og hvis noen kjøper ny så koster den 1,4 mill så er det ingenting i veien for at verdifallet fremover ikke skal bli alt for horribelt. Jeg tror ikke man kan si det samme om en Taycan eller annen dyrere brukt elbil, det er ganske enkelt de minst etterspurte bruktbilene på markedet. 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

×
×
  • Opprett ny...