Gå til innhold

Off Topic-tråden, versjon 4(?)


awt
 Share

Anbefalte innlegg

6 minutter siden, Kjennern skrev:

Noen som kjenner til http://lk-auto.no ?

Kom med et ganske så gunstig tilbud på å selge min F11. Men er litt skeptisk til å sette bilen bort. 

Dette var jo gjengen som selger en M5 jeg nylig linket til, der oppga de 3 servicer men ser nå at de har lagt inn flere servicer noe jeg tipper er pga @Ingvaldsen sendte de en mail og spurte om bilen ikke hadde hatt service på 60.000km. De svarte han og sa de hadde glemt og skrive opp alle, noe som er ganske idiotisk med tanke på viktigheten det er å følge intervallene. 

Ellers har de flere feil og skrive feil angående M5’n, de virker ikke til å ha mye peiling på modellen og da tviler jeg på de kan så mye annet om andre BMW’er men mulig jeg tar feil, ikke et firma jeg hadde satt bort mine biler til men det er kun pga kunnskapen det virker som de har. 

Endret av Snagg30
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, loven er rimelig klar på det. Bruker du profesjonell mellommann til å selge bilen din (kommisjonssalg, salg på vegne av osv.), så er det forbrukerkjøpsloven som er gjeldende, og ikke kjøpsloven (som ville vært om du solgte privat). Kjøper vil derfor ha fem års reklamasjonsfrist, og ikke to som det ellers ville vært. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noen her som har stålkontroll på hengervekt? Har ett spm. Som muligens er litt i gråsone?

 

Har bil og biltralle, disse veier til sammen 2115 kg, ( vognkort vekt ) mistenker det er med tom tank.. 

Sist jeg vog bil på henger, var den 2180 ifølge vekten, da sto bilhenger tilkoblet hengerkroken på trekkbil. 

 

Har nå en bil med 2100 kg tillatt hengervekt, m.a.o ulovlig, meeen, kuletrykket kan vel vere 75(100?) Kg? 

Kan man da trekke fra dette?

 

Det er dyr last, og hovedfrykten er ikke bot, men forsikringstrøbbel på hengerlasten om jeg skulle krasje el. 

Endret av Skulebollen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, det kan i utgangspunktet ikke trekkes fra.

…men normalt blir man veid med henger påmontert, og om det ikke er snakk om voldsomme vekter er det sjeldent man må koble av for sjekk.

Dessverre er dette opp til hver enkelt kontrollør, og det finnes ikke noe skriftlig/offisielt tilgjengelig regelverk, men ved forespørsel til SVV er svaret at kulevekt ikke kan medregnes.

Det kan jo også nevnes at dette hadde gått helt fint i Danmark, da de ser litt annerledes på dette.

Jeg hadde nok kjørt med dette uten noen særlig bekymring (slik 98% av alle med campingvogn gjør).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Skulebollen skrev:

Noen her som har stålkontroll på hengervekt? Har ett spm. Som muligens er litt i gråsone?

 

Har bil og biltralle, disse veier til sammen 2115 kg, ( vognkort vekt ) mistenker det er med tom tank.. 

Sist jeg vog bil på henger, var den 2180 ifølge vekten, da sto bilhenger tilkoblet hengerkroken på trekkbil. 

 

Har nå en bil med 2100 kg tillatt hengervekt, m.a.o ulovlig, meeen, kuletrykket kan vel vere 75(100?) Kg? 

Kan man da trekke fra dette?

 

Det er dyr last, og hovedfrykten er ikke bot, men forsikringstrøbbel på hengerlasten om jeg skulle krasje el. 

Last ned denne App og du har kontroll på hva du kan laste.

Du legger inn bilnr. hengernr. og førkortklasse.  Den regner ut hva du kan laste på henger .

Bil og henger – app | Statens vegvesen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, awt skrev:

Den vil ikke hjelpe noe i dette tilfellet.

Blir du stoppet og du overstiger totalvekten, etter veiing må du i de fleste tilfeller laste av slik at du kommer ned til godkjent vekt. SVV er ganske firkantet på dette.

Har selv vært ute for dette, hadde 50 kg for mye på henger, måtte ta å flytte  over i bilen, hadde flytteesker så det var enkelt for meg å komme ned i vekt. Kan være verre vis en transportere bil.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Skulebollen skrev:

Noen her som har stålkontroll på hengervekt? Har ett spm. Som muligens er litt i gråsone?

 

Har bil og biltralle, disse veier til sammen 2115 kg, ( vognkort vekt ) mistenker det er med tom tank.. 

Sist jeg vog bil på henger, var den 2180 ifølge vekten, da sto bilhenger tilkoblet hengerkroken på trekkbil. 

 

Har nå en bil med 2100 kg tillatt hengervekt, m.a.o ulovlig, meeen, kuletrykket kan vel vere 75(100?) Kg? 

Kan man da trekke fra dette?

 

Det er dyr last, og hovedfrykten er ikke bot, men forsikringstrøbbel på hengerlasten om jeg skulle krasje el. 

Slik jeg har forstått reglene vil du ikke få bot før overlasten er over 500kg, men du vil risikere kjøreforbud til overlast er fjernet om du blir stoppet og veid for tung.

Når det gjelder forsikringsstrøbbel så vet jeg ikke hvor strenge de kan være. Men de må vel sannsynliggjøre enn viss sammenheng mellom overlast og årsak til evt. ulykke. Jeg vil tro at om du for eksempel kan dokumentere at du har fjernet 15kg fra bilen før avreise slik at teoretisk vekt var innenfor bilens maksimale tilhengervekt bør det kanskje anses som at du handlet i god tro og at du kanskje er på enda tryggere grunn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 minutter siden, Ampera skrev:

Blir du stoppet og du overstiger totalvekten, etter veiing må du i de fleste tilfeller laste av slik at du kommer ned til godkjent vekt. SVV er ganske firkantet på dette.

Har selv vært ute for dette, hadde 50 kg for mye på henger, måtte ta å flytte  over i bilen, hadde flytteesker så det var enkelt for meg å komme ned i vekt. Kan være verre vis en transportere bil.

 

Joda, jeg kjenner til alt dette, men det med kulevekt blir praktisert forskjellig og er ikke en den av appen.

På min bil (og sikkert andre BMW-er) er forøvrig vogntogvekt det samme som totalvekt bil + hengervekt + kulevekt.

Det er ingen måte jeg kan utnytte dette på uten at kulevekt også kan medregnes, men i Norge går altså ikke det, så i praksis er maks vogntogvekt 100kg mindre enn det som står i vognkortet for min del.

En annen litt spesiell ting er jo at man kan manipulere dette til å bli lovlig, men desto mer trafikkfarlig;

Eks.:

Bil;
Totalvekt 2000kg
Hengervekt 1500kg
Kulevekt 100kg

Henger;
Totalvekt 1500kg

Herr Hansen har vært i Strømstad og kjøpt brus. Han er opptatt av dette med vekter, og har lastet opp slik at hengeren veier 1500kg på akslingen og bilen 2000kg på sine akslinger. Han er også opptatt av dette med kuletrykk (lang enkeltakslet henger), og måler denne til 100kg. Alt flott.

Han blir så stoppet og hengeren kobles fra for veiing. Denne veier da 1600kg, og han får kjøreforbud.

Herr Hansen flytter så 100kg fra henger til bil, og flytter vekten lengre bak i hengeren. Kulevekten er nå 0kg, bilen er fortsatt 2000kg, hengeren er fortsatt 1500kg på hjulene. Mye mer trafikkfarlig, men plutselig er han innenfor på alle vekter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da får jeg vurdere litt.. Er vel urealistisk og få ned vekten såpass som 80 kg..

Av nysgjerrighet, sist jeg vegde henger med bil til 2180, påkoblet bil, da burde jeg kunne argumentere for at mine 80 kg er på kula? Selvom henger veger 2180 om man kobler fra bilen.

 

Ellers må jeg si det er synd at Bmw ikke klarer samme hengervekt som konkurrentene!

Sitat

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om den var 2180 påkoblet bil sliter du nok.

For korrekt vekt på hengeren skal den veies frakoblet bil. Likevel veier de fleste den påkoblet for å få litt ekstra kilo, men disse skal man/kan man egentlig ikke regne med.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, awt skrev:

Om den var 2180 påkoblet bil sliter du nok.

For korrekt vekt på hengeren skal den veies frakoblet bil. Likevel veier de fleste den påkoblet for å få litt ekstra kilo, men disse skal man/kan man egentlig ikke regne med.

Var med halv tank da.. ( 90 liters tank på bil ) så kjøre den tom,  +++ så er det vel kanskje håp, får hive kjørerampene bak i baksetet på 7eren😂

Men om man står med begge aksler midt på vekten, tar egentlig kula av så mye vekt da? Klarer ikke tenke😅 men hadde jeg hekta av henger, da hadde den gjerne fått hele kulevekta i tillegg? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...