Gå til innhold

Den store finn.no tråden.


Kjexx
 Share

Anbefalte innlegg

@Fredrik 90 Riktig eller rettferdig, det er for å illustrere at alle nye dyre biler har et verditap i denne størrelsesordenen - om det er en elbil, bensinbil, hybrid eller diesel. Her handler det ikke om direkte sammenlignbare modeller, men at man snakker om premiumbiler/luksusbiler. Det er statistikk på hvor mye en bil taper seg i løpet av de fire første årene på veien, og ja - vi snakker om rundt 45-50% verditap på en fire år gammel bil. Her ser vi klart og tydelig at dette stemmer sånn nogen lunde (husk, vi snakker om statistikk..) for både BMW X5 45e og Porsche Taycan 4S. Kr. 100 000,- er mye penger, men jeg anser det som marginalt i sammenhengen der vi snakker om tap på kr. 5-600 000,-. Jeg kunne gjerne nevnt en hvilken som helst annen bil (en 7-serie f.eks, som har et langt mer morbid tall), men tok for ordens skyld bilen jeg selv bestilte i 2019/2020 for sammenligning (som for øvrig kostet kr. 1 280 000,- med storforbrukeravtale). Dette hadde absolutt ikke noe med at du kjører en X5 45e...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Fredrik 90 skrev:

Nja den pris sammenlikningen din mellom Taycan 4S og X5 45e er ikke helt riktig eller rettferdig. Først og fremst merkelig å sammenlikne to helt forskjellige biler, men det henger vel sammen med at det var jeg som kommenterte prisfallet på Taycan og at jeg har en X5 45e. Jeg ser hvor du vil med den...

Prismessig stiller disse to mer eller mindre likt, begge har startpris på rundt 900 000 og begge endte vel på rundt 1,1+ ferdig utstyrt. Du sikrer deg med å anslå ett ganske solid slingringsmonn på "+/- kr. 100 000,-" men sannheten er vel at dette er mer + 100 000,- for enn X5 enn noe annet. Ta så videre med i beregning at for 650 000 kr så kan man få en 2021 Taycan 4S med rundt 45 000 km på telleren. For samme penger så får man gjerne en 2020 X5 45e som er dårlig utstyrt og som har gått over 130 000 km. For å finne en tilsvarende 2021 X5 45e med tilsvarende kjørelengde så må man faktisk opp i over 830 000 ,-...fortsatt med kjipt utstyrt.

Begge biler har hatt ett stort verditap, men sånn det ser ut for meg så har en Taycan i snitt tapt seg 100 000 kr mer enn en X5 45e på samme periode. Det som er gledelig for oss som kjøpte brukt X5 45e et at prisnivået på OK utstyrte biler (Laser, komfortstoler, Panorama, 21") med under 100 000 km ser ut til å ha styrket seg noe siden nyttår. Og tatt i betraktning at de nesten ikke selges nye lenger, og hvis noen kjøper ny så koster den 1,4 mill så er det ingenting i veien for at verdifallet fremover ikke skal bli alt for horribelt. Jeg tror ikke man kan si det samme om en Taycan eller annen dyrere brukt elbil, det er ganske enkelt de minst etterspurte bruktbilene på markedet. 

 

Jeg tror du tar feil. Punktum. Det er ikke de minst etterspurte bruktbilene på markedet, men de er i det dyrere sjiktet. Og da blir de prioritert bort til fordel for iX1, xPeng G6, Model Y etc. Som alle koster rundt 500k nye med 5 og 7 års garanti. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

17 minutter siden, fupsaker skrev:

Jeg tror du tar feil. Punktum. Det er ikke de minst etterspurte bruktbilene på markedet, men de er i det dyrere sjiktet. Og da blir de prioritert bort til fordel for iX1, xPeng G6, Model Y etc. Som alle koster rundt 500k nye med 5 og 7 års garanti. 

Mulig jeg gjør det, jeg sitter ikke med statistikk på hvilke bruktbiler over 600 000 kr som omsettes raskest. Men at dyre brukte elbiler generelt har lenger stå tid på Finn.no enn dyre brukte fossil/hybridbiler er ett tilfelle, det ser man jo når man følger nøye med på markedet. 

Det store spørsmålet her egentlig er jo hvordan dette utvikler seg de neste 4 åra nå som nybiltapet er tatt. Noen vil flate mer ut, dette tror jeg gjelder for fossile biler samt en del ladbare hybrider. Men jeg tror nok at for premium elbiler som det er solgt veldig mye av så vil vi nok fortsette å se ett godt tap fremover.   

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Knapt innkjørt F32 435i fra Japan
https://www.finn.no/car/used/ad.html?finnkode=370529942

Alpina B10 3.3 med litt kilometer på seg, men ser hel og pen ut
https://www.finn.no/car/used/ad.html?finnkode=371348559

Nydelig E38 730d, men lurer på hvilken tuning den har siden det er godkjent i vognkort 🤔
https://www.finn.no/car/used/ad.html?finnkode=371036031

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 hours ago, HenrikSolberg said:

Fordi den er sølv? 😐

Det var 1 stk lekker M5! Utrolig fin farge utvendig, skulle hatt brunt interiør for 10/10 men hver sin smak :) kunne lett hatt denne, sølv F-serie 5er og 6er, spesielt med LED lyktene som tar igjen eksteriørfargen med chromen er bare helt riktig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 timer siden, FransEirik skrev:

Tar jeg ikke helt feil er ikke dette bare sølv, men derimot Individual Pure Metal Silver som er en av BMW's mest eksklusive og kostbare lakkerings valg. Etter min mening rålekker.

 

Endret av Peak
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   1 medlem

×
×
  • Opprett ny...